Kovat nostajat hydraulinokalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja GRA-55, 15.12.2014.

  1. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Tiedustelin tuossa Chrysler Powerilta jenkeistä mekaanista laahurinokkaa hydraulinokan tilalle. Kaveri sieltä vastasi mulle että laita siihen vaan kovat nostajat ja kovaa ajoa. Olen ymmärtänyt että tuollainen toimenpide ei ole missään tapauksessa ok. Mitäs sanoo suomen asiantuntijat? Moparin pikkulohko stroker kyseessä.
     
  2. kime2

    kime2 Gearhead

    En kyllä lähtis kokeileen...
    Tiedän et noita on jotkut kokeilleet,mut eipä ole kukaan tähän asti tullut kehumaan ja jos näin olis niin sit nuo mekaaniset laahurinokat olis turhia,jos noin vois tehdä ;)
     
  3. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Joo sitähän minäkin. Lueskelinkin juuri noitten nokkien lähtö- ja laskuramppien eroista. Ei hyvä juttu pistää mekaanisia.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  5. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Joo, kokeiltu on vahingossa.
    Mopar performancen 284 hydyä mekaanisen välyksillä, rapina konehuoneesta oli valtavaa... Kolme päivää kovaa ajoa ja nokka sileäksi
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on mekaanisessa rullakärsässä modatut hydyrolleri nosturit eikä valittamista keston tai toimivuuden suhteen. Laahureissa en ole "uskaltanu" koittaa.
     
  7. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hydraulinokan rampit on erilaiset kuin mekaanisessa. Se ei ota samanlailla pehmeästi tuota välystä vastaan kuin miten mekaanisen nokan ramppi on suunniteltu. Tästä aiheutuu käytännössä täydellä varmuudella jonkinasteista tuhoa yleensä ennemmin, joskus myöhemmin. Tuo nokan sileäksi kuluminen varmasti ekojen joukossa.

    Koskee siis laahureita, rullakamoissa onkin vähän eri juttu.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Itekin oon vaihtanut hydyrullia kiinteiks, mut laahureissa en. Sellasessa käsityksessä myös ollut että se "välysramppi" eroaa. Muuten kait niitä vois myydä jo kaupasta kummallekin sopivaks vähän eri tiedoilla ja välysmitalla.
     
  9. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Kovasti kaveri vaan väitti että laita 0.10 välykset niin toimii loistavasti. No joo täytyy vielä kysyä ihan nokan valmistajalta.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Välyshän siinä ratkaisee sen kestävyyden, toimivuudessahan ei muuten mitään epäilemistä. Välys kannattaa laittaa niin pieneksi kuin mahdollista ja sitä rajoittaa vain kylmänä kantaminen. Rautakansilla välykset ei paljoa muutu kylmän ja kuuman välillä mutta alukansien kanssa jo sit enemmän.

    Millanen nokka sulla muuten on? Veikkaanpa että nokkavalmistaja kieltää :soosoo: ehdottomasti kovien nostajien käytön...
     
  11. GRA-55

    GRA-55 1st gear

    Tää on Schneiderin 284/.484" (224-228@./050")ja rautakansilla.

    Lainaus sähköpostista, kirjoitin väärin itse tuohon edelliseen viestiini tuon välysarvon:

    "Actually you can set the lash as tight as .010 and .012 to make it run even better. If you have an other questions let me know.
    Cam grinders will tell you it can be done also, both cams are ground with a taper on the lobe to rotate the lifter. Only the hydraulic cam has a slightly less aggressive profile that is the reason that you set the lash a little tighter."
     

Kerro tästä muillekin!