kuka kiilasi Pertti Inkoossa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tapsah, 6.6.2020.

  1. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Vaikka ajaisit puskurissa, sun reaktioaika on sekuntti. Eli kun jarruvalot syttyy, niin kuuluu ensin kops ja sitten vasta painat jarrua jos kykenet. Eli se sekuntti on se kun silmistä menee kuuppaan tieto ja siitä käsky jalalle jarruttaa.

    Mut, oikeastaan mulle ihan sama miten te muut ajatte. En minä teidän hautajaisissa ole tai sairaalasängyn vierelle saavu. Saati että omalla työkalulla jäisin kakkoseksi isollekin mersulle, pienenä vinkkinä että nykyaikaiset jarruavustimet raskaassakin kalustossa pysäyttää niitä aika hyvin, jopa täysi kuorma päällä.

    En kyllä sitten yhtään ihmettele, miksi moni tavisautoilija on tuolla alustanhuoltoasennossa tai vinkkarit rutussa ruuhka-aikana.
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei sillä reaktioajalla ole tuossa mitään merkitystä eikä jarrutuksellakaan, Ei se jarruton perävaunukaan joka kerta törmää jarruttavaan vetoautoon.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No mites toi peräkärri toimii, kunnei se sano kops? Jossei liikkuvien välissä ole mitä kopsahtaa, eli ovat toisissaan kiinni, niin etummaisen jarrutellessa jälkimmäinen hidastuu ihan samalla hetkellä, koska ei ole mitään viivettä kuroa kiinni. Teoreettista siis, mutta jos kaksi kappaletta matkustaa samalla nopeudella ilman että niillä on välimatka, ne käyttäytyvät hidastuessaaan kuin yksi kappale.

    Tää nyt oli vaan tämmöinen pieni koe, jolla pystyn siirtymään hetkeksi toisen ymmärrysmaailmaa tarkastelemaan.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Itseasiassa tuota välimatkattomuutta olisi pitänyt käyttää 80-luvun alussa hinaustehtävässä. Jouduin jostakin syystä viikonloppuna hommiin kiskomaan jonkun asuintalon parkkikselta kaverin romuauton pois. Olisi vissiin tullut kaverille siitä siirtomaksut. 96 Saabin vika oli täysin jalkajarruton olemus. Sen hinaus hiljaisenkin liikenteen aikana oli haasteellista, koska hidastukset tehtiin siten, että Saabin heikko käsijarru piti hidastuksissa köyttä tiukalla, enkä jarrutellut sen enempää. Joissakin valoissa vedin olosuhteiden pakosta sen letkamme tyhjän risteyksen punaisiin, koska aikaa ei ollut. Kaverin mielipidettä en voinut kysyä, kunnei ollut kännyköitä.

    ...mut jos olisin alunalkaen käyttänyt Saabin Darttiin "kiinni" olisin voinut hallita tilanteen kokonaisvaltaisesti. Eli se laillinen 3-6 metriä narua oli 3-6 metriä liikaa.

    Oi aikoja, joilloin autoissa oli puskurit. Käyntiintyöntöjäkin tehtiin ajamalla autot peräkkäin kiinni ja sitten taaemmalla etummainen liikkeelle ja käyntiin. Ei onnistu nykyautoilla ilman vaurioita.
     
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Aika harva nykyauto lähtee mäkistartilla edes käyntiin, ei saa aina edes P:ltä pois, jos ei moottori käy...
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ottihan mopar rohkeana Torqueflitestä takimmaisen öljypumpun pois jo varhaisella 60-luvulla. Sit ei tarvinnut enää hinailla käyntiin.
     
  7. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tota, ne on kiinni toisissaan aisalla. Kaksi erillistä ajoneuvoa jos on ja eri massaista, jotka ei ole kiinni millään toisissaan, jos ovat liian lähekkäin, kyllä toisiinsa törmäävät jos perässä oleva ei kerkeä jarruttaa ajoissa.

    Onhan noita autoja joita vedetään hinausköydelläkin toisiinsa törmänneet.
     
