Kromausfirma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Ovaali, 16.7.2008.

  1. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    kelloooppeli

    Hi!

    Näkyy yhteydenottoja lähteneen kelloooppelille siihen malliin,että joutuu kohta isomman kuljetuspelin tilaamaan kun seuraava rontti lähtee matkaan. :lol:

    No ehkä isommasta erästä voi hinnan neuvotella sopivaksi. :poff:
     
  2. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Kiitettävästi on tullut yhteydenottoja,eli tarvetta tuntuu olevan.Olen varannut Puolaan menevästä rekasta 3 eurolavapaikkaa ja lähetän omat osani joka tapauksessa maaliskuun lopussa.Mutta mitä enemmän saamme tavaraa sinne kerralla ,rahdin osuus pienenee ja voimme saada ehkä alennusta kromauksesta.No sen asian sovin Adamin kanssa sitten kun tiedän todellisen osien määrän.
    Jos on pieniä osia ja et pysty toimittamaan niitä edullisesti mulle tänne Vaasaan,kannattaa ehkä lähettää ne suoraan Puolaan DPD kuljetusfirman kautta.Maksaa luokkaa 40 euroa/siivu,mutta silloin heillä on kokorajoitus paketissa.
    Tilaa siis on vielä,joten jos haluat kromauttaa esim. puskurisi ,niin eiku yyveetä mulle.
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Vielä täytyy hattua nostaa Kelloooppelille hyvästä pohjatyöstä Vittmanin suuntaan.

    Lähetin omista osistani selkeät kuvat joissa mitat ym tiedot. Ja sain muutaman päivän kuluttua vastauksen selvällä suomella jossa hinta-arviot ja mahdollinen toimitusaika.

    Paketin pistän tänään postiin ja jatkan aiheesta raportointia kun hommat etenee. Tässä vaiheessa näyttää erittäin hyvältä 8) 8) 8)
     
  4. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Adamilla on kestänyt aika kauan cadillacin puskurien arvioiminen,mutta en sitä yhtään ihmettele.On se niin massiivinen laitos.Uskon,että kun hän sen saa tehtyä suma alkaa purkautua.Mulla on aika monta puskuria ja muuta palikkaa arvioimatta,mutta en lähetä niitä vielä.Taitaa Adamin sähköposti olla muutenkin täynnä kyselyjä ja hyvä niin.
    Näillänäkymin ensi syksynäkin voisi paketin sinne laittaa,koska aika moni ilmoitti etteivät uskalla osia sinne lähettää kesän läheisyyden takia.Itselläkin jää tästä satsista osa pois.Ja mä en mene lupaamaan kenellekkään,että vappuna osat tulevat takaisin.Eiköhän se ole pääasia,että saamme ne takaisin hyvin tehtynä.
     
  5. Miniucco

    Miniucco 1st gear

    Hyvältä näyttää ja kuulostaa!
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ja paranee vaan!!!

    Tänään napsahti sähköposti puolasta jossa vahvistettiin osien saapuminen.

    Toisin kuin aikaisemmissa kokemuksissani pintakäsittelyiden suhteen - ilman mitään narinaa tai itkua . Hinta arvio ja toimitusaika pitää edelleen kutinsa :eek:

    Toki peruspessimistinä tuntuu että tämä on jo liian "helppoa" ollakseen totta :D

    Jatkan raportointia kun hommat etenee. 8)
     
  7. cadillac 1960

    cadillac 1960 1st gear

    minunkin osat oli saapunut adamille.
     
  8. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Kaveri kromautti vuosi sitten lounais-Suomessa '55 Buickin kaikki kiiltävät. Viikonloppuna kaiveltiin kamat suojapapereista ja yllätys oli melkoinen, kun osassa hiluista kromit oli jo irti kuparista.

    Semmosta se on suomalainen laatutyö. :mad:
     
  9. kelloooppeli

    kelloooppeli 1st gear

    Noin 300 kiloa tavaraa on tällähetkellä työn alla.Purehellin cadillacin osat ottivat ensimmäisenä työn alle,koska hän on ainoa joka tarvii osat tänä kesänä.
    Kun tavarat tulevat aikanaan takaisin,tiedän minkälainen laatutaso on teräksellä,alumiinilla ja sinkkipainevaluosilla.Puskureita on Puolassa tässä lähetyksessä 6 kpl.Oldssini puskurit on amerikassa kromatut ,joten vertailukohtaa löytyy.Kromaaminen amerikassa on toki puolet halvempaa,kuin puolassa.Joten toivon ,että pitävät puolanpojat kromauksen yhtä korkealla tasolla kuin viimeksi,kun kromautin kojelaudan osat.Hintatasolla he eivät voi kilpailla.
    Ensi syksynä olisi tarkoitus kerätä seuraava satsi.Olssistani jäi jonkinverran kromattavaa.Kun kerran lähdin tälle linjalle.kromautan kaikki kromiosat.
     
