Kovia pelejä 80-luvulta…

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 19.10.2012.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    …ja vähän miedompiakin.

    Kirjoittelen tässä omaksi huvikseni pientä katsausta 80-luvun autoihin suorituskykymielessä. Tarkoitus on tutkiskella erilaisia vakio-, harrastus- ja kisa-autoja eri vuosilta ja mm. vertailla nopeimpia aina saman vuoden katuautokisojen tuloksiin. Tällä formaatilla mennään, ellei mieli sit muutu matkan varrella. Päivittelen tätä ekaa viestiä listojen osalta aina silloin tällöin. Keskustelu on täysin vapaata, kunhan pysyy asiallisena. Ja muistetaan että oikeaa vastausta ei ole, koska tälle ketjulle ei ole sääntöjä. Paitsi ehkä omani..


    70-luvun jälkipuoliskolta kohti vuosikymmenen vaihtumista


    70-luvun loppupuolella Ford Capri 3.0S ja vaikkapa BMW 323i edustivat varsin mukavasti liikahtavia autoja, jotka olivat edes suhteellisen helposti normaalinkin ihmisen saavutettavissa.

    Vuonna 1977 Vauhdin Maailma koeajoi BMW 320i:n, johon oli asennettu lisävarustepaketti alustasarjoineen. Bemarin suorituskykymittausarvoja ei ole tähän hätään tarjolla, todettakoon vain että tehoa luvattiin 125 hv / 5700 rpm, vääntöä 175 Nm 4350 rpm ja että auto maksoi yli 85.000 markkaa. Tehdas lupasi huipuiksi 180 km/h ja nollasta sataan kiihtyvyydeksi 9.9 sekuntia.

    [​IMG]

    Saksalainen Auto, Motor und Sport mittasi vuosimallin 1978 Capri 3.0S:n suoritusarvot. Caprihan painoi täydellä tankilla 1180 kiloa ja oli varustettu 5.5x13 vanteilla sekä 185/70/13 renkailla. Moottorina tuttu kolmilitrainen V6, 9.0:1 puristukset, 138 PS bei 5000 U/min, vääntöä 235 Nm bei 3000 U/min ja vaihdelaatikkona nelivaihteinen manuaali.

    Mitäs tollanen Capri liikahti? No näin:

    - 0….80 km/h: 6.6 s
    - 0…100 km/h: 9.3 s
    - 0…140 km/h: 18.6 s
    - 0….400 m: 16.7 s
    - 0..1000 m: 30.9 s
    - Huippunopeus: 202.2 km/h

    [​IMG]

    Suomessa harrastettiin 70-luvun lopulla aktiivisesti rallicrossia ja mukavasti erään Porsche 911:n mittausarvot löytyvät wanhan Vauhdin Maailman sivulta. Valitettavasti talteen on jäänyt vain osa sivusta, mutta siinäkin on jo olennaiset asiat.

    Joku saattaa ehkä vielä muistaa Bee Gee Porsche 911:n. Autoa ajoi Juha Miettinen ja oli epäilemättä myös auton omistaja. Auton tekniikasta ei ole paljoa tietoa, mutta takamoottorinen ilmajäähdytteinen kuutosbokseri tietysti kyseessä. Painoa autolla oli 964 kiloa ja laatikkona nelivaihteinen manuaali. Nopeudet eri vaihteilla 55/95/137/149 km/h eli nelosvaihde turhan lyhyt. 15-tuumaiset vanteet ja renkaina 220/575/15 karkeakuvioiset kilparenkaat. Mittaukset tehtiin hieman kostealla asfaltilla:

    - 0….80 km/h: 3.3 s
    - 0…100 km/h: 4.9 s
    - 0…140 km/h: 8.9 s
    - Huippunopeus: 149 km/h

    Ennenwanhaan Vauhdin Maailman artikkeleissa saattoi olla jopa piirroksia, kuten tässä alla Miettisen Porschesta. Valokuvassa joku ruotsalainen esittelee 911:n loistavia ajo-omituisuuksia:

    [​IMG]

    Tässä repaleinen kuva 911:sta; aika ronskissa kunnossa auto, mutta sitähän crossi on:

    [​IMG]

    Vuonna 1979 Auto, Motor und Sport testasi Tyrrellin F1:n kiihtyvyyden. Moottorina Tyrrellissä oli tietysti Cossu eli 3-litrainen V8, ilmoitettu teho 493 PS bei 11000 U/min, vääntö 346 Nm bei 9000 U/min. Viisivaihteinen laatikko, mittaustilanteessa ykkösen suurin nopeus n. 142 km/h, kolmosen suurin nopeus n. 195 km/h. Painoksi ilmoitettu 580 kg, vanteet 19x13 tuumaa.

