Koritina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Puutera, 24.3.2011.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Niin, kiinnostas sen Tinan korvaajan murtovenymä, verrattuna koritinaan.
    Myös vanhenemistiedot? Meneekö jauhoks viidessä vuodessa?
    Hitsisauman tiivistämisessä suorilla pinnoilla tuo korvike vois olla ihan hyvä?
    Entäs lämpöpitenemiskerroin peltiin nähden?
     
  2. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kun ja jos joku sen kummiskin tekee jollain laillla hyvin tai huonosti. Onko ehdoton pakko tehdä niin kuin tehtiin vuonna esimerkiksi 1960 tai jotain sinne suuntaan ehkä jo paljon ennemminkin. Se on oman työn arvostusta yli kaiken omaa hyvää mitä saa siitä kun tietää et tätä ei muuten joka puulaaki tee. Ja mun tinan valamiset ei oo onnistunu oikeen koskaa uutenavuotenakaa.
     
    Muokattu: 30.11.2018
    xarper tykkää tästä.
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Se uudenvuodentina on itseasiassa lähes kokonaan lyijyä. Jokos se kiellettiin. (Lyijyn takia)
     
  4. Belve67

    Belve67 2nd gear

    En tiärä kuinka saastaa se on mutta kyllä meillä roskakuski sen iloosesti autohonsa lastas muitten roskien mukana, ja mä vaan maksan ekomaksun + sitte ne noudot. Ja taas maailma säästyi ku ei itte saanu omalla tontillansa hoitaa loppuhun asti.
    Selvennykseksi olen tässä vieläkin pankin omistalla tontintilla jota hallinnut jo 20v joutunut suorittamaan viemäri kaivauksia ja vähän pienempiäkin joihin pystyy raavas mies pistolapiolla.
    Uskomattomia löytöjä ne kaivaukset tuo vieläkin eteensä vaikka on kuvitellu et ny tää on muka niinku mun jäljiltä. Perskules siellä sinne ne lyijyt tinat maahan menneet on sanon mä.
     
    Muokattu: 30.11.2018
  5. kapa73

    kapa73 2nd gear

    viime vuosi oli viimenen jolloin sai uuudenvuoden tinoja myydä.
     
  6. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Kyllä mä se tinaamisenki vissihin joskus jourun opettelemahan ja hyvä oliski ny silitelty oikeeta asioota jokka ei tuottanu omistajalle ku mielipahaa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    On sitä lyijyä tullut valettua varmaan muutama satakiloa, tinaakin ollut seassa. Rahanarvoista romuahan se on.
     
  8. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Joo,ei sinänsä liimaa mitään mutta pysyvyys varmaan sellainen että tuolla myös liimaa kiinni. Samanlailla se koriliima ottaa kiinni peltiin , jotta saa repiä hullunlailla irti. Monet nykyautonvalmistajat antoivat aikoinaan liimata esim kattopellin kiinni,mutta siitä on luovuttu sittemmin. Hitsataan siis kiinni,esim Volvo ,päädyt pisteillä ,sivut 1.5cm sauma ja 4cm välein eli aikalailla tikataan kiinni.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Yhden Fordin kattoa pitelin, ja se liima oli laitettu suoraan pellille, ja irtos siitä, kun oli ruoste tullu väliin. Lopetin siihen nuo uudet autot.
     
