Kromausfirma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ovaali, 16.7.2008.

  1. shark

    shark 3rd gear

    Säästä hikeä ,rahaa ja kromaajan hermoja ÄLÄKÄ TEE TÄTÄ ITSE!!
    Ei ainakaan rälläkällä ,sillä tulos on aaltopahvi.

    Kromasin kaverille Suomeen Dartin -65 takapuskurin.Hintaan sisältyi krominpoisto,hiekkapuhallus,oikaisu,niklaus ,kuparointi kahteen kertaan ja kromaus ja hintaa tuli 12.500 kr eli n.1200 ekyä päivän kurssin mukaan.(sisältäen alvin).

    Tietty jokainen osa on oma yksilönsä ja vaatii eri työmäärän.

    Täällä kylällä on eräs hitsarikaveri jota kaikki käyttää.
    Hän ei tee muuta työkseen kuin erikoisempia autohommia.Uskomaton, eritoten alumiinin ja raudan hitsauksessa.
    On pelastanut lukemattomia 50 -lukulaisten puskurinpäitä jotka pakokaasut on harsottaneet muistuttamaan hämähäkinseittiä.
     
  2. rokki383

    rokki383 Gearhead

    joo mäkin oon sitä mieltä että varmaan onnistuu polakeilta kromaaminen, kokemusta ei oo mutta kiinnostusta ois kuitenkin koittaa, ei ne vanhojen ruplahymyjen kromipuskurit oo yhtään dollarihymyä huonommin kromattu, jos joku saa niistä hinnoista tietoa niin jos laittas ystävällisesti muittenki tietoon
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Puolalaisen kromaamon testausta ei ole unohdettu. Työkiireet on vain olleet hidasteena, mutta asia on listalla. :wink:
     
  4. 63S88

    63S88 Gearhead

    Tämä koki samat kuviot:

    [​IMG]
    [​IMG]
    8) 8)
     
  5. Ovaali

    Ovaali Gearhead

    Nyt on kyselty useammasta Suomi kromaamosta tarjouksia osien kromaamisesta ja näyttää kyllä siltä,että kamat lähtee Puolaan.....
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Juuri näin.... !!! Ei se taantuma sitten vieläkään kosketa suomalaisia kromaamoja. :odroll:
     
  7. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Lähetin 6 kiloa sinkkipainevaluosia Puolaan kromattavaksi ja he ilmoittivat,että toimitusaika on noin 6 viikkoa.Se kuulosti todella kohtuulliselta ajalta,verrattuna Suomikromaamoihin.Sitäpaitsi eivät suostuneet ottamaan Suomessa vastaan nopeusmittarin kehystä ja valittivat sinkkipainevalun kromaamisen vaikeutta.
    vajaa 3 viikkoa meni ja Puolasta tuli ilmoitus että osat alkaa olla valmiita .Valittivat että jää pari pientä naarmua,mutta onneksi semmoiseen paikkaan ettei näy.
    Palvelu on ollut uskomattoman nopeaa ja he ovat pitäneet minua koko ajan ajan tasalla.Kuviakin on tullut eri vaiheista.
    Heti kun saan osani takaisin lähetän uuden satsin.Jos Vaasan lähistöltä löytyy halukkaita lähettämään osia kromattavaksi,niin ei ku yyveetä mulle.Puskurin kromaus maksaa noin 700 euroa ja mun kamat tuli maksamaan 250 euroa(6 kg ja 9 esinettä)
     
  8. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Jos Puolasta löytyy ammattitaitoa tehdä suorasta levystä käsin alumiinikorisia Cobria rosterirungolla (joka kelpasi itse Carroll Shelbyllekin), niin miksei sieltä löytyisi ammattitaitoista kromausta.

    Kuvia Cobran valmistuksesta
    Valmistus
    Korit
    Rungot


    Videoita
    http://www.youtube.com/watch?v=v1dqV2qi ... re=related
    http://www.youtube.com/watch?v=vQQQxAyH ... re=related


    Kromauksen pinnan hyvyys on katsojasta kiinni. Kaveri oli noutamassa omia osiaan eräästä suomalaisesta kromaamosta. Samalla kertaa joku mies nouti Mustanginsa osia ja kehui niiden kromausta loistavaksi. Kaverin mielestä Mustin osat oli täynnä virheitä.... Mun kaveri on varmaan kokeillut kaikki konstit Suomessa yrittäessään löytää kunnon kromausjälkeä. Eikä ole ollut rahasta kiinni, vuosi sitten oli palanut jotain 20000€ yhden 50 luvun auton osien kromauksiin, eikä siinä ole mukana puskureita. Joitain osia on tehty kolmeen kertaan, joitain osia on tärveltynyt korjauskelvottomiksi. Joitain osia kävi Ruotsissakin, mutta ei ollut kaikilta osin toivottu tulos. Kromaus oli loistava mutta pohjat ei mitenkään viimeisen päälle. Viimeisin kuvio taitaa olla osien hiominen Suomessa ja kromaus Ruotsissa?

