Korin maalaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jsp, 19.10.2015.

  1. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Jatjetaan taas tätä omaa p...se edellä puuhun maalausstooria, kyllä musta vielä jonkinlainen maalinsuttaaja tulee, mutta tällä kokemuksella ei ihan heti huomenna :rotfl:
    No nyt on puskuriin vedetty vanha pintamaali hiottu ensin 1500:lla paperilla vesissä. Äsken vedin sitten pari kerrosta uutta maalia pintaan, ja taas veti appelsiinille, ehkä vielä pahemmin kun edellisellä kertaa, paine on alhaalla ja nyt oli maalikaupassa jo sekoitettu oharit joukkoon. No katselin sitten lopputulosta ja päätin vetää kuitenkin lakan päälle. No ei se jälki ainakaan kaunistunut, nyt on sit kiiltävä appelsiinipinta. Mikä tossa nyt voi olla virheenä, kun en tahdo tosta aplarista päästä ollenkaan eroon, rupee jo aika lailla kyrsimään :mad: Niin mitäs nyt, jos edes kohtuullisen pinnan haluaa, niin pitääkö nyt sitten alkaa alusta koko homma, vai voiko tota lakkaa hioa ja vetää uuden kerroksen päälle?
     
  2. Jape105

    Jape105 Gearhead

    liian pieni paine?
    huonosti hiottu pohja?
    liian ohut pohjamaali eli jäänyt huokoseks?
     
  3. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Äsken yhden kaverin kanssa mietittiin, voiko lämpötila aiheuttaa aplaria, tallissa kun normaalisti ei ole lämpöä ja nyt maalatessa olen pistänyt lämmittäen. Voi olla, että päästiinköhän tänäänkään, silti kun 15 asteeseen, ennen, kuin rupesin maalia ruiskimaan, kun työpäivän jälkeen vasta pistin lämppärin puhaltamaan.
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Voi vetää uutta lakkaa jatkeeksi, kun se nyt tuntuu olevan kovin herkällä niin anna sen mielellään asettua ja kovettua pari päivää, pidä lämmöt tallissa,
    hio lakka vaikka tonnisella kuivana, älä koske sormin pintaan ettei jää rasvaa ja happoja ja putsaa pölytkin kuivana pois ja ruiski uutta lakkaa päälle ja halutessasi vaikka uudet värimassatkin ensin ettei edellisen massan rypyt näy,
    mutta älä missään nimessä enää hio lakkaa mistään ja erityisesti rypyistä puhki, muuten se korkkaa taas.

    sitten vaan uutta lakkaa perään, laita lakkaan enempi oharia ja ruuttaan enempi painetta tai vähemmän hajotusta jos kompura ei meinaa muuten piisata, maalineulaa mahdollisesti pienemmälle.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    En nyt ymmärrä?
    Siis värimassaako jo sait appelsiinipinnalle? Se kun on jopa ammattimieheltä lähes mahdotonta vaikka yrittäisi? Mitä tarkoitat ”appelsiinipinnalla”?
     
  6. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Oli pakko jo tänään tutkia tuota maalausta. Kyllä aplari on todella paha, ei auta kuin ottaa se pohjamaaleille asti, katsoa sitten rauhassa pitääkö vetää vielä lisäkerros pohjamaaliakin. Eli jo kun aloin pintamaalia vetämään uudella ruutalla, on aplari lähtenyt muodostumaan jo siitä. Viuhka oli leveä, mutta maali laskeutui näemmä pisaroille, lakka vaan pahensi tietenkin asiaa. Kun ei ole silmä niin kehittynyt tuohon hommaan, niin luulin, ettei pinta nyt niin paha ole, mutta olisi vaan pitänyt heti tajuta, että nyt on ruiskua jollain tapaa säädettävä, tai yritinkin, mutta ei auttanut silti. Kokeilin jo vähän hioakin ja kyllä masensi, monttujen pohjalle ei päässyt 1000:lla, eikä 600:lla, ei 400:lla paperilla... Syviä siis ovat ja hiontaa on luvassa paljon...
     
  7. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Pakko ei ole pohjamaalille asti päästä, ainakaan kauttaaltaan, ellei välttämättä halua.

    Itse toimisin vastaavassa tilanteessa niin, että riittävän karkealla paperilla pinta tasaiseksi, esim. 240, sen jälkeen hiontaväri sopivasti ohennettuna, että tasoittuu pintaan nätisti, hionta 800:lla, väri ja lakka pintaan.

