Kommentteja Jenkkiautoista...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Mr.Speed, 24.5.2003.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Täällä on kokemuksia. Kova penkki on todellakin parempi kuin pehmeä. Liian kova on yhtä huono kuin liian pehmeä. Mulla tosin kova syö selkää ja pehmeä jalkoja.

    Luin jostain että uusien autojen teräs ja alumiini sun muut korirakenteet menneet ohuiksi kun aineiden lujuus kasvanut. Enää ei tarvi niin isoa mälliä rautaa että saavutetaan sama lujuus. Yksi syy äänelle.


    Moni kaveri hommannut paksummat kumit, pieni ero ollut mutta pettyineitä on moni ollut silti.


    Runko kyllä auttaa hyvin rengasääniin. Joskus mietin kuinka hiljasta se kyyti oliskin uusilla kumeilla kun yleensä amerikkalaisissa ollut vanhempaa /m+s kumia joka ei varmasti ole se hiljaisin.


    Jos autosta löytyy cruise ja jalkatilat (melkein mikä vaan keskikokoinen tai isompi auto) siirtyy matkustusmukavuus aikalailla penkkiin.

    Vanissa esim se antaa etua kun penkki korkealla, saa reisituen aina. Se kun monesta jää puuttumaan ja rupeaa jalat puutumaan vaikka niitä leputtelisi cruisella. En ole vanista tekemässä mitääm ultimaattista ajoautoa mutta otin vain esimerkiksi.


    Monessa uudessa autossa vittunainen sähköinen ohjaustehostin ja keskialue jota saa kokoajan vahtia.



    On muuten jännä kokeilla ja istua noita käytetympiä uusia autoja. Esim a4 2006 ajettuna 350tkm. Ja aika loppuhan se oli sisustaltaan, rämisi ja "harjatut" "alumiinit" kuoriutuneet. Teknisesti kyyti päättyi jakoketjun räjähtämiseen.


    Moni parjaa kuinka paskoja vanhat ovat mutta aistin karuja väsymyksiä ja vikoja noilla "suomikilsoilla". Joo eihän niitä oo luotu moisille kilometreille tehtaallakaan mutta niin vaan suomessa ajetaan ja moni kestää.
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla ei ole Audia koskaan ollut, mutta jotenkin olen sen aina mieltänyt kalliimaksi Volkkariksi, liekö sitten sisustan laadultaan lähempänä VW:tä kuin muita saksalais-premiumeja? Kahdesta muusta mielestäni MB vie voiton sisustan laatuvaikutelmallaan BMW:stä, uudessakin Bemarissa joitain juttuja jotka ei mielestäni kuulu sen hintaluokan autoon... 350tkm ajettu vanha 202-korin C on vielä hyvinkin siisti ja ryhdikäs, kilsat näkyy selvimmin kuskin penkin verhouksesta.

    Ehkä tosiaan suurlujuuskamat ja ohuemmat materiaalit lisää melua, mene ja tiedä? Mitä nyt kollegoiden Skodissa ja Volkkareissa istunut niin ei ne musta niin huonoja ole kuin jotkut antaa ymmärtää, varsinkin uus Passat oli sisustaltaan yllättävänkin miellyttävä... Skodaa ja vaikka Bemaria nyt ei tietenkään voi eikä pidäkään verrata, sen verran eri hintaluokissa... 5-sarja oli parin päivän koeajon perusteella hyvinkin mukava ja hiljainen, totuus selviää sitten marraskuussa kun saapuu...
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Tietääkseni tämä on kommentteja jenkkiautoista topikki.
     
  4. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Muttaku VAG on IHANAA!
     
