Kuka ajaa vanhimmilla renkailla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Holley, 14.7.2015.

  1. onre

    onre 3rd gear

    En tiedä. Tuli tuossa ajeltua pari viikkoa ulkomailla ja näin koko aikana tasan nolla tapausta, joissa kuljettaja olisi tuijotellut jotain älylaitetta ajaessaan. Ajan viikottain Akaa-Helsinki-väliä ja tällä reissulla näitä näkee joka kerta useita. Uusin trendi näyttäisi olevan pitää Ipadia ratin keskiön päällä ja siitä katsella tärkeitä facebook-kuulumisia tylsän moottoritieajon lomassa. Tyhmyydeltä ei taida suojata mikään tietokone tai rengas.

    Mutta niin, itse aiheeseen. Volgassa on tällä hetkellä alla ~kymmenvuotiaat Falkenit jotka ovat aivan hirveät. Mukana tuli myös yksi neuvostoliittolaisvalmisteinen originaalirengas. Sellaisia jos olisi kierros niin tuskin tolla uskaltaisi ajaa yli viittäkymppiä.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla taitaa olla hiluxissa etupyörästä runko mennyt. Alkoi kampeamaan ilman näkyvää syytä, vaihdoin puolelta toiselle ja nyt kampeaa toiseen suuntaan. Nyt on selkeästi ulkoreunalta kulunutkin mutta näyttää muuten ihan ok. Alle 5v rengas, kiinalainen.
    Täytynee vaihtaa, sillähän se selviää.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mulla meni kanssa runko noin viisivuotiaasta eturenkaasta. Ensin tuntui ihan pientä ravistusta ratissa joka tasoittui satasen vauhdissa, mutta ~80 paikkeilla oli pahimmillaan. Oletin että joku vetari tai laakeri alkoi oireilemaan. En nähnyt mitään vikaa päällisin puolin.

    No, lisää ajoa niin puolimatkassa tku-hki -reissulla totesin emännälle että ehkä mennään loppumatka vanhaa tietä kun ei enää ikkunasta meinaa ulos nähdä kun ravistaa niin saatanasti, enkä mä viitti moottoritiellekään parkkeerata. Nilkuttaen ja hissukseen himaan, niin oli tosiaan melkein varttikierroksen matkalta talvirenkaan lulutuspinnan puolelta ulkosyrjä pullistunut. Ihme kun vähän ravisti :rotfl: Ei se kuitenkaan vedellyt mihinkään.
     
  4. Holley

    Holley Gearhead

    No johan teillä on perustelut! On yksi asia kirjoittaa turvavarusteista ja toinen epäkuntoisista autoista! Sama kuin menis jarruputki poikki, niin ei se mitään, onpa kuski valppaana ja onhan autossa käsijarru. Että ajellaan vaan.
    Mulla on ollut tasan yksi auto, jossa oli edes ABS-jarrut, kaikki muu ollut takaveto-kuski-tarkkana -touhua nimenomaan talvella, eli en liputa turvajutuista tässä, mutta ei nuo rengasrikot kyllä ole silti mulla suunnitelmissa! On niitä hajonnut siis vanhoja "Galaxie" -pinnoitettuja talvirenkaita ja x vuotta vanhoja Hakkapeliittoja jostain 50-70 km/h vauhdista (aina muuten vasen takarengas sen 4 kertaa ), mutta tässä ikää kun tulee, sitä oikeasti kai alkaa jotain ajattelemaankin ja jotenkin kuvittelisin, että juuri kesällä sitä on vähän vähemmän valmiina kaikkeen, kuin mitä talvella ja ehkä ne vauhditkin on kesällä isompia.. Talvellahan nimenomaan voi tapahtua ja tapahtuukin ihan mitä tahansa milloin tahansa, mutta se kuuluu silloin asiaan.
     
  5. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Minä! 61 Rellussa 1980 ostetut Michelin MX renkaat alla eikä vielä kulumisen merkkejä. Tosin autolla ajetaan parisataa kilsaa vuodessa jos sitäkään. Jagge foorumilla mua huvittaa kun tyypit menee ostaa renkaita. Varastoon menevät ja katsovat renkaan kyljestä valmistuspäivän ettei tule huonoja ylivuotisia.
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Perustelut? Joo, kyllä mä ajan auton himaan jos en löydä siitä mitään semmoista vikaa joka sen tieltä väistämättä suistaisi. Ravistaminen ja nilkuttaminen kävelyvauhtia himaan ei käsittääkseni ole kovin suuri turvariski.

