Kuin olisi liian täydessä pyykkikoneessa linkouksen aikana..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja LadyInk, 16.3.2011.

  1. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    ..mutta kuitenkin keskellä kaupunkia kotiin lähdön aika:
    1) starttasi hyvin
    2) alkoi "loukuttamaan" :eek:
    3) vaihtoi vaihteen ihan OK
    4) mutta siinä vaiheessa linkosi jo kunnolla :rotfl:

    ...pari kilsaa eteenpäin ikäänkuin pissi sukassa ja sitten parkkikselle ihmettelemään.
    Kaikki vaihteet käytiin läpi ja sen suhteen ok, mutta se höykytys....alkoi jo jännittämään mstä hinuria tähän hätään.. :mad:
    ja sitten pari kierrosta hautuumaan parkkipaikkaa ympäri kunnon kaasulla ja kas kummaa: Kaikki kaikinpuolin ok (ellei lasketa mukaan omien hermojen kilkatusta)
    :-?

    Kotiin asti kaikki hyvin n.80km ja eri nopeuksia kokeillen. Vani pari tuntia parkissa ja TAAS sama jumputus joka vie liki munuaiset korviin.

    Mitä kummaa tapahtuu siis Chevrolet Van G20 sielunelossa??
    Itse kyllä huudan jo apua mutta osaisiko joku kertoa pikku niksejä...
    :cry:
     
  2. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Tulee siis auton liikkuessa? Jos niin epäilisin että liittyy jotenkin kardaaniin. Jos vatkaa sillonkin kun auto paikoillaan niin sit se kai menee enemmän tonne turbiini osastolle.
     
  3. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    vatkaa..

    siis heti startin jälkeen, tyhjäkäynnillä paikoillaan jo vatkaa mutta kun vaihteen lykkää päälle niin sitten vasta oikein alkaa linkoamaan :cry:

    lopetti kyllä päivällä vatkaamisen ja navin mukaan 140km/h otti ihan kohtuullisesti ja kotiin kuljetti eli ainakin tähän asti vetoa tuntui löytyvän.

    nyt tosiaan parkissa ollut muutaman tunnin ja startin jälkeen vatkaa edelleen - taikka "taas"

    turbiinivikako siis? ja uskaltaako tuolla rassulla nyt ajella lainkaan ennenkuin on laitettu? vai tuleeko lisäpulmia...
     
  4. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Siis ravistaako kun auto liikkuu vai myös paikallaan? Jos auton liikkuessa niin tulis mieleen esim
    - ristinivelet löysiä, (onko siinä tuplaristikko nivelet? semmoiset vatkaa todella pahasti jos keskitys on kulunut)
    - pinionilaakerit kulunu (kuuluis jo luultavasti äänenä)
    - kardaanin, vaihteiston tai moottorin kiinnityksiä irti EDIT kaks jälkimmäistä vois tuntua myös auton seistessä

    ja vielä lisäedit siis käykö moottori tasaisesti, ettei kierrokset vaeltele?
     
  5. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    vatkaa...

    moottori käy todella tasaisesti ja kauniisti ja vatkaa ja hetkuttaa sekä seistessä ja vaihtaessa ja liikkeessä.
    ko.parkkipaikalle kyllä tulin ihan normaalisti ja ilman huolen häivää - pari tuntia meni kyläillessä ja siitä lähdössä heti vatkaamisilmiö p a h a n a ...

    vatkaus lppui kun parit tiukat kurvit parkkiksella heitettiin ja oho - loppui ja kotiin uskalsi reippaasti ajella sen 80km sopivalla vauhdilla, tosin kuunnellen ja tunnustellen.
    mutta mihinkä ihmeen nevadaan se välillä katoaa ja taas tulee takaisin kun on seissyt hetken?
    luulis jos jotain löysällä niin olis sitten koko ajan löysällä eikä lopettaisi hemputusta lainkaan.
     
  6. kma68

    kma68 Gearhead

    Moottorin tuenta?
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olisko niin että pudottaa pytyn-pari pois pelistä kun kuormittaa? Tyhjää voi käydä ihan normaalisti. Tollainen voi tuntua siltä että kone putoo just kohta asvaltille. Vika tyypillisesti tulee ja menee.
    Syy voi olla vaikka että tulpanjohto laskee läpi (kai se on bensakone), kosteutta väärässä paikassa, jne.
     
  8. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    ei kun..

    ei kun se on kyllä kiisselikippo eli dieseli...
     
  9. jype

    jype 3rd gear

    Moottorissa ventiilijousi poikki.
     
  10. eastdriver

    eastdriver 1st gear

    6.2 loukutus

    Laita 2-tahti ööliä tankkiin niin loppuu loukutus, todennäköisesti jumittelee suuttimia kun laitat käyntiin? Omassa 6.2 oli samaa vikaa joskus muinoin.
     