  5. 12345678910

    12345678910 Gearhead

  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tietääkseni tämä on KESKUSTELUpalsta, ainakin täälläpäin keskusteluun normaalisti kuuluu jonkinsorttinen rönsyily alkuperäsestä aiheesta. En tiiä miten siellä?
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Penkeistä tietty voisi vääntää, mutta itellä ongelmana on uusissa autoissa ja kovissa penkeissä se, että perse alkaa sattumaan, siis veri ei enää kierrä ja koko perse ja jalat on tunnottomia ja sitten se vasta sattuukin kun siittä penkistä nousee ylös, siis jo ihan 20km matkalla. Pidemmällä matkalla sitten jo täytyy vääntelehtiä enemmän ja koko ajan että veri edes vähän kiertäisi. Ristiselän tuki tuntuu myös penkissä kun penkissä todella epämukavalta, yleensä vedän sen tappiin asti pois jos on säätö

    En nyt sano että se sohvapenkki mikään paras olisi, selkä siinä alkaa pidemmällä matkalla vaivata ja mun mielestä noittenkin laatu huononi koko ajan noissa amerikkalaisissa kuten koko autojen. 70-80- luvun Saabin "korkea" penkki on ollut paras itelle, siinä ei satu mikään paikka. Tääkin on että mikä kellekkin sopii, nykyään ei vaan ole oikeen vaihtoehtoja uusissa autoissa, kaikkien penkit samanlaisia. Rehellisesti silti täytyy sanoa että en osaa sanoa kumpi on enemmän huono, uuden premiumin penkki vai sohvapenkki, molemmissa eri asiat huonoja.
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Noi VAG:t on kaikki tosi meluisia verrattuna vastaaviin saksalaisiin. Vanhemmilla ollut noita volkkareita ja audeja aina ja sikamainen melu sisällä vaikka kilsoja olis miten vähän. Skodissa ja Volkkareissa niitten autojen tekninen laatu on ihan sontaa, voisi verrata niitä noihin 90- luvun lopun, 2000- luvun alun ooppeleihin laadultaan. Ihan ihme vikoja mitä merkkihuollossa noita korjailin, en kovin pitkää aikaa mutta näki siinä jo monenlaista mitä ei pitäisi olla missään nykypäivän autossa enää. Hajonneita ovenlukkoja, hypänneitä jakopäänhihnoja, kiinileikannut nokka-akseli..... ,uusista skoodista oli aurauksia miten sattuu jo tehtaalta tullessaan ja hirveitä ajaa sen vuoksi.
    Olen noita volkkareita pitänyt vähän huonoina tojotoina. Mitään sen kummempaa kokemusta ne ei tarjoa, mutta on paljon surkeempia-

    Nykyään autoissa on myös se vähän ankeeta kun vaikka ostais paremman auton, näyttää se sisältä ihan samalta mitä huonompi. Bemari ollut tossa suhteessa ankein aina, kaikki mittaristot ihan samaa oli sitten 7 tai 1 bemari. Audit on ihan samaa, olisi sitten A6 tai A1, mersuissakin ainakin joskus oli mittarit samanlaisia joka aakkosessa.. Varmaan markkinoinnissa ajateltu että ne kuuluu jotenkin brändiin että bemarissa on ne pyöreet mittarit jotka ei ole muuttuneet sitten 70- luvun jälkeen mihinkään tai että sisustojen pitää olla saman näkösiä.
     
  9. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Jotta tää aihe pysyisi raiteilaan, niin pitäisiköhän tänne perustaa aihe kommentteja pokemon autoista...
     
    Loukku, FuryIII '71 ja dundar tykkäävät tästä.
  10. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Jep, tai sitten ihan oma mielipideketju vanhat vs. uudet autot.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Loukku, talonmiehen vapaapäivä ja caprice305 tykkäävät tästä.
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    minusta

    uusien autojen kanssa tuo sisälle kuuluvan metelin taajuus on se ongelma.. auto on sinänsä ihan hiljainen desibelimittarin mukaan. mutta siellä kuuluu sisälle yleisesti joku selvästi erottuva rahina tai pärinä. muusta äänestä erottuva taajuus.. se piikki ääni.

