koneistajat hoi! kannen plaanaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja joekopo, 23.10.2008.

  1. PG

    PG Gearhead

    Lautasterä on ilmeisesti tasojyrsin.
    On vaan aika hinnakasta hommaa ostaa kannen plaanaukseen joku 120mm tasojyrsin. Siis halkasija riippuu kannen leveydestä, eli yhdellä ajolla tarvis saada pinta puhtaaksi.

    Yksi mahdollisuus on tehdä ite sorvin terävartta hyödyntäen "plaanain". Eli tehdään jyrsiin sopiva kiinnityspää ja sitten toinenpää sopivalle/tarvittavalle halkasijalle ja siihen jollain konstilla sorvin terävarsi kiinni vaikka hitsaamalla. Kattoo vaan että terä tulee oikeinpäin. Näin syntyis yksileikkuinen avartimen tyylinen työkalu. Kierrokset vaan silleen ettei kone tärise hirveesti ja joku pien syöttö vaikka pienin mitä koneesta löytyy. Riippu millasen jäljen haluaa.

    Jos oikein hyvän haluaa niin tekee kannelle teräslevystä alustan.
    Eli alusta pöytään kiinni ja sitten jollain vaikka 20mm tapilla ajaa alustan puhtaaksi. Aina samaan suuntaan lastuaminen. Sitten kansi tähän alustaan kiinni. Nyt ei koneen välykset haittaa kun alusta on varmasti suora.

    Itse en rupeis tähän hommaan vaan veisin ammattilaisille joilla on vehkeet
    ja homma käy. Ei kannen oikasu paitaa päältä sentään maksa.
     
  2. mielikuva

    mielikuva 1st gear

     
  3. PG

    PG Gearhead

    Ei ne välykset sieltä mihinkään poistu vaan tällä tavalla saadaan varmasti suora alusta. Jyrsimen pöytähän voi olla vinossa millain vaan.
    Nyt kun ajetaan ensin joku alustaksi on alustan ja työkalun/karan kulma 90 astetta eli ikään kuin pöytä olisi suoristettu. Alustaa ei vaan saa mennä irrottaan välillä.
    Se vaan pitää miettiä millasen alustan kantta varten tekis.

    Voihan sen kannen plotata suoraan pöytäänkin ja antaa mennä, jos ei halua hifistellä.
     
  4. mke77

    mke77 Gearhead

    ei oikeen millään......kone vaan täytyy olla vahva ja PAINAVA ja ei liikaa plappia missään... eipä noita värinöitä millään muulla saa pois.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Onhan halvimmassakin koneessa kiilat joilla saadaan kiristettyä johteista välykset pois. Noissa vanhoissa koneissa on enemmän se ongelmana että on vuoskymmenet sahattu pöytää samalla kohdalla ja johteet on kulunu niin etteivät ole enää suorat, siinä ei auta kiristely. Ongelmia on varsinkin jos voitelu ei ole ollut kunnossa.

    Myös kannattaa työstää aina samaan suuntaan, meilläkin on täällä yks sorvi jossa X mitta muuttuu kymppitolkulla riippuen kumpaan suuntaan syötetään. Johteet on niin kulunu että kiiloja ei voi kiristää koska kelkka ei enää kulkisi johteiden terveillä kohdilla.
     
  6. JKF

    JKF Gearhead

    Tossa juuri tein pienet koneistukset ritgeportilla. Ei pystynyt veteleen ihan täysillä, kun oli tuo kamera vasemmassa kädessä ja oikealla jalalla piti pyöritellä noita kampia. :rotfl:

    Ei ollu mitään plaanausteriäkään, mutta hyvin tuo sujui kun vaan oli jenkaa riittävästi.

    http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o :rotfl: :rotfl:

    Jaa ette usko vai? :eek:
     
  7. joekopo

    joekopo 3rd gear

    [​IMG]

    tommosen kuvan löysin cutter plate haulla.
    onkos tämä oikeanlainen lautanen?
    jos on niin eikös tuon voi sorvissa tehä itte? ja eikai siin noit reikii tarvi olla ku senverran ku tarvii teriä?

    laitetaanko terä kiinni levyy työstettävän kappaleen mukaan, että just riittää leveys vai onko väliä?

    mitenkäs tommoseen tulee terä kiinni

    ideana tässä on se, että mulla on autokorjaamo ja jos kansia tulee enempi niin saan siitä tasopinnan työstöstä ite rahat eikä koneistamo. ja saan työstettyä kannen samantien eikä ens keskivikkona.
    :odroll:
     
  8. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Nyt jäi vähä epäselväks että ootko tosissas vai hä...
     
  9. julpero

    julpero 1st gear

    ainakin minun ukilla on semmonen tasohioma kone , eli siinä on myös hiomapalat siinä kehällä valurautakansia varten , ja yks kovametallipala siinä kehällä , ja kannattaa varmaan tehdä riittävän massiivinen/tukeva tuosta lautasesta .

    ja se missä kohtaa se terä on riippuu ainakin minun mielestä siitä että jos on vaikka 200mm lautanen ja se on siellä ihan ulkokehällä niin saa laittaa pienemmät kiekat että on kuitenkin oikea lastuamisnopeus( vai mikäseoli) ja ehkä silloin ei värähtelekkään niin paljon kun että ois vaikka 100mm lautanen ja tuplasti enempi kiekkoja ja ehkä huonompaa jälkee ...

    että kannattaa olla varmaan sen kiekon niin iso että sillä saa ajettu kaikki kannet kerralla , niinkun siinä minun ukinkin tasohiomakoneessa :D ?
     
