Kromin poisto alumiinista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja forssu, 1.10.2009.

  1. forssu

    forssu Gearhead

    Mites se nyt meni, saako ihan "perus kromaamossa" aluvanteista vanhat kromit pois?
    Hapottaa ei kai viitti kun maalaisjärki sanois että alsa häviää ennen kromia :D

    Vai millä/miten lähtee? Tarkotus vaan maalata vanteet.

    -Jani-
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Soodapuhalluksella onnistuu.
     
  3. forssu

    forssu Gearhead

    Joo mutta kun jostaa on jo kromi puhki niin eikös se soodakin syö enemmän sitä alsaa ja sitte siinä on hitommoinen kuoppa? Hä :D
     
  4. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sooda ei syö alsaa. Kromin alta lähtee fillerit mäkeen ja kromit siinä reppuselässä lentää samalla.

    [​IMG]
    Tuolviisiin. 8)
     
  5. Nickel

    Nickel 1st gear

    Voi olla peruskromaamossa tekemätön paikka,kysäiseppä Amoilasta.
     
  6. forssu

    forssu Gearhead

    Katos peeveli! Ettei tässä nyt vaan joku ostos TV kikka ole kyseessä... :D

    Selvennäs vielä. Onko siinä joku kemiallinen inversio kun alumiinia ei syö vai kui? Ja kuitenki sillä lähtee alumiini ihan puhtaaks kaikesta muusta paitsi alumiini ite ei lähe?
     
  7. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Onko toi nyt oikeeta kromia ollenkaan? Vaikuttaa niin ufojutulta. Mitäs fillereitä siellä alumiinin ja kromin välissä on? Jos ne on jotain muita elektrolyyttisesti sinne laitettuja metallikerroksia kuten oikessa kromauksessa, niin kaikkihan ne pitäis olla kovempia kuin alumiini. :eek: Oisko siinä pinnassa joku vakuumialumiinipinnoite vai mikä se nyt on mitä muovin päällekin laitetaan? Ja tossa kuvassa näyttää, että pinnoite on kasautunut tuon logon syvennyksiin ja nurkkiin joihin kromi ei yleensä oo halukas menemään. Vai tulkitsinko edes kuvaa oikein, että oikeassa reunassa on sitä kromattua pintaa ja vasemmalla puhallettua?
     
  8. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Jaa-a, hyviä kysymyksiä.
    Mie en tiedä mitä siinä aluvanteen pinnassa oli ja oliko se oikeaa kromia ollenkaan.
    Pois se kuitenkin lähti.
    Tiedä sitten onko eroja vannevalmistajien menetelmissä?
    Kromisten (teräs)koristelistojen päältä taas kestää vetää soodalla, ei oo moksiskaan.
    Kuten ei rosterikaan eikä edes lasi.

    Kuvaa on luettu ihan oikein, O ja X on puhallettu.

    forssu: kemiasta en tiedä, mutta alumiinit puhdistuu.
    Pahan hapettuman joutuu toki ottaan esim. lasikuulalla pois.
    Puhalletuissa köykämiinivanteissa on vielä sorvin terän jättämä raidoitus näkyvillä.
    Me käydään Nastolassa kuorma-autolla aina välillä, pannaanko vanteet testiin?
    Jos ei lähde, ei se mitään maksakkaan. Kuljetus ilmainen jokatapauksessa.
     
  9. Nickel

    Nickel 1st gear

    Kromipoistokylvyt ovat erilaisia alumiinille,teräkselle jne.Typpihappo ei syö alumiinia.Tämän enempää en jaksa selventää :)
     
  10. Nickel

    Nickel 1st gear

    Ostos TV kikka?? Selvennätkö hieman :)
     
  11. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Joo, ja tuo kemiallinen inversio jäi mulle kans hieman hämäräksi... :lol:

    Tänään riipasin 727:n kuoret maalista puhtaaksi ja komee tuli.
     
  12. laiska`s custom

    laiska`s custom 1st gear

    no ei toi tossa vanteessa ole kromia nähnytkään :rotfl:
     
  13. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hyvinkin paljon mahdollista. Liekkö nuo kromi-aluvanteet kuinka yleisesti tuommosia?
    Thyyniki-vanteet mahtaa olla, ameriikan vanteista ei ole tietoa.
     
  14. EVO X

    EVO X Gearhead

    Voisin veikata että suurin osa Kromisista tarvike vanteista on "maalattu" kromipinnoitteella eikä käytetty elektrolyysiä kuten oikeassa kromissa. Jos kyseessä on teräsvanteet, on kromi luultavasti aitoa, mutta alumiinisistä 2000-luvun vanteista puhuttaessa näin tuskin on. Esim. TSW:n "kromi" vanteet on kaikki maalattuja. Kokeile vaikka jollakin nylon laikalla että lähteekö se pinta, jos lähtee niin se on maalattua ja sen voi poistaa puhaltamalla, mutta jos ei lähde ja pinta vaan harjaantuu, se on oikeaa kromia ja se pitää poistaa kemiallisesti.
     
  15. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Mie luulen että Evo kymppi on asian ytimessä hyvinkin pitkälti. :D
     
  16. Nickel

    Nickel 1st gear

    Aidon kromin kyllä erottaa maalatusta ellei ole ihan puusilmä :)
     
  17. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kyllä EVO X on aivan oikeassa, sillä itselläni on Mustissa aidot kromit ja käyttiksessä kromimaalatut vanteet. Ei "puusilmä" erota! On meinaan niin laadukasta työtä - kummassakin :lol:

    Käypä Nickel joskus vannekaupassa "potkimassa vanteita" :wink:
     
  18. Nickel

    Nickel 1st gear

    On tullut sen verran vanteita yms. tutkittua,että varmaan erotan kromin maalatusta :)
    Maallikko ei välttämättä erota,on se maalattukin pirun kiiltävä.
     
  19. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Samat sanat :wink:
     
  20. delsol

    delsol 1st gear

    yhdyn samaan... kesärassissa oli Oxinin Eins "kromi"vanteet jotka oli maalaamalla tehty.kuva alla (kylläkin ylivalottunut)
    [​IMG]
    Himmenivät vaan pirun nopeasti kun lakkapinta ei kestänyt ajoa,puleeraamalla sai taas kiiltävät.
    Nykyiset kiekot taas on saksalaiset Keskin KT7 oikeat kromivanteet ja ero näillä on kuin yöllä ja päivällä.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!