    En minäkään ole värimassalla appelsiinia saanut ikinä aikasiks. Valutettua olen kyllä saanut, kun hyllyssä on jo kertaalleen ohennettuja sävyjä (ylijäämätavaraa), joten joskus lorahtaa liikaa lisää ohennetta, kun arviointikyky pettää katastrofaalisesti.
     
  8. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Joo, kykyni maalata ovat vertaansa vailla :rotfl:
    Stoorihan meni siis niin, että vedin ensin pohjamaalin päälle värimassan, no sit tajusin, että eihän mulle myytykään lakkaa ja annoin pinnan kuivua muutaman päivän. Sit ostin uuden ruiskun ja vähän lisää värimassaa, hioin pinnan ja vedin värin päälle, joka meni näemmä siis jo per...lleeen ja sitten en vaan uskonut et meni niin pahasti pieleen ja vedin lakan päälle, lopputulos on vähän kuin hienojakoisella röpömassalla vedetyn tuntuinen sormiin.
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

  10. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, aika käsittämätöntä että sait jo värimassan appelsiinille?
    Sitä väripintaa ei sitten pidä mennä hiomaan ennen lakan vetoa, vaan ainoastaan riittävä haihdutus niin että pinta on varmasti kosketuskuiva.
    Sillähän ei nyt hirveästi ole merkitystä vaikka se värimassa olisikin ”aplarilla”, joska lakka itsessään kyllä oikein ruiskutettuna tasoittaa väripinnan.
    En nyt tiedä mikä lakka on kyseessä, mutta tuokin tuntuu varsin omituiselta että sait lakasta valumattoman, mutta silti pahan ”appelsiinipinnan”?
    Kai siis vedit lakan niin että ensin mataksi jäävä ”märkä harso” , näissä olosuhteissa vähintään 20-30min haihdutus ja tämän päälle kunnon märkä/kiiltävä kerros?

    Jos kuitenkin teit näin, niin siinä tapauksessa katse ruiskutusetäisyyteen+ruiskupaine, lakan viskositeettiin ja ehdottomasti talliin lisää lämpöä?

    Nyt kun homma on jo munillaan, niin kunnon 320-vesihionta, 2K-hiontaväri pintaan, 600+800-vesihionta ja homma uusiksi.
    Muutama treeni vain ensin johonkin ihan muualle kuin auton kylkeen jotta saat värin+lakantuoton hallintaan.
     
  11. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    No niin, homma jatkuu ja taason ongelmia. Mitähän nyt kävi, kun hioin oikeasti hyvin tuon puskurin ja vedin väliväriksi ppgn dp 40:stä, kun sitä suosittelivat. Pinta näytti hyvältä, mutta nyt vajaa tunti sitten maalattu pinta on alkanut halkeilemaan paikka paikoin, pääasiassa kulmista :-? Tää on taas niin tätä mun tuuria, ei vaan onnistu vaikka kuinka yrittäis...
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Kerrohhan maalaustilasta ihan kunnolla

    Millä lämmität ja paljon lämpöä kosteuden mittaaminen ei varmaankaan haittaisi
     
  13. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Ensin peruslämpö kaasulämppärillä, tiedän tuottaa kosteutta. Sitten lämpöä oon pitänyt ihan perus sähköisellä rakennuslämppärillä. Lämmitin nyt noin 25 asteeseen, mutta putoaa tuo lämpö vähän, kun katossa on poistona 200mm kanavapuhallin. Olen pitänyt poiston maalatessa täysillä, sitten pudottanut pienemmälle, kun sumu on kunnolla haihtunut.
     
  14. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tänään muuten selvis tuo metallivärin ja lakan viimekertainen appelsiinille meno. Ruiskun säiliön ilmaventtiilissä oli valu vähän epäonnistunut. Venttiilin alapinnalle oli jäänyt pieni lipare valussa ja reikäkin oli pohjastaan vaan nuppineulanpään kokoinen. Välillä siis ilmaa tuli, mutta välillä tuo lipare tukki kokonaan reiän eikä ruisku imenyt maalia, kuin vähän ja tänään kokeilussa huomasin, ettei aina ime ollenkaan. Ei ollut ihmekään, kun tuntui etten saa säätöjä mitenkään kohdalleen. Värin määrän säätö kun ei paljoa voinut vaikuttaa lopputulokseen.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Melko heikkoa on laatu jos satasen ruiskulle ei ole tehty lopputarkistusta
    Moisia ongelmia voisi olettaa olevan jossain 24e ilmalaite sarjan ruiskuissa

