Koneen+laatikon linjaaminen / kulma...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MikkoV, 12.12.2014.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mites tekniikkapaketti pitäis linjata koriin nähden, keskelle ja sivusuunnassa suoraan kai? Vaikka pinioni perässä ei olekaan keskellä. Mopar B-body kyseessä, katuauto, ei kiihdytin.

    Entäs sitten pystysuunnassa, aste-pari kardaanikulmaa, mutta olikos tuolla muuta merkitystä.

    Muistaisin että tästä aiheesta on kirjoiteltu foorumilla, ja itsekin osallistunut muttei löydä, 5v. mennyt edellisestä vierasmoottorin sovituksesta. Jenkkijulkaisut aiheesta aikas hemmetin sekavia...
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Oikeesti, eikö kukaan uskalla vastata vai oliko kysymys liian tyhmä... :D Eli siis vierastekniikan sovitus työn alla ja kaikki kiinnikkeet saa rakennella tyhjästä.

    Kardaanikulma asia lienee simppelimpi, mut onko tossa muuta huomiotavaa kuin kuin katsoa laatikon häntä sellaseen korkeuteen että kardaanin kummallakin nivelellä on 1-2 asteen kulma?

    Mites tuo sivusuuntainen juttu, pitääkö huomioida jotenkin.
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    kunhan akseli on korin suuntaisesti ni muuten ei mielestäni ole sivusuunnalla merkitystä, minä olen sen yleensä mitoittanu käytettävän tilan mukaan, eli välillä sivuun ihan senkin takia että jää koneen apulaitteille tilaa. kardaanin lähtöön sama kallistus kulma mitä perässä auton ollessa pyörillään, ristikoille olisi hyvä olla kulmaa vähintään 2 astetta muuten niveliin kuluu pykälät, se siis saa olla vaikka sivusuunnassa kunhan perään tulee sama kulma.
     
  4. rakkari

    rakkari 3rd gear

    kaasari kun on passissa ja kardaani menee nätisti niin sillon melko hyvä, näin olen ite ainaskin toiminut ja hyvin on pärjätty
     
  5. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Riittääkö 1-2 astetta? Lehtijousi -perissä me on käytetty 5-7 asteen kulmaa.
     
  6. Mutku

    Mutku Gearhead

    Moi,

    Ei kysymys ole mitenkään liian tyhmä tms., tuossa on vaan aikas paljon mahollisia vastauksia riippuen kuinka tyhjän päälle aletaan rakentaa? Eli mitä vähemmän on tukea/runkoa/autoa ympärillä, niin sitä enemmän kisamiehiltä / kilpatiimeiltä saanee vahvistusta luuloilleen? Meinaan, että lienee kovasti eri asia, että onko kyseessä ihan kokonaan uuden ajoneuvon luonti jossa on vaikka tosiaan omaa suunnittelua oleva putkirunko, vai toista ääripäätä edustava (sinänsä ihan hinee) rojekti, esim. jossa käyttö-Aspeniin on tekeillä koneenvaihto ja lillasti kiinnostaa vaihdelaatikon kallistus/asteet verrattuna taka-akselin/pinionin kallistukseen/asteisiin. Tai jotain. No, jos kyseessä on perus-swappi B-koppaan, ni eipä tota ihan helposti voine ryssiä?

    Perusjutut mennee kai silleen, että kone + loota pitäis kai olla keskenään täysin samansuuntaisia eli linjassa joka ilmansuunnasta katsoen, ja tosiaan imusarjan kaasarin kiinnikkepinta vatupassilla vaateriin joka ilmansuuntaan. Sitten kardaani kampuran keskilinjaan nähden saanee sojottaa muutaman asteen mihin suuntaan vaan, kunhan taas taka-akselin sisäänmenoakseli (pinioni) ois oltava ylhäältäpäin katsoessa just samansuuntanen kun koneen + lootan (kampuran) keskilinja. Olkoon senteissä ne noitten keskilinjojen paikat siis erit, mutta kunhan ne keskilinjat eli "ampumasuunnat" täsmää. Sitten sivultapäin katsoessa on homma hiukka vinkee, eli teoriassa sekin linja ois oltava kai kampurassa ja pinionissa kiihdyttäessä sama, mutta sitten tasakaasulla/matka-ajossa pinioniasteet / taka-akselin etupää saanee osoittaa maata kohti monta astetta enemmän kuin kampuran keskilinja.

    Oliko munkkilatinaa? Tyhjää brassailua tai sen yritystä täältä näppiksen takaa? Suuri anteeksipyyntö, jos allekirjoittanut Kapteeni Koukku taas ajoi inteweppivenhonsa karille, niin että kolisi vaan (mutta komiastipa veti täysillä loppuun asti kuitennii...!). Aikuistenoikeesti luulin jotain tietäväni (en tietenkään kisahommista mitään tietäväni jne...) mutta olevani avuksi. Jossei ondannut, niin ammutaan vaan tuo allekirjoittanut tyhjänpuhuja, ja toivotaan jokatapauksessa selvempää (?) vastausta.

    Selvennys / tarkennus / banaaniinliukastuminen loppuun:
    - koneen(+lootan) ja taka-akselin keskilinjat voivat olla ajoneuvon sivusuunnasta katsoen eri korkeuksilla ja vasen/oikeasuunnissa eli ylhäältäpäin katsoessa eri haminoilla toistaan, kunhan ne keskilinjat vain ovat samansuuntaisia veto päällä/kiihdyttäessä.
    - auton paikallaan ollessa ja sivultapäin katsoessa taka-akselin etupää /keskilinja on kampuran keskilinjaan nähden joitain asteita "kumarassa".
    - kampuran ja pinionin keskilinjat ylhäältä päin just eikä melkeen suoraan eteenpäin samaan suuntaan osottaen, kardaani siinä välissä muutaman asteen ihan mihin vain sojottaen.
    - kampuran ja pinionin keskilinjat sivulta päin veto päällä samaan suuntaan osottaen (miinus se pinionin "parin asteen kumara" jossei oo veto päällä), kardaani siinä välissä muutaman asteen ihan mihin vain sojottaen.


