Kompuran säiliön korjausten kestävyys/uusi säiliö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja nuc-64, 8.8.2016.

  1. ajomies

    ajomies Gearhead

    Eipä ole vielä yhtään ilmanpaine säiliötä räjähtäneenä silmiini sattunut, vaikka 40 vuotta on lähes päivittäin sellaisten koneiden ja laitteiden kanssa oltu tekemisissä joissa noita pyttyjä on.
    On ollut ruosteessa kämmenen kokoiselta alalta eikä muuta kuin pikkuisen pihisi. Sitten hitsaamalla olen itsekin niitä korjaillut ja ilman ongelmia ovat toimineet. Mutta kai se sitten on mahdollista kun aina niistä pelotellaan?
     
  2. pptalo

    pptalo Gearhead

  3. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Kaverilla mosahti säiliö muutama vuosi sitten.
    Onneksi ei tullut kuin aineellisia vahinkoja vaikka kaveri oli samassa tallissa muutaman metrin päässä.

    Jep. Oli vesi/kosteus tehnyt tehtävänsä ja nakertanut säiliötä rotan lailla.

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ei ole kyllä kivan näköistä katseltavaa, onneksi kaverillasi kävi hyvä tuuri. Tuo oma säiliö, josta topicci lähti liikkeelle on varmaan täysin samanlainen, kuin tuo revennyt pytty, ruosteisuudeltaankin näyttäisi aika vastaavalta.
     
  5. north

    north Gearhead

    Oliko kuinka vanha toi ilmapainekompressori josta toi säiliö poksahti?
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    no tuo on ollut jo jonkinlainen kajaus. mikähän materiaalivahvuus on kyseessä. väittäisin että ohuempaa kuin 6mm. onneksi henkilövahingoilta ilmeisesti on vältytty.
     
  7. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Laadukaskin säiliö on vaan 4 millistä koeponnistettu 16 baariin tosin teräslaatuja löytyy monenmoisia
     
  8. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Olisiko näissä räjähtäneissä kuitenkin säiliön varoventtiilli vikaantunut ja paine kasvanut liian kovaksi yli säiliön kestorajojen. Vaikea kuvitella, että tuollainen vahinko muuten syntyisi. Säiliöön vahingoittuminen osumasta voisi selittää myös tuollaisen äkillisen vahingon, terävä vekki kyljessä tms.
     
  9. pptalo

    pptalo Gearhead

    Pitäisi painekytkin ja varoventtiili vikaantua yhtäaikaa joten tuskin.

    Olen nähnyt tollaisen säiliön avattuna mikä ei ollut vielä hajonnut vaan omistaja ennakoi. Aine vahvuus alhaalla oli lähes olematon. Kyllä ne vaan hajoaa ihan paineen voimasta.

    PS: Räjähdystä ei tapahdu ilman palamisreaktiota. Näissä tapauksissa vain säiliön ulko- ja sisäpuolinen paine tasaantuu nopeasti ;-)
     
  10. Kine

    Kine 3rd gear

    Onkohan noin, että näitä halpiskompuroita ei maalata sisäpuolelta? No, vaikeeta se varmaan olisikin pienemmissä. Eipä siis oikeestaan ihme jos kajahtaa.

    Minulla on 220 litrainen pytty ja 1000l/min lohko käytössä ja siihen on aika rivosti liimailtu peti säiliön päälle. Ennen käyttöönottoa kurkkasin sisään, päädyssä 150 mm luukku, ja näytti ihan original-kuntoiselta. Jotain moskaa ja öljyä pohjalla kylläkin, eli lohko huohottaa aika reilusti. Tämä tietysti osaltaan hidastaa korroosiota. Säiliö oli lisäksi maalattu sisältä jo tehtaalla, edes jälkihitsailujen kohdalta ei näkynyt maali palaneen. Varmaan 5-6 mm paksuutta ja painetta tulee 11 kiloa. Nyt uskaltaa työskennellä vieressäkin vähän turvallisemmin.
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Toi revennyt pytty on varmaan päästänyt aika kajauksen :eek:
     
  12. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Voin tehdä mittauksia tosta omasta vanhasta säiliöstä, mielenkiinnosta voisin sen nimittäin rälläköidä palasiksi. Laitan viikonloppuna sitten tietoja, paljonko on pohja paikkaamattomilta osiltaan ohentunut.
     
  13. Bukero

    Bukero Gearhead

    nuo kiinan säiliöt taitaa pirulaiset olla niitä 4millisiä ja allekin. tuo oma sarvelan purkki on kyllä ihan 6.sta.
    noista "paineentasautumis" kuvista voi tuosta repeytymis jäljestäkin päätellä ettei ainevahvuus ole ollut kummoinen.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos pannottaisi tollasen vanhemman säiliön eli jotain parempaa lattarautaa ympärille vanteiksi ja 12,9 pultilla kasaan, olisi siinä purskahdus vaiheessa pikkasen rauhallisempi, ellei sit paiskoisi ne pannat pitkin tallin seiniä
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    Taitaapa olla noin väkivaltaista tapahtumaa vaikea hillitä
     
  16. T&S

    T&S Gearhead

    Kyllä se varoventtiili on voinut olla jo vuosia jumissa ja nyt painekytkin hajonnut.
    Kuinka moni on testannut edes vuosittain ettei varoventtiilin kara ole jumissa.
     
  17. north

    north Gearhead

  18. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Voiskohan sinne säiliön sisälle lorauttaa jotain ruostumista estävää, vaikka raakaa pakkasnestettä vähän? Niissähän on ruoste-inhibiitit mukana. Aina kun laskee kondenssivedet ulos niin ruosteen ruskeaahan se on.
     
  19. päivystäjä

    päivystäjä 3rd gear

    Hieman o.t mutta saiko kaverisi mustangin myytyä?
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Onko tullut lisää tietoa säiliöstä?
    Itsellä ollut alumiini-, ja terässäiliöitä. Alumiiniset murtuu, ja alkaa vuotamaan joskus liitäntämuhveista, jos on painavaa liitetty tärisemään.Terässäiliöt on alkanut vain vuotamaan pistemmäisen syöpymän kohdalta.
    Kyllähän muutama panta estää räjähtämisen, kunhan ne pannat on vain ruuvilla kiristetty, eikä hitsattu säiliöön.
    Voishan vanhaan säiliöön manklata varmistukseksi pohjapellin, ja laittaa se liimalla, ja pannalla kiinni. Syöpymät tulee vain alapuolelle. Väsymis murtumia voi sitten tulla kakkiin kohtiin, joissa on hitsiä. Ne alkaa yleensä ensin vuotamaan.
     

Kerro tästä muillekin!