Komressori/painekytin vuotaa

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja RikuK, 11.9.2019.

  1. RikuK

    RikuK 1st gear

    Jouduin lyhentämään Strong Line 100L kompressorin painekytkimen ja takaiskuventtiilin välillä olevan muovisen letkun. Painoin sen uudelleen painekytkimen pohjaan, mutta nyt se vuotaa (koneen käydessä).
    Olisiko niin, ettei se mennyt tarpeeksi syvälle?
    Pilli ei mene syvemmälle, enkä viitsi rikkoa mitään. Osaako joku opastaa minua..?
    Onko tuohon mitään kikka klmosta? Ennen ne tehtiin alumiinista tai kuparista, (ei vuotanut!)

    Kiitos!
     
    Muokattu: 11.9.2019
  2. darpen

    darpen 3rd gear

    Jos sulla on tollanen pistoliitin, niin eihän siinä oo muuta kiinnitystapaa kuin työntää letku pohjaan.
    [​IMG]
     
  3. RikuK

    RikuK 1st gear

    Se painuu ehkä sentin, ei enempää.. tappelin jo aiemmin sen kassa varmaan pari viikkoa, sitten se yht'äkkiä muljahti syvemmälle, ja toimi. Nyt on sama "vika".. Palaa käämit!
     
  4. f34

    f34 Gearhead

    Letkun menemistä pohjaan voi auttaa painamalla liittimen kaulusta ja letku pohjassa, niin vedä kaulusta vaikka pihdeillä ulospäin, jotta letkun lukitus on varmasti tapahtunut.
     
  5. RikuK

    RikuK 1st gear

    Kiitti vinkistä, pitää kokeilla huomenna..
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Rasvata/voidella sitä ei kannata eikä saa, nimim. joo molemmat letku ja liitin meni uusiksi
     
  7. Hai

    Hai Gearhead

    Onko varma, että liitin vuotaa? Jos vaikka painekytkimen vertailupaineen aukosta tulee ilmaa?
     
  8. RikuK

    RikuK 1st gear

    Sormella sen tuntee että ilma tulee tuon pillin juuresta. Kun liikuttelen sitä, niin se lakkaa/voimistuu. Olen tapellut saman pillin kanssa aiemminkin, ja nyt kun vaihdoin uuden painekytkimen, niin sama ruljanssi alkoi taas. Nuo "pistoliittimet" ihan leluja!
    Edellinen muljahti ikään kuin sattumalta pohjaan (parin viikon tappelun jälkeen), ja vuoto loppui silloin. Kyllä se vika siinä on.
    Jos painekytkimen pohjaan saisi helposti jarruputken, niin vaihtaisin siihen..!
     
  9. -tl-

    -tl- Gearhead

    Tee putkeen pieni viiste niin menee helpommin. Jos ei auta niin pistoliittimessä vikaa, o-rengas turvonnu, katkennut tms.
     
  10. RikuK

    RikuK 1st gear

    Joo, mietin tuota viistettä. Jos kynänterottimella ottaisi pari kymppää särmästä..?
    Kompuran säiliö on pystyssä, ja ajattelin laittaa paineventtiilin tuonne ylös, eli helpottaisi tuon pillin asennusta muutenkin..
     
  11. darpen

    darpen 3rd gear

    Pistoliittimet kyllä pitää tonne 15bar verkostopaineisiin normaalisti.
    Mutta, noi mitä kompuroihin ja muihin massatuotantolaitteisiin laitetaan tehtaalta, on useimmiten niitä hinnat-alkaen malleja.
    Ostat jostain C-Matic pistoliittimiä niin häviää ainakin se liittimen vika. Ei ne maksa kuitenkaan kuin muutaman euron.
     
  12. RikuK

    RikuK 1st gear

    Juu, vaihdoin painekytkimen säilön päätyyn, (säiliö pystyssä) ja pilli meni pohjaan suhteellisen vaivattomasti. Loppui suhinat, ja vuoto. Katselin noita "parempia"
    liittimiä, ne on aina 18 baariin asti. Ne on 25kpl. paketissa, eikä tuollainen välttämättä istu suoraan johonkin ehkäpä kiinassa valmistettuun painekytkimeen..
    No, nyt kaikki toimii, eli kiitos vielä! Ei eksyvä tielle löydä, vai miten se meni..?
     
  13. Kruunusaari

    Kruunusaari 2nd gear

    Just tuolta raskaankaluston liikkeestä Vantaalta hain jarrupaineensäätimen kaivurin paineilmajarruihin niin samalla otin nylon letkua ja liittimiä. Ei ollut kalliita nuo pikaliittimet tiskillä yksitellen.
    Skuba oli firma, sain maksaa kortilla kun työnantajalla oli heillä tili, alennukset oli kohdillaan kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!