  10. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Miksi puhua siitä liimana, kun kyseessä on kuitenkin ihan eri tuote, vaikka molemmat pysyykin pellissä? Vai levitteleekö joku koriliimoja pintapelleille tinankorvikkeeksi?
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Itelle lähinnä. Paljon tinasit, paljon pilasit viimein kolvisi kylmeni. No ei ihan vielä oo kylmenny.
    Niin, ja tinaushommat oon tehny jo 40 vuotta kaasuhitsipillin kanssa, ja tykkään sillä tehdä edelleen niin kauan, kun mulla on välineet. Sitten kun ei oo, niin hommaan sen Villen vinkkaaman Sievertin.
    Nyt vaan on peltihommat onnistunu vasarooomaan niin, ettei oo tinaa saanu pintaan mahtumaan, tai olis joutunu kaikki hioon pois........:D. No vain osittainen vitsi.:cool:.
    Varmaan 40 tankoo on jemmassa, eli pitäs riittää mulle, ja jää varmaan ylikin, ellei ala käsi vapiseen.
    Tinasta sen verran, että jos huomaa jotain oikomistarvetta vieressä, tai jopa sen tinan kohdalla, niin pieni oikominen vielä onnistuu. Mitenkähän tuon tinan korvikkeen, ja pakkelin kanssa? Ei taida kannattaa edes yrittää.
     
    Muokattu: 1.12.2018
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Mitäs lastoja (tinan levittimiä) olette käyttäneet?
    Itsellä on erlaisia omenapuusta tehtyjä lastoja. Kovaa puuta kannattaa olla, ei siinä muuta väliä puulaadulla ole. Puulastat on liotettu moottoriöljyssä, niin tina ei tartu niin. Sanovat, että mehiläisvaha olis hyvää, mutta en oo vielä kokkkeillu (ei oo ollu tarvetta tinailuun, tietystä syystä :D). Datsunin kattopellin nurkat on alunperin juotettu messingillä, ja tina päällä, eli alkuvuodesta se tinailukin tulee taas eteen.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Koivusta itellä ollu "lusa" ja moottoriöljyllä juu voitelu :)
     
  14. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Kerran vaan ite tinaillu (koria:cool:) ja käytin ihan metallista ”japanilastaa”, ihan hyvin onnistu silläkin eikä jääny kiinni, varmasti puu on parempi.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ja puusta on helppo tehdä esim. Kulmien tinailua varten erimallisia lastoja ;)
     
    valpas tykkää tästä.
  16. urho3

    urho3 Gearhead

    Mikäs se syy on olla tinaamatta? Maksa-arvot koholla?
     
  17. valpas

    valpas Gearhead

    Tahtoo pelti tulla semmoseen muotoon mun käsissäni, ettei saa enää tinaa sopiin siihen.:D
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Onko muuten joku nyrkkisääntö että montako milliä menee kitillä ja milloin ois hyvä laittaa tinaa? Vai hitsaus saumat tinalla ja loput kittiä? Pyörän kaaren vaihdoin viimeksi niin laitoin vaan penselillä epoksipohjamaalia,sen hioin ja maalit päälle. Ei oo vielä kukkinut vaikka en tinannut.
     
  19. valpas

    valpas Gearhead

    Ei kai siihen mitään millimäärää ole. Riippuu paikasta. Tinauksessa kuumennus vapauttaa jännityksiä, joten suorien pintojen tinaus on aika haasteellista, tai se jälkioikominen. On sitä ovenalareunan hitsisaumakin joskus tullu tinailtua, mutta siihen voisin nyt laittaa sitä tinankorvaajaa.
    Aina parempi mitä vähempi pellin pinnassa on mitään ylimääräistä, kuin maali.
    Eikös tuo tinan korvikekkin oo jonkinlainen Epoksijohdannainen?
     
  20. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kaikkihan aikansa kestää ja hyvä hitsaus tietysti pitää kosteuden poissa ettei takapuolelta tule läpi. Kyllä jotkut vetää liimaa tai tuollaista kakskompoa tinan asemasta tai ruostepaikkojenkin päälle. Tavallaanhan se sulkee kyllä hyvin, se että kestääkö viisi vai kaksikymmentä vuotta on arvoitus. Kaksi milliä oli joskus hyvänmaunmukainen määrä kitissä aikoinaan mutta näissä vanhoissa rotteloissa sitä tuppaa olemaan enemmänkin.
     

Kerro tästä muillekin!