    Varsin muikeasti kulki, eikö vaan:

    - 0….80 km/h: 3.2 s
    - 0…100 km/h: 4.0 s
    - 0…140 km/h: 5.7 s
    - 0…180 km/h: 7.9 s
    - 0…200 km/h: 9.4 s
    - 0….400 m: ?
    - 0..1000 m: ?
    - Huippunopeus: ?

    AM&S:n testaajat kiinnittämässä Peiseler-pyörää:

    [​IMG]

    Sitten ihmetellään hieman toisenlaista rata-autoa, eli Ford Turbo Capria, edelleen 70-luvun lopulta. Moottorina suora nelonen iskutilavuudeltaan 1745 cc, poraus 87.4 mm ja isku 72.75 mm. Turbo ja Kugelfischerin polttoaineensuihkutus. Ilmoitettu teho 600 PS bei 9000 U/min. Getragin 5-vaihteinen laatikko. Vanteina 14x19 ja renkaina 330x700x19 Dunlopit. Painoksi ilmoitettu 830 kg.

    Varsin muikeasti kulki tämäkin:

    - 60….80 km/h: 0.7 s
    - 60…100 km/h: 1.3 s
    - 60…140 km/h: 2.9 s
    - 60…180 km/h: 5.0 s
    - 60…200 km/h: 6.3 s
    - 0….400 m: ?
    - 0..1000 m: ?
    - Huippunopeus: ilmoitettu 330 km/h

    [​IMG]

    [​IMG]

    No sit vielä yksi rata-auto kyseiseltä aikakaudelta eli Porsche 935. Kuutosbokseri, 3200 cc, poraus 95 mm, isku 74.4 mm. Tehoksi ilmoitettu mukavat 800 ps bei 8000 U/min. Kugelfisheri täälläkin hoitamassa polttoainepuolta. Nelivaihteinen vaihdelaatikko, 14x19 vanteet ja 350x700x19 Dunlopit. Painoksi ilmoitettu 1025 kiloa eli selvästi Capria enemmän. Mut niin oli kulkuakin:

    - 60….80 km/h: 0.5 s
    - 60…100 km/h: 1.2 s
    - 60…140 km/h: 2.5 s
    - 60…180 km/h: 4.7 s
    - 60…200 km/h: 6.0 s
    - 0….400 m: ?
    - 0..1000 m: ?
    - Huippunopeus: ilmoitettu 330 km/h

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tässä sitten autot listattuna kiihtyvyyden mukaan, toki otos on pieni ja koostuu pääosin kisa-autoista. Ihan suoraa vertailua paikaltaan kiihtyvyydestä ei voi tehdä, mut noi kaksi ekaa kiihtyvät 60..200 km/h nopsemmin kuin Tyrrell ja toisaalta Tyrrell pesee Porschen 0…140 km/h välillä selvästi, siksi järjestys on tämä. Saa kommentoida:

    Vuoden (vuosikymmenen lopun) nopeimmat:

    1. Porsche 935
    2. Ford Turbo Capri
    3. Tyrrell-Cosworth F1
    4. Porsche 911 Rallycross
    5. Ford Capri 3.0S

    Katuautojen mittauksia ei tähän hätään ole 70-luvulta, jollei Keimolan tuloksista sitten kaivaisi jotain. No katsotaan.

    Vuosi 1980

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1981

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1982

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1983

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1984

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1985

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1986

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1987

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1988

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.

    Vuosi 1989

    Vuoden nopeimmat:

    1.
    2.
    3.
    4.
    jne.
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

  3. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatketaanpa tähän väliin alustuksella vuodesta 1985.

