Kori paljaana pihalla, mitäs nyt?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Vesihiisi, 4.9.2024.

  1. Vesihiisi

    Vesihiisi 1st gear

    Terve,

    Elikkäs kori puhallettiin lasikuulalla muutama vuosi sitten, jonka jälkeen siirsin talliin odottamaan parempia aikoja. No nyt vissiin on niitä parempia aikoja.. Tallissa ei voi hitsata, joten kyhäsin keväällä pihalle pressuista katoksen tallin viereen. Ruoste kohtia riittää, ja niitä tässä on hitsailtu ja varmaan pari kuukautta vielä kestää. Sitten takaisin sisälle. No luonnollisesti ongelma on se että sehän on alkanut ruskettua tuolla ulkona, vähän joka puolelta, paitsi niistä mihin ruiskin aikoinaan "varoiksi" jotain spray maaleja.
    Mutta kysymyksiä : nuo pintaruosteet ympäriinsä, pitäiskö hio välillä pois vai kaikki kerralla sitten lopuksi? Ja mitä sitten seuraavaksi, happo vai epoksi? Ja jotain kitattavaa löytyy sekä hitsisaumat tiivistän massalla, millä?
    Yhtä soittoa en aio pintaan asti maalata mutta jos nyt pohjamaalin saisi.. Ja nuo vanhat spraymaalit oli ainakin wurthin quattro ja mastonin joku rost stop primer. Miten ne pois vaan?
    Olen kyllä lukenut kaikki tuhannet viestit näistä pohjatöistä, mutta menee nuppi seksisin kun jutut rönsyilee..
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Happohan tuo paras ois mutta vaatis sitten hiontamaalinki. Teollisuus epoksi taitaa olla pitemmässä säilytyksessä paras ja sen päälle voi kittaillakki
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Happopohjamaali on ns huokoista, ei kovin pitkään säilytykseen tarkoitettu - ko kamppeen tarkoitus on käytännössä tehdä tartunta sileään peltiin kun maali etsaa pellin pinnan.

    Ruosteenestoominaisuuksiltaan epoksi on vie 100-0 happopohjamaaleja. Mutta tarvitsee pinnan olla täysin puhdas ja mieluusti kunnolla karhennettu, koska tarttuminen epoksilla on täysin ns "mekaanista"

    Itse käyttänyt paljon normaalien epocoat 21 primeria. On mukava kampe hioa, voi kitata päälle ym ym.

    Mutta ruosteet pois ennen maalailua.
     
    belair54 tykkää tästä.
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Fosforihappo jättää suojaavan pinnan. Ohut kerros sekin on joten ei varmaan kestä pitkään
     
  5. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Muutaman prosentin vahvuista fosforihappoa ruiskuttaa pintaan. Pintaruoste lähtee ja pintaan tulee joksikin aikaa suoja ruostumista vastaan. Itse käytin tätä systeemiä vesihiekkapuhaltaessa. Päälle voi maalata.
     
  6. Concarne

    Concarne Gearhead

    Voiko tuon hapon päälle maalata epoksilla? Happopohjamaalin päälle käsittääkseni ei voi.
     
  7. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Ymmärtääkseni ei kannata kokeilla. Esim Spi:n valmistama epoksi niin kieltävät ohjeissa happojen käytön alla. ja jos näin on tehty niin piti jollain neutroloida reagoimaton happo.


    Voisin kuvitella, että liittyy samankaltaiseen aiheeseen, että epoksin saa esim käsistä pois, kun lorauttaa etikkaa riepuun ja pyyhkii sillä. Tuoreen epoksin siis, kovetuttuaan ei reagoi juuri minkään kanssa.
     
  8. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Happopohjamaali taitaa olla eri asia, kuin itse happo. Käsittääkseni happo sitoutuu fosfaateiksi tuolla tavalla pinnassa, eikä jää "vapaaksi" hapoksi, ellei ole käytetty liian tujua seosta (jolloin pintaan jää jonkinlainen kiiltävä kerros, mitä ainakaan itse en uskaltaisi maalin alle jättää.) Tuolla tavalla käsitellyn pinnan päälle olen maalannut niin Trotonin autoepoksilla, kuin Inerta 5 Primerillä ilman ongelmia.