  10. joekopo

    joekopo 3rd gear

    eiku tuohan on vissii jakolaitteen lautanen??

    mitä tosissas vai en...
    tottakai oon tosissani.
    mulla ei ole mitään käsistystä tuosta terästä minkälainen sen pitäs olla eikä siihen ole täältäkään vastausta tullut...

    haulla olen ettinyt ,mutta huonolla menestyksellä.

    kerro nyt jos sulla on jotain mitä mun pitäs tietää...

    joitain tasopintoja esim imusarjoja olen plaanannut , mutta aivan toisenlaisella terällä.


    edit: löyty vihdoin googlella tommonen kone [​IMG]

    eli tuossa vaihdettavat kovapalat?
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Eiku ajattelin että heitit tsoukilla tuon jakolevyn kuvan.

    Kato vaikka teräskonttorin tai maanterän tarjontaa jospa löytyis joku sopivan kokoinen halpa kruunumallinen tasojyrsin.

    edit: Jaa mutta eihän niistä taida mitään saada jos ei ole yritystä.

    Mutta voi sieltä silti kattoa että mistä on kysymys.

    Maanterän sivuilla on sähköistä tuoteluetteloa, esim TÄSTÄ voi zoomailla.

    Jos haluaisi värinätöntä työstöä niin tasojyrsin pitäis olla reilusti työstettävää kappaletta leveämpi ja kappale pitäis asettaa jyrsimen toiseen laitaan niin että toisella puolella terät pyörii ilmassa. Eli ei materiaalia symmetrisesti jyrsinterän molemmin puolin. Kannen työstössä se nyt on vähä vaikeampaa ja varsinkin kun on pieniluinen kone, mutta sen voi tehdä niin että ajaa usempaan kertaan ja "lastunpaksuus" on vaikka puolet tasojyrsimen halkaisijasta.
     
  12. SuperGas

    SuperGas Gearhead

  13. joekopo

    joekopo 3rd gear

    joo hyvä kiitos molemmille!!
    alkaa se pikkuhiljaa aukeemaan meikäläisellekin :eek:

    linkki on aika mielenkiintoinen ei kai sen tarvi pyöreä olla jos se on tasapainossa...
     
  14. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    kansi

    mä oon kaikki kanteni plaanauttanu yhdel konepajalla just tommosella härvelillä. ja aina on ainaki pitäny sen jälkeen :pinup:
     
  15. joekopo

    joekopo 3rd gear

    [​IMG] kysymys kuuluukin nyt, että mistäs tollasen löytää ja mielellään r8 holkillisena (vaimikäsenytoli) :eek:
     
  16. juke83

    juke83 3rd gear

    Tuo terä mikä on viimeisessä kuvassa on varmaan paras tuolle koneelle on aika kevytleikkunen. Useampi teränen voi tarvita jäsymmän koneen ja kiinnityksen ja silti jälki voi olla aika kehno. Tarkotukseen on omia viimeistely jyrsimiä jotka on kevytleikkusia ja joilla voi ajaa monta siivua vierekkäin. Mutta koneen iän ja välykset huomioon ottaen ajaisin itse yksi leikkusella terällä. Aloittaisin reilusti kappaleen ulkopuolelta ja jatkaisin reilusti yli koko kappaleen. Ennen ajoa katsoisin tarkkaan että teräpää on varmasti suorassa. (isolla halkaisijalla varustettu terä tekee helposti kuperaa jos kara vähänkin kierossa elikkä ensin karan kellotus) Se missä kannattaa olla tarkkana on kiinnitys meinaan että jos kansi jostain syystä on kiero tai vääntynyt ja se vedetään väkisin suoraan lesteillä koneistettuun pöytään. On aika varmaa että se on kiinnitysten irrotuksen jälkeenkin kiero. Kannattaa tarkistaa koneistuksen ja kiinnitysten irrotuksen jälkeen vielä mittakellolla. Nämä ovat minun mielipiteeni asiasta joku kokeneenpi koneisteja voi korjata jos jotain virheitä. :eek:
     
  17. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    [quote="joekopokuuluukin nyt, että mistäs tollasen löytää ja mielellään r8 holkillisena (vaimikäsenytoli) :eek:[/quote]

    Todennäköisesti et löydä mistään. Edullisin tapa testata, onko Bridgeportista plaanaukseen, on tehdä terä itse. Sorvaa 20mm:n holkkiin sopiva kappale, johon poraat säteen suuntaisen reijän sorvin sisäterää varten. Lukitus parilla ruuvilla ja "teräpään" halkaisija on säädettävissä. Minulla kyseinen värkki toimii mainiosti. Jyrsinkoneeni on tosin Bridgeporttia tukevampi Kondia. Kannattaa kokeilla.

    Matti Äyräväinen
     
  18. joekopo

    joekopo 3rd gear

    jees tarvii väkertää kiitos!
     
  19. Mopar

    Mopar Gearhead

  20. joekopo

    joekopo 3rd gear

Kerro tästä muillekin!