Konsepti autot ja innovaatiot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja chevytb02, 7.6.2017.

  1. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Rumuudessaan ainakin yhteneviä...:wc:
     
  2. Viikon käytetty: vuoden 1958 Fiberfab Centurion – Chevroletin tutkielman kopio, jota tehtiin vain muutama kappale

    Melkein heti perustamisensa jälkeen 1964 Fiberfab innostui tekemään Centurionin, oman näkemyksensä Chevrolet XP-87 -tutkielmasta. Vuonna 1959 Pete Brockin, Bill Mitchellin ja Larry Shinodan luoma koemalli enteili tulevan C2-Corvetten linjoja. Sillä ajettiin myös kilpaa SCCA-sarjassa kaudella 1960.

    TUTKIELMAN MUOTOILU miellytti Fiberfabin omistajaa, Warren ”Bud” Goodwinia, joka viimeisteli siitä oman näkemyksensä, Centurionin. Samaan tapaan kuin XP87, myös Centurion tehtiin C1-Corvetten perusrakenteelle ja kori oli lasikuitua. Chevrolet ei ollut Centurionista ilahtunut, vaan vaati tiettävästi sen poistamista tuotannosta.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    viikinki75 ja juhi71 tykkäävät tästä.
  3. T&T:n juttu kaasuturbiiniautoista:

    Turbiinin piti korvata polttomoottori autoissa II maailmansodan jälkeen, mutta se päätyikin panssarivaunuun – Tällainen oli Chryslerin turbiiniauto, jossa 600 Nm vääntö ja huippunopeus 190 km/h

    Chrysler pääsi pisimmälle, kun autonvalmistajat sovittelivat turbiinia polttomoottorin korvaajaksi henkilöautoihin toisen maailmansodan jälkeen.

    Chrysler aloitti turbiinin tutkimisen siviili- ja sotilaskäytössä 1930-luvun lopulla. Ensimmäisiä sovelluksia oli A-86 turbopropellor -lentokonemoottori, jossa turbiini pyöritti potkuria. Autokäyttöön voimalaite oli liian suurikokoinen, kulutti liikaa ja vaati liian eksoottisia materiaaleja.

    Turbiinin etuna autokäytössä oli keveys verrattuna valurautaisiin V8-moottoreihin. Siinä on myös vähemmän liikkuvia osia, mutta materiaaliteknisesti konstruktio on vaikea.

    Kehitysprojekteja oli Tšekkoslovakiassa, Ranskassa ja Englannissa, jossa Rover tuli laajemmin tunnetuksi JET-1-autoillaan. Myös Boeing tutki turbiinin autokäytön mahdollisuuksia. Chrysler kuitenkin vei kehityksen ylivoimaisesti pisimmälle.

    Sen ensimmäinen versio moottorista syntyi keväällä 1956. Kolme vuotta myöhemmin toisessa versiossa Chrysler pyrki eroon kaikkein eksoottisimmista materiaaliratkaisuista.
    Kolmannen, hyvin futuristisen ajettavan prototyypin se julkisti vuonna 1961.

    Tekniset tiedot
    Chrysler turbine car 1963
    Teho 130 hv
    Vääntömomentti 576 Nm
    Moottorin massa 186 kg
    Omamassa 1 769 kg
    Henkilöluku 4
    Jarrut: nestetoimiset, paineilma-tehosteiset rumpujarrut
    Polttoainetankki 79,5 litraa
    Kulutus 15-18 litraa/100 km


    [​IMG]
    Turbiiniauto. Chrysler Turbine kuvattuna Pennsylvaniassa vuonna 1963.KUVA: CHRISTOPHER ZIEMNOWICZ
    [​IMG]
    Näyttelyesine. Kuvassa Chrysler Turbine näyttelyssä Torontossa vuonna 2015. KUVA: DAVID COOPER / THE TORONTO STAR / ZUMA WIRE

    [​IMG]
    Yksityiskohtia. Kuvassa vuoden 1963 Chrysler Turbinen moottoritila.KUVA: KBH3RD (CC BY-SA 3.0)


    [​IMG]
    Aikansa modernein. Kuvassa Chrysler Turbine näyttelyssä Lontoossa lokakuussa 1961. Autoa kuvattiin sanoilla ”näyttelyn modernein auto”. KUVA: KEYSTONE PRESS AGENCY / ZUMA WIRE
     
    kerkko tykkää tästä.
  4. Kai tämä tänne sopii:

    Saab täytti 50 vuotta reilut 26 vuotta sitten, eli vuonna 1997. Sittemmin aika on jättänyt jo automerkistä sellaisenaan, vaikka erilaisia aikomuksia ja projekteja sen elvyttämiseen on aika ajoin ollut. Osa näistä on ollut ihan Saabin nimellä, osa puolestaan muulla nimellä, mutta Saabin ilmeellä.

