Kuinka tehokkaita dieseleitä suomesta löytyy?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 27.9.2004.

  1. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Joo ,mutta kun... Diisselit kuluttavat vähän, niin eihän sitä kyytiä voi arvostaa.
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Hyvin nuo tehot ja väännöt ovat uusissa dieseleissä kasvaneet parissa vuodessa; nyt alkaa 2 litran nelosdieselissä olla helposti noin 150hp ja yli 300nm. Ja se kulutus on silti kivaa luettavaa: n.5l/100km.... ;-)

    Jostain Mersun/Vehon omasta julkaisustaan olin keväällä 2004 lukevinani, että pelkkä tehon nosto noissa nykydiisseleissä ei ole ongelma, mutta jatkuvassa täyskaasuajossa (autobahn?) männän laen lämpötila nousee liian korkeaksi. Eli ymmärsin, että heikoin lenkki on toistaiseksi tuo lämpöjuttu?

    Ja tehoa ja vääntöä saataisiin tarkemmilla ja paremmilla monivaiheisilla polttoaineensyötön (pietso?)suutimilla ja turbon ahtopaineella jne. kyllä kasvatettua reilustikin, mutta autotehtaat tietysti pelannevat tuossa "heikoin lenkki"-jutssa varman päälle? Takuut ja silleen?

    Isoja uusia tehokkaita henkilöautodieseleitä lienee ainakin Mesellä 4 litran V8 noin 280hp, BMW:n 3.5L kutvonen about samat tehot (2 turboa, iso ja pieni, ala- ja yläkierroksille siis omat ;-) ja Audin kohta tuleva 4 litran V8, potkua Audissa kai 300hp. Ja sitten on VW:n 5 litran V10, jossa on kai jo yli 300hp...

    Niinpä niin, joku näkee punaista ja mutisee, että ne haisee ne dieselit ihan hirveen pahalle, ja kalkattaa ihan kauhian rumasti, ja on se ihan hirveetä että semmosia saa jollain olla, voivoi kun ei ois yhtään diisseliä ärsyttämässä meitä oikeaoppisia bensamielisiä ;-)

    No, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Vähän niinkun että "Michael Jackson ON neekeri". Eli teet mitä tahansa, niin totuutta/lähtökohtaa et kuitenkaan muuta?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kait keskustelussa on ollut johtavana tähtenä ( eit mersuna) se että kyllähän uudet dieselit on teknisesti kehittyneitä ja tehokkaita MUTTA mitähän tulee MB:n 4 l tai bmw:n 3.5 litran dieselin hinnaksi. Samaongelma on meillä amerikanraudoissakin. Dieselin perushinta on niin kova että kun vaikkapa koneenvaihtoa pohtii niin uusi/udenveroinen 6.2/6.5 tai 6.9/7.3 on niin perkulaan kallis. Jossain vaiheessa 6.5 tehdaskone oli yli 7 000 euroa. Sillä rahalla saa aika tehokkaan bensakoneen. Sama se uusissakin autoissa on ei noi huippudieselit ole halpoja joten samat tehot saa isolla bensakoneellakin. Ja sitten se tehon kääntöpuoli. Kattokaapa vaikkapa noita netistäkin löytyviä amerikanmaalta kerättyjä vikalistoja...löytyyhän niitä täältäkin ja kas kummaa...mersulla/bwm:llä/volkkarilla kaikilla listan kärjessä komeilevat turbodieselit eli kestävyys ei nykytehoilla ole enää mitään 1 000 000 km. Eli summasummarum. Rahalla saa ja mopolla pääsee...Enkä pitäis uutta 300 C hemikoneella huonona vaihtoehtona vaikka serkkupoikaa e-mersua mielellään katteleekin dieselinä...olis se vssn poikaa iso bensakasi...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Taidat olla joku persaukinen kun aina tuosta hintapuolesta kirjoitat.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo persaukisethan noita 80 000 € 300C hemien ostamista pohtivat :-?

