koneistajat hoi! kannen plaanaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja joekopo, 23.10.2008.

  1. joekopo

    joekopo 3rd gear

    onnistuuko tuollaisella koneella [​IMG]

    kannen oikaisu/lasku ja minkälaisella terällä?
    kyseessä amazonin valurautakansi tosin myöhemmin tulisi alu kansia mikäli koneella moiseen operaatioon pystyy.

    tuossa toinen kuva vastaavasta ja vähän speksejä http://www.p-h-s.co.uk/Bridgeport/Bridgeport-2.htm
     
  2. kiima

    kiima 1st gear

    no miksei onnistuisi.. mutta jäljestä ei mahda tulla tarpeeksi hyvä, että ennemmin hiomalla tekisin :wink:
     
  3. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Tekijä mies ainakin onnistuu tolla helposti.

    Automaattisyöttö suositeltava vaan ei pakollinen.
    Tarkistaa että
    -syöttömatka riittää, 30" pitäis kyllä riittää
    -jos kyseessä käytetty ja miksipä ei uusikin välykset ei saa olla liian suuret, siis tilanteessa että paino on alussa pöydän kanssa toisessa päädyssä josta tulee keskemmälle ja enkä jopa kokonaan toiseen päätyyn <- tuossa tilanteessa ei saa tehdä pinnasta kuperaa.
    Kansi hommissa kumminkin puhutaan melko pienistä mitoista.

    Terä, soita lähimmälle ammattikoululle tai vastaavalle ja kysäse sieltä jos täällä ei kukaan satu tietämään.
    minä en muista noita juttuja enään on niin hiton kauan aikaa kun tehny mitään vastaavilla vermeillä.
     
  4. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

  5. -TH-

    -TH- Gearhead

    ei tuolla ehkä kannata kansia oikoa, työkalujyrsin on hiukan heppoinen kalu sellaseen. muuten tuo lienee oikein hyvä laite osien tekoon.
    terähän kannattasi olla sellanen kiekko joka tekee yhellä ajolla puhdasta.
    ehkäpä tuollakin onnistuu jos oikein hiplimällä ottaa lastua.
     
  6. Piru

    Piru 1st gear

    Samalla kannattaa kysäistä sattuisko koulun autopuolella olemaan plaanauskone, niin pääsee vähemällä. Paikallisen amiksen hinnastossa kannen oikaisu 20-34e.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    mun mielest(ja tosiaan mitä on koneistamisessa ollu pienen ikä ni mukana)kone taitaa olla hiukan "kevyt" varsinkin valuun aloon....ja liian pieni liikkeinen pöytä alun ajoon....tulee äkkiin "väistöjä" kun mennään ääri päästä äääripäähän....

    .....sen mitä pikkupoikana mopon ja auton kansia ja pakosarjoja ja pako/imusarjoja tuli "plaanattua" faijan jyrsimellä ...oli mulla 20cm kuppi terä ja vaikka joutus kannenkin joskus ajaa kaks lastua rinnakkain meni pinnat tasan kosk jyrsin on iso/painava ja pöydän liikkeet suuret ja kappala on kunnolla kiinni.....tämä oli se kynnys minkä takia noist "hölmöilyis" tuli luovuttuu.... siihen telineen tekoon meni koko päivä ja itse "plaanaamiseen" 10min :rotfl: .....mut sai halvalla....

    ja tos kuppi terällä ajossa on yks semmonen puoli mitä plaanaus koneella ei onnistu.....ei siis onnistu hyvin, on se et kun on pakosarjassa kiinni oleva imusarja(joo japsi hömpötyksiä) ni kuppi terällä pystyy/onnistuu se tiivistepinnan suoristus paremmin vaikka pakosarja on valuurautaa ja imu sarja on silumiinivaluu.....plaani kivellä tuppaa ottaa siittä "pehmeemmästä" eli silumiinivalusta enampi kuin valuraudasta!!!!


    kyl tol onnistuu totta kai....mut ei kauheen uusien autojen kansia kannata rupee "tahkomaan"...kun joka koneistamossakaan ei oo niin hyviä koneita/kiviä et onnistuu nää uudet pelli/pööppeli kannet /muut fiattin
     
  8. joekopo

    joekopo 3rd gear

    joop osia on tullu työstettyä, mut tarvii sit vissii toi valu kansi viedä muualle.
    meniskö alumiinikansi jos olis oikeenlainen terä? joitain laippoja oon työstäny.