    Mutta tuohon aikaan Saab oli vielä melko elinvoimainen merkki, vaikka GM:n tapa kuristaa ja puristaa automerkkinsä lähes kuoliaiksi oli jo alkanut.

    Se ei kuitenkaan estänyt norjalaista Per Ekstrømiä juhlistamasta tasavuotispäivää aikanaan. Tämä nimittäin rakensi Saab EX -nimen saaneen auton. Pohjana autossa oli vuoden 1987 Saab 9000 CD, jonka runkonumerolle ja identiteetille auto on rakennettu.

    Jossain yhteyksissä autoa on kutsuttu prototyypiksi, mutta ehkä oikea sana kuvaamaan olisi ”tribuutti”. Auton akseliväli nimittäin on suoraan 900 OG:sta, mutta kori puolestaan muistuttaa monilta osin 900 NG:tä, eli GM:n aikakauden Saabia.


    [​IMG]
    Saab EX rakennettiin juhlistamaan merkin 50-vuotissyntymäpäivää vuonna 1997. BONHAMS
     
    kerkko tykkää tästä.
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Pistetäänpä tämmönenkin tähän perään.
    Allekirjoittanut piirsi vuonna 1987 Saab 900 Coupen
    [​IMG]
     
    kad_boost ja kerkko tykkäävät tästä.
  6. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Hmmm edestä ihan sulavana näköinen yms. Mutta se kertoo jo jotain ettei takaa ole otettu yhtään kuvaa.... Ja jos perse on yhtä karmea kuin tuossa savimallin kuvassa...
    No olihan se kun netistä löyti kuvan.... Ite oisin tehny jyrkemmän takalasin ja kontin eri kulmaan. Voihan toi olla aerodynaaminen yms... mutta ruma.
    [​IMG]
     
  7. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Takaa päin kuin levitetty Saab 96 , ja Aero vanteet.
     
  8. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mutta toisaalta, toi on tehty 1997. Että ei vielä ollut malliksi mitään isoja coupeja Bentley, Audit yms. Veikkaan että pikkunen spoileri duck-lippakin voisi parantaa tota persausta paljon.
     
  9. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Kyllähän tuosta 96 mieleen takaapäin tulee:) Hyvinkin historiaa kunnioittaa:)
     
    kerkko tykkää tästä.
  10. Herätellään tätäkin ketjua eloon TM:n jutulla Thuderbid coupesta:[​IMG]

    Ford toki suunnitteli lähtevänsä urheilu- ja matkailuautomarkkinoille (siis ei ne asuttavat, vaan vähän sporttisemmat). Niinpä vuonna 1962 avo-Thunderbird annettiin Dearborn Steel Tubingille, jonka tehtävänä oli rakentaa siitä Fordin antamien ohjeiden mukaisesti italialaistyylinen coupe.

    AUTOON tehtiin linjakas lasikuituinen katto, joka on oikeastaan muodoiltaan auton onnistunein osa. Edessä säleikkö on virallisen tiedotteen mukaan Ferrarin mallien inspiroima, mikä tuntuu kyllä vähän kaukaa haetulta. Koria muutettiin myös siltä osin, että siihen asennettiin vuotta nuoremman vuosimallin 1963 etulokasuojat ja ovet. Takalokasuojia muutettiin, ja korin osista peräti 80 prosenttia on tätä yksilöä varten tehtyjä. Tuohon sisältyy melkoinen määrä kromia.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    kerkko tykkää tästä.
  11. Tämä on sen verran hämmentävä proto, että ansaitsee ketjussa paikkansa:

    Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt

    Näin ollen Porschen johtaja Ernst Fuhrmann sopi Neuvostoliiton autoteollisuudesta vastanneen ministerin Viktor Poljakovin kanssa vuonna 1975 kolmivuotisen, 500 000 Länsi-Saksan markan arvoisen sopimuksen, jonka myötä Porsche auttaisi VAZ:ia eli Volgan Autotehdasta, Ladojen valmistajaa, autojensa suunnittelussa.