    Itse olen nähnyt jenkeissä kromauksessa käytetyn kyynärvarren kokoisen monimuotoisen maskin osan, ja mielestäni se oli aika kehno, mutta pääasia, että omistaja oli tyytyväinen.

    Anekdoottina mainittakoon hintavertailu, jonka eräs suomalainen maailmanlaajuinen "laitevalmistaja" teki viitisen vuotta sitten. En muista enään tarkalleen hintoja, mutta suuruusluokka oli tätä luokkaa. Yhden teräsosan valmistaminen, ei kokoonpanoa tms. Eräkoko jotain.

    Suomessa 25€
    Virossa 7€
    Puolassa 2,50 €
    Kiinassa alle euron
     
  9. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Siis puolaan! Saiskohan tollaista cobraa ostaa suoraan tehtaalta "eu" autona :eek: No ei varmaan mutta ihan tajutonta osaamista.
     
  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Hintaeron jotenkin ymmärtää, mutta jos laatu on suomalaisvalmisteisissa osissa perseestä, verrattuna noihin "halpatuontantomaihin", niin ei voi kuin ihmetellä mitä kotimainen "laatu" oikein on. :-?
     
  11. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    BRC1:llä on varmana ISO lista Suomalaista kromausfirmoista mitkä ottaa vastaan rapiat 2m halkaisijaltaan olevia puskureita. Ja omaakin kokemusta ko. firmojen käytöstä on laittaa tänne foorumeille...?
     
  12. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei ole kokemusta 2 metrin puskureista..Paljon taas kokemusta pienempien osien kromauttamisesta,sinkkauksesta,eloksoinnista,pulveroinnista . Ja ko yritysten asiakaspalvelusta..

    Puskurit on tällä hetkellä ruotsissa. Lupaan kyllä pistää kuvat ja hinnan kun sieltä saapuvat.

    Oikein kauhulla odotan kun vuoden - parin päästä pitäisi alkaa painimaan maalauttamisen kanssa .. Voi olla rahoittavat ja alkoholi tarpeen.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Mitä hintaluokkaa noiden puskurien kromauttaminen ruotsissa tulee maksamaan?

    Juu,maalauksen kanssa voi olla pientä painia jos ihan huippua haluaa :rotfl:
    Ite olen nähnyt eläissäni vaan yhden erittäin hyvin maalatun auton...
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kerron kyllä heti kuvien kera kun tänne saapuvat. Meni isomman rontin mukana joten en päässyt paljoa toimitusajoista tinkimään.
     
  15. shark

    shark 3rd gear

    Hinta yksilökohtainen riippuen koosta ja kunnosta.

    Hiukka eroa jonkun Mustangin ja -58 Buickin takapuskurilla :lol:

    Teetätin yhdelle kaverille Dartin takapuskurin syksyllä.

    Aika paljon oikaisua(kiero päistä) ja takomista.Kromauksen poisto,hiekkapuhallus takapuolelta,niklaus,kuparointi,hionta,kuparointi,hionta,kuparointi,kiillotus ja kromaus.

    Maksoi 1100 ekyä.

    M.m. kemikaalien hinnat on nousseet aika rajusti parissa vuodessa ,joka tietty vaikuttaa juuri kromauksen hintaan.
     
  16. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Sain eilen paketin Puolasta ja täytyy sanoa,että olivat Puolan pojat tehneet upeata työtä.Saivat paskoista sinkkipainevaluosista uuden veroisia. Aikataulu alittui monella viikolla ja hinta minkä Adam ilmoitti, piti eurolleen. Tarkoitus olisi lähettää lisää osia Puolaan ja olen järjestänyt kuljetuksen, joten jos kiinnostaa niin ota yhteyttä.
    Vielä voisi kehua vähän lisääkin, eli myös paketointi oli huippuluokkaa!

    Asiasta kiinostuneille kuvia TÄSTÄ
     
  17. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Upeeta!! Todella hienoa että löytyy vaihtoehto kotimaiselle "palvelulle"

    Kiitos kun toimit koekaniinina .. Omassa rojektissa myös sinkkipainevalu osia ja muuta kromausta kaipaavaa. Ensi talvenjuttuja tosin.
     
  18. ip

    ip 3rd gear

    Mitä noi kustansi? olihan se tuolla se hintaki kun ottaa silmän käteen!
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Yyyveetä lähti! 8)
     
  20. -vellu

    -vellu Gearhead

    YV:tä laitettu kelloooppeliille 8)
     

Kerro tästä muillekin!