Korin hitsaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja GARAGE_INC, 24.2.2008.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Eli ongelmia löytyi ja pitäisi hitsata autoa kokoon. On kunnon Mig kone ja vehkeet kunnossa, jonkinlaista kokemusta ja perusasiat hallussa ja tapana tehdä puskusaumoja yms, mutta onko mitään konstia, jolla voisi helpottaa tuollaisen autopellin hitsausta. Varsin arkaa tavaraahan tuo on kuitenkin moniin muihin kohteisiin verrattuna.
    Siis haen ihan vinkkejä joita en ehkä ole tullut ajatelleeksi, ammattilainen kun en todellakaan myöskään ole. Opetella näitä aina saa... :D
     
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Alfamerilta löytyy sellainen kirja kun auton korikorjaus. Suosittelen tutustumaan. Minullakaan ei ole paljoa kokemuksia koritöistä, mutta tuosta kirjasta sai aika hyviä vinkkejä ja työohjeita. Jos et viitsi ostaa niin mars paikalliseen kirjastoon. Pitäisi löytyä. Minäkin pihinä säästin ja lainasin... :lol:
     
  3. bbu-26

    bbu-26 3rd gear

    noh jotkut jäähdyttää piste saumaa paineilmalla kun hitsuuttavat eli pari pistettä ja paineilmaa perää ni jäähtyypi hitsit eikä vetele nii pahasti (jos kylkipeltejä hitsaa).ja muutenkin tuo paineilma on hyvä olla lähellä jos sattuu syttyy pieni massa palo jossain ahtaassa paikassa minne ei silmä kunnolla näe.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niin nuo asiat olivatkin tiedossa jo kyllä, ehkä perusasioita vieläpä...
    Ja tinaaminen ja muukin on tiedossa. Tarkoitinkin ehkä lähinnä joitain pieniä vinkkejä, joilla vois just vaikka noita massapaloja eliminoitua, nythän paikalla on joutunut olemaan kaksi ihmistä, kun kontin pohjaa uusittii, toinen vahti alla ettei roihua perkeleesti yms. Onko konstia jolla pystyisi yksin tekemään?
     
  5. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Mä en jäähdyttäis pistettä millään. Oon ajatellu, että on sama asia, kun kuumien antaminen jos jäähtymistä nopeutetaan... (kuumat= nopea kuumennus ja viilennys--> vetäytyminen)

    Piste sinne, piste tänne metodilla todella rauhaksiin hitsuutellen. (Alue sais kokoajan olla niin viileä että kättä kärsii pitää siinä.) Hidasta kun mikä, mutta ajankäyttö kannattaa.

    Normaali päittäis saumaa hitsatessa tulisi peltien väliin jättää rakoa, ettei päät ole aivan kiinni toisissa, mutta ettei tarviisi kuitenkaan täyttöhitsata(tarkasti oikeankokoinen ja muotoinen pala). Jos peltien päät "puskee" vastakkain vetelee herkästi.

    Näillä eväilla onnistuu ohuempienkin peltien hitsailut (uudemmat pintapellit 0,6mm jne..)

    EDIT: olitkin ehtinyt kirjottaa jo lisää... Tohon ei auta kun molempien pintojen puhdistus...
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ok.. Minäkin ajattelin tuota , ettei jäähdyttäisi pisteitä millään, olen toki joskus myös jäähdytellyt.

    Ja niin, se hitaushan siinä on.. eipä tuollaisella migillä pysty hitsamaan saumaa suoraan ilman että kuumenee ja vetelee ihan pirusti..
     
  7. miss duster

    miss duster 1st gear

    Eipä tuohon peltien hitsaamiseen mitään oikotietä onneen ole, muuta kuin kärsivällisyys ja aikaa.
    Mutta ite jos oon esim ovia hitsannu ja vaikka tyyliin kotelon pohjalla on ollu massaa niin oon kaatanu sinne ruokasoodaa. ei syty kovinkaan herkästi, en itekkää muista keltä tän kuulin...
    Ja joskus hitsatessa laitan paineilman puhaltamaan yhtäjaksosesti, esim koteloon, ei tosin onnistu kun täytelangalla.
     
  8. Buddy

    Buddy 1st gear

    Minäkin ostin kyseisen opuksen kerran ja olen naureskellu monta kertaa lukiessani sitä.
    Tosin sieltä löytyy paljon hyvääkin tietoa, mutta omaa järkeä kannattaa silti käyttää... :rotfl:
     
  9. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Tuossa ny viimeksi korjaillu nismorakettia..

    Tästä
    [​IMG]

    Tähän
    [​IMG]

    Molemmilla puolilla luonnollisesti sama :rotfl: Mä mitään hitsata osaa enkä varoa vääntymiä ja vetelemisiä, mä korjaan sen sillä että nääkin helmat + paikkapellit on 2.5millistä nii ei vetele nii herkästi..

    Ite ku koria hitsailen 0.8 langalla niin sopiva yhteenliitettävien peltien väli minusta on se miggilangan paksuus.. Eli kun lanka mahtuu yhteenliitettävien peltien välistä se on hyvänkokoinen hitsailla kiinni..
     