    Oletko myyneeseen liikkeeseen valittanut ja mitä sanoivat?
    Ainahan tavara pitää tarkistaa kaupassa, ite ostin 29e;n käsisirkkelin ja vasta kolmas kaupassa paketista avattu oli kelvollinen, mutta hintakin oli sen 29e
    Niin ja muuten avasin ne paketit myyjän seistessä vieressä :wink:





    Ite maalailen kanssa ylijäämillä(EU-poistoja) niin oon ajatellu tehdä jonkun viskositeetti mittarin
    Sais sekoitinlaite pöntöistä suoraan ohennettua jotain järkevää

    Yleensä joku tunkee sekoittelemaan ja ohentelemaan maaleja, eikä kerro tai ajattele paljon se niitä ohentelee, niin on melkosen toivotonta yrittää saada seos kohdalleen seuraavaan ruiskulliseen :odroll:

    Joku kuppi tai tulpattu supilo mihin millisellä poralla ensin reikä ja siitä määrätyssä ajassa läpi virtaavaa maalia kokeilemaan ruiskusta läpi, jos on liian lirua niin läpituloon tarvittavaa aikaa pidentää, mutta jos liian paksua niin reikää suuremmaksi ajaksi vois ottaa vaikka jonkun 5sekuntia/2dl ja sit kokeilemalla vaa'lla mihin painoon mikäkin määrä ohennetta tai sitä kokeiltua maalia lisää tarpeen mukaan

    pitäis vaaka kuitenkin hommata, et saa säätelemisen ja kokeilun pois jos maalia tarttee sittenkin lisää sen muutaman desin
     
  16. GS

    GS Gearhead

    Olisit nyt vain vetänyt tähän kohtaan sen 2K hiontavärin kuten vähän kehoittelin....siis jos haluat tehdä tämän kerralla oikein ja helpolla?
     
  17. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Tota maalin oikeata juoksevuuttahan kai voisi mitata tällaisella http://www.materialshop.fi/Viskositeettimittari-din-4
    Maaleissa normaalisti on annettu jokin aika näille juoksevuuksille, mutta kokeilemallahan se oikea löytyy, jos noista jämistä sekoittelee. Itse kesällä tuommosen kupin otin talteen, kun muuten olisi mennyt roskiin. Kokeilin sitä tänään ja en kyllä hullua hurskaammaksi tullut... pohjamaaliin kun ei ohennetta lisätty, pelkkä kovete, ja ohjeessa luki, et 14-15 sek on aika, kun pitäis tosta kupista valua, no en tiedä oliko sit tässä se halkeilun syy? Kesti nimittäin 24 sek valua toi kuppi tyhjäks. En silti hirvinny kovettajaakaan lisätä.
     
  18. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Nythän pääsee sit taas kokeileen, vaikka tota hinkkaväriä, tuli aivan hyvät pinnat, paitsi että toi liikkeen eristeväriksi suosittelema dp 40 ei nyt pelannut, vaan tosiaan halkeili muutamin kohdin, ikinä en oo moista ennen nähnyt :eek: No jostain syystä kummassakin päässä puskuria massa sit keitti :oops: En tiedä miksi vain päissä, samalla lailla oli puskuri puhdistettu ennen maalausta kuitenkin kaikkialta. Täytyy taas lähteä alusta. Nyt alkaa jo tää maistua aika puisevalta, mutta eteenpäin, sano mummu lumessa :rotfl: Ehkä tää homma vielä ennen vuodenvaihdetta iloksi muuttuu...
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    ei taida olla epoksi kovin hyvä idea suht tuoreen akryylilakan päälle eristeeksi.

    mulla on helvetin harvoin korkkaamisongelmia ja lähes aina jos on ollut, niin ppg:n omilla kamoilla, ne on jotenkin herkkiä toisillensa,
    en esimerkiksi koskaan saanut ppg:n sprayhinkan päälle levitettyä ruuttamassaa ilman kiehumista, sitten kuitenkin joku mastonin matta-alkydispray kävi eristeväriksi.

    standoksilla ja sikkens/lesonalilla tehnyt viime vuodet joitain poikkeuksia lukuunottamatta.
     
  20. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Joo, kyllä seuraava siirto on hioa karkealla paperilla kaikki kerrokset alas, nyt saattoi johonkin kraaterien pohjille jäädä vielä lakkaa. Eipä ne myyjät aina liikkeessäkään näemmä tiedä. Vaatii vaan taas yhden päivän työt, että kaikkine järjestelyineen saa ton maalattua, olis jo kiva tehdä muutakin, kun takuta tän puskurin kanssa :-?
     

Kerro tästä muillekin!