Kone keitti, mitkä lienevät vauriot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Temppu, 3.7.2003.

  1. Temppu

    Temppu 1st gear

    Niin, huono onni jatkuu, tai tässä on jo oma tyhmyyskin mukana;

    Matkaa vaihdelaatikkokorjaamoon oli kotoa n. 10 km. Matkaa köröteltiin 21 asteen helteessä n. 50-60 kmh vauhtia. Noin puolessa välissä matkaa lämpömittari näytti jo 100 astetta.

    Koskaan ennen ei ole _tietääkseni_ ollut mitään lämpöongelmia, ja tuo uusi bilibaliteman lämpömittari oli ekaa kertaa paikallaan. Kerkesin jo kirota teman mittarit syvimpään suohon, kun näyttävät mitä sattuu...

    Matka jatkui sitten korjaamolle asti ja mittari kipusi 120 asteeseen.
    Pihalla sitten avasin pellin ja katsoin, etteikö siellä sitten olisikin jotakin outoa?
    Syyläri pihisee ja puskee höyryä pienestä vuotokohdasta, ja vasemmalta puolelta konetta tiputtaa hyvää vauhtia nesteitä pihalle. Vuotokohtaa ei näkynyt hetimiten. Märkää ei näkynyt päällepäin missään, joten epäilisin vuodon olevan joko kansipahvissa, lohkon yläosassa tai itse kannessa. Öljynpaineet lienevät pysyneet tallella.

    Mitkä olisivat raadin arvaukset; mitkä lienevät vauriot?
    (Että osaan varautua ja henkisesti valmistautua remonttiin. Konehan on Mopar -78 360 cid.)

    - kansipahvi pettänyt?
    - kansi halki?
    - lohko halki?
    - pakkasproppu petti?
    - mitä muuta?

    Juuri vaihdelaatikkokorjaamolta saamani tiedon mukaan startin takana oleva pakkasproppu vuotaa, lieneekö pelastanut moottorin suuremmilta vaurioilta?

    Mitkä olisivat raadin korjausehdotukset?


    Ja mitä tästö opimme?
    Että kantsii uskoa sitä lämpömittaria:
    - VAIKKA se on bilibalitemasta hankittu
    - VAIKKA se on ekaa kertaa paikallaan
    - VAIKKA koskaan ennen ei ole ollut lämpöongelmia

    Kiroisin, jos kehtaisin.
    Parempia katsoa, kuin katua.....

    Temppu



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Temppu 2003-07-03 10:49 ]</font>
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Paras arvaus olisi se kansipahvi...
    Tarpeeksi juhlallinen keittäminen saattaa kaiken muun harmin lisäksi tuhota männänrenkaat ja venttiilinohjurit...
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei muuta kuin uus proppu ja menoks, kyllä pitäis amerikanmoottorin pienet keittelyt kestää.
     
  4. rod

    rod 1st gear

    Villi arvaus: kansipahvi päästää paineita vesitilaan->keittää ja vuotaa nesteet tiivisteistä ulos????
     
  5. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Jos se proppu oli ruostunut puhki, niin todennäköisesti joudut kohta vaihtamaan kaikki muutkin!!! Kannattaa varmistaa asia!!

    Siel lohkon takana pitäis viel oleman pari proppua, jotka kannattais vaihtaa nyt, kun laatikko on pois edestä. Ettei sit tarvitse pudottaa lootaa erikseen pois vaan yhden vuotavan tulpan takia, niinkuin meikäläinen joutui tuos keväällä tekemään. :sad:
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kyllä mun havaintojen mukaan noi bilteman mittarit on ihan ok.

    Tuskin tuo pientä keittämistä säikkyy, uusi kansipahvi ja proput ja matka jatkuu.
     
  7. Temppu

    Temppu 1st gear

    Juu, kyllä bilibali-mittari pelas oikein hyvin. Vika oli ratin ja penkin välissä.

    Osaakos joku neuvoa, minkälaisia ja kuinka monta niitä pakkasproppuja tarttis sinne lootan taakse? Itse kun en ole sinne koskaan vilkassut, eikä mulla ole opasta kyseisestä moottorista (Mopar -78 360 cid.)
    (1ja5/8-tuumasia menee kuulemma 3 sinne startin puolelle.)

    Kiitoksia, ei tuo sitten niin pahalta vaikuta.
    Katsotaan, kuinka käy.

