Kone jumissa-seissyt 3 vuotta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja virta, 14.5.2018.

  1. virta

    virta Gearhead

    No kaverin käyttökikkare unohtunut pihaan kolmeksi vuodeksi ja kun kysyin eikä hän ole käynnistellyt autoa niin ei hän ollut!
    Nyt ois auto pitänyt siirtää mutta vain naksahtaa vaikka tuotu lisävirtaa,,,ensin ajattelin että startti hapettunut mutta onko tuo motti kuitenkin jumissa?
    Mitä arvon raati tekisi,kannattaako pyttyihin kaataa jotain ennen kuin kamoiaks4lin pultista alkaa vääntämään?Ja onko kolmevuotta sellainen aika että moottori menee jumiin?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    No eikai se nyt jumiin kovasti kolmessa vuodessa mene, ellei nyt sitten jossain järven pohjassa ole maannut. Tulpathan voi aina katsoa ja kun ne ovat irti niin konekin pyörii ehkä pikkuisen kelvemmin. Nykybensa tuppaa menemään vähän huonoksi seistessään, varsinkin jos kaasariin jäänyt. Ite en kyl mitään sylintereihin kaatelis.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Wd40 vaan tulpanreijistä sisään, varmaan siellä on männänrenkaat jumissa jos ei muuta, tuo varmaan sen verta auttaa ainaskin. Äkkiä tekee rapun sylinteriin jumineet männänrengaat.

    Tosin tässävaiheessa varmaan kannattais vaan se väännin ottaa kampiakselin päähän ja kokeilla onko se jumissa?
     
  4. lpr

    lpr 2nd gear

    Mulla yks kone jumi totaalisesti parin vuoden sisäseisotuksessa. Oli kannentiivisteessä ollu pien vuoto, jota en ollu ees ajossa huomannu. Nyt se oli sit vuotanu yhteen pyttyyn nestettä, ni se oli hapetunu jumiin.

    Toisaalta oon pelastanu yhen 30v ulkona seisseen koneen, mikä ei ollu jumissa.

    Löpöä tai WD 40 pyttyyn ja antaa muhia päivän pari ja kokeilee pyörittää. On noita joskus joutunu liottaa puolikin vuotta.
     
    speedy tykkää tästä.
  5. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    tuskin se jumissa on!
    mutta sehän selviää kun koittaa esim. kampiakselista tai laturista tai jostain pyöräyttää.
     
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Fordeissa jumiutuu startin rele ja tekee ton. Liekö jotain samaa.
    Akun kengät ehkä myös.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Seurailee naputuksia, ö painetta ym sitten tovin kun mylly saatu käymään.
     
  8. f34

    f34 Double Gearhead

    Ei jumissa, hapettumaa sählölinjassa.
     
  9. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Eka kokeilisin pyöräyttää kampiakselin päästä Tai 5 silmään ja työntää. Jos kone jumissa. Ni sit liottaa. Jos pyörähtää ni avot ei jumissa
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Nykylatureissa aika pienet ilmavälit, jotkut mallit hapettuu jumiin jo muutamassa kuukaudessa. Noin niinku yhtenä vaihtoehtona jos ei käsin mosa pyöri.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja voihan startin solenoidikin jumia. Muutama napakka napautus jollain solenoidin kylkeen on tepsinyt.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Pitkällä varrella siis pitkällä ei 30cm pyöräyttää kampuran päästä jos lähtee nykäisyttä liikkeelle kone ei ole jumissa

    Jos nykäsee toimenpiteet sitten sen mukaan
     
  13. virta

    virta Gearhead

    Kokeiltu n 50 cm varrella kampuran pultista eikä kone tuntuisi pyörivän,,seisonut ulkonamutta konepelti ja kaikki osat kiinni..
    Jumissa ois?
    Tuli vaan sellainen fiilis että liottaa ennen kuin runttaa tuota auki enempää,,saattoi aavistuksen nirhaten kääntyä mylly.
     
    Muokattu: 18.5.2018
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pitäs se tollasella kangella liikkua jossei ole just hekuman huipulla.
     
  15. virta

    virta Gearhead

    Ruoesteenirrotusspraytä ja dieseliä pumpilta ja tietyy olutta haettu tämän illan viihteeksi!
    Kuivalta vain näyttää tämän päivän nafta,,kaiholla katselen talon lämmitysöljyä ois paksumpaa voitelevmaa tavaraa.Tallista löytyy tietty ATF öljyä mikä notkeampana vois myös olla hyvää,,
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Atf + asetoni. 50/50%
     
  17. lpr

    lpr 2nd gear

    Älä hättäile, anna litkujen imeytyä rauhassa.

    Muuntajaöljy ois uskomattoman hyvin tunkeutuvaa, mut sitä normikäyttäjän on vähän vaikeeta saaha. Tunkeutuu semmosiin rakosiin, mihin muut öljyt ei. Sit kun nytkähtää liikkeelle, ni voitelevampaa sekaan.

    Minkä näköset tulpat oli? Oliko ruosteessa? Tulpastakin voi arvella mikä pytty on jumissa ja keskittyä olennaiseen pyttyyn eniten.
     
  18. jorkkeri72

    jorkkeri72 Gearhead

    oliko käsijarru päällä?(sekin jumissa)
    ja ykkönen silmässä?
    ei se nyt ihan tavallista oo et kolmessa vuodessa jumittuu!
     
  19. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Johan volkkari näytti olevan ihan jumppasessa kun seisoi talven yli :confused:
     
  20. virta

    virta Gearhead

    Tulpat oli ihan ok näköiset,pakkasnesteet olleet sisällä ja öljyt.Moottorissa vain valkoista hapettumaa päällä .Pytyt nyt likoamassa,kylöä kai ne hetken liotuksen jälkeen lähtee..
     

Kerro tästä muillekin!