    jyrsin siis samanlainen kuin kuvissa, mut paljon lisävarusteita.

    sit toinen kysymys: mihin käyttöön tämmönen terä on? [​IMG]
    pystyykö aluun
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    On se munkin mielestä pikkusen kevyt valukansien työstöön... mut voihan sitä kokeilla. Siinä ei vaan auta ammattimiehet eikä taito jos kone värisee pienuuttaan. Kunhan tietää koneistamisen perusniksit. Alumiini nyt meneekin huomattavasti helpommin. Jos haluat nopean ja helpon automaattisyötön tuollaiseen vanhaan koneeseen niin tee kuten minä, pistä noiden veivien taakse hammaspyörät ja pulttaa pöydän päähän pieni moottori&vaihde ja käyttävä hammaspyörä. 8) Kolmivaihe motti kun on niin saat helposti vaihdettua suunnankin. Jos teet sarjoja tai haluat jättää koneen kahvitunnin ajaksi rallattamaan niin heftaa pöydän alle pari mutteria joista kierretanko läpi vaakasuoraan ja pöydän suuntaisesti. Runkoon voi sitten asentaa katkaisijan josta syöttömoottori saa virtansa, ja pöydän mennessä toiseen laitaan kierretangon pää painaa katkaisijaa ja syöttö pysähtyy. 8) Helppoa kuin lasten hakkaaminen eikä maksa paljon. tä? Hammaspyörien asennuksessa kannattaa jättää akselille "tyhjää" ainakin sen hammaspyörän leveyden verran jotta voi tarvittaessa vetää rattaat pois hampailtaan ja pyörittää veivillä takaisin. Eli manuaalinen pikaliike. Hifistelijä käyttää vaihteena säädettävänopeuksista.

    Onko tuossa muuten pelkästään morsekartio, ja minkä kokonen se mahtaa olla?
     
  10. thap

    thap Gearhead

    Tuo Bridgeport on ihan hyvä yleisjyrsinkone. Jos on samankokoinen, mitä itse olen käytellyt, niin onhan se vähän kevyt kansien jyrsintään. Tosin, jos pöydän x-liikerata riittää, niin kyllä tuolla kannen kuin kannen jyrsii tasaiseksi. Pitää vaan olla oikeat työkalut. Tuossa näyttää olevan merkille ominaiset automaattisyöttömoottorit, joiden kanssa joillakin on ollut ongelmia ohjauskorttien palamisen takia. TH
     
  11. rysty

    rysty 1st gear

    Ei kantta oikaistessa kamaa irroteta kuin 0,1-0.2mm. Siihen toi käy hyvin, jos vaan laite on ehjä.
    Pari tärkeetä asiaa, kun kerran et hommaa oo tehty. Ensiksikin terän pitää olla leveämpi kuin plaanattava pinta ja loppupäässä myös terän jättöpuoli pitää ajaa kokonaan kannen yli. Riippuu terästä, mutta mä oon kyseisiin hommiin käyttäny yksleikkuista avarruspäätä. Useampi leikkuinen alkaa helposti "pärisemään" kun kone on vähän heiveröinen. Karaan noin 100r/min ja syöttö noin 0,1/kierros eli 100-80 mm/min.
    Koska tossa laitteessa on kääntyvä teräpää, sen suoruus kannattais ekaksi tarkistaa kellolla tai jyrsimällä jostain apukappaleesta siivu. Kun pinnassa näkyy ristikkäinen leikkuujälki, niin homma on ok.
    Noiden bridgeporttien ongelma on että niihin ei saa kunnolla kiinni mitään näitä moderneja kiinnityskartioita, kun niissä on ihan oma spesiaali kartio.
    Ja sen takia niihin ei helposti löydy mitään leveitä tasojyrsimiä. Eikä ne siihen hommaan oo tarkotettukaan. Toihan on kai oikeasti työkalujyrsinkone. Ja sanoisin että teräkseen tehdessä pirun hyvä porakone mutta vähän hepponen jyrsinkone.

    Eli pystyy, kun vaan osaa..
     
