Korin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jsp, 19.10.2015.

  1. Jsp

    Jsp Gearhead

    Mulla ois tollane 1980 aspeni joka on alunperin ollut vaalean sininen tehtaalta.
    Edellinen omistaja oli vetässy ruiskulla kiiltäväks mustaks jossain ammattikoulussa halvalla.

    Noh nyt 10v eteenpäin ja tämä maalipinta mukavasti ropisee hiutaleina alas ja jättää alleen ruoste kukkia minulle hoidettavaks.

    Noh itellä ei ole rahaa sitten yhtään että ei oo varaa käyttää missään 2000€ maalaamossa jossa ne joutuis tota lahoa paskaa nussimaan eloon.

    Joten ajattelin että veän mattamustaks (Kyllä just se klisee väri)
    Onpahan helppo vetästä mattamustaks ja sitten jos tulee kiveniskelmiä niin vetää vaan päälle kilikalipullolla ja rock n roll.


    Mut ajattelin että lyön askeleen eteenpäin enkä osta mitään mätänetin paskatölkkejä vaan menen ihan autoväri liikkeeseen ja hommaan ihan kunnon maalia.



    Onko kellään ehotuksia että miten tätä rojektiä lähtis tekemään?

    Ite meinasin että kun tässä töitten oheella tekis yhen paneelin kerrallaan.
    Eli tekis viikonloppusin vaikka yhen oven ja seur viikonloppuna toisen.

    Hion pinnan karkeaksi ja hitsaan ja pakkeloin kaikki mädät pellit..
    Vetääkö pehmeellä silikoonitelalla vai kilikalipullolla? Voishan sen halvan ruiskunkin ostaa mutta lopputulokseks haluan sellasen oikein karhean tuntusen mattapinnan..


    Onnistuuko osa kerrallaan vai kannattaako koko paska maalata kerralla?



    Mitenkä sitten tuon mattamustan auton ajelu kun sehän menee paskaseks aika nopsaan ja sit sitä tulee pestyä.

    Kaverilla ponu farkku joka vedetty ihan mätänetin kilikalipulliolla ja siitä hilseilee maali aina kun pesee auton. Onko sitten jotain brändiä mikä tekee sellasta mattamusta maalia joka kestää pienen hankauksen pesussa?

    En itse käytä painepesuria ollenkaan auton pestäessä oli maali hyvä tai huono.




    Kertokaa nyt kokemuksia ja jos jollain on projektikuvia niin postailkaa linkkejä!
     
  2. Kine

    Kine 3rd gear

    Jos kotelo on viikot käytössä, niin järkevintä on kai tehdä paneeli kerrallaan valmiiksi. Ajankäytöllisesti tietysti nopeinta olis tehdä yhdellä kertaa, mut se ei liene mahdollista. Itte en viittis pakkeleissa tai pohjamaalissa olevalla kiesillä suolasohjossa kyntää, parin kesän jälkeen siellä alkaa taas ne kukkaset puskea läpi kun sitä kuitenkin pääsee sinne peltiä vasten.

    Helppo ja halpa ratkaisu olis Tikkurilan Temacoat RM40, se on ainakin olevinaan pohja-ja pintamaali samassa. Ompi vaan enempi puolikiiltävä kuin selkee matta. Ei kyllä mitn aavistusta miten käyttäytyy vanhojen maalien päällä jos et hiase pellille koko äspeniä.

    Pohjatyön osuus tuossa kuitenkin ratkaisee lopputuloksen ja sitä on ainakin hyvää lopputulosta havitellessa tolkuton määrä. Sitä kannattaa puntaroida ennenko alottaa mitään.

    Minäkin vaihdoin kesällä takakaaren ja vähän muuta käyttöautoon ja tietty maalasin itte tallissa. En ehkä olis ryhtyny touhuun jos olisin arvannu kuin paljon on hommaa. Erinomainen harjoitus kyllä vesivärillä maalaukseen ja lopputulos ihan semi-ok. Virheet kyllä tulee korostetusti esiin. Mattamustassa varmaan vielä paremmin.

