korin leveys ja muutoskatsastus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Ford_GT, 3.8.2006.

  1. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    paljonko koria saa levittää / puoli ennenkun muutoskatsastus on pakollinen.
    alko katsastus setä aukoon päätään ku auton leveimmästä kohdasta oli levitetty 3cm / puoli.
    kaaria hieman pullistin et mahtu uudet vanteet alle.
    kehtas vielä vikalistaan sen kirjottaa, "ajoneuvon leveyttä muutettu"
    ja syynä oli se ettei enää muitten katsastus setien tartte ihmetellä tätä levitystä. muutenkin oli äijän pahasella asennevammasuutta autoani ja mua kohtaan.. tutkittiin niin tarkkaan että vierestä meni 4 autoo samassa ajassa. kiitos lielahden A-katsastus. :wc:

    edit: jos tällänen muutoskatsastus nyt täytyy tehdä, niin mitähän se pitää sisällään ja paljonko se verottaa lompakkoa...? :wc:
     
  2. chevystw

    chevystw 1st gear

    Auton leveys saa muuttua enintään 10cm. Itsellä oli levitystä 8cm/puoli eikä siitäkään napsahtanut (rekisteröinti)
     
  3. Piru

    Piru 1st gear

    Kiinnostais tietää mitenköhän tuo lakipykälä mahtaa mennä sanatarkasti jossa tuo leveyden muutos on mainittu?Puhutaanko siellä korin leventämisestä vai pyöränaukon leventämisestä,nehän on kaks eri asiaa.Vai onko se muodossa ajoneuvon alkuperäinen leveys saa muuttua...jne,sehän kattais sitten molemmat edellämainitut muutokset?
     
  4. aikanaan ladan vfts levikkeistä sai tapella konttorilla hetken, niitne lveitys kun riippu mitataanko vanhasta kaaresta vai lokasuojan kupeesta.... loppujen lopuksi kelpasi mitattuna vanhoista kaarista eli 5cm puolellaa
     
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Lokasuojia voi levittää enemmänkin kuin 50 mm puoli, jos ne eivät ole auton levemmät kohdat.

    Laki puhuu pelkästään auton korin leventämisestä.

    21 §
    Korimuutokset
    1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton korin leveyden suurentaminen enintään 100 mm.

    Elikkä yksinkertaisesti:
    Jos auton leveys on alunperin vaikkapa 1760 mm, voi sitä levittää 50 mm/puoli auton leveimmältä kohdalta, eli 1860 mm:iin asti.
    Mutta jos saman auton leveys vaikkapa takapyöräaukkojen kohdalla on alunperin 1600 mm, voi takalokasuojia levittää 130 mm / puoli (eli taas päästään tuohon 1860 mm:iin)
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tämä ei pidä paikkaansa.
    Periaatteessa jos auton leveyttä muutetaan se tulisi esittää muutoskatsastukseen.

    Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä enintään 100 mm muutos. Yli 100 mm leveysmuutoksiin pitäisi periaatteessa hakea poikkeuslupa.

    Eli tuohon alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, katsastussetä oli ihan oikeassa.......
     
  7. Piru

    Piru 1st gear

    voi *ittu mitä pelleilyä,kaventaa sentään saa vissiin vielä niin paljon kun haluaa? :mad: pitäis vissiin ruveta sahaan farkusta metrin siivu välistä pois ja samalla korottaa kattoa hiukka.
    olis kiva tietää millä tätäkin säädöstä on perusteltu,tämä taitaa olla kuitenki suht tuore,onko 2002 vuodelta??
     
  8. Jimi

    Jimi Gearhead

    Olipa mulkku kun pykälien mukaan toimi...

    Kyllä pykälä on ollut jo 80-luvulta, ainakin kun rekisteröin Mazdaa vuonna -91 niin silloin mitattiin levikkeet ja pistettiin 100mm leveyteen lisää.

    Ainakin Seinäjoella yksityisellä hinta taitaa olla vajaa 30e eli vähemmän kuin ne sinivuokkojen kirjoittamat sakot :wink:

    -Jimi-
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös katon korottaminen edellyttäen, että korirakenne ei muutoksen seurauksena heikkene.

