Kone käymään ekan kerran rempan jälkeen

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Buikki Palanteri, 24.9.2006.

1. Buikki Palanteri

Buikki Palanteri 1st gear

Mul olis täs lähi aikoina tarkotus laittaa Chevyn 350 käymään rempan jäljiltä ja suurin huolenaiheeni on se voitelu. Miten ootte laittanu öljyn kiertää ennen ekaa starttausa ku sen koneen pitäs sit samantien kiekuu kahdessatuhannessa 20min. putkeen uuden nenän takii. Faijalle kävi ohrasesti kasin kanssa ku laitto koneen käymään laakista eikä laittanu öljyy ennen käynnistystä kiertää.

2. VooDoo_

VooDoo_ 1st gear

öljynpainemittari kiinni, heti starttaksen jälkeen melkein heti pitäs paineiden nousta, jos ei nouse niin jotain on vialla.

Pyöritä vaikka ilman kipinää (puola vaikka irti) pari rundia, niin nostaa paineita, sitten puola kiinni ja käymään.

3. pikkupoika

pikkupoika 1st gear

en tiedä varmaks chevyn koneessa notta käyttääkö jakaja ja ö-pumppu samaa akselia.jos käyttää niin jakaja pois ja sopiva hylsy jatkovarteen kiinni ja porakoneella vähän aikaa pyöritystä.tai sit jollain käsipumpulla vaikka öljynpaineanturin reiästä pumppaa öljyä.omaan voortin koneeseen käytin tuota porakone menetelmää kun siinä jakaja on koneen etuosassa niin mahtui porakone kivasti...

4. vipottaja

vipottaja 1st gear

Näinhän se yleensä tehdään, että jakajan reiästä poralla pyöritetään öljynpaineet. Leetukassa melkeen tarvis joko vanhasta jakajasta tehdyn "erikoistylkalun", tai sitten varta vasten tohon tarkotukseen tehdyn vehkeen. Siinä kun käsittääkseni jakaja tukkii osan kanavista. Mutta auttaa eplkkä öljypumpun pyörittäminenkin ainakin saamaan suodattimen täyteen. Jos ei tohon jaksa ryhtyä, niin tulpat veke ja startilla konetta ympäri kunnes alkaa öljynpainetta tulemaan. Noikin ehkä on vähän hätävarjelun liiottelua, pikkasen epäilen, ettei esimekriks tethaalla tehdä sen kummempia toimenpiteitä ton takia, vaan vehkeet päräytetään vaan raakasti käyntiin ja paineet tulee ajallaan.

5. triniemi

triniemi Gearhead

Mä en oo koskaan käsittäny miks konetta pitää sahata ilman että yrittää käyntiin, eiks se starttaaminen tee hallaa? Mun mielipide: porakoneella just toi esivoitelu ja sit yrität niin että lähtis heti käyntiin.

6. vipottaja

vipottaja 1st gear

Vähän riippuu. Eihän niihin kampuran laakereihin kohdistu lainkaan samanalaista rasitusta plekällä starttipyörittämisellä kun tulppien ja räjähdysten pyörittämänä. Mut ei toi oikeesti mun mielestä oo mikään elämän & kuoleman kysymys, tuskin ne ton takia poikii vaikka sen tekis miten hyvänsä.

7. RB-440

RB-440 1st gear

Mitäpäs hallaa siitä sitten tulee, jos sähkömoottorilla konetta sahaa, eikä kone vaan lähde käyntiin? Tulpat voi siinä kastella ja starttikin voi palaa, mutta mitäpä muuta mekaanista vahinkoa vois aikaan saada? Ainakin mun mielestä voi pyöräyttää startilla sen verran, että öljynpaineet alkaa nouseen ja mittari herää tai valo sammuu. Ei sillä ainakaan tähän mennessä ole mitään hajonnut.

8. chevy 2

chevy 2 Gearhead

itse asiassa compin ja cranen kanta asiaan on se että SUURIN osa hajonneista nostajista johtuu voitelun puutteesta ensi käynnistyksessä.
    sisäänajovaihe on kuitenkin laahaavan nokan tärkein vaihe.
    ja tuollaanen voitelun puute ensi startissa tappaa nostaja ja nokan pikkaasen hilppeesti.
    joten:esipaineet ilman koneen pyöritystä,ja jatketaan kun viisari nousee,jatketaan kunnes varmasti on öljyä kierrossa.nostajan ja nokan väliinhän ei öljy tule kuin roiskeena kampuralta joten todella hyvät rasvat(ei öljyt) nostajien pohjaan ja kaikki niin lähelle että varmana starttaa kone heti.tulee sitä roisketta nokkaan ja nostajien pohjaan.
    ilman esipaineistusta pyörii nostajat nokalla yllättävän kauan ilman voitelua.tuo asennus rasvahan lähtee pois kun kone pyörähtänyt muutaman kerran...ja mitä kauemmin sahaat käyntiin,sitä kauemmin nostaja-nokka väli ei saa voitelua...ja roisketta ei tule startatessa nokalle asti.