    1-komponettisprayhyn tokko kannattaa sijoittaa, siitä tulee niin olematon huntu, että ei kestä yhtään mitään. Ennemmin sitten vaikka telalla 2-k tavaraa, peittää ainakin naarmut.
     
  3. Karck

    Karck 3rd gear

    Ku oliski ammattimaalaamolla vaan 2000€, meet tarjoukse esittää ni ne nauraa sut ulos. Ammattikoulullaki maksaa pelkkä ylimaalaus melkee 3000€
     
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Sori topicin törkeä hyväksikäyttö.
    Omasta autosta on arizonan aurinko pahasti polttanut maalin ja lakan,
    joka myös irtoilee.
    Toisaalta taas tykkään siitä ulkonäöstä, en haluaisi sitä pilata uuella maalilla, mutta pellit olisi ihan kiva suojata..

    Eli itse kysymykseen: Voiko maalipinnasta myllyttää pelkän lakan pois, ja vetää vain uuen lakan päälle niin että alle jäisi vanha laikukkaaksi palanut maalipinta.
     
  5. Jsp

    Jsp Gearhead

    Vesihionta ja mattalakka.
     
  6. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Minäkin tulen hyväksikäyttämään,

    Mites pitääkö 2k epoksiprimeri yksinään kosteuden poissa pellistä, vai onko pakollista vetää pintamaali?

    Mulla kun on sellanen tilanne että toi paikka missä tota epoksia on, ei näy mihinkään ja sen suhteen ei vaadi pintamaalia. Hiomisen ajattelu harmittaa jo niin paljon ettei huvittaisi kun ton värillä ei tosiaankaan ole mitään väliä tuolla.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mulla on maalareita kuuntelemalla tullut käsitys, et pohjamaali on tartuntaa varten sit pintamaali on väriä varten ja vesi/sään-suoja tulee lakasta
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Eli vaikka puhutaan auton pohjasta niin sinne kannattaisi vetää joku lakka?
     
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tai asian mukainen maali, mutta toisaalta jos pohjakin maalataan normi maalilla, niin mikä sen sitten muuttaa, että se alapuolella kestäisi pelkällä maalilla, siellähän on kaikki hiekat, vedet ja suolatkin vielä

    Tuttu tosin talttasi massat pois ja maalasi kaikkien autojensa pohjat peltikatto maalilla parin vuoden välein, eikä koskaan hitsannut niitä
    Sit lopetti toissaseen autoonsa ja ny se seisoo katoksessa pari reikää pohjassa

    Eikä mekään kyllä sitä carinaa hitsattu, kaunis kellertävän punainen pohja siinä oli :)


    Ainakin mersussa pelkkä maali päästi kosteuden läpi ja ruostekukkasia tuli näkyy olevan, kun ei tullut kunnolla lakattua lokasuojan kaaria alta ja hiekka puhallukselle pohjamaali ja sen päälle värimassa, ne kohdat joissa lakka on ei ole mitään ainakaan näkyvää vikaa
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vedän varmaan autoliikkeestä ostetun spray lakan tonne pohjaan sen epoksin päälle, sitten koteloöljyä ja sen jälkeen vielä massa niin luulis ainakin tän talven kestävän ja ehkä seuraavankin :rotfl: Mulla oli jotain unilux 2k lakkaakin mutta kovettimen korkki näemmä vuotanut ennen ensimmäistäkään käyttökertaa ja kovetin oli klömpissä pullossa. Ilmankos haisi ihan helvatisti toi muovikassi missä noi aineet oli.

    Jos nyt ainakin jokusen vuoden kestäis, jos saisi sen nosturinkin sitten hommattua niin olisi toi massojen kuorinta paljon helpompaa sen kanssa kun maassa maata
     
  11. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Noissa ei yleensä ole UV-kestävyyttä, eli sen takia vaatii pintamaalin päälle (käytännössä se siis liituuntuu). Muuten erinomaisen (=parhaan)suojan epoksiprimeri varmasti antaa.

