korkki tiivistemateriaalina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kauko-63, 22.9.2009.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    tuntuu että tosta laatikon öljypohjan tiiviiksi saamisesta on tullut mulle ikuisuusprojekti,kun auton ostin se jätti aina läikän laatikkoöljyä ,tutkin asiaa ja huomasin että öljypohjan korkkitiiviste vuotaa,öljyn vaihdon yhteydessä putsasin pinnat huolellisesti wurtin jarrucliinerilla ja pistin moottori silikonilla ö-pohjan kiinni ajattelin että nyt ei enää vuoda,mutta toisin kävi,toi sama homma on nyt tehty 3 kertaa ja aina vaan vuotaa,kesällä tehtiin täydellinen laatikko remontti ja sillon laitettiin alkuperäinen korkki tiiviste tarkastin vielä silmämääräisesti että ö-pohja on suora pari kuukautta oli tallin lattia kuiva,mutta nyt siellä on taas se tuttu punainen lammikko auton alla :wink: onko toi korkki huonoa tiiviste materiaalia kun ei pidä öljyjä sisäpuolella,ja entäs noi moottori tiivistys silikonit,kun ei nekään pidä,ja tohon kun ei ole saatavilla kumitiivistettä jolla sen sais tod.näkösesti tiiviiksi,kysymys kuuluu että millä saan ton tiiviiksi?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Eihän se vaan vuoda siitä täyttöputken/mittatikun juuresta? Oli vastaava kerran joka vuoti siitä. Sain tehtyä siihen sopivasta kumiletkusta tiivisteen ja se alkoi pitämään. On näköjään ainakin yhden vuoden pitänyt.

    Korkkitiivisteen pitämiseen auttaa tiivisteen kiehauttaminen vedessä ennen asennusta. Korkki muuttuu sitkeämmäksi ja ikäänkuin vähemmän rasvaiseksi. Loctite 5900 tasotiiviste tuntuu kestävän vaihteistoöljyä kohtuudella. Peltisen öljypohjan ruuvien kohtia voi vasaralla naputella vähän ulospäin ennen asentamista. Tällöin ruuvien välinen kohta kiristyy vähän tiukemmalle. Itse olen liimannut vaiheistotiivisteen ainoastaan öljypohjaan, jos olen liimannut. Jos korkkitiivisteen liimaa, niin on hyvä antaa liiman kuivua kunnolla ennenkuin pohjan kiristää lopulliseen tiukkuuteen ettei tiiviste luista ulos.
     
  3. buick8791

    buick8791 1st gear

    En laittais silikonia olleskaa, vaikka on korkkia. Ei pitäis vuotaa tosta kohtaa, jos kaikki on kunnossa. Tihkuu kylläkin marginaalisesti. Jos silikonia on pakko tossa käyttää, nii sitä on syytä vetää melko ohut kerros ja antaa kuivaa vrk-pari ennenkuin laittaa öljyt sisään. Eikä mitä tahansa silikonia, vaan siis hyvin öljyn kestävää.
     
  4. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ei saa kiristää liian tiukkaan ja jälkikiristys parin päivän päästä, silloin tuntuu että ruuvit on jäänet löysälle. Tämän jälkeen alkaa öljyt pysymään oikealla puolella.

    Menee pikkuhiljaa itsellekin jakeluun korkin sielunelämä.
     
  5. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Kyllä korkki hyvää matskua on, eikai sitä muuten käytettäisi. Ethän kiristä ruuveja liian kireälle? Sopivan kireälle niin ettei korkki pullistu pihalle ja tarkista ettei öljypohjan tiivistepinnoissa ole mitään ihme vekkejä. Itse olen aina vetänyt sitä punaista würthin öljynkestävää moottorisilikonia korkin molemmin puolin eikä koskaan ole vuotanut tiivisteen välistä, kaikkialta muualta kylläkin.
     
  6. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    sieltä öljyputken juuresta kyllä vuoti mutta se loppu kun laatikkoon tuli uusi tiivistesarja remontin yhteydessä,sieltä eikä muualtakaan ei tule mitään ,ainoa on toi ö-pohja jota en vaan meinaa saada pitämään,sillon kun se korkkitiiviste asennettiin laitoin vähän silikonia molemmin puolin tiivistettä ja sit kiinni enkä tehnyt sitä virhettä että oisin liikaa kiristäny vaan laitoin ne pultit aika löysälle ja vähä aikaa se piti mut ei enää,tulipa tässä sellanenkin mieleen että jos tekis itse siihen tiivisteen jostain hyvin öljyäkestävästä kumista ottas vaan mallin korkkitiivisteestä tai jos hommais uuden korkkitiivisteen ja käsittelis sen jollain silikonilla/maalilla jos vaikka alkas pitämään,montaa kertaa tota ei enää viittis tehdä.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    huom jälkikiristys!
     
  8. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    sekin tehtiin,sain erittäin tarkat ohjeet ö-pohjan asentamiseen sieltä mistä tilasin osat (esp-autotrans) mutta jos jostain löytäs kumitiiviste materiaalia ja tekis itse siihen tiivisteen,tai jos tekis niin että laittas moottori tiiviste silikonia ö-pohjaan paksun kerroksen ja antas kuivua pari päivää sillonhan siinä ois kumi tiiviste,ja sit vaan ruuvais kiinni.
     