    Eka viesti ei varmaan vielä kovin hyvin konkretisoinut mistä tässä on kyse; josko tiedän sitä itsekään.

    Vuosi 1985

    Aloitetaan hurjilla ralliautoilla eli B-ryhmän laitteilla. TM pääsi testaamaan osaa B-ryhmäläisistä ja katsotaanpa miten ne liikahtivat vuonna 1985.

    Ensin hieman vanhempi Audin nelivetoturbo lämmittelyksi, eli ”pitkä” Quattro. Tarkkaa vuosimallia ei ole tiedossa, mittaus on kuitenkin vuodelta 1985. Kyseessä siis Audi Quattro ryhmä B. Viisi sylinteriä, yksi nokka 10 venttiiliä, tilavuus 2109 cc, sylinterin halkaisia 79.5 mm ja isku 85.0 mm, kuivasumppu. Puristussuhde vaatimaton 6.6:1. Tehoa ilmoitettu 360 hv 7000 kiekalla ja vääntöä 450 Nm 4000 kiekalla. Pierburg/Bosch –polttoaineen suihkutus. Viisivaihteinen vaihdelaatikko ja kiinteä neliveto. Painoksi ilmoitettu 1100 kiloa.

    Perus-B-ryhmän Audi kiihtyi seuraavanlaisesti:

    - 0….80 km/h: 3.6 s
    - 0…100 km/h: 5.5 s
    - 0…140 km/h: 10.2 s
    - 0…180 km/h: noin 18 s
    - 0…200 km/h: -
    - 0….400 m: 13.6 s, 156 km/h
    - 0..1000 m: 26.5 s, 191 km/h
    - Huippunopeus: 191 km/h

    Sitten jatkamme todellisella hirviöllä eli ”pätkä” Quattrolla, tarkemmin siis autolla jonka mallinimi oli Audi Sport Quattro S 1. Ja laitehan oli aivan mahdoton. Moottorina 2110 cc viisysylinterinen tuplanokkainen 20 venttiilinen turbomoottori jossa sylinterinmitat samat kuin yllä. Bosch-polttoaineensuihkutus,KKK-turboahdin, ahtopaine 2.7…2.8 baaria. Puristussuhde 7.5:1. Ilmoitettu teho 450 hv 7600 rpm (uskokoot kuka tahtoo), suurin vääntö 480…600 Nm 5000..5500 rpm. Punaviiva 8500 rpm.

    Nelipyöräveto, kuusivaihteinen laatikko, kaksilevykytkin. Paino 1200 kiloa (sallittu minimipaino 960 kg). Ilmanvastus 0.60…0.65, spoilerien alaspäin painava voima 160 km/h vauhdissa 200 kg.

    No mitäs pätkis-Audi sit kulki? No kyllä se kulki:

    - 0….80 km/h: 2.7 s
    - 0…100 km/h: 3.8 s
    - 0…140 km/h: 5.8 s
    - 0…180 km/h: 9.1 s
    - 0…200 km/h: 11.8 s
    - 0….400 m: 11.5 s / 197 km/h
    - 0..1000 m: ?
    - Huippunopeus: 222 km/h

    [​IMG]

    [​IMG]

    Jatkamme edelleen B-ryhmän rallihirmuilla eli Peugeot 205 Turbo 16 Evolution 2:lla. Ah, mahtava peli tämäkin. Moottorina 1775 cc nelonen, pitsikannella eli 16 venaa ja tuplanokat, poraus 83 mm ja isku 82 mm. Boschin polttoaineensuihkutus ja Garrett-pakokaasuahdin. Puristuksia 7.0:1 ja ahtoa mukavat 2.5 baaria. Ilmoitettu teho 430 hv 7500 rpm ja ilmoitettu vääntö 491 Nm 5500 rpm. Neliveto, viisivaihteinen manuaali. Painoksi ilmoitettu 910 kiloa.

    Mittaus kuivalla asfaltilla sorarenkain. Ja kyllä se kuulkaa liikahti:

    - 0….80 km/h: 2.8 s
    - 0…100 km/h: 3.6 s
    - 0…140 km/h: 6.4 s
    - 0…180 km/h: 10.5 s
    - 0…200 km/h: ?
    - 0….400 m: 11.7 s / 190 km/h
    - 0..1000 m: ?
    - Huippunopeus: ?

