Kompura kyssäri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Kähmy 545, 6.6.2015.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Mulla on tuollainen italiaano kompura, jolla ikää
    15 vuotta, samaa lohkoa myi biltsu ja kompressorikeskus mansesta.
    Lohkon tuotto oli muistaakseni 580ltr / min.
    Eli asiaan, kannen kiristys momentti?
    Meni tilkkeet pasoksi, ja upeet uudet itte tehyt
    tarttis saada tiukattua.
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Kampiakselin ja kiertokangen välissä mitään laakeriä ole?! Siitä leikkas kiinni!? Kevyt hionta, et heiluu ku hullun mulkku, mut mielellään ei välystä / klappia? ja uudet öljyt sisään?! Ja kovaa ajoa!?
    Oliko näille ihan ikiomat öljyt?!
    Joskus joku puolen litran purnukka oli jostain, mis luki kompura öljy, mut eihän sitä enää löydy mistään!

    [​IMG]

    Joku gerni, ikää on!?
     
  3. -tl-

    -tl- Gearhead

    Rotten tykkää tästä.
  4. Rotten

    Rotten Gearhead

    Hyvä, mutta jos vain pien hoonaus jeesaa, tai no sitä meinasin jokatapauksessa kokeilla!?
    Tuossa googlailin noita öljyjä,
    Vastauksia oli aika vitusti!? 5-30/5-40 mineraalia, mitä nyt sattuu löytymään, nii niillä jatkuu!? Jos ei jollain gurulla ole parempaa väitettä!?:)
     
  5. -kk-

    -kk- Gearhead

    Delvac?

    Joku semmone törppö miulla kompuroihin muistaakseni....
     
    Rotten tykkää tästä.
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Dieselmoottoriöljy käy hyvin, vaikka just Delvac tai Rimula, tuollaisia on mäntäkompuroiden susositukset mitä olen niihin ite törmännyt.
    Enempi tärkeetä että sitä öljyä on.
     
    Jussi289 ja Rotten tykkäävät tästä.
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ei kovin paljon merkitystä mitä moottoriöljyä moiseen kaataa. Viskositeetti käyttökohteen mukaan (piha pakkaskäyttöä paljon niin joku synteettinen 0 tai 5w alkuinen)
    Me kaadettiin kaikkiin 10w30
    Nimim 10v moisia korjanneena työkseen.

    Tää kompuraöljy mitä litran purkeissa myydään on yks huijaus, halvinta öljyä mitä löytyy myydään rajulla profiitilla.
    Toki siinä on vähemmän peseviä aineita, koska ei palojätettä tollasessa synny. Mutta silti mikä vaan moottoroöljy toimii.

    Omassa käytin 20w50 valvoline vr1 tietoisesti, kun kone huusi välillä tunteja yhtäsoittoa punahehkussa kun teki kansitöitä. Nyt sisällä 15w40 motulit. Muistaa vaihdeĺla vuode - kahden välein niin homma ok
     
    Pertti K ja Rotten tykkäävät tästä.
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Yksiasteöljyä 30W olen laittanut omaan kylmäkoneesta tehtyyn kompuraan. Kerran laitoin 10W-30:stä, mutta se tuli sieltä läpi vieläkin pahemmin, kuin tuo yksiasteinen. Ja ei ole mitään laakereita siinäkään, mutta kiertokankien alapäät on melkein nyrkin mentäviä.
     
  9. Rotten

    Rotten Gearhead

    Googlailin noita öljyjä eile, tosiaan melkein yhtä monta eri merkkiä ja viskoo ku vastaajia!
    Hoonasin kiertokangen alapään, 5/40 täyssynteettinen löytyi, lorautin sitä, jos toimis pihallakin, talvella! Koe ajo, toimii! Toivottavasti yhtä kauan kuin tähän mennessä, huonolla huollolla, jos välillä muistais älyäis siihenkin niitä öljyjä vaihtaa!
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Oon ollu siinä käsityksessä että kompuraöljynä myyty on suoraa sae 30 mineraalia kuten nurmenniittokoneenkin. Nurmikoneessa kokeilun synteettistä tepoilin ku sain ilmatteeks. Puhalsi läpi eli vei kuin vag autot. Oon siis laittanu sae 30 kompuroihin. Talvella voipi olla viskositeetti toinen juttu mutta sisällä ja kesällä pihalla minulla toimii hyvin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    300bar kiinan kompuraan laitettiin VG46 hydrauliöljy
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Mulla on tommonen vähän uudempi kompura niin siinä lukee että vaan synteettistä öljyä. Jämiä mitä on jäänyt kanisterien pohjalle olen sinne laitellut. Nyt taitaa 20W60 racingit :D
     
    Rotten tykkää tästä.
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Niin no, minun kompura taitaa olla 70-luvun alusta, ei tainnu synteettisiä olla vielä yleisesti myynnissäkään silloin. Joten mineraali saattaa olla ainoa oikea. Monet kompurat ei kestä noinkaan pitkään kasassa vieläpä toimintakuntoisena joten lienee laatulaite.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jaa, pitääkös niitä vaihtaakin... Kerran oon lisänny 30 vuoteen. Edeltäviltä 30-50 vuodelta en uskalla arvata, onko vaihdettu.
     
  15. wilburi

    wilburi Gearhead

    Sae 30 piti tohon uuteen laittaa ohjeen mukaan
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Käyttöohjeessa se on kerrottu jos tarvii.
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kenellä se on tallessa noin vanhaan jos ei ole uutena ostanut ja ole kirjanpitäjä ammatiltaan? Toisaalta, tämä Pertti K vastaus oli varmaan ironiaa?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Nyt en ymmärrä.
     
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sellasta saattaa olla liikkeellä.
     

Kerro tästä muillekin!