kromivanteeseen maalia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja vw79, 24.2.2004.

  1. vw79

    vw79 3rd gear

    pitäs saada vanhat ja erikoiset vanteet kunnostettua. keskiosa on alumiinia ja se kiilloitetaan= no problem. ulko-osa on rautaa joka on alkujaan pinnoitettu kromilla. nyt kromi paikoitellen syöpynyt, ts ruostetta näkyvissä liikaa.

    ongelma mielestäni on vanteen kahdessa eri materiaalissa, jotka on liitetty toisiinsa hitsaamalla, joten ei huvittas lähtee suoria ja pyöreitä vanteita paloittelmaan ulkokehien kromausta varten ja hintaakin moiselle oikein tehtynä tulis hirveitä.

    tämän johdosta olenkin päättänyt maalauttaa ulkokehän jollain värisävyllä.

    löytyykös maalifirmojen valikoimista ns karkeaan kromipintaan erinomaisesti tarttuvaa pohjamaalia kromin ja pintavärin väliin?
     
  2. Forvolet

    Forvolet 1st gear

    No jopas on erikoinen rakenne! Löytyykö jostain kuvaa moisesta vanteesta? Kalapuikollakohan tuo on hitsattu? Asiaan: omituinen raja-ainepuikko kuitenkin lienee kyseessä. Taitaa olla niitattu tai reunakin on alumiinia ja kromattu. Hiekkapuhalluttaisin reunan ja päälle happis, jos se on rautaa tai alumiiniin, sille soveltuva pohjamaali, esim. epoksipohja käy. Molempien pohjamaalien päälle käy pintaväriksi esim. 2K akryyli& mahdollisesti lakka.

    Edit: En olisi uskonut, jos en olisi kuvaa alla nähnyt! Hauskannäköinen vanne. Toivottavasti joku kertoo, mikä on eri komponenttien kiinnitystapa. Itse suojaisin alumiinin tarkasti esim. ns. Jeesus-teipillä ja puhaltaltaisin reunat. Totuuden nimessä reunan uudelleen kromaus olisi varmaan aikamoinen homma. Puhalluksen jälkeen esimerkiksi mainitsemani toimenpiteet.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Forvolet 2004-02-25 08:23 ]</font>
     
  3. vw79

    vw79 3rd gear

  4. karjalai

    karjalai Gearhead

    Cragarin s/s omaavat samanlaisen rakenteen jossa teräksinen vanne on hitsattu alumiiniseen keskiöön. Mystinen homma, itsekin hitsauksesta jotakin ymmärtävänä tämä ihmestyttää ja kummastuttaa..
     
  5. vw79

    vw79 3rd gear

    onko tohon hitsauskohtaan alumiiniosan puolelle vielä laitettu eri seosta olevat palikat? jotain tekemistä hitsauksen onnistumisen kanssa? ainakin hitsaukset kaikissa vanteissani yhä ehyet.
     
  6. TH

    TH 1st gear

    Ei tuo mikään erikoinen rakenne ole,tommoisia löytyy monelta valmistajalta mm.American Racing ja jo mainittu Gragar.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    oli joskus juttua, ettei kromeja saisi pois hiekkapuhaltamalla, että pitäis hapoilla syövyttää pois. totuutta en tiedä, mutta kromiin ei kai tartu oikeen tuo maalikaan.
     

Kerro tästä muillekin!