    Peeaa tykkää tästä.
  8. tapsah

    tapsah 3rd gear

    Nyt veti joku pohjat tossa huudeilla vetämällä roska-autolla syvälle ratapihan kiskoille koko etelä-suomen junaliikenne kuralla..aamulehdessä hyvät kuvat..
     
  9. JasuT

    JasuT 1st gear

    Ihan alkuperäiseen aiheeseen liittymätöntä, mutta tähän "oi aikoja" -osuuteen liittyen. Joskus ihan hetki sitten piti käynnistää käsityöopettimen Simca 1100. Vähän vinkata, kun ei muuten keksinyt. Kollegansa autosta (Toyota Mark II) saatiin sähköä, mutta kun ei starttikaapeleita ollut, niin käsityöluokasta löytyi noin metri tarpeeksi olettamaamme kaapelia. Sillä saatiin plussat toisiinsa kytkettyä, ja meni tovi vakuuttaessa opettimet että "tuuppaa vaan tuon Tojotan puskuri kiinni tuohon Simcaan, niin sitä kautta saa maita". Vähän siinä norjankromi kipinöi/savusi, mutta niin vain saatiin Simcaan eloa...

    Vähän oli opettimet nyreissään, kun kloppi kävi neuvomaan. Eikä ollut edes eka kerta, opastin juotoshommissa, kun punottua piuhaa piirilevylle yritti siististi tinata, oli olevinaan vaikeaa saada tina tarttumaan siten ettei säikeet osoittelisi kaikkialle muualle, neuvoin tinaamaan sen piuhan säikeet ensin, kevyesti piirilevyäkin, ja sitten vaan kolviin pikku kikkare uutta tinaa ja koko hoito nippuun. Kerrasta maaliin osui sekin, vaan tuolloin tuli kysymys "eikö sulla oo mitään omaa tekemistä"... No, ehkä noista johtuen, tai muusta tekemisestä, stipendin antoivat sitten tokareita hakiessa, käsityöt perusteena...

    Ei mitenkään tainnut liittyä kiilaamisiin, niihin liittyen saisi kyllä Wolt -kuskeista joka kaupunkireissulla tarinaa, vilkut, peilit ja reittisuunnitelmat täysin tuntemattomia, ja liikennesäännöt aika laajalti...
     
  10. eeko

    eeko Gearhead

  11. fmila

    fmila Gearhead

    ...jatkuen Wolt-kuskien pysäköintiin. Mitenkä voin pysäköidä yariksen niin, että se estää mahdollisimman monen auton, fillarin ja jalankulkijan liikkumisen samalla kertaa tai ainkin hankaloittaa mahdollisimman paljon. Siinä he ovat suorastaan "mestareita" ja "synninpäästön" saa hätävilkkujen käytöllä:mad::mad::mad:
    t.AM
     
  12. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Mitä ihmettä tässä on voinut tapahtua? 40 alue? Kuski nähty kävelevän paikalla, joten ei oikein viittaa sairaskohtaukseen. Nukahtaminen tietysti voisi tuon tehdä. Tuskin tuonne on tahallaan ajettu.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.3.2025
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Afrikan tummat pojat askartelivat autojensa kanssa samalla pihalla, missä mulla oli aiempi rakentelutalli. Lainasin kaapeleita ja Bräkleeniä, mut ei varsin kuluneen näköinen japsi jaksanut huonolla akullaan lähteä edes mun paksuilla kaapeleilla. Lupaili vain kuin kiltti tyttö.

    Musta mies otti virtaa antaneen auton akun irti ja käsiinsä, käänsi ylösalaisin ja laittoi käynnistettävän akkuun sen "navat vastakkain" - kipinät löi siinäkin välissä. Ja japsihan lähti käymään.

    Minä en uskaltaisi. Mulla on muuten vaan räjähtänyt akku vieressä siten, että meni keskeltä poikki. Onneksi ei tullut happoa silmiin asti. Vaatteet reiittyivät siinä hetkessä pilalle.
     