9. OL

OL 3rd gear

Rempan jälkeisessä ekassa startissa olisi hyvä jos
    motti olisi praimattu niin ei tulis kuivastarttia.kaikki osa-alueet olisi
    jonkinlaisessa öljyssä esim nostajat, keinut , tönärit .
    Nokka-akseli varsinkin laahava on siinä se kriittisin osa kun sen voitelu toimii kitkapinnoiltaan
    kampiakselin roiskevoitelulla käydessä.
    jos konetta paljon pyöritetään niin
    mahdolliset asennus rasvatkin pyhkiytyvät pois nostimien kitkapinnasta
    kun jauhetaan mottia ympäri männänrenkaatkin on kuluva osa
    kun voitelukalvo pyyhkiintyy
    kun esivoitelu on suoritettu on ainakin varmistettu että
    että öljyt kulkeutuvat yläkertaan asti
    silti nokka-akselin voitelu /pintakarkaisu voi pettää ja nokka menee nopeasti pyöreäksi. siksi suositellaan "nokan"sisäänajossa vaihtetelevaa
    kierros aluetta sitten käytönjälkeen öljyt ja suodatin vaihtoon.

10. PauliP

PauliP 1st gear

Itse olen sitä mieltä että asennuksen yhteydessä laakereihin STP tai vastaavaa asennusmömmöä ja/tai öljyä, öljynsuodatin mahd. täyteen öljyä. Sitten jos mahdollista niin pyörittää paineet koneeseen porakoneella ja öljypumppuun sopivalla varrella (paitsi Chevy, jossa öljykanava on auki jos jakaja puuttuu). Mekaaninen öljynpainemittari kiinni tai varmasti toimiva merkkivalo.

Sitten starttaa ilman tulppia ja tarkastaa että kipinä tulee irralliseen tulppaan. Sylinterit ei purista ja laakereihin ei kohdistu suurta painetta. Tulpat kiinni ja kaasuttimen kohokammio täyteen bensaa ja loraus kaasuttimen kurkkuun ja rikastin päälle.

Kun jakaja on varmasti antamassa kipinää oikealle sylinterille, niin kone lähtee heti käyntiin ja ei kuluta laakereita turhaan starttaillessa. Jos "ajaa nokan" sisään, niin sitä tarkemmin täytyy ennakkoon varmistaa oikeat säädöt ja jäähdytyksen ja voitelun toiminta.

11. Multislayer

Multislayer 3rd gear

Itse starttasin konetta rempan jälkeen pumppukärryn akulla muutaman minuutin, otin venttiilikopasta kannen pois ja kyllä roiski lujasti öljyä lattialle. Bensaletku ja tulpat oli irti että ei starttikaan kovin kärsinyt kun kone ei pistänyt vastaan. Hyvin tuntui voitelevan, enkä laittanut sen kummempia rasvoja... en tiedä missä kunnossa nokat ym nyt on, mutta eipä ole ainakaan kone valitellut.

12. SPORT TRUCK

SPORT TRUCK Gearhead

Koneen pyörittämistä KUIVANA on syytä välttää ! :soosoo:

En puolestani voi käsittää kuinka joku tekee niin...mulla ei ainakaan ole varaa/uskallusta moiseen.

Tähän tarkoitukseen on olemassa työkälu eli "primer" joka asennetaan jakajan paikalle ja pyöritetään sitä porakoneella (mielellään akku,enempi momenttia kokemuksen mukaan) kunnes öljyä tulee kaikista keinuista.

Ostin tälläsen joskus US-Parts:sta eikä ollut edes kovin kallis...merkki on Crane Cams.
    Voi sen tehdä vanhasta jakajastakin...pelkkä akseli ei riitä.

Koneen pyörittäminen kuivana startilla pitkään on varmasti pahempi asia kun täräyttäminen suoraan käyntiin...kumpaakaan ei voi suositella.

