Kotimaiset harrasteautolehdet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Heikki, 15.10.2001.

  1. S.A

    S.A 1st gear

    Tuli vaan mieleen, että vaikka kuinka hyvä brändi on, loppuenlopuksi tarpeeksi kauan laadun heiketessä nämä vakiotilaajat lähtevät.
    Itse näen meinaa Veekasin jo brändinä, se on pitkäaikainen harrasteautolehti Suomessa, tunnetuimpia varmasti Suomessa, ja ainakin itselleni Veekasi tarkoittaa tiettyjä asioita, joita siihen mielikuvaan liittää itse automaattisesti.
    Veekasin porukka siis, älkää nyt jättäkö lehteä kehittämättä!!!

    SPinneri, GTI ovat niin tuoreita tapauksia, että brändistä ei voida oikeen puhua.
    Mobilisti taas on tunnettu alalla ja varmasti tulee olemaan jatkossakin....
     
  2. S.A

    S.A 1st gear

    Vieläki perkkele unohtu.
    Just näin sitä palautetta voi antaa. Hieno homma, että tätä palstaa lukee itse lehtien pääpomot. Helvetin hyvä juttu! :smile:
    Näin se homma lähtee kehittymään. :smile:
     
  3. Aadee

    Aadee 1st gear

    Sa:lle

    Spinneri nyt ei ole kovin uusi lehti, on se kuitenkin muistaakseni tullut markkinoille joskus 98?
    joten ei ihan mistään uudesta lehdestä voine puhua...

    Itselleni tulee spinneri ja gti-lehti, v8:a selailen tallilla, joku sen aina sinne kantaa...Ja kyllä spinnerissä on eniten mua kiinnostavaa juttua, gti on enemmän sellaisten rahalla/pajalla rakentajien lehti, kun taas v8 ja spinneri on enemmänkin esitellyt näitä omin käsin tehtyjä laitteita...

    Mutta yleisesti spinneri pärjää hyvin kun vertailee että se tehdään halvalla ja harraste-mielessä, yhden hengen voimin, kun taas v8:lla ja gti:llä on takana iso lehtitalo ja kymmenien henkien työpanokset joka numerossa ja tavoitteena enemmänkin kaupallisuus...

    Ja näisen kolmen lehden lukijamäärät eivät todellakaan ole vertailukelpoiset...
     
  4. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    V8...
    Vanhemmat ovat selvästi sujuvampaa luettavaa.
    Nykyään lehti on kylläkin tehty ammattitaitoisesti, mutta jutuista paistaa läpi sellainen "mä oon täällä vaan töissä" -asenne.

    GTi...
    Tulee vanhat dieselit mieleen. Siis siitä hehkutuksen määrästä. Paljon melua tyhjästä.
    Ja kuten mainittu, liian selvä MaxPower -klooni.

    Mobilisti...
    Tulee tilattuna. Pidän! Jopa KLB:n jorinoista, vaikka se sakoista mussuttaminen olikin jo vähän surkuhupaisaa. Kertakaikkisen hieno homma on se että lehteen kelpaavat muutkin kuin pre-1940 autot. Ja jenkkejäkin jopa näkyy!

    Retro...
    Tulee myös tilattuna. Asialinja, menee jopa kuivaksi välillä. Ehkä hieman liikaa mopo/traktori -osaston juttua omaan makuun, riippuu vähän numerosta.

    Spinneri...
    Lueskelen silloin tällöin. Kehittyy hyvään suuntaan jatkuvasti. Ulkoasussa näkyy lievä "amatöörimaisuus", eli taitto, tekstin fontit, luettavuus ei aina loppuun asti mietittyä. Toisaalta jutut ovat hyviä.
     
  5. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Sen verran, että on tullut huomattua kasissa ja muissakin noita amatöörimäisiä mokia. En sanoisi että spinneri on yhtään harrastelijamaisempi. Totta kyllä on, että välillä vetää hankalaksi lukea, mutta nekin ongelmat ovat vähentyneet sen verran, etten nyt äkkisiltään enää muista missä numerossa näin olisi ollut.. :smile:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuossa edellisessä numerossa oli Waxenberger -artikkelin avaussivujen kohdalla hieman haastetta lukemisen suhteen - paino kun oli unohtanut tekstikentän alta vaalennuksen, enkä minä tätä kämmiä vedoksesta äkännyt... No, tuleepahan luettua tarkemmin kun teksti ei "irtoa" ihan vain vilkaisemalla! (huono puolustus, myönnetään) Yritän jatkossa huolehtia entistä paremmin tästä seikasta...

    Joku heitti jotain fonteista. Spinnerissä on käytetty samaa fonttia leipätekstissä (= normaalissa tekstissä) jo useamman vuoden ajan. Fontti on nimeltään Frutiger ja alalaji Roman. Koko 9 pt. Ehdotuksia otetaan ilomielin vastaan... Muistakaa kuitenkin, että PC fontit ja Macintosh fontit (joita me käytämme) tottelevat aika harvoin samoja nimiä!

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  7. fisu

    fisu Gearhead

    fontti on hyvä kuin myös lehti jota teette, jatkakaa samaan malliin.
     
  8. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joo vaikka kuinka parjattais, niin lehti kuin lehti, niin AINA on ollut kiva lukea, jos esittelyssä on joku tuttu auto, vaikkapa omasta tallista tai kaveripiiristä - vai mitä?
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Minulla oli aikoinaan clubimme jäsenlehteä toimittaessa se linja, että jos ei kelpaa niin tehkää itse parempi - ja jos ette viitsi tai osaa tehdä niin huomioikaa se sitten myös kritiikissänne.

