Konehuoneen maalaus siveltimellä...?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja arrakis, 11.6.2010.

  1. arrakis

    arrakis 1st gear

    Tarkoitus oli maalata konehuone mustaksi.

    Ajattelin ensin vetää ihan paukkupullolla, mutta sitten tuli mieleen, että minkälainen pinta mahtaisi tulla pensselillä? Sen verran pieniä koloja konehuoneessa, että valumisen vaara on erittäin todennäköinen sprayllä maalattaessa.

    Saako tasaista jälkeä siveltimellä?

    Millä maalilla?

    Kokemuksia?

    -Sami
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ainakin POR-15 maalia on kehuttu että tasoittuu siveltimellä maalattunakin todella hyvin. Ja kuulemma kestää rasitustakin.
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuo POR-15 kaipaa päälle vielä saman merkin Chassis Coat Blackin. Muistaakseni POR-15 oli kiiltävä eikä kovin tasainen pinta pensselöinnin jäljiltä. Mutta tuon toisen kun veti päälle niin omasta mielestä aika hyvä tuli 8)
     
  4. Gutless

    Gutless Gearhead

    kevyt välihionta, että tasoittaa siveltimen jälkeä. Silleesti ne maalarimestarit ovenkarmejakin sutii :rotfl:
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Vedä spraylla puolikiiltävällä mustalla, ei se valu kun vedät useamman ohuen kerroksen.

    Siveltimellä ei kyllä tule läheskään yhtä siisti lopputulos.
     
  6. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    paukkupullolla tahtoo vaan tulla aika ohut pinta et ei välttämättä kestä kulutusta kovin hyvin.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    perus kilikali maali -> tiukka liuotin millä pesee konehuoneen -> oikeen näyttävä lopputulos. Ihan sama millä tavalla maalaat, kuhan se aine on semmosta että kestää.
     
  8. repecab

    repecab 1st gear

    Mulla on sellainen halpa puolen desin säiliöllä oleva pikkuruisku jolla olen maalaillut kaikenlaisia ovenvälejä tai muita pikkujuttuja, kapea tarkkarajainen maalisumu eikä ainakaan tolla uretaanimaalilla tunnu paljon pöllyttävän, tulee hieno pinta eikä tarvi niin kauhean huolellisesti suojata ympäristöä.Sata kertaa helpompi kuin kilikali pullon kanssa sohlailu.
     
  9. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Mistä se pikkuruisku?
    Mulla maali ei tahdo kestää hankausta asetonilla. Sama rekisterikilvissä - ei kestä pudistusta, musta osa lähtee. Miten maalin saa kestäväksi => paikkaukseen polttomaali kuumailmapuhaltimella?
    Saako Suomesta akrylikilpiä?
     
  10. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Hammeritea oon pensselillä sutinut vähän joka paikkaan,myös konehuoneeseen,hyvin on pysynyt ja pinta minusta ok.
     
  11. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Monta vuotta pysyny siistinä finikorin kiveniskumassa jonka päälle vedetty paukkupullolla silkinhimmeä musta paukkupullosta.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vetäisin epoksin alle ja akryylin/uretaanin päälle, ruiskulla. Vaiva ei ole juurikaan kummempi ja lopputulos on sitten hyvä. Suojauksesta se enempi vaiva tulee mutta maksanee itsensä takaisin pienempänä vaivana muutoin verrattuna sutimiseen :wink:
    Sellasia pikkusäiliöllä olevia ruiskuja olis saannissa ainakin Motonetistä, halpoja ainakin ja uskoisin että ihan riittävän laadukas kys. hommaan...
     
  13. v 100

    v 100 1st gear

    Niin tosiaan miksei vetelis pennselillä ja vetäis samalla hienot
    straippaukset loksujen sisäpuolelle samalla pensselillä kaventais
    vain lopuksi sitä pensseliä vaikka saksilla tai terävällä puukoolla.
    Ei saatana kyllä mä meinaan tuasta penslaaki touhusta notta
    se vasta vie kaikki komeuden konehuoneesta, aatelkaapa palioko
    on peltisaumoja päällekkäin konetilas ja ne ku pensselillä kunnolla
    maalinkas paklatahan niin mitä niistäki auton hienoista
    saumakohdista on jäljellä.
     
  14. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jos ei ole ruiskua (eikä juuri muutenkaan tarvetta sellaista + kompressoria hankkia), niin miksei voisi pensselilläkin maalata. Ainakin saa helpommin kestävän kerroksen kuin kilikali-pulloilla, ja pinnankin saa siistiksi kun muutaman kerroksen maalaa ja kerrosten välillä kevyesti hioo pinnan sileäksi. Viimeisen kerroksen sitten maalaa enemmän ohennetulla maalila tai vaikka sitten halutessaan sillä klikalilla...
     
  15. arrakis

    arrakis 1st gear

    Kiitoksia kommenteista & vihjeistä! 8)

    Taidan kokeilla siveltimellä ens alkuun... Saahan sen sitten pois, jos ei pinta miellytä. Omassa kohteessa vaikeuttaa hommaa runsas johtojen määrä. Enkä aio niitä alkaa repiä pois, kunhan nyt niputan nätisti pois tieltä.

    Sprayllä voi kuitenkin vetää näkyvämmät pinnat, jos siveltimellä maalattu ei tyydytä.

    Hammaritea ostin purkin ja kokeilen sillä johonkin näkymättömään paikkaan aluksi. Jos hyvä, niin sillä sitten loppukin. POR 15 olisi varmasti kyllä laadukas vaihtoehto, mutta kun jo ehdin tuon Hammariten ostaa...
     
  16. Quest

    Quest Gearhead

    Siveltimen laadullakin on merkitystä. POR levittyy tasaisesti ja siintä tulee hyvä kiiltävä pinta oikein tehtynä, vaatii kaksi käsittelyä. Tuolla Chassis blackillä saa hyvän semi-pinnan joka kestää paremmin UV:tä
     
  17. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Jaa joo, on maalattu sudilla ja hyvä tuli :rotfl:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Puolikiiltävää sadoluxia, käy puulle metallille ja vaikka mille.. Kesti ainakin dieselivuodot ja satunnaiset turbon laukeemiset :poff:
     

Kerro tästä muillekin!