Kovajuotos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja T., 12.8.2017.

  1. T.

    T. 3rd gear

    Jos tekisi boilerin kuparista niin tarvitsisi kovajuotosvehkeitä. Happi asetyleenikö se yleensä on? Onko jotain vehkeitä millä pääsisi lämpöihin jossa juotos onnistuisi fosforikuparin ollessa lisäainena. Pelkästään tämän prokkiksen takia ei viitsisi pulloja sekä polttimia hommata.
     
  2. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Foscu juoksee vaikka nestekaasu toholla. Itte oon käyttäny butaani propaani mix poltinta, ku on vähän terävämpi liekki.

    Esim PROVIDUS+ 600ml tölkki ja siihen poltin.
     
  3. T.

    T. 3rd gear

    Ok, kiitos! Hieman väärin tuohon kirjoitin etteikö viitsisi pulloja ja polttimia hommata. Tarkoitin noita happi/asetyleenivehkeitä. Vuokrapullot ja kaasut päälle niin tuossa käytössä menee vähän raja mitä viitsii. Jos nestekaasulla alkaa foscut sulamaan, niin ei ole ongelma hommata laitteita. Käyttöä olisi ollut kyllä jo aiemminkin.
     
  4. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nestekaasutoholla joutuu kyllä korventamaan enneku foscu juoksee. Itte käytän semmosta pikkupullotohoa, jossa seoskaasu. Halusin vain tarkentaa.
     
  5. T.

    T. 3rd gear

    Hyvä kun tarkensit, meni minulla hieman huti. Eli butaani/propaaniseos on se mihin minun nyt kannattaisi tähdätä. Polttaako tuollaisella esim. 600ml/330gr pullolla miten kauan? Tarkoitus olisi siis tehdä 4 tai 5 rivinen kennosto kupariputkesta.
     
  6. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Enpäs nyt tarkkoja aikoja osaa sanoa, mutta putkarina omiin hommiin toi setti riittää "kustannustehokkaaseen" määrään. Ammattitöitä tolla ei vissiin saa tehdä foscun kanssa.

    Tinan kanssa turatessa toi pullo riittää kyllästymiseen asti.

    Foscuja on erilaisia ja toi seoskaasu klaaraa ne kaikki, toki.

    Investointi ei ole kuitenkaan, ku muutamia kymppejä ja harjoitus tekee mestarin.
    Itte tykkään tosta fosforikuparista, ku se on niin törkeen helppo kuparia juottaessa.

    Muita metalleja fosculla juottaessa tarttee käyttää juoksutetta ja hommakin muuttaa hieman luonnettaan.

    Tallilla tollanen toho on hyödyllinen muissakin lämpöä vaativissa hommissa. Itte tykkään sytyttää saunan kiukaan sillä. (Vaimo jupisee, et kiuas pitää sytyttää yhellä tikulla)ttu mulla oo aikaa sellaseen.

    Nyrkkisääntö lienee, että jos saat kuparin kirkkaaseen hehkuun millä tahansa vehkeellä, ni foscu juoksee kyllä. KANNATTAA harjotella ekaks johonki, enneku alottaa sammon valmistamisen:lol:

    Onnea ei tarvita, jos on hyvä. Eli harjottele tarpeeksi .
     
    Muokattu: 13.8.2017
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vähän lisäisin (vaikei asia minulle kuulu) boilerin valmistamiseen, pari seikkaa, mitä rakenteisiin liittyy.

    Kupariputken juotosliitoksiin tulisi AINA saada aikaiseksi ns kapillariliitos. Eli suoraan levyyn pitäisi saada tehtyä jonkinlainen kaulus johon juotettava putki sopii. (Ikäänku putki johon juotettava putki sopii sisälle) Putkimiehet käyttää vehjettä, jonka nimi on larikka.(tekee reikään kauluksen) Putken juottaminen sopivaan reikään onnistuu kyllä, mutta ei omaa riittävää juotospintaa, ts. pitäs olla 3mm putkia sisäkkäin, et juotos pitää ja kestää painetta.