    Voihan sen pinnan vielä pyyhkäistä kostealla rätillä, fosfaattikerros kyllä suojaa, kunhan ei isommalti lotraile.
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Itse asiassa nyt kun muistelin, niin ne epoksilla maalatut osat minä kyllä pesin happokäsittelyn jälkeen märällä rätillä ja kuivasin. Se, missä suihkutin 3-4% fosforihapon pintaan ja annoin kuivua tuli maalattua Würthin Zinc300:lla, joka ei siis ole epoksia. Se on kyllä pysynyt kiinni yli 4 vuotta, vaikka on ajeltu sorateitä ja rymytty metsissä. Nelivetopakun runko siis kyseessä.

    Maalivalmistajan ohjeita kun noudattaa, niin eiköhän se homma onnistu. Jos hapon käyttö maalattavalla pinnalla kielletään, niin sitten ei pidä käyttää.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Joskus kun tutkailin happopohjamaalien käyttöturvallisuustiedotteita, niin ei niissä ollut mitään happoihin viittaavaa. On noi vaaralliset komponentit jouduttu poistamaan, vain nimeen jätetty happo.
     
  11. Vesihiisi

    Vesihiisi 1st gear

    Kiitoksia vastauksista, luulen että päädyn tuohon epoksiin.
    Tuosta annitrolista näyttää porukka olevan kahta mieltä, pitää huuhtoa tai sitten ei.. Litran pönikkä olisi tallissa. Riittääkö siihen että rätillä pyyhkii käsittelyn jälkeen, vai pitääkö oikein kunnolla lutrata?
    Ja nuo vanhat spraymaalit varmaan kannattaa poistaa, wurthista en tiedä, mutta mastonissa ainakin luki että on akryylipohjainen.
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Olen käsitellyt fosforihapolla (sitä se annitrolkin on) ja sen jälkeen muodostuvasta mustasta pinnasta vaan irtohilse pois ja epoksi (gpl-s primeriä käytin) päälle. On pysynyt.
    Ainakin viidessä autossa tehnyt näin.
     
    Concarne tykkää tästä.
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Jos sulla on autolle jo maalari tiedossa, niin kysäise maalariltakin mielipide, ettei tule jälkipuheita, jos pellissä onkin jotain, mikä voi vaikuttaa maalauksen lopputulokseen.

    Ei liity sun keissiin, mutta jotkut maalarit nostavat heti pensselit pystyyn ja pyytävät etsimään toisen maalarin jos asiakas ilmoittaa korin vaikkapa soodapuhalletuksi.

    Epoksi on maalina kyllä erinomainen paljaalle ruosteettomalle (!!) pellille. Itsekin vetäisin epoksit pintaan heti korin hiekkapuhalluksen jälkeen.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Se on kyllä totta, että epoksi on varmasti paras kampe mitä löytyy kunhan "pohja" on puhdas ja tarpeeksi tekstuuroitu, eli hiottu tarpeeksi tai hiekkapuhallettu.

    Ei päästä läpittensä oikeen mitään. eikä reagoi oikeen minkään kanssa.

    Miinuksia on nämä kysymysmerkit happojen kanssa yhteensopivuudesta ja jos maalattu pinta saa olla pitkään, niin pinta "liituuntuu" - pakko hioa taas ennen uutta kerrosta.
    Plus jotkut epoksit tarvii hinkata läpi lämpösellä vedellä karhunkielen kanssa. Tätä ongelmaa ei ilmeisesti maaleissa niin paljoa ole, mutta epoksi hartseissa kyllä.

    Aiheesta lisää googlesta "amine blush" - liittyy kovettajiin mitä epokseissa käytetään.

