Kovia pelejä 80-luvulta…

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja C5_Z06, 19.10.2012.

  1. hmr66

    hmr66 Gearhead

    rata-cossun tiedot ovat aika syvällä, täytyy kaivaa syvemmältä bittiviidakosta.

    Brunza ajoi Kemoralla laitteellaan, muistaakseni Kemora 500:ssa. Kulki vaan ei kestänyt.....
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Löytyy täydelliset mittaustiedot juurikin A-ryhmän Kossusta. En muista aivan varmasti oliko RS500, taisi olla. Ja siis se luiskaperäinen silla valtavalla spoilerilla. Vuotta en kyllä muista, mittaukset tehty Suomessa suomalaisomisteisesta autosta

    Laitan tiedot viikonloppuna tutulla formaatilla + parin muunkin A-ryhmäläisen tiedot.
     
  3. Putte

    Putte 1st gear

    Varmasti maassa oleva on yksityishenkilön hallussa.
     
  4. surmanajaja

    surmanajaja 1st gear


    vector W2 sta tehty 1kpl. laatikko th425 (toronado oldsista,prepattu)

    jos tuotantoautoiksi aletaan laskea 1kpl prototyypit niin listaan tulee aika paljon autoja. ei siinä mitään, mahtava laitehan tuo oli silloin 1982.
     
  5. JnZm

    JnZm Gearhead

    Ei noita laskea tartte, toi mun aikaisempi Sledge-Vette voidaan myös "diskata"... Ihan vaan detaljeja miten järkyttävän kovaa on menty jo 80-luvulla... 8)
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Tuli vaan noista vanhoista B-ryhmäläisistä hyviä muistoja mieleen. Silloin kun pikiksellä kateltiin niitä niin Peugeot T16 oli yleisesti aina nopein. Mutta sitä oli vähän tylsä katsoa. Kavereiden kanssa me odotettiin aina tota Audi S1:stä. Silloset kuskit vaan paiskoi niitä menemään aivan tajuttomalla sykkeellä. Ehdottomasti makeimmat äänet ja sellanen kun Jyskälässä soitti ohi niin pari autoo sai mennä välissä ennenkun korvat lakkas soimasta Audin jälkeen. Noita juutuubijuttuja kun kattelee niin kuskeilla ei oo ollu selkeesti MITÄÄN itsesuojeluvaistoa mukana matkassa. Tarkoitus ei oo tässä dissata muita pelejä mutta toi Audi vaan kolahti silloin kovimpaa muhun noista B-ryhmäläisistä. Kolahtaa edelleenkin.
     
  7. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Aivan samaa mieltä,tuo audi oli kyllä hurja(livenä), jos nyt rallipeleistä puhutaan,onhan nää nykyiset varmaan kovempi kulkuisia mutta niistä vaan puuttuu se "jokin",alkaa vaan haukottaan kun kahtoo.
    Joo,eipä ole noiden B-ryhmäläisten lopetuksen jälkeen tullu käytyä ralleissa.
     
  8. JariV

    JariV 2nd gear

    Olis kyllä mielenkiintoista nähdä suorituskykyvertailu nykyisten rallipelien ja vanhojen B-ryhmäläisten välillä.
     
  9. ata

    ata Gearhead

    No ei nyt nykypeli, eikä nuo ole edes ralliautoja, vaan siviiliversioita 1990-luvun lopulla testattuna, silloin 17 vuotta vanha Audi Sport Quattro vs. silloin uusi Mitsu Evo VI märällä asfalttiradalla aikoinaan vanhassa Top Gearissa (josta tuli sittemmin Fifht Gear-niminen ohjelma).
    https://www.youtube.com/watch?v=Vy9UgOj42Mw
     
  10. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näitä vertailtiin Vauhdin Maailmassa muistaakseni 90-luvun vaihteen kummallakin puolen. Ei sinänsä kiihdytysmittauksilla (jokainen arvaa miten siinä olisi käynyt) vaan (periaatteessa fyysisesti identtisten) pikataipaleitten ajoilla. Muistaakseni lopputulos oli, että alustateknologia, nelivetoteknologia ja rengasteknologia olivat edenneet niin paljon, ettei wanhoilla B-ryhmäläisillä enää olisi pärjännyt.

    Kukaan ei tietysti uskaltanut sanoa, että kokeilkaapa kipata se Audin 5-pyttyinen B-ryhmän mosa sinne A-ryhmän tms. ralliautoon niillä uusilla "hi-tek renkailla, nelivedolla ja alustalla" niin katotaan sit uudelleen...
     
