Kontin eristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 29.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nonii,

    Tuli hommattua 20' merirahtikontti varastotilaksi ja tarkoitus olisi saada se pysymään talvellakin noin +5 asteisena sisältä. Miten toteutetaan parhaiten kontin eristys? Styroksi on ilmeisesti uretaanilevyjen ohella parasta tähän tarkoitukseen koska konttiin tiivistyy kosteutta lämpötilan vaihdellessa 0 molemmin puolin. Olisiko hyvä jättää ilmarako seinien ja eristeen väliin (kontissahan tosin seinämät aaltomaiset) ja kunnon tuuletus takaseinään ylös/etuoviin alas.

    Jos pihallasi seisoo kyseisenlainen viritelmä tai muuten kokemusta asiasta neuvoja otetaan miel. vastaan.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tehdastekoiset eristetyt ovat yleensä sileäseinäisiä ja niissä uretaani on kiinni ulkopellissä, silloin ei kai periaatteessa pääse syntymään kosteutta kerääviä koteloita?

    Mä laittaisin varmaan eristeen siten että "aaltopellin" sisäpintää pitkin pääsisi jonkunlainen ilmankierto kuivattamaan kosteuden. Eli tuuletusta pitäis saada sinne väliin, ei vaan taida olla ihan helpolla toteutettavissa....
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on kans ollu jo parin vuoden ajan tarkoituksena tehdä kontista autovarasto talveksi, ihan vaan mielenkiinnosta paljonko oli hintaa ja mitkä mitat.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedenpitävä siisti käytetty kontti maksaa n 1000€ + alv. Tähän tietty kuljetuskustannukset päälle. Ja noitahan saa sieltä sun täältä, itse ostin containershipsiltä. Kannattaa olla tarkkana sillä noissakin on vakavia ruostevaurioita osissa, mm. lattiat tippuu kun ajaa auton sisään ym. mukavaa. Jos ostaa suoraan varsinaisesta rahtikäytöstä saa ainakin varmasti ehjän kontin.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kontin mitat on 6m*2.4m ja korkeus on kanssa jotai 2.5m, siis 20' kontille. 40' on sitten 12m pitkä.

    Ja löytyy myös korkeita kontteja joissa korkeus n. 3m.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuttavani ei saanut rakennus lupaa varastolle/auton säilytys tilalle ja hän hommasi tuollaisen käytetyn merikontin pihalleen. Ulko puolella n 5cm sininen finfoam jonka päälle hän teki lautaverhouksen ja loivan harjakaton, finfoam on liimattu sikaflexillä kontin kylkeen.Ei tarvinnut lupia koska kyseessä on tilapäinen ja siirrettävä varasto. Lämmittimenä on öljy täytteinen sähköpatteri tehoa en kyllä muista mutta sisä lämpötila pysyy aina plussan puolella vaikka ulkona olisi -30c pakkasta. Kondenssi vesi ongelmaa ei ole ollut johtuen harja katosta. Niin ja kehui ,että oli suht.koht. saman hintainen kuin irtotavarasta tehden.
     
  7. wayne

    wayne 1st gear

    Wayne Robinson oli tämänkin turhauttavan tarinan kirjoittaja :D
     
  8. hangover

    hangover 1st gear

    jos eristää sisäpuolelta, ja jättää ilmarakoja eristeeseen siten, että lämmin sisäilma pääsee kosketuksiin kylmän pellin kanssa, kosteuden tiivistyminen on aika rajua, oli lämpötila sitten mikä hyvänsä. =kastuu varmasti. Ulkopuolinen eristäminen kuulostaa hyvältä, koska olosuhteet silloin jäljittelee normaalia asuinrakennuksen seinärakennetta. Elikkä kontin pelti toimii kosteussulkuna, eriste pysyy silloin kuivana ja laudoitus on aikas siistin näköinen. Eikä tarvii jättää ilmarakoja, kuin pieni laudoituksen ja eristeen väliin. (rimakoolaus)

    Toi sisäpuolelta erkkaaminen syö vähän tietenkin tilaa. Mutta mahdollista kuitenkin, joskin mädättää aikaa myöten konttia. Hyvän jos haluaa, eristeen paksuus styroksina 100mm, villana 150mm. styroksin ja uretaanin eristyskyvyn ero ei ole kovin suuri, muistaakseni 75 mm urtsua (finfoam, styrfoam..)vastaa 100mm styroksia. Ja toi urtsulevy on huikeesti kalliimpaa kuin villa tai styroksi. Eristeen sisäpuolelle sijoittaminen aiheuttaa vielä muutakin brobleemaa, kuin kosteusongelman pellin pintaan, Styroksi tai urkku ei palomääräysten takia saa olla pintamateriaalina. Eli tarttis pellittää, levyttää tms..

    Suosittelisin ulkopuolelta erkkaamista, ainakin tulee kestävä. ja toi yksinkertainen peltinen harja- tai vinokatto , miksei tasakattokin, on aika helppo ja edullinen väsätä. Paitsi lattian erkkaaminen tietenkin käy sisältäpäin. styroksit lattialle, ja vaikka lastulevyt päälle. rakoset tukkoon uretaanilla. sinne ei kosteus häiritsevästi tiivisty.

    Styroksi maksaa jotain 3 egee levy (1200x1000 mm) Ehkä pärjää sillä 50 millin paksulla eristeelläkin, mut sähköä kuluu huomattavasti enempi. Toi 100 milliä vastaa jo normaalia talon seinäerkkaa. (lasi- ja kivivillalla 150 mm)
     

Kerro tästä muillekin!