Kompressorin vapaa kytkin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja dodgeman, 16.9.2017.

  1. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Suoraan asiaan: auto 90 Dodge Ram van, tänään alkoi kompuran vapaa kytkimen laakeri pitämään pahaa ääntä, ilmastointi kun on päällä niin ei mitään mutta heti kun kompura laukee pois päältä niin alkaa mieletön rohina, pystyykö limppuun vaihtamaan laakerin vai onko ostettava koko limppu uusi? Korjaamo käsikirjan mukaan olisi vaihdettava koko limppu, miten on?
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Korjaamokäsikirja on aika suurella varmuudella oikeassa.

    Mainos: purin slanttivanista ilmastoinnin pois, joten täältä lähtee koko kompressori halvalla.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Yleensä pystyy laakerin vaihtamaan. Ja laakerikin on melkein aina vissiin sama monissa eri kompuroissa. Kytkinlevyyn tarviit oikean ulosvetäjän, loput lähtee yleiskaluilla.
     
  4. xarper

    xarper Gearhead

    Yliarvostettuja nuo oikeet ulosvetäjät, kyllä ny seppä vääntää ite kalut sen sijaan et maksais satasia niistä.
    En tiedä miten mopareissa on mutta ainaskin 90+ GM kompurassa on putkikierre mihin käy joku sopiva putkinippa tjsp missä on sopiva reikäkin keskellä mihin tehdä M8 pultille vaan kierre ja kytkin irtoo todella helposti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä. Mutta tahdoinkin sanoa, että millään vääntö, lyönti tai kampeamisvehkeellä sitä ei saa yrittää. Kompuran akseli vääntyy tosi helposti.
    Mutta en kyllä laittas ulosvetoruuviksi mitään kasimillistä... Ite oon kans tehny noita kolme eri pituuksiin sopivaa, ja kahdessa on kymppi ja yhdessä 12mm. 12mm on selkeesti toimivin. Vielä kun muistaa laittaa rullalaakerin rullan kovikkeeksi väliin.
     
    KajS tykkää tästä.
  6. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Joo, tollasen työkalun voisi tehdä itsekin kun vaan saa selville mikä toi ulkokierre on
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Helposti se lähti tollakin kun käsin jouduin pyörittelee ahtaassa välissä kun en halunnu kompuraa irrotella, ei ehkä pulttipyssylle paras koko mutta ei ollu itellä teriä tehä isompaa reikää sillä hetkellä.

    Onko siinä siis joku mutteri keskellä akselissa ja sit ulkokierre siinä isompi ympärillä sit kytkimessä? Voin kahtoo mun sen työkalun mitat tänään jossain välissä jos ois yhtään apua ja kuvata sen, kuvat on jossai mut ei muista ja jaksa kaivoo.
     
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Just sillee, keskellä mutteri ja pesän ulkoreunassa on kierteet. Auttaisi paljon jos tietäisi mikä kierre tossa pesän ulkoreunassa on. Kiitokset jo etukäteen jos viitsisit katsoa mikä kierre se on.
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Tuskin mä osaan kertoo mikä se on mutta kerron kyllä strategiset mitat, joku viisaampi varmaan kertoo sit mikä se oikeesti on! Mutta joku putkikierre kummiskin.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Heitän arvauksen ulkomuistista siitä kierteestä... Se tais olla sama ku patteriyhistäjässä. Arvoja ei mullakaan ole.
     
  11. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    Ok, yritetään näillä eteenpäin, huomenna pääsee tutkimaan tarkemmin
     
  12. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    No niin uutta laakeria peliin ja Dodge rokkaa jälleen, kiitokset Gurulle
     
    jorkat ja KajS tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!