  14. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Yllättävän moni raskaan kaluston kuski räplää kännykkää työaikana, ihan muutakin tehden kuin radiokanavaa vaihtaen.

    Eräs ammattipätevyyskoulutuksia pitävä manasi myös sitä, et melkein helpommin saa monen kuskin kiinni sosiaalisesta mediasta, kuin että välkyttelisi valoja. Laittaa jonnekin ryhmään, et sul on luukku raollaan, niin varmaan pysähtyy, mut vilkutteleppa valoja, niin alkaa ajaa rajoitinta vasten....
     
    Laszlo tykkää tästä.
  15. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Nykyää bussit ja rekat käyttävät risteyksissä isomman oikeutta hyväkseen, tullaan sumeilematta eteen.
    Tänäänkin täysperä pysähtymättä stop-merkin takaa eteen , tuskin huomasi edes lasta joka oli ylittämässä suojatietä, onneksi oli 50 alue , ehdin jarruttaa.
     
  16. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

     
  17. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Isommat firmat kyllä mielellään ottaa palautteen vastaan, jos ajellaan isomman oikeudella. Pääsee riskialttiista henkilökunnasta eroon.
     
  18. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Keskikokoisessa kuljetusfirmassa ei ainakaan kiinnostanut. Ainakaan tapauksessa joka sattui minulle ja oli poikkeuksellisen törkeä. Ajoin moposkootterilla kaupungin keskustassa, jossa 40 km/h nopeusrajoitus. Mopo kulkee 45 km/h. Vaikka siis ajoin pientä ylinopeutta, minua lähti ohittamaan paikallisen jakeluyhtiön kuorma-auto. Kohdassa, jossa on liikenteen jakajia. Onneksi huomasin tilanteen peileistä, ennenkuin kuorma-auto oli rinnalla. Liikenteen jakajan kohdalla ei mitenkään mahdu kuorma-auto ja mopo rinnakkain. Oikealle ei pysty mopolla väistämään, koska siinä on korotettu jalkakäytävän kivetys. En edes uskonut että kuorma-auto todella lähtisi ohittamaan, koska tilanteessa olisi mopoilijan hengenlähtö lähellä, kun jää kuorma-auton renkaan alle. Seurasin peileistä ja tajusin, että kyllä se on tulossa ohi, vaikka liikenteenjakaja on edessä, Koska tajusin, että kohta voi lähteä henki, tein äkkijarrutuksen ja heittäydyin itse oikealla puolella olevalle jalkakäytävälle. Mopo jäi nojaamaan renkaat jalkakäytävän kivetykseen. Ja minä polvillani jalkakäytävällä. Ei tullut vammoja. Helvetinmoinen säikähdys kylläkin.

    Koska näin kuljetusliikkeen nimen, laitoin sinne sähköpostia. Kirjoitin siihen, että onneksi tällä kertaa mopoa ajoi kokenut motoristi, mutta jos kyseessä olisi ollut nuori mopoilija, niin hengenlähtö olisi ollut aika todennäköistä.
    Sain vastauksen tyyliin: "Joo, täytyy sanoa kuskille että ajelee varovaisemmin"

    Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt käydä tekemässä rikosilmoitus tapon yrityksestä. Teko oli niin törkeä ja tahallinen. Itselläni on moottoripyöräilykokemusta 30 vuoden ajalta, joten olen onnekseni oppinut ennakoimaan perseilytilanteita. Se tosiaan jäi mietityttämään, että entä jos tässä tilanteessa mopon kuski olisikin ollut jonkun lapsi, joka vasta opettelee ajamaan liikenteessä?
     
    kad_boost tykkää tästä.
  19. On tämäkin saavutus:

    [​IMG]
    Auto putosi noin neljä metriä. Kuva: Lukijan kuva

    [​IMG]
    Keski-Suomen pelastuslaitoksen mukaan auto putosi junaradalle läheisen kallion kautta joka laskee jyrkästi. Kuva: Lukijan kuva
     
  20. spike

    spike Gearhead

    Öööööööö
     

Kerro tästä muillekin!