  11. Larry

    Larry Double Gearhead

    Suurajot 1985... Audi S1 ja Stig Blomqvist... hurja yhdistelmä.
    Katsokaahan tubesta kuinka ukko käskee Quattroa.
    -85:hän oli ainoa vuosi kun Audi oli Jyväskylässä S1:llä.
    Muistot palailevat Kuukanpään ek:lle...
     
  12. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Henkka ja Lancia Delta S4, 550hv ja 890kg. Kävi kyllä hengen päälle mutta hän veti loppuun asti.Kovin vetomies..Kannattaa tosiaan muistaa että ennen nuo kisat oli vähän pidempiä kuin tänään.Kuinka kuskit tänään itkisi jos kisat olisi yhtä pitkiä kuin tuolloin ja ajeltais vähän pimeessäkin..
     
  13. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    Tuo on jääny paremmin mieleen jostain syystä paremmin kun jälkeensyntyneet nelivetoiset.

    Vuonna 1981 Lancia aloitti 037:n suunnittelun, niin että se sopisi silloiseen uusien FIA:n B-ryhmän ohjesääntöjen mukaiseksi joka salli autojen rakentamisen niin että edeltäviä malleja rakennettiin vain muutama. Projektinumero oli 037 joten tällä nimellä lopulta tunnettiin myös koko auto. Abarth, nykyään osa Lancia-Fiat yhdistystä, teki suunnittelutyön yhdessä Lancian kilpailuosaston sekä Pininfarina -korisuunnitteluyrityksen kanssa. Rallyn luokittelemiseksi vuoden 1982 rallikauteen rakennettiin noin 200 kappaletta vakioautoja jotka sopivat siihen FIA:n ohjesääntöön joka salli näiden autojen kilpailla B-ryhmän kilpailuissa.
    Auton debyyttikisa oli vuonna 1982 Costa Smeraldan rallissa Italiassa. Kaksi autoa osallistui kisaan, mutta kumpikin joutui keskeyttämään vaihdelaatikko-ongelmien vuoksi. Vuoden 1982 kausi oli muutenkin Lancian 037:lle epäonninen, johtuen monista keskeytyksistä. Monista alamäistä huolimatta auto saavutti muutaman voiton, mukaan lukien sen ensimmäisen maailmanmestaruussarjan voitto tuli Pace-rallissa Isossa-Britanniassa.
    Vuoden 1983 kausi oli monien osapuolien mielestä parempi kuin edellinen sillä siihen sisältyi maailmanmestaruus, kiitos Walter Röhrlin ohjastaman 037:n vaikkakin Audin neliveto Quattro olikin kova kilpailija. Vuodelle 1984 Lancia esitteli uuden Lancia Evolution 2 -mallin joka tuotti suuremman moottoritehon, mutta ei siltikään riittänyt tasaamaan nelivetojen uutta ylivoimaa rallin mestaruussarjassa, häviten Audille vuoden 1984 mestaruuden ja vuonna 1985 Peugeotin 205 T16:lla. Kauden 1985 rallin MM-sarjan viimeisessä kisassa, RAC rallissa, 037 korvattiin Lancian tehtaan uudella ralliautolla: Lancia Delta S4:llä joka sisälsi nelivedon sekä uniikin turbo- että mekaanisella-ahtimella varustetun moottorin.
     
  14. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Niin se Sierra. Mietin hetken mille vuodelle se pitäisi laittaa. Luokittelumallia rakennettiin (ja myytiin) 500 kappaletta vuonna 1987, joten kait auto sille vuodelle kuuluu. Tämän kyseisen auton vuosimallista ei ole tietoa, rata-auto on todennäköisesti rakennettu muusta aihiosta kuin juuri tuosta 500 auton erästä, jossa mm. ohjaus oli oikealla puolella.

    Mittaus on tehty kesällä 1990 ja laitan seuraksi A-ryhmän M3:n arvot. Bemari on 2.5-litrainen ja ilmeisesti siksi juurikin vuosimallia 1990.

    Auto on siis A-ryhmän Ford Sierra Cosworth RS 500, moottorin tilavuus 1958 cc, tutut tuplanokat ja neliventtiilikansi; poraus 91.2 milliä ja isku 76.95 milliä. Boschin polttoaineensuihkutus, Garretin TO4 turboahdin, ilmoitettu teho 480 hv 6750 rpm, ilmoitettu vääntö 490 Nm 5900 rpm. Viisivaihteinen manuaali, auton paino n. 1100 kiloa.

