Koritina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Puutera, 24.3.2011.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Morjensta, Harrastajakollegat!

    Moni suosittelee koritinan käyttöä peltien pohjatöissä, mutta itseäni asia epäilyttää: Olen nähnyt auton, jonka kolarinkorjauksessa on käytetty koritinaa ja tasoitustyössä on happoa käytetty peltien puhdistukseen. Myöhemmin happo tuli ulos maalin alta.

    Onko ajatukseni oikeanlainen, eli että koritinan käyttöä tulisi välttää happo-ongelman vuoksi korvaamalla se pakkelilla vai onko jokin mennyt pieleen kuvaamassani korjauksessa, jossa tina oli happoineen kehissä? Mitä olisi pitänyt tehdä toisin?
     
  2. samip

    samip 1st gear

    pohjustusaine jäämät jäänyt pesemättä pois ennen tinausta... reilusti vesi märällä rätillä pyyhitään kaikki pohjustusaine kuona pois ja se lähtee parhaiten pois kun pelti on vielä lämmin.

    ja tinaamista ei kyllä kannata vaihtaa pakkelointiin...
     
  3. arska82

    arska82 1st gear

    Kunnon vesimäärällä lähtee helposti. Pikku ongelmana hitsisaumojen tinauksessa on ittellä ollu pellin ruostuminen sauman takapuolelta, jos sauma ei ole kunnolla tiivis?!. Toki nämä saa hyvin pois kun harjaa hyvin teräsharjalla kohtuullisen ajan sisällä taikka puhaltelee pikku paineella hiekalla. Kyllä se tinaus on pakkelointia paljon parempi vaihtoehto.
     
  4. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Hieman oli epäilyksiä siitä, että olisiko jotakin mennyt pieleen/tehty väärin/jätetty tekemättä. Eli pesuhommat oli tehty kuvaamassani jutussa "nollasti".

    Olipa hyvä kuulla, että pakkelointia ei suositella. Tällainen käsitys on ollut itsellänikin, vaikka en ole mikään peltimestari.

    Kiitoksia tähänastisista neuvoistanne! Lisäneuvojakin saa laittaa tulemaan. Tänks!
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Joskus aikaisemmin ihailevin katsein tuijottelin kauniita tinattuja pintoja ja tinalla viimeistelevä peltiseppä oli luomisvoimassa heti Lemmyn ja Jumalan jälkeen seuraava. Nykyisin se eka mieleen tuleva sana alkaa v:llä ja seuraavaksi saa kartoittaa korjaustarpeen määrää ja laatua. Ihan liian usein näkee tinaa käytetyn puutteellisen peltityön piilottamiseksi. Sillä tinaamiseen käytetyllä ajalla monesti siitä pellistä olis saanut sellaisen että tinaa ei olis tarvittu. Eli tina kaikessa hyvyydessään ei ole sinänsä mikään oikotie onneen.
     
  6. rokki383

    rokki383 Gearhead

    eiks sillä pakkelillakin peitetä niitä tekemättömiä tai huonosti tehtyjä peltitöitä
     
  7. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Jokusen sata kankea sulatelleena(kiitos työmaan mahdollisuuksien)niin tina on hyvä vaihtoehto,mutta sen siisteyden kanssa täytyy olla tarkka!!! Ne perkeleen pohjat täytyy olla puhtaat kun sitä hommaa tehdään!Liian monella kun noin käy on käynyt niin että sinne on jäänyt maalia/sinkkiä/epäpuhtauksia alle ja tinat on lätkäisty päälle niin johan kohta on maalauksen (uunituksen) jälkeen kupru näkyvissä...

    Tinaus on peltitöissä monasti välttämätöntä. Ei se silti ole huonon peltityön peittelemistä. Siitä vaan itse koittaan miten se suora pelti sitten taipuu. :D
     
  8. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Juuri näin itsekin ajattelen. Muutaman kerran on asiakkaan pyyntöön saumojen tinaksesta vastannut että tinataan jos tarvitaan, toivottavasti kuitenkaan ei.
    Tinan käyttö on hyvin usein (ei aina) puutteellisten peltitöiden peittelemistä mutta oikein tehtynä hyvin kestävää semmoista.
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Melkein uskaltaisin väittää että 98%:sti ne paskat peltityöt peitetään pakkelilla, ihan vaan sen takia että se on helpompi ja halvempi vaihtoehto kuin tinaus.

