Koritina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Puutera, 24.3.2011.

  1. samip

    samip 1st gear

    joo ei taideta saada tietoa jaettua tästä ihmekamasta... ehdin jo nuolaista että nythän pääsis ruostehommissakin palkoille kun korroosio huokoset vois vaan kitata yli.
     
  2. Hoodooman

    Hoodooman Gearhead

    Sorry kaikki tätä topicia kommentoineet, mutta vähän joutavanpäivästä juupas-eipäs väittelyä asiasta. Fakta on, että jos haluaa tehdä kunnon jälkeä, niin hyvään lopputulokseen tarvitaan kaikkea, hyvät pohjat ja todennäköisimmin sekä tinaa että kittiä. Ei nää oo toisiaan poissulkevia työtapoja tai materiaaleja.

    Peltitöiden (hitsaukset ja naputtelut) pitää olla oikein/hyvin tehty. Sen jälkeen karkeampi tasoittelu on (tietysti paikasta riippuen) paras tehdä tinalla. Se on kuitenkin metallia ja esim. jossain kanttikohdissa parempi (=kovempi) kuin kitti. Viimeinen muoto ja pintasileys tulee kitillä ja hiontavärillä.

    Kaikki noi työvaiheet pitää tehdä niitä koskevien työmenetelmien mukaan huolella. Pohjat pitää putsata ja varmistaa ettei kosteus pääse toisia reittejä pilaamaan lopputulosta. Pitää osata hitsata, antaa lämpimiä oikeisiin paikkohin, naputella oikeista kohdista, jotta lopullista tasoitettavaa jäis mahdollisimman vähän. Pitää osata tinata ja tehdä siihen pohjustukset oikein ja tietää miten hapot putsata, jne.. Kitatessakin pitää tietää miten, minkälaista kittiä ja minkälaisia kerroksia mihinkin vetää.

    Huonot peltityöt, huono tinaus tai huono kittaus näkyy heti tai ajan myötä lopputuloksessa. Kittiä on pidetään "huonona", koska sitä edullisuutensa ja helppoutensa vuoksi käytetään paljon ja useimmiten lintsataan muissa vaiheissa. Menee mihin vaan cruisingiin, niin näitä esimerkkejä löytyy. Tinaa taas on ylistetty kun se on muka "pro meininki", mut ei sekään mikään ihmeaine ole.

    Hyvin tehdylle tulee tietysti aina hintaa, mutta säästäminen ei tainnu olla tässä teema. Mut jos tekee hyvin, niin todennäköisesti gaso loppuu maailmasta ennemmin kuin tarvii tehdä koritöitä uudelleen.
     
    DX tykkää tästä.
  3. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ainakin roberlo (?) on tuonut markkinoille jonkin metallikitin mitä ylistetty. en ole itse koittanut mutta kuullut olen että on moni siirtynyt käyttämään. itse olen kyllä vielä tinan käytön kannalla,ehkä näihin uusiin käyttökinnereihin sopiva kama. Tätä ihme ainetta saa paremmista automaalikaupoista varmaan.
     
  4. TuroT

    TuroT 1st gear

    Ehkä vähän menee offtopic puolelle mutta on niin vanha ketju että kysyn silti.
    En todellakaan ole tehnyt paljon tinahommia mutta yhtä asiaa olen jäänyt miettimään.
    Pohjustusaine kun jättää sellasen peilikirkkaan pinnan, jos siihen vetää lakan päälle, jääkö pinta niin kirkkaaksi?
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei, kyllä lakka yleensä vie parhaimman kiillon pois metallipinnoista. Tulee ikään kuin harmaa. Joskus on lisätty hohtoa lisäämällä metallihohtohiutaleita lakaan.
     
  6. erinko

    erinko 1st gear

    Vähä vanha topikki mut en jaksanu tehä uutta tästä asiasta. Eli olis tarkotus vähä tinailla mut törmäsin tälläseen aineeseen kun teroson ep 5010 tr oliskoha kokeilemisen arvosta ku ei tarvii töhön kanssa pyöriä ja muutenki on työstö aikaa ohjeen mukaa reilusti..
     
