kromaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja rl, 25.9.2003.

  1. rl

    rl Gearhead

    tietääkö kukaan onko suomessa laadukkaita kromaamoja joilta onnistuu myös pohjatyöt
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    EI OLE,KOSKA SUOMESSA KÄSITTÄÄKSENI EI PANNA KUPARIA ALLE.AINASKI ME OULULAISET LÄHETETÄÄN OSAT RAPAKON TAA KROMATTAVAKSI JOS HALUAA PRIIMAA.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kai se kuparointi vältämätöntä ole jos pohjat saadaan muuten niin hyväksi että voidaan kromata suoraan... ja toisaalta kupari ja teräs voi aiheuttaa kalvaanisen parin
     
  4. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Tiedän Turussakin kaksi firmaa, jotka kuparoivat tarvittaessa kromattavia osia. Oman kokemukseni perusteella kuparointi on kesäkäytössä olevassa ajoneuvossa välttämätön ainakin sinkkipainevaluosissa, ei välttämätön muualla.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    NO AINAKI KU KUUNTELEE KAVEREITA JOTKA TEKEE KORIHOMMIA TYÖKSEEN NIIN SANOO ETTÄ KUPAROINTI VARMISTAA KROMIN PYSYMISEN.TOIMII TAVALLAAN JOUSTO-OSANA TERÄKSEN JA KROMIN VÄLILLA
     
  6. DeS

    DeS Gearhead

    Kuparia tarvitaan sinkkipainevaluosissa "eristeenä" kun kikkare laitetaan kromausaltaan happoon ko. osa katoaa ilman kuparia. Teräksessä pidentää kromauksen ikää ja pohjien teossa auttaa samoin kuin hiontaväri maalauksessa
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oikeaoppinen kromaus sisältää kupari, nikkeli ja kromikerokset. Halpakromauksessa jätetään kupari pois. Jää siis yksi aikaa vievä työvaihe pois. Kupari voidaan ajatella eräänlaiseksi pohjamaaliksi.Pehmeänä materiaalina se on helppo kiillottaa jolloin lopullinen pinta on tasaisempi (lue kiiltävämpi).

    Pohjatyöt on koko homman tärkein vaihe. Pinnoite kerrokset on niin ohuet, että kaikki pohjissa olevat naarmut näkyvät myös lopullisessa pinnassa.

    Ja lopuksi, kuparin lisäksi myös nikkeli ja kromi ovat terästä tai sinkkivalua jalompia, joten ilman kupariakin syntyy korroosio pari ja pelti tai sinkkivalu syöpyy jos pinnoitteeseen tulee esim halkeama. Pellin tapauksessa kromipinta kuoriutuu levyinä irti ja sinkin tapauksessa tulee "ruusu" pisteitä.

    Tapio
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi voi pojat!!!! Ei kyllä kannata vastata jos ei tiedä koko asiasta yhtään mitään. Käykää hakemassa kirjastosta vaikka korroosioneston perusteet tai joku galvanotekniikan kirja ja LUKEKAA se!!!!!
    Niin jatketaan sitten harjoituksia.

    Turussa on ainakin yksi ihan hyvä kromaamo
    http://www.niklaamorautio.fi/entisointi.html
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Tuli mieleen jotta onkos kukaan kokeillut kuparoida tollasia järeempiä osia itse vaikka TIG vehkeillä onko se kupari jota saa lankana kelvollista kromin alle, saisin täytettyä noita suurimpia monttuja ja vaikka itsetehdyjen osien hitsaus-saumoja jne.... ???

    :-o :-o :-o
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    TÄH? Nyt mie en oikeen hokaa??? ,tarkennatko
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko tietoa että vieläkö Noormarkussa kromaillaan ? Oratel, Oratec tai joku semmoinen lastenvaunutehdas.
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    Aina välillä kuulee juttuja Virossa kromauttamisesta.
    Onko kenelläkään tietoa/kokemusta?
     