    Temppu
     
  8. Mosse

    Mosse Gearhead

    Mulla kan 289 keitteli joskus aika railakkaasti. Kerran lisäsin 60 km ajon jälkene koneeseen 8 litraa vettä, eikä se ollut moiksiskaan...
     
  9. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Osaakos joku neuvoa, minkälaisia ja kuinka monta niitä pakkasproppuja tarttis sinne lootan taakse? Itse kun en ole sinne koskaan vilkassut, eikä mulla ole opasta kyseisestä moottorista (Mopar -78 360 cid.)
    (1ja5/8-tuumasia menee kuulemma 3 sinne startin puolelle.)

    [/quote]


    Eiköhän kun ostat proppusarjan niin siinä ole mitä tarvii.
     
  10. TeeTee

    TeeTee Gearhead

    Joo, proppusarjassa on ehkä 1-2 ylimääräistäkin. En tiedä, onko -78 lohkossa eroja -72:een, mutta jälkimmäisessä oli ainakin 3 tulppaa/puoli ja 2 takana. Kaikki samaa kokoa. Sarjoja on erilaisia, kannattaa etsiä sellainen, jossa tulpissa on mahdollisimman leveä tiivistepinta - helpottaa hiukan paikalleen lyömistä.

    Paikalleen laittaessa kannattaa laittaa jotain tiivistysainetta ihan hiukan reunoille. Ja jos kone on kiinni autossa, niin muutaman tulpan kanssa saattaa päreet palaa, on sen verran ahtaat paikat...
     
  11. Temppu

    Temppu 1st gear

    Noniin,

    Laite tulee takaisin laatikkokorjaajalta, ja sen yhden pakkaspropun vaihtaneena kertoi, että kone on puolillaan ruostejaskaa. Tarttis niinku perusteellisesti puhdistaa ja huuhdella.

    (Perusremppa koneelle on kyllä tulossa, heti kun löydän paikan sille, mutta siihen voi mennä pari vuotta....)

    Voisiko sitä konetta jotenkin elvyttää ja huuhdella paikallaan, ilman irroittamista ja osiin purkamista? Syylari, termari ja vesipumppu irti, ja sitten puutarhaletkulla vettä molempiin suuntiin? Puhdistuuko?

    Vai onko olemassa vaara, että menee entisestään tukkoon?

    Pitäskö ne loput pakkasproput nyt sitten yrittää kammeta irti, siellä paikallaan ja v-mäisissä paikossa? Kuis ne lähtee? Joku koukku lyödään/porataan läpi ja väännetään irti? Uudet vasaran kanssa paikalleen?

    Hohhoijaa, ei tule harrastuksesta loppua, muttei auto nyt ainakaan ajamalla kulu...

    Temppu
     
  12. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Parhaan tuloksen kyllä saa, kun kampeaa kaikki mitkä vain irti saa pois. (itse olen porannut/lyönyt pienen reijän ja sitten vetovasaralla naputtamalla pois) Sitten vettä perään vesiletkulla ja kun välillä ronkkii rautalanka koukulla, niin voihan sieltä enimmät irrota. Tai sitten ei...Onhan se paikallaan aika vittumainen savotta. Onko muuten jäähdytein tukossa? Se saattaa vaikuttaa eniten lämpenemiseen.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ja onhan niitä sellasia jäähdyttimen puhdistus-mömmöjä jotka kaadetaan syylariin ja ajetaan kone kuumaks ja lasketan nesteet ulos. Miten tehokkaita nuo sitten on niin en tiedä, oma syylari kun oli varsin puhdas...
     
  14. Temppu

    Temppu 1st gear

    Mul on uusi syylari odottamassa, ja laitan sen varmaan ihan koht paikalleen, joten lohko pitäs puhdistaa.

    Oikeesti se lohko vissiin sitten upotetaan lipeään, mutta kantsisko nyt odotellessa (2-3 vuotta) tehdä jotakin, ennenkuin vehje puretaan? Siis hätävarahuuhtelu.

    Temppu
     
  15. pannupää

    pannupää Gearhead

    Kyllähän tolla puutarhaletkukonstilla isoimmat moskat saa pois, vielä kun sopivilla rasseilla avittaa... lisäksi homma on erittäin hauskaa ja rentouttavaa harrastepuuhaa. Jos käyttää jotakin puhdistusmömmöä lisäapuna ja tulee tarvis pyörittää konetta välillä, kannattaa syylari ohittaa letkulla. Hommalta putoaa pohja pois jos kaikki irtoava öpötti tukkii (varsinkin uuden) syylarin.
     

Kerro tästä muillekin!