    Auton kaventaminen taas vaikuttanee raideleveyteen joka voi muuttua sen 100mm

    Laki on vuodelta 1998, tuosta se löytyy kokonaisena:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

    Viitetiedot:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1998/19980779

    Ei kai sitä katsastusmiestä voi mulkuksi sanoa jos toimii lakipykälien mukaan.
    On turhaa sanoa, että "no ei oo kuin 30 mm puoli". Mitä sitten, se vaatii muutoskatsastuksen ja sillä hyvä.
    Ei se laitonta ole, mutta se täytyy hyväksyttää. Se menee ihan vuosikatsastuksen yhteydessä kunhan aikavarauksessa asiasta mainitsee. Hintaa en muista.

    Jos ei toimittaisi lakien mukaan vaan kaikki saisivat "soveltaa hiukan käytäntöön", niin mitä siitä tulisi?
     
  10. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Ihmetyttää vaan, miksi ei ehdottanut muutoskatsastusta siinä paikanpäällä samantien, vaan pomppautti ? Asiakaspalvelussa pitemmällä tähtäimella kannattaisi miettiä asiakkaan tyytyväisyyttä, joka saa tulemaan uudestaan. Eikä sitä hetkellistä lisätuottoa, mikä tulee uusintamaksusta + muutoskatsastuksesta, kun asiakaspalvelija olisi keskeyttänyt katsastuksen, tehnyt ton muutoskatasatuksen siihen päälle ja sitten jatkanut katsastuksen loppuun. Asiakas olisi säästänyt sen uusintanäytön..

    Ja ton homman perustelukin asiakkaalle, miksi pitää muutoskatsastaa / miksi ei voi hyväksyä ilman muutoskatsastusta olisi kannattanut tehdä, jottei jää mitään hampaankoloon.

    Näköjään ihme epeleitä löytyy palvelulaloilta. Tossa olis tarvinnut ottaa vaan mitta ja mitata uusi leveys ja printauttaa uusi ote.. Olis hoitunut samalla..
     
  11. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ilmeisesti oli muutakin vikalistaa, joten se muutoskatsastuskin menee sitten uusintakierroksella.

    Ei mulla ole sen kummempia intressejä puolustella kumpaakaan tahoa, varsinkaan kun en ole ollut paikalla.
    Katsastushomma pitäisi kyllä mielestäni hoitaa siten, että auto on kunnossa niin ei tartte pelätä ja vittuuntua.
    Muutoshommissa etukäteen asioiden selvittäminen ei ole niin kummoista hommaa, ei se mitään salatiedettä ole.
    Jos taas tarkoitus on hakea konttorilta vain vikalista, niin silloin on turha valittaa nipottelustakaan.
    Tämä ei ole tarkoitettu alkuperäisen viestinkirjoittajalle vittuiluksi, vaan on minun henkilökohtainen mielipiteen noin yleisesti.

    Muuten olet kyllä oikeassa, katsastustoimita on asiakaspalvelua nykyään.
    Mutta totuus on sekin, että kyllä katsastushommat on nykyään helppoja kun vertaa vaikkapa '70 luvun loppuun. Silloin saattoi herra katsastusinsinööri hylätä auton jos polttimo oli rikki......
     
  12. Ford_GT

    Ford_GT 1st gear

    lada tämäkin oli, tuleva talvirassi.. ja ehkä se ulkonäkö oli hieman provosoiva, ja oli siinä muutakin vikaa, ohjaus ei palauttanut kunnolla. mutta moottoritilan valo, sisätilan valo + turvavyön kelauslaitteen kulma on mun mielestä jo vittuilua. turvavyötkin toimi just niinkun piti. mutta samapa se tarttee vaan muutoskatsastaa sitten. eipä tuo 30e. mun mailmaani kaada jos sillä virkavalta saadaan tyytyväiseks. enpä oo koskaan ennen kuullu että levikkeistä alettais jotain kitiseen. entiseen granadaankin levitin takakaaria 7cm / puoli, ja alla oli 295/50/15 nakit, eikä katsastus setä tokassut muuta, että taitaa pysyä tiessä noilla ponttooneilla. 8)

    jea, kiitoksia infosta. näillä pärjätään
    :)
     
  13. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    mutta moottoritilan valo, sisätilan valo on mun mielestä jo vittuilua


    Nimenomaan. Ei ole sellaisia mitkä pitäisi toimia.
     

Kerro tästä muillekin!