    Btw, jarrutkin on kahdennettu kaikissa autoissa. Tai toki triplattu jos kässäri lasketaan mukaan.
     
  7. Holley

    Holley Gearhead

    Ehkä sitten niinkin. Omalla kohdallakin viimeinen niitti talvirenkaiden iän suhteen alkoi olemaan ajankäyttö eikä turvallisuus: ottaa vaan pannuun aika paljon, kun on aamulla rengas tyhjä, kunun pitäis töihin lähteä. Huomasin jonkinlaisen yhteyden rengassarjasta maksetun hinnan ja niiden tyhjentymisten välillä.
    Viimeks meni stw-Buickissa mukana tulleesta huonosta rengassarjasta yksi rengas jouluaatonaattona mummolaan matkalla, koko perhe ja kaikki joulusysteemit mukana joulukinkkua myöten! Onneksi oli Autoliiton palvelua ja onneks oli Ruovedellä sellainen iso jäterengaskasa, josta lumen seasta löytyi yksi sopiva 225/70x15" pyörä alle. Vararengas kun sekin oli tietty autossa tyhjä ja sellainen pienikokoinen onneton. Kotona siis oli toinen varaosa-autoksi menevä stw, jossa oli vuoden vanhat renkaat. Ne on nyt alla ja jonkinlainen vararengaskin kai, ja tunkkikin.
    Mutta jos joku - nimim. "Valpas" tässä ketjussa - puhuu jostain aktiivisesta ajoturvallisuudesta, jonka puoleasta minäkin liputan pelkkien absien ja espien sijaan, niin en vaan ole ihan niin varma, mitä räjähtävä eturengas aiheuttaisi omallakaan kohdalla. Kotiin voi nilkuttaa millä vaan renkailla kävelyvauhtia, mutta siihen kävelyvauhtiin jostain 100-140 km/h vauhdista voi tapahtua eri tavalla, kun olisi ajatellut, jos hajoamassa sattuisi olemaan eturengas. Todennäköisyys varmaan kasvaa, jos ajelee vaikka 50 tkm tietoisesti jollain 20+ v vanhoilla renkailla?
    No eihän tämä vakava aihe ole ja voi olla, että ostan joskus taas auton, jossa on edelleen jotkut ikivanhat renkaat ja joka tapauksessa ajan sen auton paikasta A paikkaan B riippumatta siitä, mitä ne renkaat ovat...
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mitähän muuten tollainen aktiivinen ajoturvallisuus tekee kun eturengas lähtee kerrasta ja kuski päästää ratista

    Näitä käy kun kattelee sisäkamera videoita, mossahdus kädet kirkasun kanssa ilmaan ja ratti pyörähtää tappiin, seuraavassa näkymässä on katto lysyssä ja auto ojassa katollaan :odroll:
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tai mitäköhän tollanen aktiivinen ajoturvallisuus turvatyynyineen yms. tekee 20-30 vuoden päästä?

    Entä sitten kun noi autot on siinä peltoautoiässä jos noi koskaan sinne saakka edes pääsee?
     
  10. hla

    hla Gearhead

    Ei mullakaan ole aina niitä uusimpia renkaita ollut ja pyrin sen ottamaan huomioon ajotyylissäni. Mutta en mäkään käyttiksessä pitäis yli 10 vuotta vanhoja renkaita. Eri asia on joku mobiili, millä käydään kerran tai kaks kesässä jossain lähistöllä kahvilla. Se säästö tuntuu jotenkin pieneltä, kun rengas hajoaa vauhdissa ja vastaantulijalla on painoa 76 tonnia...
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Renkaat ja autot menee käsi kädessä nykyään, uudet ei kestä. On ne hetken hyvät mutta hymy hyytyy jos 500€:n sarja on kesässä sakolla.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itellä mennyt joku 1,5 milliä nyt kesässä uusista maxxixista (ma-1) kun vertasin noihin kun tuli toiseen autoon myös vastaavat. Olisinko joku 10 000 ajanut noilla ehkä.

    Hassu piirre noissa on että ulvovat tosi herkästi.
     
  13. valpas

    valpas Gearhead

    Reilu 15000km tänä kesänä, ja korkeintaan 0,5mm kuluneet. Suht vanhat Hankookit Volvossa (Teivosta ostin muistaakseni 60 eurolla vuosi sitten). 2mm:n merkkiin vielä reilusti matkaa. Tasasesti, ja rauhallisesti ajelen, ja kiihdyttelen, kun kaksoismassavauhtipyörä on vielä orkkis. Auraukset on nollissa...... :). Ennakoiden..... Keskikulutusmittari näyttää yleensä pikkusen yli, tai alle neljän.
     