    - 0….80 km/h: 3.47 s
    - 0…100 km/h: 4.92 s
    - 0…140 km/h: 7.49 s
    - 0…180 km/h: 11.52 s
    - 0…200 km/h: 13.72 s
    - 0….400 m: 12.60 s, 190 km/h
    - 0..1000 m: -
    - Huippunopeus: -

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sit A-ryhmän Bemari vertailun vuoksi, vaikka ei vuosimalliltaan sovikaan 80-lukuiseksi. No, olihan näitä M3:sia toki 2.3-litraisella jo 80-luvulla, joten menkööt.

    A-ryhmän M3 Bemarissa moottorina oli 2493 cc nelonen, luonnollisesti tuplanokilla ja neliventtiilikannella. Poraus 95.5 milliä ja isku 87.0 milliä. Ilmoitettu teho 330 hv 8500 rpm, ilmoitettu vääntö 290 Nm 7500 rpm. Viisivaihteinen manuaali, auton paino 1010 kiloa.

    - 0….80 km/h: 3.08 s
    - 0…100 km/h: 4.38 s
    - 0…140 km/h: 7.31 s
    - 0…180 km/h: 12.09 s
    - 0…200 km/h: 15.60 s
    - 0….400 m: 12.47 s, 183 km/h
    - 0..1000 m: -
    - Huippunopeus: -

    [​IMG]

    Varsin mielenkiintoista, eikö totta?
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa aiemmin tuli siis -87 Sierra RS500:n mittausarvot.

    Erittäin mielenkiintoiseksi tilanne menee, kun hypätään muutama vuosi taaksepäin:

    Vuosi 1983

    Vuosi 1983 aloitetaan kisapelillä. Super Star Camarolla. Tätä on nimittäin herkullista verrata Cossuun. Mittaukset teki aikanaan Tuulilasi-lehti ja tietysti Peiseler-pyörällä. Auton omisti Robert Lappalainen ja huhujen mukaan yksilö oli Suomen Nopein kyseisen luokan auto. Mittaukset tehtiin Räyskälän lentokentällä kylmällä asfaltilla lokakuussa.

    Ensin tekniikka. Mikäpä muu kuin maailman suosituin virimoottori eli pikkulohkoletukkahan se siellä. 350 kuutiotuumaa (+mahdollinen poraus), nelikurkkuinen Holley, suurin teho ”virittäjästä riippuen” noin 450 hv. Nelivaihteinen manuaali. Renkaina 265/575-15 Dunlop-sliksit. Minimipaino 1350 kg.

    Yllä olevien tietojen perusteella kiihtyvyys pitäisi olla heikompaa kuin Cossussa. Vaan oliko? No katsotaanpa…:

    - 0….80 km/h: 3.2 s
    - 0…100 km/h: 4.2 s
    - 0…140 km/h: 6.7 s
    - 0…180 km/h: 10.7 s
    - 0…200 km/h: 13.7 s
    - 0….400 m: 12.0 s, n. 190 km/h
    - 0..1000 m: 22.2 s, n. 228 km/h
    - Huippunopeus: -

    [​IMG]
     
  16. jknR

    jknR Gearhead

    Muistaakseni toi mitauksissa ollut Sierra on Sarlinin Kallen ja se on aito RS500. Olikohan Klaus Ludwikin ex auto. Toi M3:n tais olla Salmenaution?

    Edit. Siis se on vissiin tämä.
    [​IMG]
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Olet selvästikin jyvällä; itse en olisi muistanut edes noita nimiä.

    Sierra on tai ainakin oli Sarlinin Kallen ja auto mainittiin vuoden -89 kisaraporteissa. En tiedä sit minä vuonna auto saapui Suomeen. Edellinen omistaja oli jutun mukaan sakemanni nimeltä Frank Biela.

    M3 oli Tuisku Urpialan. Hänellä ja samassa testissä oli myös DTM-vireessä ollut M3, jossa ilmoitettu teho vähän pienempi kuin A-ryhmäläisessä M3:ssa ja vartilla auto liikahti 12.49 187 km/h loppunopeudella.
     
  18. RS270

    RS270 1st gear

  19. jknR

    jknR Gearhead

    Ihan hyvin toikin vapari rata-autolle. Mitä eroa noissa DTM ja A-ryhmäläisiiä oli?
     
  20. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Vapaa imupuoli DTM:ssä. Luisti läppien sijaan, tietty samalla imusarja uusiksi, tuplat polttoaineensuuttimet ja suorasytkä.

    Ilmeisesti infolaatikossa tiedot ristissä tekniikan osalta, eli DTM:ssä se 330 hv, A-ryhmäläisessä 315.
     

Kerro tästä muillekin!