  10. janzamar

    janzamar 1st gear

    Ajattelin tähän samaan kysästä. Korin vahvikehitsaus vai miksi sitä pitäs kutsua? Mitenkäs sellasta tehdään ja kysymystä siksi kun
    tuo nykynen -89 Opelin farmari nitisee ja paukkuu ja natisee sen verran
    että tekis jo mieli ajaa suohon mutta ei oo mania ostaa toistakaan tilalle joten..saako tuota notkuvaa koria jäykemmäksi muuten
    kuin hitsaamalla rautakanget helmoihin tai jotain vastaavaa?
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    pistät etutolppien väliin sellaisen "hyppytuen". Siis konetilaan sinne mistä iskarit vedetään kiinni. Sama taaksekin jos mahdollista. kaipa se jotaon auttaa...
     
  12. janzamar

    janzamar 1st gear

    Niin joo semmosen tangon iskarin päästä toiseen,kyllähän
    se varmaan auttaa kun niitä niin paljon on asennettu autoihin.
    Auttaa sivuttain, ajattelin tosin sitä kun on jonkunlainen
    akseliväli josko pitkittäin olis jostain jotain apuja vaikka
    ei tuo nyt mitenkään notkollakaan sentään ole :D
     
  13. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kuin minun kirjoittamaani... :D
    Ja nuo jos massa syttyy on helppo puhallella sammuksiin kun vaan heppailemalla hitsaa. Siinä ehtii huomata jos jostain tulee savua tai tulen valo välkkyy saumasta...
     
  14. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Muinoin 80-luvulla kun olin VM:n tilaaja ko. lehti esitteli monta ralliautoprojektia, joiden korit vahvistushitsattiin. Eli kaikki pääsaumat hitsattiin uudestaan pisteillä...

    Vastaava systeemi oli kuulemma tehtaalla tehty Moparin itsekantavakorisiin poliisiautoversioihin. Mm TM-25 Aspeniin..
     
  15. caddy61

    caddy61 Gearhead

    Mulla on paineilma vieressä. Nyt oon pohjaan paikkoja laittanu, oon massat kaapinut pois siltä alueelta mihin vedän kiinni, alapuolelta. välillä silti on meinannu massat palaa, mut paineilman olen kyllä hyväksi havainnu ja ihan itekseen oon hitsaillu.
     
  16. janzamar

    janzamar 1st gear

    No jotain tällaista muistelin hämärästi kuulleeni,eiköhän tämä
    riitä tuon raadon tarpeisiin.
    Kiitokset :D
     
  17. _Late_

    _Late_ 3rd gear

    Kyllä niitä vähän kannattaa paineilmalla jäähdyttää. ei tietenkään heti punaiseen kannata vesirättiä laittaa, mutta ilman jäähdytystä kummatkin palaset lämpenee ja laajenee liikaa ja hitsattava rako pienenee! mikä taas aiheuttaa vetelyä.. näin ainakin itse olen huomannut
     
  18. malonari

    malonari 1st gear

    Paine-ilma on mun kaverina kun noita romuja hitsaan , ei tarvi kokoajan
    nousta sieltä auton alta kattoon liekkejä kun välillä jäähdyttelee . Vanhat
    massat tietysti ensin pois paine-ilma talttapyssyllä , vai mikä sen nimi on
    :odroll:
    Kuiteskin sillä kun tärisyttää kovettuneet massat ja samalla ruoste ropisee
    pois . Alta mahdollisesti paljastunut maali lähteekin nekrulaikalla kivasti ,
    näin pelli puhdasta paikkaa on ilo heppailla , ja niitä palon alkujakin on
    vähemmän .

    Oma tyyli on tehdä pohja paikat pari milliä leikattua reikää suuremmaksi
    ja virtaa niin paljon että sauma näkyy toisella puolellakin , eli on kiinni .
    Kunnon maalit , myös sinne toiselle puolelle ja kotelosuoja-aineet.

    Palkki paikkaan poraan reiän valmiiksi josta saa hitsauksen jälkeen ruiskittua myrkyt sisään . Reiän reunoja on hyvä muotoilla niin ettei
    paskavesi pääse virtaamaan palkin sisään .
     
  19. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tai jättää muotoilematta ja laittaa kumitulpan.
     
  20. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Tai jättää laittamatta, jos tarkoituksena on tehdä valumareikä. Itse tein hitsaamisen jälkeen valumareiän tohon, vaikka uutena moista ko. kohdassa ei ole > siksi mätikin , kun paska ja kosteus jäi asumaan tuonne.. Pitää varmaan tirautta muistaessa toisellekin puolelle samaan kohtaan vuotoreikä, ellei ole jo yhtä mätä.

    [​IMG]

    On muuten aika kovaa 4 mm levy taipumaan kun puskusaumalla tyköistuvan lapun tein. Olisi paljon pienempikin riittänyt, mutta leikkasin vielä ehjääkin, mutta ohentunutta pois kunnes tavara oli alkuperäisen paksua. Tolta seudulta kun nostellaan.. Ei boijaa vahingossakaan. Sisään sihautin spray-sinkin. Ulos Por-15. Sitten kotelosuojaa sisään ja pintaan ja massa..
     

Kerro tästä muillekin!