    sen huomaa helpommin juurikin koska auto on muuten hiljainen ja siinä tilassa se alkaa useita ärsyttämään huomattavasti enemmän kuin sellaisessa vanhassa romussa kuulunut tasaisempi laajemmalla taajuudella kuuluva kakofonia.

    hieman karrikoiden: kuvitelkaa keskellä yötä hiljaisessa talossa vuotavan hanan aiheuttama vesitipan ääni. tip...... tip........ tip. yksi pieni ääni. hyvin hiljainenkin vielä. mutta se erottuu joukosta ja ärsyttää pian niin saamaristi. koko päivän se siellä tiputteli mutta ei haitannut yhtään koska oli muuta meteliä.

    uusi skoda tai kia jne voi olla db mittarin mukaan helposti 3 kertaa hiljaisempi kaikista mahdollisista mittauskohdista (kuskinpaikka takapenkki jne) katsoen kuin vanha romu.. mutta siellä on se yksi selkeästi erottuva ääni tai piikkitaajuus johon sitten korva kiinnittää huomion.

    uusissa autoissa istuessa itselle iskee eniten juurikin renkaiden aiheuttama rahina törkeimmin korvaan. (isot leveet ja matalat kumit kun rahisee äänekkäästi korkeampi profiiliseen ja pienempi halkaisijaiseen verrattaessa jo jonkin verran) ..parhaiten sen ärsyttävän äänen lähteen on tosiaan löytänyt sillä hetkellä kun ajaakin asvaltilta lumelle.. onkin ihanan hiljaista kabiinissa kun renkaat eivät syökkään suomalaisesti karkeasti kuluneen asvaltin pintaa. ja hiljaisessa autossa sen äänen suunnankin pystyy paljon helpommin hahmottamaan.. jep.. renkaat rahisee.. rengaskoteloista ääni tulee..

    kaikille uusien autojen ostajille. olen aina ehdoittanut sen 500-1000e sijoittamista lisä-äänieristykseen. (eipä siitä haittaa ole vanhoissakaan autoissa, parantaa vain niitäkin)

    ..................
    kommentti: "Onkohan noita enää jäljellä silloin kun me saadaan ajokortit."

    noin 12v jätkät pyörillä katselivat kaupan pihassa vähän matkan päässä mun cutlassia ja vieressä olevaa leppakylki farkkua (chevy tais olla). niinpä. alkaa nää 80luvun autot kaikki katoamaan nopeasti liikenteestä. voi olla 5v päästä pojilla jo etsimistä.
     
    KajS ja leivonharri tykkäävät tästä.
  13. Skoll

    Skoll 2nd gear

    Kyllä noita vielä 5-10vuoden päästä löytyy, toki ehkä vähemmän kuin nykyään, mutta jos mm. uusien autojen verotus jatkuu samaan tapaan niin, yhtälailla näkyy 10-30 vuoden päästä näitä 40-80's harrasteita, vähenevissä määrin kuitenkin. Kiva kuitenkin nähdä ja kuulla, että nykynuorisoa vielä kiinnostaa vanhat autot.

    Itse ajelin tuossa sunnuntaina Paltamosta takaisin Haukiputaalle, jossain heikkilänkankaan paikkeilla pari nassikkaa pysähtyi pyörillään tien varteen ja näyttivät peukkua, aina yhtä mieltä nostattavaa, etenkin kun kyseessä ei ole mikään "perinteinen" muskeliauto vaan '76 vuoden farkku Fury.

    Tulevaisuus ei ole siis aivan pilalla :D
     
    Muokattu: 21.9.2016
    KajS tykkää tästä.
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mun henk koht tunnelma on kyllä että mitä uudempi auto, niin sitä hiljasempi se on ollut. Jos uusi auto on kovempiääninen, johtuu se yleensä siitä että rengasta on vanteella aika paljon vähemmän.