  10. arska82

    arska82 1st gear

    Mitäs tuohon sisältyy? Ilmeisesti kaikki esikäsittely tarvitsee tehdä itse?! Krominpoisto, korjaukset sekä kiillotukset täytyy hoitaa omin tein?! Noille jää siis kromausvaihe? Ittelläni olis kasa vanhakoppa escortin osia kromausta ja ajattelin tuonne laittaa. Tekevätkö muita pinnoitustöitä? Esim. keltapassivointia ja sinkitystä?
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kaikki sisältyy, pohjatyöt kiilloitukset yms.

    Riippuu ilmeisesti autosta, mutta esimerkiksi 1960 Cadillacin puskureita ei olisi saanut jenkeissäkään kromattua samaan hintaan, kuin mitä puolalaiset tekevät. Ei ne halvat ole Puolassakaan, mutta pidän hintatasoa silti erittäin kohtuullisena.

    Kommunikaatio pelaa mahtavasti! Tähän mennessä kaikki on sujunut hyvin. Adam lupasi lähetellä kuvia, kun työt edistyvät. Odotellaan...
     
  12. drpete

    drpete 3rd gear

    Meikäläisen Packardin (55 Clipper) puskuri oli jossain määrin yllättävän kallis, noin 850 egee, mutta ei musta kohtuuton silti. Hintaa nostaa se, että runko on tehty yhdestä osasta ja on näin ollen 2 m pitkä. Ei mahdu Adamin altaaseen, mistä syystä kaikki uitot on tehtävä jossain muualla alihankintana. Onneks sentään tekee. Olen ihan tyytyväinen, kun olin alustavasti varautunut yli kahden tonnin laskuun. Yhteensä puskurissa on viisi osaa.
    Tosta omasta työstä: Jos työtunti maksaa Puolassa 2,5 euroo, niin ei itte kannata tehdä juuri muuta kuin imuroida hiekat pois. Viikon työllä saa näennäisesti satasen säästön aikaan. Todennäköisemmin saa kuitenkin aikaan vaan vähintään 200 euroa vahinkoa.
    Mites muuten puskureiden takapuoli kannattaa suojata? Vähän ottaa aivoon, kun nuokin puskurit on joskus amerikassa jo kerran kromattu, ja nyt on koromattava uudestaan, kun kromit oli reunoista lähteneet kesimään.
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Enpä mä muuta ole puskureiden taakse laittanut, kuin sivellyt sinne paksuhkon kerroksen kotelonsuoja-ainetta. Kromin päälle vedetty maali ei todennäköisesti ainakaan auta mitään, kun ei se siinä pysy.

    Tästä oli jossain aikaisemmassa puskuritopcissa juttua, eli on niin, ettei joidenkin autojen puskureiden aihioita enää löydy amerikan ihmemaastakaan. 1960 Cadillac taisi olla yksi niistä. Varsinkin etupuskureiden alaosien löytäminen (läpi)ruosteettomina on aika tuuria. Omat olivat ehjät, mutta täynnä pintanaarmuja.

    Eikö olekin jännä, kun ihmiset luottavat ennemmin amerikan mehikaaneihin, kuin puolalaisiin? Jos lähettää puskurit jenkkeihin pinnoitettavaksi, niin se on ok, mutta jos ne menee tuohon melkein naapuriin, Puolaan, niin se on kauhistus. :poff: Eiköhän ne hukkaan mene missä vain, jos on mennäkseen... (toivottavasti eivät kuitenkaan) :odroll:
     
  14. drpete

    drpete 3rd gear

    No minulla on kyllä jo koko lailla karissut luottamus Amerikkalaisiin. Noin vuoden Autoilun jälkeen on käsitykseni Ameriikkalaisista kutakuinkin seuraava:

    1. Ameriikkalaisten tietokoneiden näppiksistä puuttuu välimerkit. Lisäksi Caps lock näppäin on jumissa. Eikä ne osaa edes Englantia vaikka niin väitääkin ihan perustuslaissa.

    2. Puolet tavaroiden tilauksista päättyy siihen, kun yhtäkkiä ne ei enää viitsikkään vastata johonkin kysymykseen. Tätä ihmettelen aina vaan.

    3. Amerikkalaiset ei tiedä missä on lähin postitoimisto. Tai sitten ne on niin laiskoja ettei ne jaksa sinne kävellä. FEDEX on kiva kun se tulee pihaan, ja asiakas maksaa.