    Ja ainakaan omien kokemusten perusteella, varsinkaan amatööri (tarkoitan itseäni) ei sillä yhdellä seittemän euron tinapuikolla kummoista monttua/montaa epätasaista kohtaa saa täytettyä. :rotfl:
     
  10. arska82

    arska82 1st gear

    Itse muutaman kerran tinanneena (eli amatööri vieläkin) voin sanoa, että yleensä lyödään ihan liikaa lämpöä ja kamat valahtaa lattialle?! Tuo motonetin tinapötkö on jotenkin turhan järeä monttujen täyttöön. Semmoinen 10mm paksu pyöreä puikko olisi paljo parempi, kun ei tartteis lämmittää läheskään niin paljoa ja tinan säännöstely olis varmasti helpompaa?!
     
  11. B 50

    B 50 Gearhead

    Kyllä. Tarkennetaan; kun ihminen näkee pakkelia, se ajattelee että kittipallo, vaikka sitä olis se milli-kaks. Kun se näkee koritinaa kuuluu ääneen "OOH!", vaikka alle olis hepattu pari suoraa levyä ja päälle pari senttiä tinaa. Eli arvostuksessa tina on noussut normaalin kritiikin yläpuolelle.
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Tarkennetaan hieman...

    Joo,tottakai ne peltityöt(mitkä on yleensä vähän niin ja näin)kunnolla niin sitä tinaakaan ei tarvita kymmentä kankea. Näin harrasteautoon siis.Päivätyöt kun teen uudempien autojen parissa jossa vakuutusyhtiöt eivät anna uutta esim takalokasuojaa niin oikomistöiden jälkeen tinalla monasti saa hakea niitä kadonneita muotoja sitten kohdalleen. Ei maalari halua niitä kitillä hakea juurikaan vaan muodot ensin kohdilleen niin minimaalinen kittaus piisaa.Haastetta tuovat lisäksi aikalailla ohuemmat pellit ja moninaiset muodot.
    Onhan tuo tinan käyttö aikalailla "old school" meininkiä mutta monasti vielä tarpeellinen kun haetaan niitä kestäviä konsteja.
     
  13. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Itselläni on hirvikeulamallinen Volga ja sitä ihmetelleenä voin todeta, ettei Neuvostoliitossa tinaa säästelty tehtaallakaan. Prässimuodot ovat joissain kohdin heittäneet reippaasti ja pintaan on pyyhkäisty monin paikoin yli 5mm kerroksia tinaa. Paksuin tähän mennessä löytynyt kasa on ollut sentin luokkaa. Popeda on toinen vaunu josta sitä tinaa löytyy...ja paljon.
     
  14. vänkkä

    vänkkä 1st gear

    työpaikan peltisepän kanssa olen jutellu aiheesta ni kyllä se kyllä sano et noi tina puikot voi heittää nurkkaan kun nykyään noi metalli kitit on niin hyviä että ei ole järkeä enää käyttää tinaa kun kitti on niin paljon nopeampaakin työstää ....
     
  15. samip

    samip 1st gear

    ei kai se peltiseppä kuitenkaan käytä sitä metallikittiä hitsaussaumojen peittelyyn? metallikittikin on kuitenkin kitti ja sekin imee hitsisauman huokosista kosteutta itseensä...
     
  16. vänkkä

    vänkkä 1st gear

    ei ime ainkaan se mitä meiillä on,on testattu...
     
  17. juha.

    juha. 3rd gear

    ihan puhtaasta uteliaisuudesta; miten testaus on suoritettu ja millä ajalla?
     
  18. samip

    samip 1st gear


    tämä jäi myös minua kiinnostamaan...
     
  19. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Et ole yksin. Kuvauksestasi päätellen Continental MK II:seni on valmistunut samalta tehtaalta tai samat hemmot ovat konsultoineet jenkkejä auton valmistuksessa (voi olla tietysti toisinkin päin...). Kyseessä siis kiesi, jonka piti asettaa laatustandardit aivan uudelle tasolle (epäonnistui pahasti tai laatu on aiemmin ollut...).

    Katon C-pilareissa oli toista senttiä tinaa uran pohjalta mitattuna. Olen poistanut kaikki tällaiset pistehitsausliitokset ( TIG:llä siivut tilalle) sekä niiden myötä 7 kiloa tinaa (tinat olen säästänyt epäuskoisia varten). Ovien sovituksessa oli myös käytetty tinaa ja aivan turhaan. Tinat pois ja säätö keskelle aukkoa, muuta ei tarvittu (no, kuskin oven runkoa jouduin hieman muokkaamaan, jotta sain sen samoihin mittoihin toisen puolen kanssa).

    Huomion arvoista oli se, että jokaisesta pistehitsausliitoksesta löytyi ruostetta. No, liitokset olivat yli 50 vuotta vanhoja ja todennäköisesti olisivat kestäneet vielä pitkään. Nukun kyllä paremmin nyt kun olen korjannut asian...
     
  20. Raitsa

    Raitsa 2nd gear

    Ja mitä te käytätte, saako myös tuotemerkin/mallin?
     

Kerro tästä muillekin!