    Ja väittäisin muutenkin että ei kannata sinne automaalikauppaan marssia, jo näissä muutamissa suomalaisissa nettikaupoissakin hinnat on huomattavasti järkevämmät.
     
  12. DX

    DX Double Gearhead

    Täysin riippuen pohjamaalista se voi joko antaa vahvan ja tiiviin suojakalvon säätä ja kulumista vastaan, tai sitten ei.


    "Mulla on maalareita kuuntelemalla tullut käsitys, et pohjamaali on tartuntaa varten sit pintamaali on väriä varten ja vesi/sään-suoja tulee lakasta"

    Nikuzaille tullut pikkasen väärä käsitys tai termeissä vielä viilaamista?

    pintamaali = kirkaslakka ja pigmentti samassa purkissa toisiinsa sekoitettuna, "100%" suoja

    ----

    värimassa = pigmentti ilman lakkaa, ei suojaa

    lakka = kirkaslakka ilman pigmenttiä, "100%" suoja

    jälkimmäinen on ns. kaksikerrosmenetelmämaalaus, etuna ensimmäiseen on syvempi kiilto ja väripigmentin parempi uv-suoja.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  13. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Mun käyttö on niin pientä ja kun en maaleista mitään tiiä niin arvostan sitä että on asianguntija siinä tiskin takana jolta voi kysyä
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mites on, olen maalannut puskuriin pohjat nyt nurkista löytyneellä spies hecherin permacron 3300 pohjamaalilla. Pitäisi vetästä pintamaali päälle ja tuli jo ostettua uudesta paikallisesta liikkeestä ppg:n maalia. Tuli nyt vaan mieleen, että onkos tuo heckerin maali nyt vesimassaa vai ei? Tuo ppg kun taas oli liukkarimaalia, eli sopivatko nyt ollenkaan yhteen?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaahas muuten meni maalaukset/lakkaukset hyvin mutta kitin päältä kiehui maali heti pois...maali siis metallihohto PPG deltron mun muistaakseni...
     
  16. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    En osaa auttaa tilanteessa, mutta otan osaa :( Periaatteessa ihan mukavia juttuja noi maalauksetkin, mutta tuntuu vaan välillä hemmetin vaikeelta tietää mikä maali sopii minkäkin maalin kanssa yhteen, itsellä on hampaidenkiristelyä tuottanut vanha termoplastinen maali, sen kanssa tuntuu rajapinnoissa kiehuvan aina. Saa nähdä rupeeko itseltä tuo maalaus sujumaan ikin, mutta aina pitää yrittää :wink:
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei ollut kun pieni kohta mistä kiehu, muualla pysy nätisti...ainakin toistaseksi

    Kummastus oli vielä se, että ovessa on samaa maalia mitä siinä kitissä ja pistin tota maalia tohon oveen hiukan (ovi menossa vaihtoon) ja siinä ei kiehunut...
     
  18. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Opettelu vielä vaiheessa :oops:

    Mutten silti tuhottoman kaukana ollut, siinä, et se kilikali pohjamaali ei kestä säätä
     
  19. ohc205

    ohc205 1st gear

    Pohjamaaliksi sopii parhaiten 2-k-epoksi. Sen päälle voi kitata.
    Pintamaaliksi mattamustaa panssaripeltikattomaalia. Se kestää säätä. Siinä oli myös ruostesuojapigmenttiä.

    Toinen vaihtoehto on 2-k-polyuretaani. Esim temadur. Kestävä maali.

    Vesivärit kuuluu lasten leikkeihin. Ei niitä ole tehty kestämään suomen sääoloja.
     
  20. ohc205

    ohc205 1st gear

    Ja tuon epoksin kovettumis aika riippuu erittäin suuresti lämpötilasta ja ilmankosteudesta.
     

Kerro tästä muillekin!