    Suunnitelman ensimmäinen askel oli Porschen oma versio VAZ-2103:sta eli meikäläisittäin Lada 1500 S:stä. Ulkoisesti Porsche suunnitteli Ladaan uuden keulan, jossa oli korinvärinen, muovinen puskuri sekä maski. Niin ikään kromattu takapuskuri vaihtui korinväriseen. Oikeastaan kaikki muu ulkokuoressa, mukaan lukien kromatut ovenkahvat sekä vanteet, saivat kuitenkin jäädä. Ulkoisesti VAZ-Porsche 2103 muistuttaa siis vielä paljon Ladaa.

    Ehdottomasti eniten Porschen kädenjälkeä olikin nähtävissä sisustassa. Porsche asensi autoon uuden, tyylikkäämmän kojelaudan ja mittaritaulun sekä peräti nahkaistuimet. Ohjauspyörä on periaatteessa sama kuin Porsche 928 -urheiluautossa, joka esiteltiin parisen vuotta myöhemmin. Matkustusmukavuudessa tai ajettavuudessa auttoi myös Porschen uudelleensäätämä jousitus.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  12. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Paljonkohan Ernstin ja Viktorin palavereissa oli vodkaa nautittu:D
     
    Rannis ja eeko tykkäävät tästä.
  13. AVRO

    AVRO Gearhead

    Ai että kun tuli tuosta Laada ohjaamokuvasta nostalgiafiilikset ja jäin katselemaan 80-90 luvun euro-autojen sisustoja. Erityisesti Fiat Ritmo, Seat Ibiza ja 205 Pösö tuli mieleen, facelift Ritmo mulla aikoinaan olikin ja noita Ibizoja näkyi runsaasti liikenteessä 90-luvun alkupuolella. Uusia/uudehkoja kun olivat. 130TC Ritmo ja 205 1.9GTI Pösö oli nuoren miehen mielessä mutta eihän niihin rahat riittänyt, Lancia Delta Integrale oli kans yks mitä kaverin kanssa silloisessa Konelassa kuolattiin mutta eihän sellaista saanut.
    Nykyään noita ei näy enää missään kun ruosterotta on ne syönyt ihan kokonaan, Ibizoja näyttää olevan Hispaanojen myyntisivuilla vielä tarjolla. Aika siistejäkin yksilöitä, siellä kun ei tuo hom... eiku anteeksi himosuolaus/talvi niin pilaa autoja.

    Noo, tämähän ei ollut ukkojen nostalgiaketju joten sormet pois näppikseltä. :)
     
    Muokattu: 21.4.2024 klo 11:09
    leivonharri tykkää tästä.
  14. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ennen oli nostalgiakin parempaa.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    [​IMG]
    Ford:n Big Red kaasuturbiini rekka.

    https://media.ford.com/content/ford.../history/1964-ford-big-red-turbine-truck.html

    Aikaansa edellä silloin ja niin lähellä tätä nykypäivää monessa mielessä.
    Tesla tehnyt omia futuristisen näköisiä sähkörekka kokeiluja ja HCT-rekat ovat nykypäivää tuolla tiellä.

    https://www.thedrive.com/news/37925...emi-truck-big-red-thats-been-lost-for-decades

    Big Red:n veturi on näköjään edelleen olemassa, mutta noiden perävaunujen kohtalo vähän epäselvempi...ilmeisesti palvelleet ainakin kisakäytössä myöhemmin.

    Vastaavia kaasuturbiiernja oli myös muilla valmistajilla, kuten GM:n Turbo Titan.
    [​IMG]
    https://www.topspeed.com/cars/guides/the-story-of-turbo-titan-chevy-s-long-lost-gas-turbine-truck/

    Se on valitettavasti kadonnut lopullisesti.

    GM:lla oli tavallisempiakin kaasuturbiini kokeiluja kuten GMC Astro ja Chevy Titan...huomaa turbiinin masiiviset pakoputket hytin takana.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Olihan noita tavallisen näköisiä kaasuturbiineja myös Natikalla ja Kenworth/Peterbilt:lla...ja Leyland Englannissa...niin ja Grey Hound:lla oli linja-autoja GM-kaasuturbiinilla.
     
    juhi71 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!