    En ole kyllä mitään 2000 luvun taitteen fiattia tai pösöä ole omistanut, nehän on ihan jäätävän kovaäänisiä. Tai muutenkin nää pikkukopit, ihmekö tuo kun oven sisäpelti on usein osa verhoilua, ja sit keskelle lätkästy parilla nipparilla ämpärimuovista valmistettu ovi"pahvi". Kyllä pärisee ja värisee ja pitää vittumaista ääntä ja on ihan hirveen näkönen. Mun mielestä.
     
  15. urho3

    urho3 Gearhead

    Ei kaikki 2000luvun pesot oo kovaäänisiä. 607 on suht hiljanen pikkuauto.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei tuo 607 ainakaan guuglen kuvahaun perusteella ihan hirveän pieni auto ole.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä näitä varmaan ikuisesti on mutta sitten tarvitaan jo rahaakin sen auton ostamiseen kun paskat on paalattu ja hyvät on jäljellä.

    Olen sanonut tän muutamaan kertaankin mutta noissa cruisingeissa mitä autoja olen käynyt tsekkaamassa se porukka on aika harmaapäistä. Voi hinnat tulla alas jossain vaiheessa kun ei tässä laajuudessa enää jenkit kiinnosta ihmisiä, etenkään noi ei-kuuluisat mallit. charger ja mustang tuskin tulee hinnassa alas ja vastaavat. Nytkin näkyy jo jonkinsorttista epätasapainoa kysynnän ja tarjonnan kanssa noissa 40- luvun laitteissa, samat chevy ja ford on ollut jo varmaan yli puoltoista vuotta myynnissä kympillä mutta ei kukaan ole ostanut eikä hintakaan ole laskenut.
     
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Aina vainko täällä uusista kinnereistä kinastellaan? Ette taida edes haluta pysyä aiheessa.

    Ihan uusi kommentti tänä aamuna. Tietyömaan kohdalla työmiehen oranssi kypärä nousi päästä.

    E: Tarkennuksena että kyllä se kypärä nousi ihan kädellä avustettuna, ei sarjakuvatyyliin.
     
    Muokattu: 23.9.2016
    1purehell, KajS ja Karpov tykkäävät tästä.
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Varmaan tulee offtopikkia...mutta piti lainata sillä...kuinka moni uusien parjaajista on ajanut uudehkolla autolla 2-300km mittaisen ajosuoritteen yhtä soittoa?

    Olisi kiva olla fanaattinen vanhojen (USA) autojen kannattaja. Mutta täytyy myöntää, että Ford Focus 2016 Ecobeast 6-vaihteisella automaatilla ja romanialaisella litran moottorilla on hauska peli ja oiva värkki sekä paikallisajoon että matkailuun välillä Naantali-Borgå. Onnistuu yhdellä istumalla (jos koiralle ei tuu vessahätä). Tottakai ACS-reissu slanttivanilla (sport version: two seater, ei väliseinää) on mulle täyttä amerikkaa, kun en vielä muunlaisia unelma-autoja ole pihalle saanut. Mutta vanilla suoritetun maantieveneilyn jälkeen tavisfoorditkin on ihme hiljaisia. Rupesin '05 mondeosta joku vuosi sitten metsästämään sirinöitä; yksi oli turvavyön yläkiinnikkeen pikkuinen juuri kuultava resonointi. Nykyään nuo aiemmin hermostuttaneet jutut naurattaa. Lisäksi slanttivaneilun jälkeen mondeokin tuntuu kumman tehokkaalta ja mukavan hiljaiselta, mutta siitä puuttuu se fiilis...

    Aiheeseen: Ei, en ole kuullut slanttivanista mitään kommentteja. Ihmiset parkkeeraa etäämälle ja väistää Lidlin pihassa.
     
  20. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Uudet autot ovat usein ihan hyviä paikasta toiseen siirtymiseen.

    Vanhalla autolla saattaa jo työmatka olla se päivän kohokohta.
     
    leivonharri, Kalu, KajS ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!