    [​IMG]

    Rallihirviöiden jälkeen ihmettelemme lopultakin itse asiaa eli reippaita katuautoja. Tässä ensin Pata Ekmanin pikkulohko-Nova, jonka Tekniikan Maailma mittasi vuonna 1985.

    Kaikki pääkaupunkiseudun harrastajat ja varmaan monet muutkin tietävät mistä autosta on kyse. Tuolloin 1985 TM kirjoitti auton tekniikasta näin: 5.7 litrainen LT-1, 11.0:1 puristukset, 52 mm imuvenat, 41 millin pakovenat. Nelikurkkuinen 750 Holley. Tehoa noin 400 hv, vääntöä lähes 500 Nm. Peltipakosarjat, arvoiltaan jopa vakiota miedompi nokka (ns. paperilla), maksimikierrokset 6800 rpm. Nelivaihteinen manuaali, painoa 1400 kiloa.

    Tässä sitten Novan mittaustulokset:

    - 0….80 km/h: ?
    - 0…100 km/h: 5.3 s
    - 0…140 km/h: ?
    - 0…180 km/h: ?
    - 0…200 km/h: 17.7 s
    - 0….400 m: 13.2 s / 182 km/h (slickseillä 12.03 s)
    - 0..1000 m: 24.8 s
    - Huippunopeus: 215…220 km/h

    Nova vuonna 1985:

    [​IMG]

    Nova vuonna 2012:

    (kuva puuttuu)

    Jatkuu...
     
  4. Make2

    Make2 3rd gear

    Ei ole nuo kuugelit ihan ilmaisia ....

    http://www.ebay.com/itm/Porsche-911-954 ... 0434180321
     
  5. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Sarlinin kaitsun dötsitsaatser vissiin kulki aikoinaan kovia aikoja. Hianoo oli kattoo.
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatkuu edelleen kohdasta "Vuonna 1985".

    (Kuvia lisätty, ovat peräisin Vanhoja valokuvia -ketjusta)


    Tuolloin Renault oli jo useamman vuoden ajanut Formulla ykkösissä ahdetulla moottorilla ja muutkin valmistajat olivat lähteneet mukaan rakentamaan ahdettuja kilpamoottoreita. Myös rallissa oli sama tilanne.

    Tavallisella harrastajalla ei vielä tuolloin ollut sitä samaa tietotaitoa kuin tehtailla. Kaasuttimienkin kanssa oli tultava toimeen, ei varmaan kenelläkään ollut kadulle toimivaa polttoaineensuihkutusta käytössä. Megasquirttia tai Internettiä kukaan ei edes osannut kuvitella.

    Miten katurassit sitten kulkivat VM-Jamo Street Racessa 3.8.2005? No näin:

    A-luokassa nopein oli Paavo Viitanen VW Buggyllaan: 14.352 s

    B-luokassa tiukkaa kisaa kävi kolme turboahdettua 2002 Bemaria, nopein oli Håkan Kråkström ajalla 12.943 s.

    C-luokan nopein oli ah niin mahtava Aimo Liikan -70 Swinger mekaanisesti ahdetulla 360:lla, ilokaasuilla ja katuslickseillä: 12.594 s. Tässä kuvassa Swinger ei niiaa niin rajusti kuin vaikkapa Vauhdin Maailman kuvassa:

    [​IMG]

    Ja kukkulan kuningas, D-luokan nopein oli tietysti Ripa Koskinen, rättikattoinen Chevy Chevelle, 454 (ja olisiko ollut ilokaasut) ja katuslicksit: 12.106 s

    Näin siis vuonna 1985. Lisäilen noita muitakin myöhemmin. Mut hämmästyttävää, miten kovia laitteita noi rallipelit olivat. Muutamaa vuotta myöhemmin tilanne olikin jo sit aivan toinen ja erityisesti suhteessa ripeisiin katuautoihin...

