korkki tiivistemateriaalina

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kauko-63, 22.9.2009.

  1. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kohta menen talliin ja otan pohjan irti,semmosta ajattelin kokeilla että kun pohja on ensin huolella putsattu niin vedän siihen moottori silikonia noin kengännauhan paksuisen "makkaran" ja annan kuivua siihen,eli siis teen siihen tavallaan itse kumitiivisteen,sillon ei pohjan suoruudellakaan ole niin väliä,ja sit kiinni kun se on kunnolla kuivunut,ja vetää vielä siihen kauttaaltaan ympäri sellasen nauhan silikonia ja sitte kiristys,luulis että pitää..kuulostiko ihan hullulta :odroll:
     
  2. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Teoriassa voisi toimia mutta todennäköisesti tiiviste pullahtaa pihalle joko kiristyksessä tai ajan myötä, eikä välttämättä muutenkaan ole öljynpitävä jos ei sulla ole sitten jotain akkukäyttöistä puristinta jolla saat täydellisen kengännauhan. Paremmin onnistuisit ehkä jos vetäisit puoli purkkia sitä silikoonia siihen ja kiristät öljypohjan paikoilleen niin että rakoa jää muutama milli. Annat kuivua siihen ja lopputulos on kengännauhan sijaan koko tiivistepinnan levyinen silikonimatto. Mutta jokatapauksessa mielestäni nyt mennään huonompaan suuntaan...
     
  3. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    just tulin tallista ja tein niinkuin suunnittelin,siinä menee nyt vierekkäin kaksi sellasta nauhaa ja antaa kuivua huomiseen päivään asti,se on kyllä totta että se voi pullahtaa siitä pois mutta ennen kun asentaa sen niin niiden nauhojen päälle voi laittaa vähän silikonia ja sit tyrkkää kiinni niin silloin ne nauhat liimautuu kiinni laatikon koneistettuun pintaan.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Noin mä olen tehnyt kun on ollut ongelmia ja hyvin on pitänyt. Tosin sillä erolla, että olen ruuvannut sen kiinni ennen kuin silikoni on jämähtänyt :lol:
     
  5. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    joo mutta ennen kun laittaa kiinni niin laittaa tuoretta kamaa niiden kuivuneiden päälle niin sillonhan se liimautuu kiinni eikä vuoda,ehkä..saa nähdä.
     
  6. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Millaisia prikkoja? :eek:

    Tarvis saada jotain venakoppien pultinreikiin, kun ne aikojen saatossa ovat hieman väljähtäneet.

    Kyllä on kumitiivisteet jo paikallaan.
     
  7. topidanny

    topidanny 1st gear

    Vuotaa mullakin laatikko. Tihkuu ainakin vaihteensiirtovipujen välistä. Ensi korjauksena laitoin uunipellin auton alle ettei paikat sotkeennu.
    1962 CDV.
     
  8. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    no niin! eihän toi toiminut, parista pultinreijästä tuli öljyä pihalle,ei muuta kun öljyt pihalle ja pohja irti,huomenna homaan sitte sen korkkitiivisteen ja yritän taas,ajattelin ensin maalata sen jotta se pitäisi paremmin öljyä,pohjan kyllä pitäisi olla tarpeeksi suora,äsken sitä tossa valoa vasten tarkastelin ja jos yrittäs ola kiristämättä liikaa,jos vaikka viimein alkas pitää,kannattasko kuitenkin vähä laittaa silikonia ton korkkitiivisteen molemmille puolille?? vai unohtasko kokonaan noi silikonit??
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kokeile suoralla viivaimella sitä suoruutta. Tai pitkällä viilalla vetelet sitä tiivistepintaa pitkittäin, niin näkyy mikä kohta kantaa. Tai sitten niinku mulla on paksuun lastulevyyn liimattu about 40 x 60 cm kokoinen hiomapaperin pala. Sitä vasten kun hankaa öljypohjaa, niin vielä paremmin näkee, että mistä kohtaa pitää takoa tai viilata pois. Voi sitä tiivisteliimaa tai silikonia ohuesti vetää tiivisteen molemmin puolin. Ja varo kiristämästä liikaa!
     
  10. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    niin!vai pitäskö toi uittaa vedessä niinkuin tossa aikaisemmin joku ehdotti ja oonpa kuullu että joku ois pistäny vaseliiniakin tohon tiivisteeseen ennen asentamista,miten toi nyt oikein kannattas tehdä? ei huvittas enää tota montaa kertaa tehdä.
     