    Itse olen ollut todella tyytyväinen normaalien normaalien epocoat 21 primeriin. Autokäyttöön en enään esim tikkurilan gpl-s:ssää laita kun on todella ärsyttävä kampe hioa. Tuo epocoatti menee pölyksi melkein kuin hiomamaali eikä tuki paperia.

    JOS päädyt epoksiin, niin ollaanhan sitten tarkkana maali - kovettaja suhteen kanssa. Mielummin tippa liian vähän kovetetta, kuin liikaa. Liika on isompi ongelma.
     
  15. Vesihiisi

    Vesihiisi 1st gear

    Maalaria ei ole sovittu, enkä tiedä sovitaanko. Jos sitäkin itte harjoittelisi. Siis mä olen täysi noviisi noissa koritöissä, mutta tekemällä vaan on oppinu ainakin hitsaamaan sen verran mitä tarvii.
    Kysymys että minkä sortin maalia tulee alle, kiinnostaa siinä mielessä kun tuon korin jälkeen on vielä jäljellä ovet, luukut ja lokarit. Niissäkin on kynimistä, joten pintaväri ei kyllä vielä hetkeen tule päälle.
    Eli minkä kanssa on "helpointa" painia sitten ennen lopullista maalausta.
    Aion kyllä hioa ne vanhat sprayt pois tuon pintaruosteen lisäksi. Mutta mitenkäs karhea tai hiottu se pinta pitää olla esim epoksia varten..
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itse kun aikoinaan keltanokkana aikanaa hommaan ryhdyin, ja soitin ensin maalitehtaan asiakaspalveluun ja kyselin tuotteita tämän tyyppiseen kohteeseen.
    Sitten soitin maalikauppaan teollisuusmaalien myyjälle (RTV palveli hienosti), ja lopulta päädyin Teknoksen Interta Primer 5 epoksin suihkimaan puhalletulle pellille. Maaliliikkeestä saat myös ohjeet karhennuksien, yms. osalta. Tuon Inertan päälle on kelpo tehdä pohjatyöt tai maalata suoraan vaikka pintaepoksi, joka on hyvä maali pohjaan.

    Kirjasin aikoinaan vähän kokemuksiani ylös
    https://jakulepi.blogspot.com/2012/08/korityot-puhalluksen-jalkeen.html
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hienoa, että on tälläisiä Blogeja vielä
     
  18. VooDoo

    VooDoo Gearhead


    epäkeskolla joku 60-80 niin tarttuu kyllä. Tärkeintä että ei ole ruostetta (nimenomaan semmosta rokkoa) eikä epäpuhtauksia, eli huolellinen puhdistus silikoni tms pesuaineella ennen maalausta. Tollasta talli tyylin hommaa niin kannattaa todennäköisesti jakaaa osiin. koska tollanen juuri hiottu pelti alkaa heti hapettua jos saa kosteutta jostain. Helpompi hallita osissa- toki tulee monet peittelemiset ym.
     
  19. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Teollisuusepokseista sanovat, että pinnan asettuminen ottaa useampia kuukausia. Jos ennen sitä maalaa automaaleilla, ei tartunta ole niin hyvä, kuin autokäyttöön tarkoitetuilla epokseilla. Tämä kuultu kokeneelta automaalaamoyrittäjältä.
     
  20. VooDoo

    VooDoo Gearhead


    Tämä on varmasti totta, riippuen epoksista. Jotkut vie tosi paljon aikaa ennenkuin ovat läpeensä reagoinut, lämpötila vaikuttaa viellä asiaan paljon.

    Toki ei yleensä tämmöisissä projekteissa mikään iso ongelma, nuo autokäyttöön tarkotetut on siitä käteviä että yleensä saa vetää viellä ns märkää märälle hiomavärit heti niskaan. Ovat taas toisella kädellä yleensä ihan persestä hioa, kun ovat tarkotettu usein nimenomaan tähän märkää märälle käyttöön.

    Teollisuuskamppeilla saa vaan melkosia kalvopaksuuksia aikaseksi, mutta tarvisee hionnan.
     

Kerro tästä muillekin!