    Heh, päissään sen on pakko olla...
     
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Kun vaihdoin emännän vaniin tekniikan ei tullut pieneen mieleen tarkistaa mitään kulmia kuinka kartaani asettuu. Ilmeisesti osui kohdalle sillä autolla on nyt ajettu noin 10 vuotta eikä ristikoita ole hajonnut ja muutenkin on auto toiminut. Tietysti jos haetaan ideaalia asennusta ja kaasubedaali painuu jatkuvasti syvälle niin kulmat on varmaankin syytä olla kohdalla.
     
  9. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Vaikken vielä päissään olekkaan niin kyllä Mutkun tarinoinnista jotain tolkkua sai :)

    Löysin tämän tänään aiemmin -> http://www.rustynutscarclub.com/driveline.htm jossa kerrottiin hyvin pitkälti samoja asioita kuin näissä vastauksissa.

    Tuo asia ei kyllä omaan järkeen uppoa miksi palikat pitäis olla samassa kurssissa kiihdyttäessä, ei tasakaasulla ajettaessa, eikö tuo juuri ole seikka mikä aikaansaa tärinöitä?

    Ja tuo jää kans aikalailla arvailun varaan paljonko lehtijousellisessa, <500hp, katurenkaallisessa autossa pinionikulma elää kiihdyttäessä. Ei mahdottomasti veikkaisin...

    Aletaan askartelemaan koneen ja laatikon korvia ja kardaanitunnelia näiden perusteella.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Onhan se palikoitten kohdallaan olo tärkeää tasakaasullakin, varsinkin kun kyseessä on auto jolla ajetaan normaalistikin eikä pelkkää kiihdytystä.
    Tehokkaassa lehtijousellisessa olis kyllä hyvä olla jonkunlainen lisätuenta akselin kiertymisen estämiseksi vaikka vaan katurenkailla mentäiskin. Jos lehtijouset on vielä kovin löysät niin kulmat voi muuttua aika reippaastikkin eri tilanteissa ja siinä on sekä itse jouset että kardaanikin kovillaan.
     
  11. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Jotku Mopar performancen HD lehtijouset noi on. Eiköhän 18" kumit huolehdi jo siitä ettei taka-aksila liiemmin pääse kiertyilemään... ;)
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite laittaisin kyl sivu ja korkeussuunnassa "tehdaspaikalle". 1 3/8" keskilinjasta apparin puolelle ja kampuran keskilinja 5.5" - 6" alkuperäisen K-palkin tasolta. Tai sit jos jostain syystä haluaa sen keskellä, niin sitte peränkin pitäis olla pinioni keskellä.
     
  13. Mr. El Maco

    Mr. El Maco 3rd gear

    Mitä töissä kardaaneja linjataan, niin ainut, millä on merkitystä on nimenomaan tuo että kardaanille tuleva ja lähtevä akseli on yhdensuuntaiset. Toki, kulmaa pitäisi olla, jotta neulat vähänkään pyörisi kupeissa.

    Itse linjaisin normikäyttöön ennemmin matka-ajon mukaan, en täyskaasun mukaan. On aika paljon helpompikin, kun on vaikea sanoa, missä asennossa perämurikka on missäkin kiihdytyksen vaiheessa. Sehän muuttuu pidon mukaan jatkuvasti lähestyen ns. matka-asentoa.

    Jos akselit eivät ole yhdensuuntaiset, eli nivelien kulmat poikkeaa toisistaan, tulee värinöitä ja ne kuormittaa turhaan koko voimalinjaa.

    Tietty jos ajo on kiihdyttelyä, niin sitten enemmän sen mukaan. Tosin siinä akselin tuennalla voi pakottaa kulmat pysymään samana joustoissa.
     
  14. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Päteekö toi 1 3/8" keskilinjasta sivuun myös A-koriseen? Tuli todettua, että keskelle konehuonetta ei ainakaan isolohkoa pysty laittaan, kun lohkon korvake osuu simpukkaan, ja siihen väliin pitäis vielä sovittaa moottorinkiinnike.
    Kyseessä on katukilpuri, jossa alkuperäistä autoa on jäljellä metrin verran runkoaisoja ja k-palkki ilman minkäänlaisia koneen kiinnikkeitä.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kannattaa lukea toi sun ylempi uudestaan. Jos pinioni on sivussa niin lootan häntää ei kannata suunnata siihen suoraan vaan samassa linjassa viereen.
     
  16. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Neljä senttiä sivuun tuo 3gen hemikin konehuoneeseen sujahti. Melkoisen millipeliä sovituksen kanssa moneenkin suuntaan.

    Kardaanitunnelin teko nyt loppusuoralla ja laatikon kannake vielä tekemättä. 2-3 asteen välissä? taitaa olla perässä pinioni ylöspäin normaali asennossa, jos helmoista auto vaaterissa.

    Saaamarin hankala mittailla kun tyhjä hylsy 2-pilari nosturilla, no, tuollaiseen kulmaan ainakin tällä erää ajattelin tekniikkapaketin linjata, pikku säätövaralla.
     

Kerro tästä muillekin!