  7. valpas

    valpas Gearhead

    Kakskomponentti epoksi, eihän sen kummempaa ole!?
    Hitsisaumojen tiivistämiseen? Oven nurkkiin kyllä laittasin tinaa, jos ei oo jaksanu peltiä oikoo tarkasti.:D
     
  8. erinko

    erinko 1st gear

    Joo hitsisaumoihin. Ei oo onneks tarvinnu oviin puuttua tälläkertaa :D Lähinnä siks lähin kyseleen ku ei oo vastaavanlaisista tuotteista mitää käryä, tullu aina tinailtua. Pitää varmaa piruuttaa testata johokki. Näytti olevan ikh:lla aika arvokastaki mut kerranha se kirpasee :D
     
  9. puna niska

    puna niska Gearhead

    Kesällä käyttikseen leivoin tota.
    Plussaa helppoa levittää ja työstää.
    Miinusta arvokasta koska osa tuubia on ilmaa.
    Kysymys merkkinä kesto aika näyttää.
    Ite kyllä tykkään tinailu hommista mutta on tuo helpompaa äkkinäiselle kuin tina.
    Vanha kalusto saa multa kyllä vielä tina/töhö hoitoo.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kestääkö hän bensaa?
     
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Ainakin Terosonin kamaa käytetään tehtaallakin koriliimana, eli siitä päätellen lienee hyvää tavaraa.
     
  12. erinko

    erinko 1st gear

    Tää kestämineki oli itel vähä kyssäri.. Joo töhö hoito on pop mut vähä kyl ehkä mielenkiinnosta haluisin ees kerran testata tota :D Aikahan sen sit näyttää mikä tuo kestävyys on, taidan alkajaisiks kokeilla toho kansanvaunuun ni ei rupee harmittaa nii kovin jos ei ookkaa kestoa:D
     
  13. erinko

    erinko 1st gear

    Tää pitää huomen ikhlta selvittää, on meinaa hiushalkeema tankissa ja vois siihekki testata jos kestää. Oha niitä muitaki kittejä mitkä kestää. Täältä löyty jostai topikkikin siihen liittyen.
     
    caprice305 tykkää tästä.
  14. erinko

    erinko 1st gear

    Joo joskus joku on noita koriliimoja kehunu ni siks en pitäny heti iha huuhaa tuotteena.
     
  15. puna niska

    puna niska Gearhead

    Uteliaisuuttani minäkin tota käytin.
    Jos ne tuosta pakastimen kylestä korkkaa niin ei tule iso itku.
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Uudet autot on suunniteltu viiden vuoden käyttöä ajatellen, ja sitten romuun.
     
  17. El 60

    El 60 Gearhead

    47 vuotta vanhasta GM tuotteesta pikkuhiljaa yrittänny poistaa kaikki tehtaan tinaukset ja alta löytyvät limisaumat. Ruostehan sieltä tinan alta löytyy ja näkyy maalipinnassa joka sauma. Tigannu korjauspalat päittäisaumalla . Epoksi alle ja päälle.
    Eli 47 vuotta tina ajannu asiansa mutta aika turpeena on saumat.
     
    Muokattu: 22.11.2018
    erinko tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Mikä ajaa nykyisen koritekniikan ”romuun” 5-vuoden kuluttua?
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    tuota tyhmä kysymys tähän väliin. Miksi nykyään kannattaa vielä käyttää tinaa? Kuitenkin pienikin happojäämä tinattavassa alueessa tekee ajan kanssa aika pahaa jälkeä ja nykysin laadukkaat kitit on kestäviä ja helpompia kaikin puolin.

    Toki harrastus se toikin on, en minä sitä.
     
  20. erinko

    erinko 1st gear

    Ikh:n kaveri ei osannut tuohon vastata, ei tienny ees et tollasta hyllyssä on :D Pistän tänää johokki peltilapulle tuota ainetta ja annan kuivua kunnes laitan bensaan uimaan. Sithä sen näkee kestääkö :D
     
    caprice305 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!