  11. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    eikö nää 6.2D motit kaikki hajo siihen kun ruiskutussuuttimia ei viitsitä vaihtaa, ja ne kusee naftaa kampikammioon, joka pesee öljyt pois?
    Kiinni leikkautumisia, kampiakselin katkeamisia yms yms ???
     
  12. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    hmm...

    ruiskusuuttimet on vaihdettu jokin aikaa sitten, ja päästöt viime viikolla katsastuksessa 0,68 eli luulisi koneen edes jonkinmoisessa kuosissa muutenkin olevan.

    Polttoainepuolessa oli kyllä muutos, sillä tähän asti on tankattu STykkösellä ja nyt viime kerta Teboililla, sen jälkeen ajoa vajaa 50km yhteen pötköön ja sitten parin tunnin parkissa olon jälkeen ongelma alkoi.
    Toisaalta, auton entinen omistaja on sitä 2T öljyä käyttänyt joukossa - olisko vika sitten ihan vaan sellainen...ja mistäs sitä öljyä ny keskelle korpee tähän hätään...

    Vanin vaiva loppuu kun sillä veivaa jonkin aika ees taas parkkiksella pikkuhiljaakin, käy kaikki vaihteet läpi, mutta taas kun jäähtyy niin jopa linkoaa.
    Pelkkä koneen lämpimäksi käyttäminen ei auta.

    Vaihdeloodaan on öljyt tarkistettu ja lisätty, oli alarajalla ihan lämpimänä ollessaan ja kaikkien taiteen sääntöjen mukaan tsekattu ja tikkua haisteltu - aromit tavallista aateeäffää. Ja vaihtaa kauniisti ilman sivukilkatuksia taikka muita jyrinöitä.
    (allekirjoitaneella kokemusta kahdestakin eri loodan paukahtamisesta erinäisissä rapakon takaa tuoduista joten SE ääni olisi aika tuttu.. :mad: .)

    Jos vika olisi konen kannattimissa - miten hitossa se voisi loppua kun lämpiää? eikös se vetkuttaisi samalla lailla koko ajan..

    Kardaani ei klenkkaa mutta venkutus hytissä pahenee kun vaihteen laittaa päälle mutta ei mekkaloi mistään, linkoaa vaan...:cry:

    Jospa sitä kaksitahtiöljyä nyt vaan tankkiin ja sitä seuraavaksi kokeiluun..
    :odroll:

    Jakopään ketjun vaihdosta ei tietoa koska on tehty - ei kai nää nyt sellasen oireita kuitenkaan...

    Autoparka on ollut vasta kolmisen viikkoa meillä mutta kilometrejä on kyllä saatu mittariin jo aikalailla - katiskan siitä saisi jos jäälle nilkuttaisi ja odottaisi kevättä...

    :-?
     
  13. jype

    jype 3rd gear

    ota ilmanputsari irti ja paa käyntiin jos imusarjassa lupsuttaa sillo kun se vatkaa niin on venttiilijousi poikki. toisinaan se katkennut jousi saa sen venttiilin pitämään ja sillon se toimii normaalisti.
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: hmm...

    Mä ehkä lykkäisin sinne purkin vaikka tämmöistä mielummin http://www.forteuk.co.uk/product.php?id ... _Treatment

    Tai sitten vaikka STP:n tai CRC:n vastaavaa. Noita molempia löytyy ihan motonetin hyllystä. Fortea saanee ainakin lähes jokaisesta mobil- pikahuollosta.
     
  15. Ei muuta kuin bansanoimaan (!) autoa eli jollekulle tiisseli miehelle toi vanha tekniikka ja bensakonetta tilalle .... :D
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    En kyllä mistään mitään tiedä, mutta minkäs ikäinen Vani on? Eli onko niin uusi että ois se sähköohjattu loota (jotain -90 eteenpäin noita ois)?
     
  17. kma68

    kma68 Gearhead

    Kyllä se moottori voi "lingota", jos moottorin tuentaan kuuluva vaimentaja on antautunut (jos siinä koneessa yleensä on). Vika tietysti ilmenee liikkeelle lähtiessä, mutta paikallaan käydessä vikaa ei yleensä huomaa. Olen nähnyt tuollaisia yleensä pienemmissä koneissa, mutta myös rikkoutunut moottorin kannatinkumi voi aiheuttaa tuollaisen ilmiön. :wink:
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Re: 6.2 loukutus

    Ääni tälle...
     
  19. turismo

    turismo 1st gear

    ite oon miettiny tuota 2-tahti öljyä lorautella tuohon ryskyyn että pysys pumppu ja suuttimet hyvänä mutta toistaiseksi jäänyt laittamatta.. öljyhän olisi siis hyvä olla tuhkaamatonta mutta mietinkin että kuinka paljo sinne uskaltas lorauttaa aina sillon tällöin? :-?
     
  20. LadyInk

    LadyInk 1st gear

    linko on..

    vm 1990 :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!