  11. topidanny

    topidanny 1st gear

    käytin oman käkkylän tuolla kuninkaanmäessä laatikon suodattimen ja öljyn vaihdossa. Pois hakiessani kertoivat ettei mulla ollu öljypohjassa varsinaista korkkitiivistettä lainkaan. Oli vain pelkkä silikoni-tiivisteenä. Hyvin se tuntu toimivan. Nyt kun on korkki, niin on läikkäkin maassa. Tosin ei se varmaan sen korkin vika ole.
     
  12. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    eli siis powermaticissa,sieltä just ajattelin huomenna tota tiivistettä kysellä kun on melkein naapurissa.
     
  13. sbf

    sbf Gearhead

    vähä tuntuis että sulla tulee öljy pultin jenkaa pitkin.mulla pitää korkki ilman mitään liimoja ja liotuksia mut laita pultteihin silikonia tms kasausvaiheessa.
     
  14. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    ei,kyllä pultit oli kuivat,sieltä se tiivisteen välistä tuli,jotenkin tuntus että toi vaseliini vois olla hyvä lisä tiiviste siellä korkin pinnoilla.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Taas kerran, korkkitiivisteen kiehauttaminen vedessä tekee siitä ihmeen hyvän. Mutta tämä on liian halpaa ja kuulostaa liikaa pussihousuhommilta.

    Olen lukuisat tiivisteet tehnyt korkista itse, ja jos on vähänkään kettumaisempi paikka niin ole ne varmuuden vuoksi kiehauttanut.

    Jos oikein varman haluaa, niin voi tehdä niinkuin Oldsin dieseliessä on jonkun valmistajan öljypohjan korkkitiiviste. Leikkaa ohuesta alumiinipellistä (keittiösaksilla) tiivsteen muotoisen kappleen. Sitten tekee siihen kahta puolta ohuesta korkista tiivisteet, kiehautta ne ja liimaa ne siihen alumiiniin kiinni vaikka kontaktiliimalla.
     
  16. Gyrus

    Gyrus Gearhead

    itsellä oli samoja ongelmia korkkitiivisteen kanssa että aina vuoti.. no kokeilin vähä kaikkea ja en kiristänyt liikaa ja tein jälkikiristyksen yms.. no epäilin että pohja on vino -> vaihdoin alupohjan ja silti vuotaa korkin kanssa.

    Eli ainoa toimiva pitävä ratkaisu on mulla ollut kun oli paperi tiiviste ja kunnolla punasta tiivistemassaa..
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Ei sitä öljypohjan suoruutta pelkästään silmämääräisesti tarkastelemalla hyvin näe. Tee niinkuin täällä jo neuvottiin eli vaikka (teräs)viivottimella tai vaikka pistosahan selkäpuolella tarkistus joka suuntaan ja tämä vaikka valoa vasten, ja varmista ettei pulttien ympäristö ole kohollaan. Ja niinkuin paulip sanoi että mielummin naputtaa pultinkohdat karvan verran alemmas, siitä kohdalta tiiviste varmasti kiristyy tarpeeksi ja helposti liikaakin. En lähde väittelemään miten korkin asennus tulee oikeaoppisesti tehdä mutta niinkuin sanoin, itse olen vetänyt sitä moottorisilikoonia korkin molemmin puolin aika reippaastikin ja kevyt kiristys enkä ole edes jälkikiristänyt eikä mitään ongelmaa ole ollut laatikoissa kuin moottoreissakaan. Eikä varmaankaan tee hallaa puristaa jokaiseen pultinreikäänkin vähän sitä silikoonia. Muuten se wurthin punainen mottisilikoni ja myöskin sitä vastaava halvempi kingin tuote kuivahtaa todella nopeaan eli mihinkään kahville ei ehdi levityksen aikana lähteä.

    Mutta hae samalla vaikka kolme tiivistettä ja koita täällä lueteltuja vaihtoehtoja vuorotellen kunnes ei enää vuoda. :)
     
  18. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    no niin! nyt toi on tehty,maalasin kevyesti ton korkkitiivisteen ,kun maali oli kuivunut levitin vähä silikonia korkin molemmille puolille ja ruuvasin sen kiinni enkä varmasti laittanut liian kireälle,nyt saa yön yli kuivua ja huomenna laitan öljyt sisään.
     

Kerro tästä muillekin!