Korjauspellit Suomesta.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Fuselage, 28.4.2020.

  1. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Tuntuu toi pussihousuisuus iskevän. Tekeekö kukaan korjauspeltejä Suomessa. 1969 Newporttiin pitäs saada apukuskin lattiapelti ja takakontin pohja.
    Helppohan noi ois vetää suorasta pellistä, mutta suht alkuperäsen näkönen kiinnostaisi enemmän.
    Ja jenkeistä hommata purkuautosta pellit on hankalaa ja ei niin edullista.
     
    Muokattu: 28.4.2020
  2. Larry

    Larry Gearhead

    Fuselage tykkää tästä.
  3. Se on ymmärrettävää;):

    Housuilla on todettu monia etuja: Housujen pituuden kanssa ei tarvitse olla niin tarkka. Housut on myös helppo sujauttaa kenkiin, ja ne ovat mukavat yllä.
     
    mikke88, Gary Grand ja Fuselage tykkäävät tästä.
  4. Naukkis

    Naukkis Gearhead

  5. impala-63

    impala-63 Gearhead

  6. Cortina71

    Cortina71 2nd gear

    isalmela tykkää tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    En ole mikään varsinainen peltiseppä mutta joskus tullu ihan vaan lainahallin sikkikoneella, kanttikoneella, peltisepän vastinraudoilla ja vasaroilla tehtyä suorasta pellistä osia jotka hitsannu kiinni autoon. Jäljestä osaa ite sanoa mutta mr-tarkastajat jotka entisöintikurssia vetivät antoivat nyökyttelyn jälkeen arvosanaksi 5 asteikolla 1-5. Jottain kaluja se tarttee ja kai vähän kädentaitoakin mutta minusta eniten perfektionistin vikaa. Silloin teet siitä niin pitkään tai uuden kappaleen että se varmasti istuu siihen. Sitte se helpottuu koko ajan kun siirryt seuraavaan osaan. Ulkopellit vaatii varmasti oikeat koneet että kaarevuudet sun muut saa mutta olen kerran tehnyt helmatkin kanttikoneella 20m taunukseen ku oikein pienin välein oikein vähän kerrallaan kanttaa. Lattiapelteihin on löytynyt aina minulla sopiva lesti sikkikoneesta tai tehny sen naputtelemalla. Jotkut tehny jiginkin ja prässillä tehny ne jäykisteet niihin. Se on jotenkin kiehtovaa jos ja kun se pelti taipuu omin pikku kätösin just sellaseksi ku siinä katiskassa on ollu uutenakin. Monet korjauspellit mitä joskus laittanu on ihan paskoja joten on pitäny niitä pilkkoa ja korjailla että sopii. Että oma valmiste saattaa olla hyvä vaihtoehto sille. Anteeksi ja kiitos.

    ps. joskus kun hitsailin nuorna miesnä ekoja isompia rojekteja niin kun sain pellit turattua valmiiksi niin vissiin ammattitaito oli kehittynyt sevverran että ekat paikat oli niin kauheita että alotin uuden kierroksen. Korjasin ne alkupään korjaukset mikkä ei enää kokemuksesta harjaantuneeseen silmään sopineet. Jokunen korjauskohta piti uusia
    ja sitte olin tyytyväinen sillä kertaa kokonaisuuteen. Edelleen kun tekee jotain niin tauko välillä tekee siinä tekemisessä hyvää. Sen jälkeen kun kattoo tekosiaan niin saattaa olla että hetkeä aikaisemmin kelvannut ei enää olekaan niin ok.
     
    Muokattu: 29.4.2020
    Kruunusaari, teippi-mikko, NY4dHT ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Ihan kuten tästä kylältä Tero sanoi, ostettuaan valmiit korjauspellit -59 avo-Buickiin, pelkkää paskaa ne pellit, hänen poika olis tehny laadukkaammat/sopivammat, vaikka pojalla silloin ei ikää paljoa yli 10v... Suomessa varmasti osataan tehdä mallin mukaan parempia sopivuudeltaan ja laadultaan, kuin noi valmiit taiwaninpellit koskaan ovat....
     
    musta pässi tykkää tästä.
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Näihin C-bodyihin kun ei saa edes Taiwanin peltejä, niin vaihtoehdot on joko purkuauto tai suorastapellistä vääntäminen. Itsellä kun ei ole tiloja tai työkaluja alkaa vääntämään pellistä.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Jonkun mallin mukaan kai ne sielläkin tehdään?
    Ja 10 vuotias osaa paremmin, no joo... En väitä, että ne pellit hyviä olisi, mutta toi ampuu jo vähän yli.
    Vaikka toisaalta, ei ne tekijät siellä Taiwanissa välttämättä yhtään sen vanhempia ole.:p:D
     
    Muokattu: 30.4.2020
    Kruunusaari ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Ite hommaillu 67:aan Darttiin korjauspeltejä vähä sieltä sun täältä. Tällähetkellä paskimmat oli ne lattiapellit joissa luki made in USA.
     
