Kuinka kovaa Chevyn 8.2":lla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 10.9.2014.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla tuollainen akseli tossa Chevy II:ssa, auton alkuperäinen akseli pikkusen paranneltuna.

    Modauksina C-clip eliminaattorit, vahvistettu kuori, poskilaakereita tukeva koppa ja tietysti lukko. Vetarit on vakiot. Välityksenä on 3,73:1 ja se on nyt käynyt liian tiheäksi.

    Kysymys kuuluukin että kannattaako tuohon vaihtaa harvempaa välitystä, että tuleeko se kestämään jos vaikka kuvittelis kymppejä ajavansa? Onko jollain kyseinen akseli menestynyt 10sek suorituskyvyllä olevassa autossa?

    Välitystä harvennettaessahan loppu akseli pääsee helpommalla mutta pinioni se kaiken heikoin paikka lienee tässä akselissa, ja se joutuu entistä kovemmalla välitystä harvennettaessa.

    Talven aikana vois tehdä sit vaikka Moparin 8 3/4", Fordin 8.8" tms. akselin joka sit varmasti kestäis, jos tämä akseli on liian heikko?

    Mielipiteitä?
     
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Enpä osaa ottaa kantaa varsinaiseen kysymykseen, mutta myy mulle tuo perä kun vaihdat sinne Fordin tai Moparin tilalle :wink:
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Pidetään mielessä!
     
  4. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Minkälainen lukko sulla tällä hetkellä on, Eaton? Ilmeisesti nuo vakiovetarit on melko vahvat jos ovat sullakin kestäneet...?
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Auburn kartiolukko. Huonosta maineestaan huolimatta toiminut hienosti mulla. Joku 15tkm ollut käytössä.
     
  6. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Okei, mulla on myös yks Kakkosen perä Auburnilla jonka meinasin ruuvata omaan huussiin kiinni... Mitä lisäainetta suosittelet Auburnin kanssa?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Sitä GM:n lisäainetta olen käyttänyt Redlinen öljyjen kaverina.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Ok, kiitoksia.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Vähän asian vierestä mutta tuo otsikko haastaa; GM 8,2:sesta on useampia eri versioita. C-sokkamalli on Chevyn ja 8,2-perissä on huomattavia rakenne-eroja ja sen myötä myös kestävyyseroja.
    Jopa boorituksen urasyvyys ja boorien kulma on erilainen Chevyllä kuin muilla ja akselit ei edes sovi ristiin vaikka olisi sama boorimäärä.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: Kuinka kovaa GM 8.2":lla?

    Juu, näin on. Nyt kyseessä kuitenkin ihan Chevyn perä. Muokkaan otsikon.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En koe saavuttaneeni oikein minäänlaista valaistumista asiassa vaikka vähän kuuklettelinkin.

    Oletan että toi akseli on kaiken kovimmilla siinä lähdössä, ja onhan se jo kestänyt 1,6sek alkuisia 60ft aikoja, siten funtsittuna se kestäis jatkossakin vastaavaa riivaamista vaikka loppumatakalla oliskin enempi tehoa käytettävissä?
    Toimiiko se sit jatkossakin esteenä jos sattusi haluta vaikka pikkusen hukkaportin jousia kiristää, ja myöhemminkin sit toimis rajoittimena?


    Kai tuollakin akselilla on joku ajellut, vai onko heti korvattu jollain järeämmällä?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mulla oli 8.2 perä aikoinaan -64 Chevellessä jolla mentiin 11sek aikoja, ja autolla ajeltiin muutenkin aika paljon.
    Muuta ongelmaa perän kans ei ollu mutta vakiot vetoakselit väsyivät aika nopeasti ja niitä napsahteli tasaiseen tahtiin kun käyttötunteja ja lähtöjä kertyi.
    Akselit olivat karkaisultaan sellaisia että ne ei menneet siististi poikki, vaan sirpaloituivat ja tavaraa sai aina siivota pitkin perää ja akseliputkia!

    Vois kuvitella että sullakin noi vakiot akselit on se heikoin lenkki.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Muistatko millaisia 60ft aikoja autosi meni ja mitä se suunnilleen painoi?

    Onkohan tää vähän hullua touhua jos vielä vetaritkin vaihtais, välityksen ohella? Ilmasiks ei kyllä tee sitä vahvempaakaan akselia mutta tähänkään sijoittaminen ei nyt oiken houkuta, ennenkuin saa varmuuden että se sit kestäiskin....
     
  14. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Eiköhän ne vetarit ole ne heikko lenkki, esim gm 8.5" on paksummat vetarit ja näitä aksuloita löytyy joka toisen avolavan alta.
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuosta on vierähtänyt jo kohta 25 vuotta(!) mutta muistaakseni 60 jalkaset oli 1.8 luokkaa vai olisko joskus menny 1.7 puolelle. Painoa oli n. 1500kg kuskeineen.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Taidan alkaa kallistua toisen akselin tekemiseen. Jos joku onkin kymppejä tuollasella akselilla ajanut niin silti moni on jo matalassa 11s laitteissa törmännyt kestävyysongelmiin, ehkä tuurilla se on mulla noita aikoja kestänyt?
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Unohda tuo moparin perän teko,kuten myös tuon 8,8fordin ja tee mun (ja monen muun) mielestä se paras vaihtoehto eli 9" Ford.
    Voi olla et joku muu perä hukkais vähän vähemmän tehoa,mut noiden fordin edestä päin ladattavien perien kanssa on helppo elää ;)
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nojoo, on varmankin se paras toi Ford 9", mutta tulenko koskaan tarvitsemaan niin hyvää akselia tuollasessa autossa?
    Ja se tehon syönti ja akselin paino, täytys varmaan olla vähän väkevämpi voimanlähde että 9" puoltaisi paikkaansa?
    Moparin akseli lienee se mun ykkösvaihtoehto, jos sattuis vielä sellanen löytymään missä välitys natsais <- 3,7:1 ja jossa olis vaikka se oma lukkonsa?
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Paljon riippuu siitä mitä auto painaa ja miten sitä käytetään. Tukiaisen Jussi ajeli chevy 2:lla reilu 600 heppasella pikkulohkolla joka nyt on Laura Saksan kuskaamassa etumoottoridragsterissa 10.5 aikoja ilman ongelmia.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niinhän se on, toi mun on kuitenkin melko painava tollaseks Chevy II:ksi, ja vaikka ihan jarrua vasten lähetäänkin liikkeelle niin jotenkin vaan tuntuis että riski hajoamiseen on aika kova.
    Vai onko se jo nähty että kestää kun mekaanisesti ahdettuna on tota 60ft ajeltu 1.6-alkusia lukuja, nyt turboilla vaikea uskoa että noin miedolla stallilla menis yhtä hyvin ton lähdön? Ja välitys kun vielä harvenee niin eikös kuormaa tule vaan sinne pinionille lisää?

    Oliko C-Barge tämä esimerkkisi Chevy II breikkilootalla?
     

Kerro tästä muillekin!