Korin osien säätö.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Procharged Vette, 10.9.2023.

  1. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Silmää alkaa pitkän päälle pistämään jos jokin korin pelti ei ole kohdallaan. Näyttelyissäkin pokaaleita on jaettu sellaisille joissa esim. ovi ei ole lähelläkään oikeata asentoa vaan irvistää rumasti takapäästä. Omassa oli sellainen vika että molemmat etulokasuojat oli liian korkealla ja vasen ovi liian alhaalla. Lisäksi vasen runkoaisa on alempana. Työläin homma oli konepellin saaminen kohdalleen. Kun osat liikkuu kuuteen eri suuntaan niin ei satu kerralla. Käytin konepellin kiinni ja auki n. 50 kertaa ja koko hommassa meni 8 tuntia. Oven säätäminen poikii vielä ikkunan säätämisen ja siinäkin on liikettä kaikkiin suuntiin.

    Sovittamisen aloitin oven takapäästä (saranoita säätämällä) koska takalokasuojaa ei voi liikuttaa. Kun oven takapää on samassa linjassa takalokarin kanssa ja korkeus kohdallaan, etupäätä voi säätää vain yhdessä konepellin ja etulokasuojan kanssa. Etulokasuojien ja konepellin rako määräytyy keulapalan mukaan ja lokasuojan takapää ylhäältä konepellin mukaan ja oven etureuna sitten lokasuojan tasalle. Vielä lokarin alareuna oven tasalle. Millilleen noita ei saa vanhasta laadusta johtuen mutta suorastaan ihmettelen kuinka hyvin osat istuu toisiinsa nähden ilman pakkelointia.
     
    Seevu tykkää tästä.
  2. RKo

    RKo 3rd gear

    Itsellä on korin osien säätö edessä. Autoon on vaihdettu korjauspeltejä. Tarvikeosien istuvuudesta johtuen oven rakoa ei saa edestä tasaiseksi vaikka ovi alhaalta ja takaa istuukin hyvin. Kannattaakohan oven rako muokata kohdalleen työstämällä ovea vai etulokaria? Siis hiomalla saumaa ja täytehitsaamalla se siten että rako on koko mitalla tasainen. Lokasuojan pelti on ohuempaa, kuinkahan helposti se alkaa taipumaan kun päädyn limisauma hiotaan auki ja täytehitsataan?
     
  3. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Lokasuojan säädöllä rako kohdalleen. Lokasuojahan liikkuu kuuteen suuntaan ja vielä molemmista päistä erikseen.
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Luulen, että tässä on kyseessä myös muotovirhe, jota ei säätämällä saa pois?
     
  5. Esaa

    Esaa Gearhead

    Kyllä mä lähtisin muokkaamaan lokasuojaa olettaen että ovi on alkuperäinen.
     
  6. RKo

    RKo 3rd gear

    Juuri tästä on kyse. Säätö ei ratkaise muotovirheitä. Muokata niitä pitää. Maalaisjärjellä ajatellen taitaa olla fiksuinta muokata oven päätyjä, koska niissä useampi kerros peltiä päällekkäin. Ei vetele hitsatessa niin paljon.

    Mikähän olisi hyvä rakoväli luukuille peltivalmiina ilman maalausta? 5-6mm?
     

Kerro tästä muillekin!