    4. Autot ne laittaa näppärästi kitillä. Ja niitä kittejä sitten rapsitaan täällä irti ja kiroillaan. Tekniikan nimi on vissiin Show quality, tai jotain?

    5. Niistä tilauksista jotka lopulta saa tehtyä, puolessa on huomautettavaa. Mulla ois tallissa joutilaina Packard 320:n öljypohjan tiiviste, joka toimitettiin laatikon tiivisteenä, lasinpyyhkijän vacuumimoottori josta on korva irti, eikä jaksa pyöriä, ja sitten olis vissiin jonkun Cadillakin helmat, joissa lukee Packard 48 - 56.

    En lähettäisi Ameriikkalaisille laitettavaksi puskuria, enkä mielellään oikeen mitään muutakaan. Puolalaisista en epäile työn jälkeä hetkeäkään, lähinnä vaan mietityttää, notta onko ne miten rehellisiä. On sieltä tosin jo joku osansa takaisinkin saanut, että luotetaan siihen.
     
  15. cadillac 1960

    cadillac 1960 1st gear

    tänään tuli osia puolasta.ja oli todella hyvin tehty.ja yhteydenpito oli erinomainen koko hommasta arvosana 10.
     
  16. kauko-63

    kauko-63 Gearhead

    kuulostaapa mukavalta :D pitäsköhän ens talvena yrittää kerätä porukkaa ja lähettää uus satsi tonne puolaan jos siellä kerran hommansa osaavat,mulla ois tossa käkkylässä muutamia osia jotka vois tarvita uutta kromia pintaan.
     
  17. lesabre

    lesabre 1st gear

    Mikä tossa kromauksessa on niin ylitsepääsemättömän vaikeaa että sitä ei harjoiteta juuri ollenkaan Suomessa? Ja jos harjoitetaan on hinnat sitten puolet auton hinnasta..

    Tarviiko siihen jotain erikois ympäristölupia tms(kemikaaleille) vai mistä on kyse? Kuitenkin pelkästään omassa tuttavapiirissäni olisi samantien puolisen tusinaa harrastajaa vanhoista euroista jenkkeihin, jotka antaisivat osat heti kromattaviksi jos löytyisi joku pulju edes. Näin pk-seudulla.. Tuo Puolan kontakti on kyllä hyvä löytö!
     
  18. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Taitanee johtua siitä, että Suomessa ei ole enää ammattiylpeyttä, eikä käsityötaidon taitajia... Turha väittää, ettei kromauksista kukaan haluaisi maksaa. Kyllä maksajia löytyy, mutta silloin työnkin pitää olla hinta/laatu -suhteeltaan sopivaa.

    Pianhan tuon näkee, kun saan Cadillacin puskurit Puolasta kotiin, onko puolan poikien laatu kohdallaan tuonkin tyyppisissä osissa. Uskoisin, että on. Kommunikaatio on kyllä pelannut hienosti. :)
     
  19. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei se välttämättä ihan noinkaan ole. Jos kannattavalle toiminalle olisi mahdollisuuksia, niin kyllä sitä joku tekisi. Siis näiden parin nykyisen lisäksi. Rupisten auton osien uudelleenkromaus on varsin suuritöistä hommaa. Yhden jenkkipuskurin hiontaan ja kiillotukseen ei välttämättä päivä riitä. Sitä ennen siitä on pitänyt elekrolyyttisesti poistaa vanha kromi, ja loppusilauksena ne uudet kuparit, nikkelit ja kromit pintaan. Parin päivän työt ainakin. Mikä tahansa firma näkyy laskuttavan työtunnista vähintään 40-50 euroa. Tekee työn osalta luokkaa 800 euroa. Painavan puskurin heilutteluun nauhahiomakoneen ympärillä ei edes välttämättä yhden ihmisen voimat riitä. Ja muutenkin on varsin v-mäistä hommaa. Tähän vielä päälle tarvittavat hiontatarvikkeet, kemikaalit, sähköt, myrkyllisten jätteiden käsittelymaksut ym. Näiden suuruusluokasta mulla ei oo tietoa, mut hintaa joka tapauksessa kertyy suolaisesti. Ei ehkä kuitenkaan niitä maksavia asiakkaita löydy riittävästi.
     
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Unohtikin kertoa!


    Mopedin osat tulivat puolasta takasin ja jälki oli TODELLA HYVÄ!!!!!!!!!

    Hinta sisälsi pohjatyöt ym. Eikä nappeli olleet ihan helpoimmasta päästä.Ei yhtään virhettä!

    Kiitos vielä vinkistä Puolan suhteen. Auton osat lähteekin sitten talvella.
     

Kerro tästä muillekin!