koneistajat hoi! kannen plaanaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja joekopo, 23.10.2008.

  1. -TH-

    -TH- Gearhead

    just, mutta jytäkämpi.
     
  2. jarvay

    jarvay 1st gear

  3. tcgsxr

    tcgsxr 1st gear

    Ei se oo terien!

    Määrästä kiinni. "välttämättä" oli niitä 1---10
    onhan tietty tiheempi TERÄPÄÄ (taso jyrsin, plaalinipää, ym ym..)
    värinä herkempi mutta varovasti ajaa pienellä syötöllä
    niin ei siitäkään lastua ota kuin yx teräpala. Koska kaikki "heittää"
    aina vähän (jollei oo ihan super tarkasti shimmattu) se "korkeimmalla" oleva
    teräpala ottaa ainoana lastua (kunnes kierros kohtainen syöttö ylittää
    palojen heiton erotuksen!) Uudessa laadukkaassa teräpäässä saattaa
    helposti olla 0.05mm heittoja palojen välillä!!! :mad: :mad:
    Ja niitä shimmaillaan !( Siihen tarkoitukseen tehdyllä työkalu asetus
    laitteella) Näin siis konepaja teollisuudessa :rotfl:
    mutta jos teet itte jotain sovitin kappaleita ni heittoo tulee tod. näköisesti
    0.1-0.5mm. Eli jos ajat 0.1mm kierros syötöllä niin yx pala lastuu! Ehkä vähan
    kax :soosoo:

    P.s noita teräpäitä näkyy kyllä usein romu toreilla mallia ussr.
    mut halpoja kuitenkin :odroll:
     
  4. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei kaikki ryssien pitimet huonoja ole. Neukkupitimen teräpalojen paikkatoleranssista en osaa sanoa mutta siinähän ne leikkaavat samoin kuin länsimaalaisetkin. Joissain sorvin pitimissä on ollut sitä ongelmaa että kesken kaiken pala kääntyy pitimessään mutta tämä on lähinnä sellaisissa jossa itse palojenkin muotosuunnittelu on mallia ryssä, monesti ilman paikallaan pitävää keskireikää. Kunhan on standardimuotoiselle palalle tehty pidin niin en näe järkeä ostaa autotallikäyttöön kallista länsimaalaista pidintä. Pitää vain muistaa että palaa vaihdettaessa kiristysmomenttia saa käyttää puolet länsimaalaiseen verrattuna, aine kun on huonompaa ja palaa pitävät kynnet katkeavat. 8)
     
  5. -TH-

    -TH- Gearhead

    terävarsia voipi helposti tehä itekin, tein c kadetin ohjaustangon pätkästä toimivan sisäsorvausvarren kolmion muotoiselle palalle.... eikä ollut kallista. tuolla on sorvattu motskarien alutuppeja ym. kikkaretta.

    myös usafoordien ohjaustankossa on kohta josta voi tehä hyvän varren.
     
  6. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin ja kärkisorvikäytössä ei ole mikään pakko olla vaihtopalapidintä, katkaisee vaikka siitä ohjaustangosta pätkän ja juottaa päähän pikateräspalan. Vaikka tekisi pientä sarjaakin niin kärkkärillä pitää kuitenkin jokaista kappaletta mittailla ennen viimeistä lastua joten kovametallivaihtopala ei ole sen käytännöllisempi kuin juotettu pikateräskään. Pikateräksen saa vaan hiottua 100 kertaa terävämmäksi ja kun se kevytleikkuisuus on a ja o pienellä koneella leikkiessä.
     
  7. tcgsxr

    tcgsxr 1st gear

    Juu

     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead



    niinpä...mutta se ruuvattava pala on vaan helpompi vaihtaa/kiinittää kun juotettu. lähinnä mainihin tun ohjausvarren siksi,että se on muodoltaan sellanen jonka saa hyvin kiinni kelkkaan...eli osa on ikään kuin pallokentän muotoinen.
    samaa tankosovellusta näkyi olevan jonkun itsetehyssä enklannin pyörässäkin siinä alarullan varressakin.
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Mistä koneistamolta tämä kuva on otettu?
     
  10. joekopo

    joekopo 3rd gear

    netistä löysin kuvan kun etsin googlella kuvia teristä.
     
  11. julpero

    julpero 1st gear

  12. VesQ

    VesQ 1st gear

    Menee vähän ohi aiheen mutta kun tuli nuo pikateräs-juotos hommat puheeksi niin mistäs olette noita sopivia paloja löytäneet/tehneet. Muutaman terän tehnyt niin että kylmästi sellasesta pikateräspuikosta laskenut rälläkällä sopivan palan ja juottanut hopealla johonkin raudanpalaan kiinni, sitten rälläkällä muotoilua lähelle ja lopuksi smirkelissä sitten teroittanut teräväksi. Entäs sitten kovametallin kanssa saako mistään sopivia palasia
    Siinä alkaa vaan tuo muotoilupuoli olla hankalaa kun rälläkällä ei saa edes kunnolla jälkeä ja jos joutuu jotain isompaa muodonmuutosta tekemään niin smirkelillä menee vuosi siinä ja vihreäkin laikka kuluu pölynä pöydälle

    Entäs miten olette tehnee noille pienille salmiakinmuotoisille kovametallipaloille pitimiä, missä kiinnitys keskeltä ruuvilla (kokoluokkaa pikkurillin kynsi eli pikkusorveihin) jos sen pulttaa vaan reijästä kiinni niin tahtoo pyöriä eli pitäisi takasivuille saada jotain tukea tehtyä tai kolo mihin pala istuu mutta ilman jyrsinmahdollisuutta sekin menee vaikeaksi
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    palalle paikan tekee niin että leikkaa laikalla kolon ja sitten hitsaa metallinpalan tai hitsimällin tukemaan teräpalaa... eli leikkaa siten kun laikka tekee,eli yksi sivu kokonaan pois ja toinen seinä hitsillä, esim. tigillä.
     