    Tässä Paul Branderin D-luokan ahdettu Nova, joka kulki parhaimmillaan (sutien 250 ekaa metriä) 12.939@188.7:

    [​IMG]

    Tässä ilmeisesti C-luokan kakkonen eli Kalpalan Pertin -68 Pontiac, 13.154@170:

    [​IMG]

    Kuvien kopyritsit nimimerkki "2x4bbl"
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vissin sarinin kaitsu ,,, dötsicargereilla voitti
     
  8. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ainiinjoo. Jeesus käveli VETTEN päällä. Varokaa vetten omistajat
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näille listoille ei taida tehdasjenkkejä (80-lukuisia) mahtua...
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Mees nukkumaan nyt. :)

    Siitä -66 Chargerista Hemillä myöhemmin.
     
  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyllä tarkoitus on niistäkin kirjoitella. Tuossa odottaa vieressä TM:n testi jossa 150 hv automaatti-Camaro on mitattu. Tyyppimerkki on vähän hassu, tai en ainakaan tuollaista muista: "Z28-E"

    Eli kunhan vaan on mittauksia mielellään lähdeviitteineen, niin eikun tänne vaan. Vakioautoistakin saa ihan mukavan listauksen. Mutta ei käytetä tehtaan ilmoituksia suorituskyvystä, se olisi liian helppoa.
     
  12. homer

    homer Double Gearhead

    Tuosta Miettisen rallicross Porschesta. Muistaakseni lajin säännöt vaativat että Porschen oma mylly siellä takaosassa piti olla. Turbolla sen kai olisi saanut terästä mutta Miettisen auto taisi olla vapaastihengittävä.
    Sääntöjen muuttumisen (GT ja vakioautot eri luokkiin) Miettinen rakensi Turbokuplan jolla ajoi vuoden 1979. Kun säännöt taas muuttuivat niin vuonna 1982 Miettinen kaivoi vanhan Porschen tallista ja jatkoi ajoa parin kauden ajan. Sen jälkee ko. kaverui siirtyi rallin puolelle.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Atic Atack oli sinclair 48K spectrumissa paras peli , c-kasetilta se latautui alle 10 minuutissa muistiin :rotfl:
     
  14. Mawerick

    Mawerick Gearhead

    Olis jännä tietää miten '86 kauden autot liikkuivat, esim. Lancia Delta S4 jossa oli sekä mekaaninen että pakokaasuahdin. Siihen vielä slicksit alle niin johan luulisi poistuvan paikalta. '87 autojakin oltiin jo kehitelty, muistaakseni Delta ECV oli yli 600hp ja painoa hieman yli 900kg... Toki Group S säännöt olisivat rajanneet tehot 300hp luokkaan.
     
  15. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Tuo z28e mikä oli tm:ssä on minun auto, kova peli ollut tosiaan aikanaan pikkulohkonsa turvin :lol: :lol:
     
  16. MudMax

    MudMax Gearhead

  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jatkamme edelleen samalla vuodella.

    (Lisäilen kuvia näihin myöhemmin, sit kun se onnistuu.)

    Katsotaanpa siis miten parhaat superautot kulkivat vuonna 1985 ja verrataan niitä tuon vuoden piristettyihin katuautoihin.

    Ferrarilla oli tarjolla GTO, tai 288 GTO kuten sitä jotkut kutsuu. Moottorina 2855 cc pikkuveekasi neliventtiilikansilla ja tuplanokilla, poraus 80 mm ja isku 71 mm. Weber-Marelli ruisku ja sytkäboksi, öljynjäähdytin, puristukset 7.6:1 ja ilmoitettu teho tasan 400 PS bei 7000 U/min. Väännöksi tehdas ilmoitti 496 Nm bei 3800 U/min. Turbolaagista tehdas ei puhu mitään. Voimansiirrossa viisivaihteinen manuaali, takavanteet 10Jx16 ja renkaat 255/50 VR 16. Auto painoi tankki täynnä 1317 kg.