Crane on oikeassa nokka-akseli vaurioiden suhteen epäilemättä.Mitä pidempään nokkaa pyöritetään ilman voitelua sitä varmemmin tulee tuho ja se vähäinen asennusrasvakin poistuu nokasta/nostajista ennen kun kone käy.

Onhan päivän selvää että kone jossa ei ole voitelua laakereilla kärsii enempi kun kone jossa öljykalvo olemassa.

Jo talviseisonnan jälkeen kone pitäisi "primeroida" ennen käynnistystä...no jokainen taaplaa tyylillään ja saa rikkoa omaisuuttaan kuten haluaa :wink:

PS.En minä mitään koneen rakentamisesta tiedä,mutta uskon suosiolla kokeneempia,enkä viitsi kokeilla kantapäällä... :oops:

13. Multislayer

Multislayer 3rd gear

Joo eipä tuota pontiacin konettakaan täysin kuivana pyöritetty, vaan tottahan ensin kaadoin kaikki paikat öljyä täyteen ja sen jälkeen pyörittelin. Niin että täysin kuiva ei kone ollut, ja eipä se kone kerennyt pyörähtämään kun muutaman kierroksen niin jo rupes öljyä sylkemään venttiileillekkin asti... Ja tietty putsari oli jo valmiiksi täynnä jne jne...

14. vipottaja

vipottaja 1st gear

Eihän sitä yleensä kuivana sentään kasata. Nää on vähän sellasia Uskon asioita mitä pitää tehdä, missä ja kuinka paljon. Ei varmaan haittaa toi primerointi, ja itekin sen aina teen, muttei sen poisjäänti mikään maailmanloppukaan ole. Esimerkiks moottorikoneistamoilla tehtävät vaihtomoottorit tia moottoriremontit käyttökinnereihin; tokkopa vaan primeroidaan enennkuin tökätään käyntiin.

15. RB-440

RB-440 1st gear

Mä en vieläkään oikeen sisäistä sitä eroa, että jos kasattua moottoria pyörittää startilla tai jollain porakoneella virranjakajan kautta, niin kauan, että painetta alkaa nouseen?

Eihän se valmiskaan kone aina käynnisty heti, eli miten se startilla sahaaminen vaarallista on, siis muulle kuin startille, jos sitä johonkin muuhun ulkoseen pyörityssysteemiin vertailee?

16. gabbagabba

gabbagabba 1st gear

Mulla ainakaan ei ollut buickin koneen kanssa mitään ongelmia, kunhan muistaa vaan öljyn kanssa kasata.. Kunnolla öljyä kaikkiin uusiin osiin ennen paikalleen asennusta ja käymään vaan, kyllä ne paineet sieltä nousee, luultavasti jo paljon aikasemmin ennenku lähtee käymään.. :)

17. RB-440

RB-440 1st gear

Toi nyt mun mielestä pitää paikkansa ainakin silloin, jos ei täytä kaasuttajaa ennen starttia, eikä anna huikkaa suoraan (kaasarin) kurkkuun, vaan antaa pumpun kihnuttaa tavaran tankista startatessa. Jos siis koneessa on tommonen mekaaninen pumppu/kaasari zydeemi. Näistä ruiskuvehkeistä en sitten tiedä, miten innokkaita ne on lähteen?

18. Belvedereman

Belvedereman 1st gear

Minä ainakin halusin pelata varman päälle, pikkulohkomoparissahan tuo pumpun pyörittäminen on helppoa. Moottori oli vielä pukissa kun änkesin US-Partsista ostamani mallikohtaisen öljypumpun akselin koneeseen ja poralla pyörittelin, samalla katsoin mekaanisesta öljynpainemittarista että paineet nousi ja pyörittelinpä vielä kampiakselista konetta eri asentoihin. Enpä tiedä onko tuosta ratkaisevaa hyötyä mutta tulipa tehtyä kun helposti ja halvalla oli tehtävissä.

19. PauliP

PauliP 1st gear

Siis ei sitä moottoria porakoneella pyöritetä, vaan pelkää öljypumppua!!!

Eräs kaveri kyllä yritti, kun neuvottiin nostamaan paineet porakoneella, savu nousi porakoneesta kuulemma. Yritti pyörittää Moparin isolohkoa öljypumpun normaaliakselin päästä käyttöratas paikoillaan. Ei kuulemma pyörinyt ja tämä on tosi.

Kerro tästä muillekin!