    Näin sivukommenttina ihan vaan :odroll:
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nimenomaan pohtivat. :rotfl: :rotfl:
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Näin kävi hiluxin vanhan sarjan 2.2koneelle 1.4bar ahdoilla. Nyt onkin 2.4 kone jossa öljysuihkut männille ja syöttöpumppu päivitetty isompaan, kesti ainakin radalla 2bar ahtoja useamman kierroksen. Vehkeessä ei ole vielä edes cooleria.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    niin että mitenkä kävi?
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Klikkaa sitä näin sanaa niin saat tietää.
     
  10. Kannattaa laittaa pakokaasujen lämpömittari jos ja kun virittelette näitä dieseleitä.Ja ei ole turha kapistus vakio pelissäkään jos on esim. kyseessä ajoneuvo jolla vedetään isoja kuormia yms. Se mittarin näyttämä on suoraan verrannollinen polttoaine/ilmamäärään,eli siitä pystyy päättelemään monia asioita.1250 fahrenheitia on aika yleispätevä turvaraja mitä ei tulisi ylittää. Esim. vakio holsetin hx-35 turbon siipien päät alkaa punastella aika tarkalleen 1270:ssä *F. Mutta tuon mittarin näyttämästä tietää että koska on aika lisätä syöttöä ja koska taas on tarvetta saada lisää ilmaa koneeseen.Lisäksi sitä voi käyttää taloudellisuusmittarina jos jotakin kulutus kiinnostaa.Siitä näkee myös kätevästi koska lämmöt on laskenut riitävän alas että on turvallista sammuttaa moottori.Ja ahtopainemittarin näyttämän kanssa siitä voi päätellä melkein mitä vain.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Bemun uusi 535D sequentaaliturbo ei ole 3.5l vaan samankokoinen kuin 530D:ssäkin, eli 3.0l. Jaguariltakin tuli vasta 2.7l turbodiesel ja sille tulee kohta seuraaja kolmelitraisena ja vastaavalla peräkkäisturbo ratkaisulla kuin mitä bemun koneessa jo on.

    Kukkulankuningas mun mielestä toistaiseksi kuitenkin on Touaregin 5.0 V10TDI ja 313hv, vakiona.

    Bensa ja diesel, toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä turha tuosta on peistä taittaa... :pinup:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Sainpas tänään sen 450HP 300TD mersun kyytiä...
    Ja on pojat sitten hurja peli...
    Mulla on nimittäin mussessa kutkuteltu Clevelandi, ja kyllä sillä(kin) jäisi haistelemaan nokipilveä.
    Paitsi varttimaililla kun mersu vaan suttaa.

    Herää vaan kysymys että paljonkohan tuosta V10TDI:stä tulee 2.5bar ahdoilla... alkaa 700HP olla lähellä, ja vääntöäkin varmasti +1000Nm
     
  13. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    No mikäs prkl tässä kirjautumisessa ny...

    Yllä siis minä.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös ne ole persaukiset jotkaa ajelee dieselillä kun ei ole varaa bensaan ? :lol: ...No tekniikka on tekniikkaa ja jos rahahast aon kiinni niin noi tehot ja väännöt saa bensamotilla aikalailla halvemmalla... Ja vaikka volkakarin v10 turbodiesel on hieno niin ferrarilta saa vielä parempaa...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Arveletko tosissaan että ferrarin koneen saa ahdettuna keulille halvemmalla kuin volkkarin?
    Ja halvoista väännöistä puheenollen tiedoksi että esim mersun SLK DTM AMG:ssä on 5.5l kompressoriahdettu bensa-v8 ja vääntöä 800Nm.
    Vertaappas em lukemaa tuohon tusina-300TD -koneesta otettuun momenttiin ja mieti kumpi kone on kaupanhyllyllä kalliimpi.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    ööh, 300td?
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    LUKKOON LUKKOON!!!!!!!!!!!!!!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu mikä ettei. :) Mutta mulle sitten avain :soosoo:
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tää nyt on taas viisastelua :oops: , mutta eikös mikä tahansa aine ala punastelemaan tuossa lämmössä? Muistaakseni koulussa niin opetettiin, että aineesta riippumatta ne alkavat säteillä valoa, jonka sävy riippuu vain ja ainoastaan lämpötilasta...
     
  20. Hyvä huomio_Olisi pitänyt kirjoittaa että alkaa punastumaan ja vakio materiaali myös pehmenemään.Kiitos oikaisusta :wink:
     

Kerro tästä muillekin!