Konservoinnilla museokilpiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja E.B.Ford, 30.9.2011.

  1. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    konservoinnilla museokilpiin

    edit. tietoa, ohjeita ja opastusta Mobilia, SAHK ja VMPK.
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No siinä se sitten on määräys.
    Toivottavasti nyt kaikki konservointia harkitsevat hiffaavaavat:
    -ottaa yhteys museoajoneuvotarkastajaan ennen kuin mitään peruuttamatonta korjausta tehdään.
    -toimia annettujen neuvojen mukaan, tehdä mm konservointisuunnitelma
    -kyseessä on vaikeampi ei helpompi tapa mr-rekisteriin.
     
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    OD:llä on yksi vaativan (jopa ensimmäisen hyväksytyn?) konservoinnin tehnyt käyttäjä, ehkä hän valaisee meille asiaa. Ei kuulemma ihan yksinkertaista ollut...

    Kiinnostaa asia kovasti, koska olisi yksi "historiaa" omaava kinneri tontillla.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tämä on hyvä uudistus!
     
  5. kad_boost

    kad_boost Gearhead

    konservointi taitaa olla vaikeempi suorittaa mitä se entisöinti. ei se tarkota että kulunu räyskä on sitä,eikä kuulukkaa.
     
  6. GMies

    GMies Gearhead

    Hyvä ???
    Lisää byrokratiaa?
    Ne museoajoneuvot, joita olen katsellut yli 30 vuoden, museoajoneuvoasetuksen alusta alkaen, ovat olleet pääsääntöisesti alkuperäisen, entisöidyn ja konservoidun sekoituksia. Vain hyvin harvat ovat kokonaan entisöityjä, mukana on alkuperäisyyttä ja konservointia, vielä harvinaisempia ovat kokonaan konservoidut.
    Varsinkin ns. suomiajoneuvoista löytyy erittäin harvoin ajoneuvoa, joka voidaan kokonaisuudessaan konservoida, ehkä uusimmissa ajoneuvoissa sellaisiakin löytyy.
    Ajoneuvon saattaminen museorekisteröitävään kuntoon ei varsinaisesti muutu miksikään, vaan omistaja niin halutessaan saa vain lisää "askarreltavaa".
    Eli tähän saakka tarkastuksissa ja arvioinneissa on käytetty maalaisjärkeä, mutta sen käytön "virkamiehet" hoitaa asetuksilla ja sovellutusohjeilla.
     
  7. juha.

    juha. 3rd gear

    Hyvä uudistus!

    Allekirjoittanut on konservaattori, tosin rakennus sellainen ja en siitä leipääni saa, mutta jos jollakulla on jotain kysyttävää voi minulta kysellä. Yritän vastata parhaani kykyni mukaan.
     
  8. tsbmw

    tsbmw 1st gear

    Todella järki uudistus½!
    Nyt voidaan palauttaa vaikka Mäkisen Mini museorekisterin suojaan!
     
  9. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ajoneuvon konservointia tai konservoivaa entisöintiä, mikä se sitten onkaan, ei voida yksyhteen verrata mm museoiden suorittamaan esineiden konservointiin.
    Kun museossa konservoidaan vaikka tuoli, niin lopputulemana sen päällä on lappu "älä istu". Tarkoituksena ei ole hiekkapuhaltaa ja maalata tuolia uudestaan mutta ei myöskään saattaa sitä välttämättä käyttökuntoonkaan.

    Kun puhutaan autosta, niin konservoitaessa se museorekisteriin niin sen pitää tietenkin olla lain mukaisessa liikennekunnossa ja esinettä käytetään eli autolla ajetaan ainakin silloin tällöin. Miksi sitä muutoin ylipäätään laitettaisiin ma-rekisteriin. Kyllä se meinaa korppuutuneiden renkaiden vaihtoa, jarruputkien uusimista yms. vaikkea autoa täysin kunnosteta.

    Mitä taasen tulee rakennusten entisöintiin tai konservointiin, niin varsinkin jos kyseessä on rakennus jossa asutaan tai ylipäätään käytetään muuna kuin museona niin - miten sen sanoisi - Autotermein kyse on jostain tuunaamisesta, kunnostamisesta, soft kustomista tms.
    Materiaalit, työtavat ja varustelu poikkeeaa siitä 1800-luvun vastaavasta.
     
  10. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos oma autoni olisi museossa esillä (yksi on ollutkin), en minäkään haluaisi että museovieraat siinä istuisivat, vaikka ihan ehjä ja käyttökuntoinen auto onkin. Kuluu ja likaantuu se tuoli vaikka istumiskelpoinen olisikin.

    Mutta itse aiheeseen. Miten konservoinnissa suhtaudutaan esineen historian aikana sille tehtyihin muutoksiin. Autojen kyseessä ollessa esim:
    1. kuorma-auto muutettu paloautoksi (lähes) uutena
    2. 50-lukuinen auto customoitu 70-luvulla ja ollut siinä asussa siitä lähtien, eli muutoksetkin jo museoikäisiä
    3. 40-lukuinen auto "pudotettu tonttiin" jousitusta madaltamalla ja maalattu straipit 90-luvulla

    Pitääkö palauttaa tilaan ennen muutoksia vai meneekö sellaisenaan museoon, olettaen että kunto muuten täyttää vaatimukset?
     