    GTO suoriutui urakastaan näin (AM&S mittaustulokset):

    - 0….80 km/h: 3.3 s
    - 0…100 km/h: 4.8 s
    - 0…140 km/h: 7.9 s
    - 0…180 km/h: 12.5 s
    - 0…200 km/h: 16.2 s
    - 0….400 m: 12.7 s
    - 0..1000 m: 23.0 s
    - Huippunopeus: 303 km/h (7500 rpm)

    Hangon katuautokisoihin verrattuna GTO oli hieman nopsempi vartilla kuin B-ryhmän nopeimmat Bemarit, mutta jäi hieman Liikan C-ryhmän ahdetusta Swingeristä. GTO olisi ilmeisesti kuulunut C-ryhmään; yllämainitulla tuloksellaan olisi ollut ryhmän toiseksi nopein. Kakkosena Hangossa oli nimittäin Kalpalan Pertti -68 350 Pontiacillaan ajalla 13.154@170 km/h. Ja jos vapaamuotoisesti poimin C-ryhmän listalta jokusen nimen, niin neljäntenä oli Antti Kivinummi 355 Acadianilla ajalla 13.411@168.5 km/h, kahdeksantena Kitinojan Ford-velho Timo Suojanen -66 289 Mussellaan ajalla 13.616@163 km/h, Jari Isokivijärvi -64 Valiant 340 ajalla 14.394@155 km/h ja Pönnin Teuvo -70 AMC Hornet 290 ajalla 14.730 s. Näistä melkein kaikkien muiden ajat taisivat myöhempinä vuosina parantua, mutta GTO:n tietenkään ei. Eikä sellaista Suomessa edes ollut, kunnes vuoden 1986 rallin maailmanmestari toi sellaisen vuosia myöhemmin Suomeen.

    Toinen superauto josta on Auto, Motor und Sportin mittaustiedot tässä kätevästi vierellä on Lamborghini Countach. Vuonna 1985 V12:ssa oli jo pitsikannet eli neljä venttiiliä per sylinteri, siksipä auton tarkka mallinimi oli Countach LP 5000 S Quattrovalvole. Sylinteritilavuus 5167 cc, poraus 85.5 mm ja isku 75 mm. Puristussuhde varsin maltillinen 9.5:1, ilmoitettu teho 455 PS bei 7000 U/min, ilmoitettu vääntö 500 Nm bei 5000 U/min. Luonnollisesti viisivaihteinen manuaali, vanteet tosileveät 12x15 ja renkaat 345/35 VR 15. Paino tankki täynnä 1490 kg.

    Lambokin liikahti ihan kiitettävästi:

    - 0….80 km/h: 3.8 s
    - 0…100 km/h: 4.8 s
    - 0…140 km/h: 8.1 s
    - 0…180 km/h: 13.0 s
    - 0…200 km/h: 17.0 s
    - 0….400 m: 13.0 s
    - 0..1000 m: 24.1 s
    - Huippunopeus: 298 km/h (7400 rpm)

    Hieman siis GTO:ta hitaammin. Jupit eivät kuitenkaan GTO:ta tai Countachia hankkineet tuolloin vuonna 1985. Vasta noin 20 vuotta myöhemmin Suomeen saapui ensimmäinen Countach, kuten tälläkin palstalla moni on saattanut lukea.
     
  18. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näistä ei minulla ole mittaustietoja; jotain ylläolevan tapaisia perustietoja toki.

    Audin käsittämättömään 1000 hv (tai sinnepäin) protoon joka ei onneksi koskaan ehtinyt ralleihin, voi tutustua näistä linkeistä:

    http://forums.vwvortex.com/entry.php?43 ... er-History

    http://iedeiblog.com/2011/02/16/group-s ... prototype/
     
  19. Make2

    Make2 3rd gear

    Olin paikanpäällä katsomassa tätä kilpailua ja kyllä Liikan Swingerissä oli niin löysä alusta että mutkaan ajokin olisi ollut mukava nähdä :lol:

    Hyökin Corvette teki suurimman vaikukuksen, vaikka nopeampiakin aikoja nähtiin.
     
  20. Make2

    Make2 3rd gear

    Jo 10 vuotta aiemmin esitelty perus 911 Turbo vaan alle 330 heppaisena ja ruuvia kireemmälle jos ei kulku piisaa.
    0-100 4,6
    0-200 17,7
     

Kerro tästä muillekin!