Kromauksesta taas..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Visa, 29.11.2019.

  1. Visa

    Visa Gearhead

    Lienee kokemusta paikasta? Tulee piruvie toi pääsiäinen nii äkkiä, että kiire tulee, jos haluaa osat takasin siihen mennessä.
     
  2. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Uskomatonta jos kromaus tehty Loimaalla? Tuo kupari ei kyllä periaatteessa koskaan ole kromin alla,vaan nikkelin alla,vaikea uskoa että saa seinään hipaisemalla kupariin asti raavittua.Kromi saattaa lähteä nikkelin päältä melko helpostikkin jos on sattunut virhe kromauksessa.
    Tuo ettei uudelleen kromaus KOSKAAN VASTAA alkuperäistä kromausta,ei sinänsä pidä paikkaansa,todenperäistä siinä on kylläkin se,että nykyään käytetään paljon nk.huonekalukromausta ja muutenkin ohuempia pinnoitteita.50 luvun Mossen puskuri ei juurikaan ruostu,vaikka olis vuosia kuusenalla,syynä on pitkälti se,että siihen aikaan ei tunnettu kiiltonikkeliä ja osat jouduttiin pinnoitamaan paksulti moneen kertaan kuparilla ja nikkelillä ja aina jokavälissä kiilloittamaan.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Ja kromin myrkyllisyyden takia kromiyhdisteet muutettu ja säästöä haetaan ohkaisemmalla paksuudella.
     
  4. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Oikeastaan tuo ei pidä paikkaansa,kromikylvyt ovat vaan monessa paikassa vaihdettu nk.kolmiarvoisiin kylpyihin,sillä ei sinänsä ole merkitystä koska alla olevat pinnoitteet määrävät esim,korroosionkeston.Nykyään tuo korrosionkesto saavutettaisiin ilman kupariakin esim. kolmikerrosnikkelillä,näitä ei vaan ole juurikaan käytössä koska melkein kaikki teollinen kromaaminen on nykyään tuota "huonekalukromia",tämäkin kestää kyllä harrastepeleissä hyvin kunhan ne pidetään hyvässä vahassa ja esim.puskurit suojataan sisäpinnoiltaan huolellisesti. Tietääkseni Amoila Oy ja Loimaan kromaus kyllä laittavat aina kuparin alle.
     
    Poke ja f34 tykkäävät tästä.
  5. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    On kokemusta.
    VIIMEINEN setti kesti yli vuoden ja siitäkin lähettelin osan takaisin.
    Niiden takaisin saamiseksi piti jo hieman uhkailla...
     
    Visa ja Poke tykkäävät tästä.
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mikä osa sulla on hukassa?
    Mulla nimittäin on yksi Arturilta tullut osa joka ei kuulu mulle….

    Tapahtui siten, että mun VIIMEISESSÄ osakuormassa oli mukana osa X, kun osat tuli viimein takaisin kyseinen osa X oli väärästä autosta. Eli osa oli oikea/"lähes samanlainen" mutta ei se minkä olin lähettänyt.
    Epäilen, että jollakin on minulle kuuluva osa ja mulla hänelle.
    Arturilla ei ole mitään jäljitettävyyttä osiin, eli mulla ei ole mitään mahdollisuutta palauttaa osaa oikealle omistajalle, joka sitä varmasti kovasti kaipaa.... Osa pysyy kyllä mulla tallessa ja oikea omistaja saa sen kyllä kun osaa vaan kysyä oikeata osaa.
    Yv:tä voi lähettää
     
    Poke tykkää tästä.
  7. PLATERS

    PLATERS 1st gear

    Tuo ulkomaille lähettäminen on melko riskaabelia? Suomessakin noi hommat kyllä pitäis hoitua,puskurien kromaus ei kyllä onnistu nykyään vissiin kuin Loimaan Kromauksessa,Amoilassa pitäis kyllä hoitua kaikki,firma on kromannut esim.alumiinia vuodesta 80 asti;)
     
    Poke tykkää tästä.
  8. 50sCaddy

    50sCaddy 3rd gear

    Vuosien varrella olen kromauttanut osia eri projekteihin Suomessa (kolmessa eri paikassa), Ruotsissa, Puolassa ja USA:ssa. Jos kuutioi aihetta sen mukaan, mitä edellä on tullut ilmi, niin omien kokemusteni mukaan:


    Laatu

    Oman kokemuksen mukaan parhaat kromaukset ovat tulleet Loimaan kromaamosta ja Ruotsista. Puolan laatu suht okei, mutta kyllä niistä mielestäni löytyi sanomista enemmän kuin noista ennen mainituista. Jenkkikromi (uudelleen kromattu siis..) oli oikeastaan pettymys, jos nyt suoraan sanoo. Onhan ne kiiltävät ja silleen, mutta kromi alkoi yhdestä puskurista kuoriutumaan parista kohtaa. Eikä ole kolhittu. Yhden jenkkikromatun puskurin kulma pääsi kerran lipeämään käsistä ja kopsahti lattiaan. Kromi irti osuman kohdalta ja osa pilalla. Tämän osan uudelleen kromauksessa Ruotsissa, kromaaja haukkui sen olevan laadullisesti ihan roskaa.

    Mikä sitten on laadukasta, riippuu varmasti itse kunkin omista näkemyksistä ja odotuksista. Sen verran voisi sanoa, että hyvästä aihiosta saa helpommin taas hyvän. Huonosta aihiosta ei välttämättä saa hyvää, joskus ei ole edes mahdollista kromauttaa uudelleen. Erityisesti sinkkivaluosat ovat välillä olleet hieman ongelmallisia tapauksia.