  14. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Enpä ole kovametallipaloille itse tehnyt pitimiä mutta jos tekisin niin tekisin sen siten että sahaisin rautasahalla terävarren päähän kolmionmuotoisen loven (saha pystyasennossa), siten teräpalalle tulisi molemmat seinät mutta pohja puuttuisi. Sitten pitimen pää keskeltä halki vaakasuunnassa ja alapuoli pois jolloin palan pohjaksi on helppo hitsata vaikka kiilanpala. Kun pohja-aine on kiilaterästä niin siihen saa kestävän kierteen ja palan voi kiristää lujasti vaikka ihan normaalilla ruuvilla keskireijästä. Reunat pitää muistaa viilata juuri oikeaan kulmaan koska muuten pala pääsee helposti kääntymään. Kannattaa myös huomata että jos käyttää käännettäviä paloja niin pidin tulee tehdä siten että palan kärki on leikattavaan suuntaan vähän nyöpällään, muuten pala leikkaa huonosti tai ei ollenkaan. Keskireijän kierteen voi tehdä piirun verran liian taakse ja ruuvin kannan alle hioa vaikka yhdestä mutterista kartion, jolloin ruuvi vetää palaa taaksepäin ja reunoja kohti. Menipä taas vaikeaksi selittää... :poff:
     
  15. VesQ

    VesQ 1st gear

    Tuohan onkin näppärä idea että esin kolo ja sitten pohja. Täytyykin toteuttaa kun pääsee taas tallille...

    Mikä on kärki nyöpällään ?? ns nokka pystyssä vai ? eikös noissa pienissä salmiakeissa ole heti palan reunan jälkeen tavallan kuoppa eli tavallaan kärki on aavistuksen ylös vaikka itse pala on suorassa, ainakin tuossa yhdessä pitimessä mitä on niin pohja salmiakille on suora

    Viilata reunat oikeaan kulmaan siis siitä "rautasahalla leikatusta kolosta" kaiketi ?
     
  16. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Niin siis palan oikealla ja vasemmalla puolella olevat reunat viilaa suoraan ja oikeaan kulmaan jotta pala istuu tukevasti eikä pääse kääntymään. Jos pala on negatiivinen eli käännettävä niin siinä ei ole "päästöä" jota positiivisessa palassa on. Käännettävällä tarkoitan palaa joka käännetään ylösalaisin, eli käännettävässä salmiakkipalassa on 4 leikkaavaa kärkeä. Ei-käännettävässä kärkiä olisi vain kaksi ja alareuna on taaempana jolloin palalla voi leikata vaakasuorassa asennossa kun taas käännettävä pala koskee kappaleeseen sekä ylä- että alareunallaan eikä leikkaa, siksi kärki on oltava alempana. Eli toisin sanoen käännettävän palan noukka tulee olla nyöpällään. 8)

    Kun duunailee niitä palankolon reunoja ja hitsaa kiiloja pohjaksi niin kannattaa huomata että normaalisti noiden salmiakki ym palojen reunat on tosi terävät eli nurkkiin ei saa jäädä tavaraa tai pala ei istu kunnolla kolossaan. Viilaa ne reunat niin että nurkkiin jää ennemmin kolo kuin pyöristys... Onpa hankala sanoa mitä tarkoittaa. :poff: Jos on sorvin pakan leukoja sorvannut niin tietää mistä puhun.

    Se on kuitenkin oleellisinta että ruuvilla saadaan pala vedettyä reunoja vasten, vaikka reunat olis kuinka suorat ja hyvät mutta jos ruuvi vetää palan pois reunoista niin reunathan on yhtä tyhjän kanssa ja pala pyörähtää takuulla. Eli tarkkana sen reiän poraamisen kanssa ja tosiaan joku kartio siihen palan ja ruuvin kannan väliin.
     
  17. VesQ

    VesQ 1st gear

    Clear... :D Juu noita ei käännettäviä minulla siis on elikkä suoraa pohjaa ja tuli tuo nurkkien kolohommakin selväksi eli onnistuneesti selitetty :rotfl:
     
  18. julpero

    julpero 1st gear

    Ei teillä kenelläkään ois myydä alottelevalle metalli-yrittjälle halvalla hyvää jyrsintä ? eli semmosta 50- 80mm taso/kulma-jyrsintä , ja minäkun en vielä nii paljo näistä jyrsimistä tiedä nii voitteko kertoo että kannattaako käytettyjä ostella ? ja mitä vikoja niissä yleensä on kun käytetty enemmän ?

    Ja onko 500e vanhasta ( kiinalaisesta) melkeen käyttämättömästä jakopäästä paljon , jossa tulee mukaan jakolevyjä ja kolmileukapakka?

    ja oisko jollain myydä jyrsimeen nuita työkaluja/teriä enemmänkin jollain könttähinnalla?
     
  19. JesseX

    JesseX 1st gear

    Kun itte aikonaa jyrsimen ostin käytettynä nii ensimmäisenä katoin heittokellolla pöydän suoruuden. Ja tottakai kannattaa kattoa syöttöruuvit ja hammasrattaat jne tarkasti ennenku ostopäätöksen tekee..
     
  20. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    http://www.finetec.fi/ tän miehen kanssa pääsee kauppoihin,ja tietää mitä myy. sil on kaikkea mistä voi koneistaja haaveilla :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!