Koneen sisäänajo ÖLJY

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sibe70, 28.3.2008.

  1. kime2

    kime2 Gearhead

    Gulf Zinc Plus 20w-50
    Tuolla öljyllä on pysynyt compin xe nokatkin hyvinä.
    Useammasta nokasta tuon öljyn kanssa kokemusta.
    Kokemusta myös kuluneista nokista muilla öljyillä.
     
  2. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Ajan sisään (ja muutenkin) Valvolinen Racing öljyllä jota saa kohtuu hintaan Motonetista. Sinkkiä siinä on kokolailla riittävästi mutta sisäänajon ajaksi lisään sen määrää reippaasti Red Linen lisäaineella.
     
  3. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Samaa litkua mulla ollu laahurikoneissa sekä myös rullanokka koneissa. Koskaan ei ole ongelmia ollut. Tosin, vakiokoneita vakiojousilla ajettu parhaimmillaan toistakymmentä vuotta perus mineraalilla missä sinkistä ei tietoakaan.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    siis.. perus mineraali moottoriöljyissä oli aikoinaan vielä reippaasti juurikin näitä sinkki fosfori aineita. (zddp). 80 luvulla öljyissä (SF-luokitus taisi olla silloin) jossa oli järjestään oli 1500ppm (parts per million), 90luvulla tiputettiin rajaa 1200ppm (SH) , joskus vuonna 2000 tms sitä tiputettiin noin 1000ppm luokkaan (SJ), ja 2005 jälkeen tulleessa öljyluokituksessa (SM) onkin enää noin 800 sinkkiä ja fosforia. (kiitos katalysaattorit ja ekohenkisyys)

    joten minusta vanhemmat koneet tarvitsisivat sen 1200-1500ppm zddp pitoisuuden jo peruskestävyyden takia. ja uusi rempattu kone sisäänajoon +2000ppm (juurikin noilla sisäänajoon tarkoitettujen lisäaineiden avulla boostattuna.).
     
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Mutta onko tolle sinkille tullut korvaavia aineita? Luulis että jossain tönärikoneisissa kuorkeissakin se venttiilikoneisto on aika raskas, vai onko niissä ne nostajat vaan niin armottoman kokoset ettei tule painetta?
     
  6. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Raskaan kaluston dieselöljyissä ne sinkit taitaa olla vielä tallella. Siksi joku 15W-40 diesel-delvacci tms. (ei uusimmat kuitenkaan) voi ollakin hyvä öljy vanhaan koneeseen. Samoin prätkäöljyissä sinkkiä on runsaasti vaihteiston voitelun takia.
     

Kerro tästä muillekin!