Korin tilalle putkihäkkyrä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja CevyAntti, 23.7.2017.

  1. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Tommoista ajatusta mielessä pyöritellyt. Liekkö mahollista saada ihan maantiellekin lailliseksi? Varmaan joku Trafi osaisi heti tyrmätä ajatuksen. Nykyjään vaan tiellä menee tahdastekosena kaikenlaista.
    Miksi moista haaveilua?? Juurikin alkaa valmistua kakspaikkanen runkoprojekti koria vaille. Koppakin on kyllä mutta olis hiukan erilainen tekele tuonne maantielle putkikehikolla. Alustahan tuossa olis jarruineen ym ihan ilman perusteluita kait tieliikenne kelpoinen.
    Tietysti jotkut lokarit ja valot pitäis olla. Rattiakseli ym. Muttei ne liene ne kaikkein vaikeimmat tässä.
    Järkeehän tässä ei ole, niinku ei mullakaan joten siinä mielessä ei kannata tyrmätä.
     
    peto tykkää tästä.
  2. peto

    peto Gearhead

  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Itte kanssa miettiny jotain dune buggy laitetta, mutta kun niitä ei saa tielle

    Ton tyylistä[​IMG]


    Mutta löytyykö suomesta enää kuin muutama hassu kupla joista moinen ois mahdollista tehdä ja kuplassa on se voimattomuus ongelmana
     
  4. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Kyllähän kuplaan saa voimaa. Tekijästä kiinni ;)
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Saa, reilustikkin ja isosti


    Mutta mistä se pohjalevy?
    Ja se on lyhyt eli ennemmin sitten perinteinen buggy tehdä jod kuplalla tahtoo avoilla, mutta aloittajalla taitaa kanssa olla haussa pidempi runkoinen laite

    Suurin ongelma on varmasti löytää laite joka ois ilman kantavaa koria ja takakoneinen
    Loppuhan on lakien lukemista ja soveltamista

    Toisaalta melkoinen unelmalaitos ois joku neliveto takakoneella ja riittävällä koneella et sais voimaakin, siinä vaiheessa voi vaikka keräilemällä hankkia voima osat kun se on kilpien välissä ja toisaalta jos omapaino on jossain 500kg huikosessa varmaan moitteetta liikaa voimaa on 300 heppaakin

    Tulipellin alkuperäisvaade ohjauslaitteiden kiinnittämiseen on se suurin rakentelun hidaste, mutta takakoneisessa ei olisi tulipelti ohjaus/hallintalaite ongelmaa, kun sehän on takana
     
  6. peto

    peto Gearhead

    Niin siis kanta-autosta pitää käyttää pohjalevy tai runko. Itsekantavalla korilla olevaa autoa ei voi käyttää kanta-autona. Näin olen ymmärtänyt kun aikanaan aihe oli itsellä tapetilla.

    Mikä toi tulipelti vaade on? Ei ole koskaan tullut eteen kun asiasta olen kysellyt?
     
  7. f34

    f34 Double Gearhead

    Bugeissa yleensä lyhennetty pohjalevy. Ei kai sitä olis pakko lyhentää jos haluaa pidemmän akselivälin.
     
  8. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Sand railia Kuplan pohjalevyllä olen myös väliin haaveillut. Mutta nythän taitaa olla niin, ettei pohjalevylliseen autoonkaan saa vaihtaa koria. Ei rantakirppuja tai muita kit careja ole enää aikoihin tehty, ja koriksi varmaan putkihäkkyränkin voi lukea. Koria sen sijaan saa muokata, jossain ohjeessa sanamuoto taisi olla niin, että alkuperäinen kori on oltava tunnistettavissa. Kai se tuo a-pilarin ja tuulilasin kohta on oleellisin alkuperäisestä korista säilytettäväksi vaadittava kohta. Kuplan "tulipellissä" ei ole mitään muuta tekniikkaa kiinni kuin ohjausakselin yläpää, ei pitäisi olla ongelmaa tehdä sille riittävän vahvaa kiinnityskohtaa putkikehikkoon.
     
  9. peto

    peto Gearhead

    Tuohon Sepin KAR-7 projektiin on saatu luvat viime vuonna. Koska käytti kanta-autona mcpersson keulaista 1303S malli niin joutui säilyttämään etuosan iskarien yläpäiden takia. Jos olisi tehnyt nk.pukkikeulaisen pohjalta olisi voinut tehdä kokonaan putkesta "korin".

    Eli korivaihto ei ole kiellettyä, mutta vaatii poikkeusluvan. Siis pohjalevyisille ja rungollisille on sallittu.

    PS. Volkkaripalstalla on projektiosiossa myös threadi jossa rakennetaan 356 coupea mcpersson keulaisesta 1302S mallista. Tähän myös saatu luvat parin vuoden sisään.
     
    Muokattu: 23.7.2017
  10. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

  11. CevyAntti

    CevyAntti 2nd gear

    Oikeestaan runko ei ole hakusessa. Lyhyt se tosin on, vaan kaks istumapaikkaa. Se olis jo valmiina ja kunnostettuna. Moottori siinä tosin on edessä, mutta V8 muotoilu kompensoisi sopivasti "väärää" sijaintia noihin bugeihin verrattuna.
    Originaaleihin korin kiinnikkeisiin jos olis rakennellut sopivan kehikon päälle. Oli se ajatus. Runko moottoreineen on liki ajokelponen silleensäkin. Se ei kaipaisi juuri mitään lisähuomiota.
    Tosin kun tota kupla juttua katteli niin on se melkonen savota saada tommonen tehtyä.
    Eikä originaalin rintapellin käyttö tule kysymykseen sekään. Koppa kun on liki kunnostettuna sekin. Jos vaikka mieli muuttuisi taas joskus.
    Mutta ihan mielenkiintosta pohdintaa. Tänään fillaroidessa tuli MadMax mieleen.
     
  12. peto

    peto Gearhead

    Vähän samankaltaisia madmax visiota on aika ajoin skitzi papereillakin pyörinyt.

    Roadkillissä rakensivat aikanaan vette kartin. Oli ihan suorituskykyinen laitos.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Melkein kaikissa toisen korin vaihdoissa on ollut juttua, et pitää säilyttää alkuperäinen tulipelti




    Mitenhän lie kuorma-auto?
    Jotkut on sanaillut, että päivähytin tilalle saa vaihtaan ilmoitusmenettelyllä nukkumahytin
     
  14. peto

    peto Gearhead

    http://www.cobraclubfinland.com/

    Tuolta löytyy lisätietoa mallisarjan ulkopuolisia korinvaihtoihin. Malibu cobrissa näyttäs olevan ihan omavalmiste tulipelti.....
     

Kerro tästä muillekin!