Korkeaviritteisen moottorin käyttöikä?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tico, 26.2.2002.

  1. Tico

    Tico 3rd gear

    Kelattiin tossa kavereiden kanssa, että minkähänlaisen takuun ns. urheiluautovalmistajat lupaavat autoilleen? Oli yhdessä pajassa vaan V-8 Ferrarin kone remontissa, ikävuosia paljon - mutta vasta 17000km autolla mittarissa...

    Kaikkihan saa tietty repimällä hajalle, mutta noin "normaalissa" käytössä - eli kai urheiluautossa kierrosten kuuluukin joskus punaviivalla pyörähtää...

    Ferrarit, Lambot, yms.? Entäs Corvette ja Viper?
     
  2. Riku123

    Riku123 1st gear

    Kestävyyteen taitaa vaikuttaa aika paljon litrateho. Eli eksoottisimmissa autoissa (Ferrari ja Lambo) litratehot ovat kovia esim. Ferrari 550 Maranello 485hp@7000rpm ja kokoa 5,474litraa (88,6hp/l), kun taas esimerkiksi Corvette 340hp@5200rpm / 5,7litraa (59,6hp/l). Toinen vaikuttava tekijä on tuo kierrosten punaraja, mitä ylempänä sen kovemmalle moottori joutuu, Corveten punaviiva alkaa jo 6000rpm, kun taas Ferrari antaa parhaan tehonsa vasta 7000rpm... Vertailun vuoksi Ferrari GTO vuodelta 1984 140hp/l...

    Toisaalta taas esim. Honda S2000 noin 100hv/l, liekö kohtuullisen vika-altis moottori? Punaviivakin taitaa lähennellä 10000rpm...
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Pelkkä litrateho ei kyllä kerro kaikkea. Ferrarin koneessa on vara käyttää aika eksoottisia (lue: kestäviä mutta kalliita) valmistusmateriaaleja. Kotivirittäjä saattaa saada samanlaisia tehoja ulos halvemmallakin, mutta motin porsiminen on aika lailla todennäköisempää...
     
  4. Riku123

    Riku123 1st gear

    Jeps, ei litrateho tietenkään koko totuutta kerro, mutta antaa suuntaa... Ja kyllähän kestävyyteen vaikuttavat materiaalien lisäksi vielä valmistustoleranssitkin. Todennäköisesti esim. Ferrarilla on pieniä kappalemääriä tehtäessä kovemmat toleranssivaatimukset kuin esim. Chevyllä...
     
  5. timppa

    timppa Gearhead

    Vääntöhuiput ja väätökäyrätkin voivat hieman poiketa jos vertaillaan uutta Ferraria ja vaikkapa Corvettea.
     
  6. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Yleensä vapaastihengittävässä moottorissa suuri litrateho tarkoittaa korkeaa suurimman tehon kierroslukua. Mitenkäs se olikaan... "Teho on suoraan verrannollinen aikayksikössä poltettuun polttoainemäärään".

    Korkeaviritteisen vaparin luonne toisaalta yllyttää käyttämään korkeita kierroksia joka saattaa lyhentää koneen elinikää aika radikaalisti...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Rubberduck 2002-02-27 08:44 ]</font>
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Vapaastihengittävän koneen teho tosiaankin riippuu kierroksista, koska periaatteessa määrätyllä iskutilavuudella voidaan saada aikaan vain teoreettinen maksimivääntö. Eli siis millään vippaskonsteilla ei vapaastihengittävästä 1,5 litraisesta voi saada jotain tiettyä rajaa enempää vääntöä. Ja tehonhan saa aikaan vääntö ja kierrokset kaavalla teho=vääntömomentti*kulmanopeus (radiaaneina).
    Koneen eri osien kestävyyteen vaikuttavat eri asiat, mutta totta on, että samanlaatuisista materiaaleista ja osista samalla ammattitaidolla koottu matalaviritteinen kone kestää kauemmin kuin korkeaviritteinen. Tämähän on loogista siksi, että jos ajatellaan saman koneen kiertävän 3000 r/min tai 1500 r/min, niin edellisessähän mäntä hinkkaa sylinteriä, ja laakerit pyörivät kaksi kertaa pidemmän matkan kuin jälkimmäisessä.
    Hyvä esimerkki ovat 90-luvun alkupuolen tehokevarit. Esim mulla oli aikoinaan Honda NSR, tehoa 125cc:stä 31 hv. Käyttöalue alkoi 5000-6000r/min ja paras teho löytyi jostain 10000r/min paikkeilta. Suositeltava männän käyttöikä 10000km ja sylinterin 30000km.
    Mutta tosiaan koneen kestoon vaikuttaa tuollaisissa kierroksissa öljyn laatu ja paine, osien toleranssi ja materiaali, ja tietenkin itse suunnittelu, eli esim kiertokangen profiili ja paksuus vaikuttavat sen rasituksen kestoon.

    Eli lyhyesti: korkeaviritteinen moottori voi kestää kauemmin, kuin matalaviritteinen, mutta sama moottori vakiona kestää yleensä paremmin kuin viritettynä.
     

Kerro tästä muillekin!