  12. Kyllä ne korjauspellit välillä näyttää siltä että hyvin vois olla 10-vuotiaan tekeleitä. Myyntikuvistakin usein jo näkee että kaikki jäykisteet on vaan hentoja painaumia. Semmoset voi jättää suoraan ostamatta. Paras oli yks jeepin iso lattiapelti mikä kuvassa näytti ihan suoralta ja kun kysyin myyjältä, että onko siinä kaikki jäykisteet ja kolot mitkä alkuperäisessä, niin myyjä vaan totesi että semmoset lestit maksaa rahaa:D Myi siis muotoon leikattua suoraa peltiä ja hintakaan ei ollut mikään halpa. Jäi pois ostoskorista. Syy miksi ees kysyin oli, että ukolla oli kuitenkin ihan kunnollisiakin palikoita myynnissä.
    No omat rysät kans pääosin sellasia, ettei niihin ole juuri tarjontaa, joten pakko koittaa vaan ite turailla
     
    Muokattu: 30.4.2020
  13. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    No et nähny niitä peltejä, vittu mitä paskaa, minäkin, joka en ole peltimies yhtään, olisin tehnyt paremmat... Voin selvittää onko ne vielä olemassa ja ottaa kuvat...
     
  14. JAMANT

    JAMANT Gearhead

    Se on se kaupunki kiinassa...
     
    Kruunusaari, teippi-mikko, rane58 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. DX

    DX Gearhead

    joo ei ne valmiit oo aina niin justiinsa,
    jenkkipelien ulkopintojen korjuupelleissä itelle osuessa yleensä ollut se "hyvä" puoli, että ovat turhan pitkiä päälleliimattavaksikin,
    niistä yleensä saa kelvollisia leikkaamalla, sikillä ja naputtelemalla, mutta kantitkaan harvemmin oikeella säteellä, tai edes oikeessa kohdassa,
    joskus tarttis mankeloida koko korjauspala ensin sileeksi, että sen saa korjattua.

    mutta varsinkin vajaamittaset korjuupellit harmittaa, ku tarvii eka lisätä matskua minkä voi naputella muotoonsa,


    niinku oli tässäkin 406 pösössä, aikakauden malleille ominainen sikkaus oli klokkerin pelleissä omistajan mielestä niin pielessä, että helmat leikattiin sen alta säästäen orkkikset,
    lisäksi korjuupalat olivat etupäästä pari kolme senttiä vajaat, siitä ei nyt valitettavasti tullut otettua kuvatallennetta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    enny kokonaista kylkipaneelia, mutta pienemmät kappaleet, kaaret, ovien alarungot yms. teen kyllä mieluummin ite ku alan korjauspaloista "elvyttämään", omiin hommiin väännän aina suorasta.
     
    Muokattu: 1.5.2020
    NY4dHT ja sleepercooler tykkäävät tästä.
  16. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Aikaisemmin tuli harrastettua vw kuplia, klokkerholmin peltejä oli halvalla ja sit oli hieman kalliimpaa ja paksumpaa peltiä saatavana ja vielä oli sitä vihreetä ns. orkkis laatuista peltiä mikä oli vitusti paljon kalliimpaa, kaikkia noita korjauspeltejä tuli kokeiltua, niin yhdenkään valmistajan pelti ei 7stunut suoraan paikalleen... Aina piti leikkaa, liimaa, kunnes tuli edes välttävä...
     
  17. viikinki75

    viikinki75 Gearhead

    Vaneissa yleinen korjauskohde takarenkaan edestä on varmaan semmonen pala, mikä kannattaa ostaa valmiina (olen aiemmin itse ostanut). Siinä on muotoa sen verran. Kaarta, kulmaa ja pokkausta eri suuntiin pienellä alueella.
    Voin kyllä ostaa, jos joku taituri halvemmalla semmoset tekee itse. Tarvetta kyllä olisi. En ole vaan saanut aikaiseksi tehdä asialle mitään, kun projektina on tällä hetkellä, ja muitakin kohteita rahalle on riittämiin.
     

Kerro tästä muillekin!