    Aikataulut

    Keskimäärin kromausreissulla on mennyt reilusti yli puoli vuotta. Tätä pitempiäkin aikoja on osia odoteltu. Nopein kierros on ollut n. 3 kk luokkaa. Mutta tässä pitää muistaa se, että talvet on niitä kiireisimpiä aikoja aina, kun kaikki roudaa osiaa työstettäväksi. Jos nyt herää osien kromaustarpeisiin, niin kevättä ajatellen on jo myöhässä, tai ainakin hyvin haastelliseksi menee.


    Hinta

    Kromaaminen maksaa aina, teettipä sen missä hyvänsä. Omasta kokemuksesta, en pitänyt Puolaa mitenkään erityisen edullisena vaihtoehtona. Kromattavia osia on toki aina ollut nipullinen yhdessä satsissa, joten hintavertailu per osa ei aina ole mahdollista. Osien lähettely kauemmas lisää kustannuksia. Eli näennäisesti hieman halvempi työn hinta ei kerro koko totuutta. Jos lähettelet osia erityisesti ulkomaille, selvitä ensin lähetyskustannukset yms.


    Lopuksi, oma viimeisin kromauskeikka hoidettiin Loimaan kromauksessa tänä syksynä. Kanssakäyminen oli hyvin asiallista ja ystävällistä, aikataulut sekä budjetti pitivät juuri sen mukaan mitä oli sovittu. Satsissa oli pari puskuria sekä nipullinen sinkkivaluosia. Kaikkiaan mielestäni työn jälki oli hyvää ja vastasi omia odotuksiani. Jos pilkkua viilaa ja ns. suurennuslasin kanssa pinnat käy läpi, joitakin pieniä virheeksi luokiteltavia asioita löytyi. Mutta vastaavia on tullut eteen myös muilta kromaajilta. Pistäen asiat perspektiiviin, mielestäni hinta/laatu-suhde oli kohdillaan. Samoin asioimisen helppoudelle annan ainakin itse arvoa. On siinäkin nimittäin melkoisesti duunia, kun puuhaat osien lähettämistä/palauttamista toiseen maahan. Puhumattakaan jos viet ne itse paikan päälle.

    Parhaiten asiat oman projektin suhteen selviää tietysti ottamalla yhteys kromaamoon, saat siten tarkimmat tiedot mitä maksaa ja kauan kestää. Nää on sen verran yksilöllisiä juttuja, ettei niistä muuten todellista tilannetta saa selville.
     
    karivanner1, Dataviilaaja, Visa ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. Visa

    Visa Gearhead

    Joo. Vähän tässä alkaa tulla sellanen olo, että keksin jotain muuta kromauksen sijaan ensi keväälle ja touhuaa kromaukset sitten pienemmän kiireen kanssa.
     
  10. Nimellinen

    Nimellinen Gearhead

    Onko kukaan kromauttanut onnistuneesti vanhoja alumiiniosia jossain. Mulla olis tarvetta kromauttaa -57 Eldoradon takapuskurit, jotka ovat siis alumiinia. Loimaalla poistatin vanhat kromit, mutta pinnoittamaan eivät rupea. Joku epäpuhtausongelma tjsp, jonka vuoksi ei kuulemma onnistu.
     
  11. 22mafeja

    22mafeja 3rd gear

    Minulla jäi viime vuoden lopussa tulleesta toimituksesta pois molemmat impala 1960 tuuletusikkunan kehykset. Artur yrittää edelleen korjata tilanteen eikä ole onnistunut ihan vielä. Jos kyseessä on samat osat voin vielä antaa valunumerot tarvittaessa.
    045-8544401
     
  12. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Mulla olis monte carlon maski joka tarvis tuoretta kromipintaa, Loimaan putiikista viimeaikaisia kokemuksia kellään?
    Se kiinnostaa koska kotimaassa ja mulla vain yksi osa joka olisi pintaa vailla.
     
  13. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Maski lienee alumiinista tehty ja kiiltoanodisoitu. En haluaisi masentaa, mutta ei onnistu kromaus eikä oikein mitään muutakaan parannuskeinoa ole. Teoriassa ehkä, mutta ei käytännössä.

    Ei se tällainen ole? https://www.ebay.com/itm/354683015612
     
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Tiedän ettei alumiinia voi kromata, väitän vaan ettei tuo ainakaan sitä materiaalia ole. Veikkaan jonkinlaiseksi sinkkivaluksi.
    Mitä itse asiaa hieman tutkinut niin maskit on ilmeisesti 1-kopan monte carlon puute eli reproja ei saisi.

    Tuo linkin maski on -72 malliseen, mulla monte carlo on -71 joten ei ole ihan samanlainen
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Harley-Davidsonin mattamustan valtavirran ohessa on joukko malleja, joissa on koneen osia (venttiilikopat, moottorin posket) kromattu. Osajoukko vanhempien mallien omistajista toki tuskailee hilseilevän kromin kanssa, mut voi sitä alsaa kromata yhtä lailla kuin painevalualsaa voi eloksoida (laikukkaaksi).

    Aamupalaverissa kuuntelin että meidän firman tuotetta oli tilattu pienerä, kymmeniä kromattuna. Tilaus oli jo suorituksessa. Antaa nöösien oppia. Ekaksi pitäisi valita pintakäsittelyyn ne osat, joissa ei ole valuhuokoset pinnassa. Sitten ne pitää kiillottaa. Sen jälkeen pitää valita lisää aihioita, koska huokoset. Ja sitten laittaa niklaamoon ne ja ... jos erä jää vajaaksi, tehdä toinen kierros. Onnea osallistuneille.
     
  16. Mija

    Mija 1st gear

    Loimaa kromailee myös sinkkipainevalua
     

Kerro tästä muillekin!