  12. julpero

    julpero 1st gear

    työharjottelussa kun olin niin kuulin yhen jutun että yks ukko oli suoristanu raktorin kannen jyrsinkoneella , terä oli semmonen aika iso "tasoterä" eli kovapala terät , ja jätti vaan semmosen yhen terän kiinni niinkun nuissa kannen suoristus koneissa on , silleen oli kuulemma hyvin onnistunu

    tänään siirretään tuo oma jyrsin kone talliin , mitäs luulette että onnistuuko kansien oikaisu ?

    http://www.bomber.fi/modules.php?name=g ... emId=60176
     
  13. joekopo

    joekopo 3rd gear

    tosta kannesta on tarkoitus ottaa 3mm pois joten vien ammattimiähelle...
    mutta vastasuuden varalle tarvii ettii semmonen lautas terä johon 1 kovapala riittänee.
    saapi tasopinnat puhtaaksi vai saisko semmosta terälautasta tehtyä sorvilla vai onko jotain erikoisainetta.
    oisko kellää kuvaa moisesta terästä

    tosin toi kiinnitys on eri juttu, tähän asti saanu sorvilla tehdä teräkohtaiset kiinnitykset.

    toi jyrsin jota käytän niin siinä on erilaiset automaattisyötöt kuin noissa kuvissa.
    ja laitetta on käytetty lähinnä muovin työstöön joten ei välyksiä ole nimeksikään.

    niin ja tarviiko kantta plaanatessa jotain leikkuunestettä?
    toi terän nopeus oli hyvä juttu, joku ajatus oli nopeuksista, mutta en uskonut että noin hiljaa ajetaan.

    teräkiinnitys on


    [​IMG]
    tämmösellä kartiolla
    ja tämmönenkin löytyy mikälie[​IMG]
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead



    jepjep, tuo on kyllä hyvä yleiskone jos vaan edes jotenkin on kunnossa. itekin meinasin mm. tuolasen hommata. harrastelijalle ja miksei pikkuhommia ammatikseenkin tekevälle hieno laite.
    kaipa tuolla kannet oikenee,jos vaan liikeratat piisoopi....mopon kansia ainakin lie voipi tasotella.
     
  15. rysty

    rysty 1st gear

    Joo, noi on noita Bridgeportin holkkeja. En oo mäkään tollasta päätä nähny. Ilmeisesti jonkunlainen kulmapää. Siihen saa pieniä tappeja kiinni ja käännettyä vielä erikoisempiin asentoihin kuin koneen omalla pystypäällä. Mut kyllä sä tolla kolme milliä pystyt ottaa. Eihän sitä tartte eikä oo tarkotus yhdellä kertaa siitä irrottaa. 0,2 mm/lastu= 15 kertaa. Aikaa menee tunti- puoltoista. Todennäköisesti nopeammin kuin viemällä kansi johonkin ja odottaa viikko et saa takas. Ja siinähän sitä oppii...
     
  16. mielikuva

    mielikuva 1st gear

    Ei siihen aina lautasterää tarvita... Velipoika oikaisi alumiinikannen tuon bridgeportin kokoisella tiukalla yleisjyrsinkoneella 10mm tappiterällä... Kun oli sellainen uusi. Pienellä terällä ei ole samanlaista onkelmaa koneen heikkouden kanssa. Vieressä olis ollut riittävän tukevakin kone mutta siihen oli vain 63mm teräpää.

    Ei tarvinnut viedä mihinkään lauantaina klo 21.00, yllättävän nopeasti homma sujui.
     
  17. ramair4

    ramair4 1st gear

    Ei siihen aina lautasterää tarvita... Velipoika oikaisi alumiinikannen tuon bridgeportin kokoisella tiukalla yleisjyrsinkoneella 10mm tappiterällä..

    varmaan tuli hyvä. :eek:
     
  18. 9000

    9000 Gearhead

    Se olikin tehty lauantai-iltana yheksältä :rotfl:
     
  19. ramair4

    ramair4 1st gear

    oikaiskohan pituus vai poikittaissuunnassa.yheksän jälkeen :rotfl:
     
  20. joekopo

    joekopo 3rd gear

    kyllä mullakin on tuolla 20mm teriä, mutta jos nyt kuitenkin ettis oikean lautas terän tai tekis semmosen jos se on mahdollista.

    onkos tolla lautasterällä jotain oikein virallista nimeä?
    jolla vois googles löytää tietoo
     

Kerro tästä muillekin!