  11. ata

    ata Gearhead

    Keimolan tornin "entisöinti"-kilpailun voittajan logiikalla museoautokskin pitäisi kelvata vaikka joku T-hotti, kun pelkkä runko riittää alkuperäisestä vaikka ulkonäkö muutetaan täysin... (kun sen tornin piti olla suojeltu rakennus, ja se "tuunataan" täysin tunnistamattomaksi voittaneessa ehdotuksessa). Tämä siis vain rinnatuksena suojellun rakennuksen kunnostuksesta verrattuna auton museorekisteröintiin.
     
  12. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tuo "älä istu" tuolille on sama kuin "älä yritä ajaa" autolle, ja se koskee myös sinua. Mutta ei siitä aiheesta enempää.
    Konservointimielessä nuo 2. ja 3. ovat varmaankin menetetty ja 1:n kelpoisuus riippunee sen kunnosta. Meidän kerho museorekisteröi Land Rover paloauton viime syksynä ja siihen jätettiin kaikki käytön merkit, jopa ylimääräiset reijät joita oli porailtu 70-80 luvuilla. vain penkin ratkennut sauma ommeltiin kiinni ja paikat putsattiin.
    Konservoinnissa esinettä EI entisöidä, Ei Palauteta johonkin aiempaan ulkoasuun (kuten entisöinnissä palautetaan uuden auton ulkoasuun). Ehkä joku ruuvaamalla tehty palautus vielä menee, mutta maalailu ja verhoilu heittää jo ihan tavan entisöinnin puolelle.
    Jonkun Niilo Nitkosen talvella -77 vetäisemät mirrakidemaalaus ja lokasuojalevennykset tuskin ovat niin merkittävä tapahtuma, että sen kohde pitäsi konservoinnilla suojella.
    Veikkaan että tarkastajat tulevat ottamaan tietyn linjan, ettei tulivimalla rupea tulemaan entisöimättömiä käyttöautoja tyrkylle.
    Siihen että kustomeja tai rodeja museorekisteröitäisiin voi vielä tovi mennä :) En tosin pidä sitä mahdottomana (joskus tulevaisuudessa) jos se on historiallisesti merkittävä auto ja säilynyt siinä kuosissaan.
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Se on just tuota! rakennusten "entisöinti" on aika vapaata, monesti niistä jää vaan fasadi joka sekään ei ole ihan alkuperäisen näköinen. Sitten jos rakennus on rakennussuojelulla suojeltu voidaan määrätä erotuomari museovirastosta. No museovirastonkin ohjeiden mukaan ja valvonnassa entisöidyissä taloissa on monesti uuden talon maku.
    Parhaiten senkin hoitaa asiaan vihkiytyneet harrastajat, jonkin sortin talomobilistit jotka käyttää niitä purkuosia ja vanhoja korjausmenetelmiä.
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Mutta suorasta pellistä väännetty kanttiautomukaelma Heraldin rungolla on?
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Ja illan pähkinä; kuvassa on vm`74 täysin alkuperäinen moottoripyörä. Korkealle arvostamani ammattitaitoinen museotarkastaja sanoi että ei voi mr-rekata koska nyky tulkinnat säännöksistä estää kun kyseessä yksittäiskappaleena rakennettu "omavalmiste".
    [​IMG]
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    /\ HaKiSä:n Lakulla on tollanen tuutti. Teki 70-80 vaihteessa. Ruotsalainen siellä laillinen Tollen runko. Jäi seisomaan kun ei saanu kilpiin. Ois kai saanu keltaisella työkoneen kilvellä missä nopeus rajoitus 20km/h olisi pitänyt näkyä. Kävi parissa cruisingissa sekä Salon ja Turun näyttelyssä. Siitä asti seissyt Haagassa tallissa. Ei MR eikä konservointi vaikka ei 30v koskettukkaan, mutta vois saada nykyään kilpiin omavalmisteena?
    Elämme mielenkiintoisia aikoja..
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tarkoittaako "menetetty", että ainoa vaihtoehto saada M-rekisteriin on täysentisöinti? Eli vaikka esim. 3. olisi muuten konservointikelpoinen yksilö niin straippien poisto ja jousituksen palautus ennalleen ei riitä?
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Sanoin "Konservointimielessä menetetty"! Mitä sinusta tarkoittaa "täysentisöinti"? ikäänkuin olisi olemassa joku puolittain entisöinti :) Jos rapsutat straipit pois ja palautat auton normaaliin ajokorkeuteen ja tarkastja sen hyväksyy, niin eikös se ole siinä, mitäs konservointeja siinä tarvitaan?
    Ei museoauton tarvitse olla mikään näyttelyjen palkintoharava eikä tarkastus ole mikään entisöintikilpailu. Kyllä pieniä kulumis ja käyttöjälkiä saa näkyä ihan tavallisessakin mr-autossakin ei sen tarvitse uudelta autolta näyttää. Sen vaan pitää olla siisti, ruosteeton, lommoton ja alkuperäinen. Ohjeet SA-HK:n sivuilla.
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    JA MAALIN TULEE KIILTÄÄ! Katsotaan nyt, kun tulee Mörköön tuore maali, keksiikö ne repeämän kattoverhoilussa seuraavaksi nalkutuksen aiheeksi.
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    En usko että onnistuu omavalmisteena, ei taida täyttää päästömääräyksiä. Mutta jos se vaaditut reilu 50% Honukkaa löytyy niin pitäis selvitä ihan muutoskatsastuksella.
     

Kerro tästä muillekin!