  13. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Sekä täällä kaakossa Viipurin telakan kromaus mahdollisuudesta. Siittä en tiedä onko tuolla kukaan mitä käyttänyt, tai saanut tavaroitaan takasi. Meille tarjottiin n. 95 tuota mahdollisuutta, jäi silloin kokeilematta :sad: Tuon ajankohdan jälkeen siellä on ainkin ollu omistussuhteiden vaihtumista ym.
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Se kuparointi ei sinänsä ole kun yks työvaihe lisää tossa kromauksessa, suuri töisimpiä ja siten hintaa tekeviä ovat kuitenkin ne pohjatyöt. Mä oon joskus kauan sitten ite hopeoinut jotain pikkuosia ihan akkulaturilla ja vanhalla luokkasormuksella, ja ihan hyvin onnistu:) Virossa tehdään laadukasta kromaustyötä, +3725143420, mutta halpaa se ei ole.
     
  15. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Tästä aiheesta on ollut vastikään juttua toisella aihealueella, en muista missä. Kupari on ainoa täysin tiivis kerros, ainoa joka eristää pinnoitettavan metallin sään armoilta. Nikkelikerroksessa, sillä noin 20 mikron paksuudella mitä yleensä käytetään, on aina pieniä huokosia ja säröjä, jotka näkyvät mikroskoopilla. Kromikerros on taas TODELLA OHUT, 0.5-5 mikroa, eikä eristä mitään. Se vaan ei hapetu samalla tavalla kuin nikkeli, ja säilyttää kiiltonsa. On myös nikkeliä kovempaa ja kestää mekaanista kulutusta paremmin.
     
  16. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    Entäs messingin käyttö kromin alla. Joitain 50 vuotta vanhoja jenkkiosia hioessani pinnoitevapaiksi olen törmännyt kellertävään pinnoitteeseen kromin alla. Joku väitti sen olevan messinkiä. Aine on kovemman oloista kuin rauta ja kerros vaikuttaa aika paksulta, voisi olla paksumpi kuin tuo 20 mikroa. Onko jollain tietoa?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehkäpä nuo tuli jo luettua opiskeluaikana. Tämä kromaus homma tuntuu olevan perusharrastajille jonkinlainen mysteeri. Onhan se tietenkin ihme, että puskuri voi kiiltää eikä ruostu sateessa. Mutta kyse on kuitenkin puhtaasti sähkökemiasta kuten korroosiossakin. Rautahan voidaan suojata korroosiolta joko jalommalla tai epäjalommalla metallilla tai sitten eristää se ympäristöstä esim maalaamalla. Puskurin tapauksessa epäjalompi metalli (sinkki) näyttäisi aika typerälle. Samoin köyhänmiehen kromi (Horna maali). Jää siis jäljelle enää jalommalla metallilla pinnoittaminen. Näistä kromaus antaa puskureille kauniin kiillon. Vaihtoehtona olisi ruostumaton teräs, mutta näin puskureista olisi tullut aikoinaan kalliimpia. Nykyäänhän puskurit tehdään muovista, joten ne ei myöskään ruostu.

    Raution niklaamo on kallis. Jenkeissä tekevät pohjatöineen puolta halvemmalla.

    Tapio
     
  18. DeS

    DeS Gearhead

    Se kellertävä vois olla nikkeliä, kun tuolla messingillä ei mun ymmärtääkseni pysty elektrolyyttisesti pinnoittamaan ts. aine jolla pinnoitetaan täytyis olla puhdasta alkuainetta. korjatkaa jos olen väärässä
     
  19. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    DeS:in kommentti tukee tuumailuani. Muuan asioista perillä oleva taho esitti tuon messinkiteorian. Itse en siihen oikeasti uskonut. Sen verran kovaa hiottavaa tuo keltainen materiaali on.

    Tämä siis vahvistaa olettamukseni, että ainakaan Chevroletin, Packardin ja Henry J:n kiilto-osien valmistajat eivät osiaan juuri kuparoineet (tai messingoineet) ennen niklausta ja kromausta. Osa palikoista oli kestänyt yllättävänkin hyvin pinnoitteissaan yli viisikymmentä vuotta...
     
  20. DeS

    DeS Gearhead

    Eikä löytynyt Sotonkaan kromien alta kuparia kun palikat tuli elektrolyyttisestä krominpoistosta. kaverin '60 cadillacin puskureissa oli kupari alla. tuossa e-lyysi poistossakaan ei aivan kaikki vanha kromi ja nikkeli lähde ja nuo jämät sitten tarvii hioa pois tai uusi kromi kesii ko. kohdista irti
     

Kerro tästä muillekin!