    Huomioi tämä.

    Aika huonosti nukuttaa, jos oon antanu paskoja ohjeita ja käy huonosti.
     
  8. T.

    T. 3rd gear

    Ei mitään väliä jos ei pelaa. Itsepähän teen, ja vastaan omista teoistani. Kiitokset neuvoista. Paljuun tätä suunnittelen, löpölämppäri on tallilla levällään ja paljun tarvikkeetkin vielä hankkimatta, mutta jostain pitää aloittaa. Kolme versiota lämppäristä kokeilin ja ei pelaa. Tämä nyt on neljäs, ja kokeillaan josko toimisi.
     
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ok. Jossei painetta järjestelmässä ole juurikaan, ni sitte se reikä ja putki juottamalla on ok. Kestäähä se ainaski 6bar painetta tolleenki.

    Tossa saattas joku kierukkazydeemi toimia,,, ts semmosia noi lämmönvaihtimet yleensä on.

    Mielenkiintoinen projekti sulla. Itte oon nykyään talotekniikka asiantuntija hommissa ratkasemassa ongelmia, ts problemsolver. Oikeesti oon vaan putkimies, jolla on vaan gammosti kilsoja mahan alla. o_O Jos tarttet apua, ni kysy vaan. Täältä pesee
     
    Muokattu: 13.8.2017
  10. T.

    T. 3rd gear

    Mittailin lämppärin palopesää, ja se on noin 15(halk)x 28(pit), joten sinne voisi soveltaa jonkinlaisen kuparisäiliön kooltaan 12x20 tms. Siirtyisiköhän sellaisella lämpö miten? Ajattelin vaan, sehän olisi tavallaan saunan pata kyljellään. Palopesän voisi tietysti tehdä uudenkin, ja sinne sitten vaikka mitä.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Pullojen ja polttimen vuokraus päiväksi on myös vaihtoehto
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Juutuubista löytyy ameriikanjoen keksintöjä esim. Wood burning water heater.

    Paras tulos saadaan ns, kuparikierukka mallisella lämmönvaihtimella.
    Jos lämmittää suoraan tulella kierukkaa, ni kierukassa olis syytä olla vesikierto päällä ennenku tarjoo tulta kupariputkeen.

    Vissiin helpoin ja tehokkain tapa olisi laittaa saunan pataan kieppi kupariputkea kiehuvaan veteen ja ohjata lämmitettävä vesi kierukan kautta kohteeseen. Silleen boilerit keskimäärin toimii.
     
  13. T.

    T. 3rd gear

    Katselinkin tänään tuollaista kampakuparikierukkaa että mitenkähän mahtaisi kestää suoraa liekkiä. Palopesän pituus pitäisi tuplata, mutta se ei olisi ongelma. Kestävyys vaan mietityttää, että vaikka vesi kiertää ihan pumpattuna, niin lähteeko se kupari kulumaan ajan kanssa siinä liekin puolella. Parhaiten kai siitä saisi tehoja irti suoraan liekistä.

    e: Tässä on pari kierukkaa mitä olen katsellut. Pienempi ja suurempi. Ajatuksia? Pienempi menisi mukavasti hieman palotilaa jatkamalla, suurempi vaatii enemmän muutoksia, mutta helppo homma silti. Itse olisin jotenkin tuon suuremman kannalla.

    Hieman olen kovajuotoksesta jo kaukana...
     
    Muokattu: 15.8.2017
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos sulla on yhtään isompaa kuparipalikkaa juoteltavana, jossa on vielä useita liitoksia, niin kylläpähän saat unohtaa noi "kaasutohot". Ei kestä hermot lämmitellä tarpeeksi, ja jos kestää, niin viereiset saumat valuu lattialle.
     

Kerro tästä muillekin!