    Heh, sama linja on jatkunut nettisivujen suhteen ja niinpä maassamme onkin monta paremmin päivitettyä ja kuvarikasta sivua kuin http://www.usacarclub.net =)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Heikki 2002-11-18 19:31 ]</font>
     
  10. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Minähän se siitä fontista mainitsin...

    Lähinnä tarkoitin kyllä näitä vaalennuksia yms. :smile:

    Spinneri muistuttaa alkuaikojen veekasia.
    Tosin sillä erotuksella että kasi oli aikanaan "se ensimmäinen".

    Joskus tuntuu että intoa on enemmän kuin taitoa... tai ehken kokemusta?
    Tämä ei siis ole moitteeksi tarkoitettu, paljon mieluummin innolla tehtyjä juttuja lukee, vaikka niissä sitten olisikin kirotusvihreitä tms., kuin nykyisen veekasin akuuttia haukottelutarvetta aiheuttavia jorinoita...

    :grin:
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Heikkipä se sen murjaisi. Olen 100% samaa mieltä; jos ei kelpaa, tehkää itse parempi! Suomeksi = jos jollakulla tuntuu olevan tietoa, taitoa ja vieläpä intoakin tehdä parempia juttuja yms, niin ei muuta kuin tarjoamaan niitä Spinneriin. Muussa tapauksessa kannattaa pitää se suukki kiinni... Me (lue Spinnerin koko popula) kuitenkin yritämme kaikkemme jotta Suomessa olisi enemmän kuin yksi harrasteautolehti...

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Viitaten uutiseen Spinnerin rasvapressissä; kylläpä iso lehtitalo taas yrittää meitä poloisia harrastajia kusettaa. On se aika ennenkuulumatonta että V8 on halvempi ostaa irtonumeroina kuin tilattuna (määräaikaistilaus), juuri kun on totutettu siihen että kannattaa tilata kun se on halvempaa. Mutta ei se mitään, nythän on jengin helpompi tilata se joku toinen lehti, kun ei tarvitse hankkia kuin se V8 jossa on jotain lukemista (eli ei kovinkaan montaa numeroa vuodessa).

    Tätä mieltä on
    Frank
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Summasummarum

    Spinneri ja VEE8 näyttäisivät olevan pienessä sodassa??!!

    Mielestäni suomenkin kokoiseen maahan pitäs mahtua muitakin lehtiä kuin v8.

    v8 tilauksen lopetin ja spinnerin tilausta aion jatkaa.

    Spinnerin plussaa euroautojutut!
     
  14. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    veekasista vielä...

    viimeisimmän numeron ostin, kun sai vanhemman lehden samassa kaupassa.

    öhhöh... se vanhempi (olisko ollu 2/95?) oli paljon parempi!
    siis mielenkiintoisempi.
     
  15. BuickS

    BuickS Gearhead

    V8:n vuosikerrat 1990 - 1993 on ihan ehdottomasti luettavinta tavaraa. Mielenkiintoisia juttuja ja autoja, hyvin raapustettu.
    Markkasen aikana taso on tippunut ja sama suunta tuntuu jatkuvan. Valitettavasti.
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Just tuli uus V8 laatikkoon! Samalla tuli lasku ensi vuodesta. Eipä tartte enää tilata, kun katselee noita alumiinivanteiden kunnostuksia ja PT Cruiserin hifiasennusta! Aioin jo jatkaa V8:n tilausta, kun luulin, että PT Cruiser -projekti olisi kuollut ja kuopattu, mutta nyt loppuu!
     
  17. Fastback

    Fastback Gearhead

    oli muuten tajuttoman kuollut lehti uusin ja pitkään ootettu kasi. En kyllä tiedä, mutta alkaa mun luottamus kasiin kyllä heilumaan. Edellis kasi oli asiaa suurine kuvakavalkaadeineen. Annoin palautetta toimituksella ja mitä saan?!? No ehkei yksi ääni tunnu missään, mutta ainakaan minä en saanut mitään irti uudesta kasista. Onhan ZOR-1 musse hieno ja vimpan päälle tehty, mutta muuten melkoista pappa meininkiä. Jos meno jatkuu tälläisenä kökkönä niin ei tarvi maksaa laskua...

    No ehkä mun tarvii tilata joku Deals on Wheels kuvamyynti lehti..
     
  18. B 49

    B 49 Gearhead

    Ihme urputtamista tää tuntuu olevan.Ekana valitetaan,että lehti on taas myöhässä.Sit kun se tulee niin haukutaan lyttyyn.Tehkää ite parempaa jos rahkeet riittää.Mun mielestä V8 on ihan asiallinen läpyskä.Jokaiselle jotain.
     
  19. paxton

    paxton 1st gear

    aika halvallahan tuo v8 nykyään tehdään jotain typeriä pt:n rakentelujutskia siinä oli nytkin kuka harrastaja piiristä tosiaankin haluaa heti melkein uuden auton rakentaa nuo rakenteluohjeet sais olla 10 vuoren kuluttua kun pt on hinnaltaan jo normaalin rakentajan kukkaron ulottuvilla.ökyrikkaat on asia erikseen mutta nehän ei v8:n rakenteluohjeita kaipaa.
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Mielestäni vieraantunut AUTOHARRASTUKSESTA, siinä se!
     

Kerro tästä muillekin!