  14. onre

    onre 3rd gear

    Tuskin yhtään mitään. Noi systeemit on jo ihan tuotevastuunkin takia rakennettu hyvin huolellisesti niin, että jokseenkin jokainen virhetilanne aiheuttaa vain sen, ettei järjestelmä tee mitään.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mut se pitää ostaa kaksi sarjaa tai sit kuten tää yks enemmän autoileva, nyppii keväällä nastat ja elokuun tienoilla kun kesärenkaat tulee aleen ostaa silloin syksyä vasten uudet ja nakkelee ne talvikauden alkaessa kaljuina roskiin

    Tosiaan en tota tullut ees ajatelleeksi, et toihan on vaarallista sellaiselle ihmiselle joka ostaa keväällä uudet kesäset ja syksyn sateiden tullessa ominaisuuksista on kaunis muisto jäljellä ja sit luetaan uutisia kun sakkorenkailla vedettiin lepikkoon ensimmäisillä syksyn sateilla


    Mikähän on todellinen ero näillä hinnat alkaen kiina/intia halpiksilla ja 10 vuotta vanhoilla hakkapeliitoilla suomen kesässä

    Sekin on muuten jännä, et testeissä on aina hinnat alkaen mallistosta kiinarenkaat ja muut testissä olevat on merkkien matalempaa keskihintaa, vois olla monella merkkiylistäjällä pettymys jos testiin merkkirenkaitten kanssa laitettaisi samanhintaluokan renkaat
     
  16. onre

    onre 3rd gear

    Mä vaihdoin 10 vuotta vanhat nypityt Hakkikset pois Samaran alta aika pian sen jälkeen kun sen ostin, tilalle tuli uudet kiinalaiset renkaat. Melutaso väheni reippaasti, lakkas hyppyyttämästä, alkoi pitää kunnolla myös märällä asfaltilla.
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Vaihdoin eteen renkaat ja yllättäen hiluxin puolto katosi ja voi ajaa jopa satasta ilman järjetöntä tärinää. Sen kovempaa ei saakaan ajaa, eikä se kyllä kuljekaan.

    Joku vika siis siinä toisessa renkaassa on.
    Löytyy minulta kyllä 6.70-13 ja 7.00-13 renkaitakin, ilmat pysyy sisällä mutta ei taida viitsiä enää alle laittaa...
    7.00-13 on tuon crownin alkuperäistä sarjaa eli vuodelta 1965.
     
  18. Jape105

    Jape105 Gearhead

    99 vuoden goodyear nastat koossa 215/65/16 laitan talveksi taas alle.
    Eipä noi enää edes kulu, mut kattoo jos ens vuonna olis parempi talous tai löydän jostain uudemmat, empä koskaan uusia renkaita oo ostanu edes.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla oli joskus 10v sitten semmoinen carina II, jossa tuli mukana eko turbo, pinnatut nastarenkaat. Edellinen omistaja, vaimon veli, ei ollut niitä ostanut vaan oli hänellekin tulleet auton mukana, taisi ostaa sen auton vuonna 2000. Siis pinnatut renkaat.
    Ne oli ihan hirveät ajaa muutenkin ja pintahan ei mihinkään kulunut. Ajoin se lopputalven niillä ja sitten eräs rumpali osti niistä kaksi peräkärryn renkaiksi.
    Nyt kevättalvesta oltiin tulossa Kouvolasta keikalta, kun keikkakärryn alta räjähti rengas... Pysyttiin tiellä vaikka jäätä olikin.
    Ja se oli justiin toinen niistä renkaista, toinen jäi vielä ehjäksi kärryn alle.
    Suositeltiin rumpalille, että ostaa nyt ihan uudet kumit akselille ja vielä ihan uuden sen vararenkaan tilalle. Seuraavalla viikolla olikin uutta kumia alla ja varapyörässä.
    Se vararengas oli vissiin sieltä kultaiselta 70-luvulta pintakuviosta päätellen. Piti onneksi ilmaa Jyväskylään asti.
     
  20. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    En kyllä allekirjota tätä väittämää... Mulla taitaa olla nyt 91tkm mittarissa ja toiset kesärenkaat menossa, laitettiin alle keväällä, ekat oli Bridgestonet ja nyt taitaa olla Michelinit jos en väärin muista. Mielestäni ihan normaalisti kuluu, varsinkin suomen karkeilla teillä.
     

Kerro tästä muillekin!