  9. VM.79

    VM.79 Gearhead

    Mä oon joskus kuullut vinkin,että maalaa sen korkkitiivisteen niin pitäis paremmin. Taisinpa kokeillakin sitä eikä ainakaan ihan heti ruvennut vuotamaan.

    Onhan ölppäpohjan tasopinnat suht suorat?
     
  10. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    niin olen minäkin kuullut,ajattelin kuitenkin että jos tekis siihen kumista tiivisteen,kai sellasta tiivistemateriaalia on jostain saatavilla esim.etolasta ja siihen molemmin puolin vielä jotain öljynkestävää tiivistysainetta niin kyllä luulis että rupee öljyt pysymään siellä missä pitääkin.
     
  11. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No jos et mielenrauhaa saa ilman kumitiivistettä niin mikäpäs siinä, tilaat jostain korja-kumilta öljynkestävää kumimattoa ja leikkaat siitä soppelit palat. Tarpeeksi paksua mattoa kun ostat niin öljypohjan suoruudellakaan ei ole niin väliä.

    Mutta kyllä sen korkin pitäis tiiviiksi saada että kannattaa varautua siihen että öljyt tulee kumitiivisteelläkin pihalle jos vika on jossain muualla.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tuli tossa hiljattain avattua -55 caddyn loota ja korkkitiippari oli ainoa "ehjä" osa kyseisessä toosassa jota ei ole vissiin kukaan muistanut huoltaa vuosien varrella.
     
  13. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    ja ei ollut vuotanut vai? onkohan mulla sitte sen verran kiero toi pohja että sen takia vuotaa :odroll: kyllä mä sitä tarkastelin ja katsoin yhdellä silmällä valoa vasten ja jokseenkin suoralta näytti.
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    korkki tiivisteen "pitävyys" perustuu sen korkin huokosuuteen...eli korkin pitää kastua et se pitää!!!

    tietty tää on hiukan väärä foorumi mut: eihän korkki-korkki viini pulloakaan kuulu säilöö pystyssä vaan sen kylellään et korkki ei pääse kuivaa!!

    ....kuten jo toinen vastaaja pisti palautteen: kastele se tiiviste vaikka vedellä ekaks!!

    lyö ne "liikaa" kiristetyt pultin jäljet "kuopalle" ja sit se tärkein!! postikilla siihen pohjaan pieni raina ja "käytä" se tiiviste siinä et tulee liima kosteus molempiin(pohjaan ja tiivisteeseen) (ja vedä nortti....nortin) jälkeen se tiiviste siihen pohjaan...ja kierrä pultit vähän kiinni!! eli tosi vähän!! anna tiivisteen kostua öljystä...ja kiristä "vähän" :-? eli jotain 4-8nm...vai mahtaaks olla sekin liikaa :eek: jos se pohja kastuu niin vuoto on jossain muualla :soosoo:

    suurin syy vuotoon on et se tiiviste menee myttyyn ja halkeilee/pakoilee/pollauu.....

    korkki on hyvä tiiviste!! se kestää myös bensaa mitä moni muovi/kumi ei kestä!!! korkki on ikuinen kunhan on koko ajan märkä :wink:
     
  15. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    otin korjakumiin yhteyttä sieltä saa kumilevyn joko niin että itse leikkaa tai sitte valmiiksi muotoon leikattuna,nitriili kumia joka kestää hyvin öljyä ja lämpöä +70 astetta,miten kuumiksi tollaset laatikko öljyt menee?riittääkö tossa lämmön sieto.
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    Se on tapauskohtaista miten kuumana öljyt käy mutta kun ne jäähtyvät jäähdyttäjässä olevassa kierukassa voidaan olettaa että ne normaalistikkin ovat yli 70 asteisia ja kovassa käytössä saattavat nousta jopa yli 110 asteen.Oletko muuten tarkistanut ettei vuoto ole vaihteensiirtovipujen akselista?
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Melko varmasti loota käy kuumempana kuin 70 astetta, varsinkin jos on maileja takana.
     
  18. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    vaihteen siirtäjän akselista se ei vuoda eikä mistään muualtakaan,kuten tossa aikaisemmin sanoin että laatikkoon tehtiin täys remontti ja kaikki tiivisteet vaihdettiin ja homman teki ammattimies joka vielä antoi takuun että ei vuoda,eikä se vuodakkaan,paitsi öljypohjan tiivisteestä jonka itse asensin,ja se pysykin kuivana peräti kaksi kuukautta,vaan ei enää :(
     
  19. mke77

    mke77 Gearhead

    pyydä korja-kumista sit niit "prikkoja" pultin reikiä varten..oli ainakin enen valikoimassa
     
  20. Speedo

    Speedo Gearhead

    Jos liitettävät osat on kunnossa niin korkkitiiviste pitää öljyt sisällä eikä tihku eikä tiputa. Mitään silikoonia tai tiivisteliimoja ei tarvitse.

    Tarkasta seuraavat kohdat:
    - Laatikon huohotus kunnossa, että ei kerää painetta sisälle.
    - Öljypohjan (oletan että on peltinen öljypohja) tiivistepinta suora. Ei saa olla kartiomaisia epämuodostumia ruuvin reikien kohdilla. Jos on niin vasaralla naputellen suoraksi.
    - Ja tärkein: Kiristys. Ei tarvi todellakaan vetää tiukkaan. Jälkikiristys muutaman päivän jälkeen ja sitten vielä viikon päästä.

    Testattu on ja ei tipu pisaraakaan.
     

Kerro tästä muillekin!