Kuka OIKEESTI ajaa A-autoilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja kinde, 16.5.2007.

  1. kinde

    kinde Gearhead

    Ma oon miettiny tätä vaihtoehtoa lähes pääni puhki , vielä en oo oikein päättäny. Alkaako ajamaan Valdolla kesät-talvet niinkuin silloin ennen. Mutta , kun on kumminkin tykästynyt tuohon mukavuuteen mitä uudemmissa autoissa kumminkin on. Toisaalta jos ajattelee pussin pohjan laajuutta , ehkä pitemmän päälle on "halvempaa" ja työläämpää ajella valdolla. No tämmöinen ajatus nyt pälkähti jo aikaa sitten tuon tukan alle.


    Mielipiteitä kaivataan.......................................ja kokemuksia , noh ehkä enemmän mielipiteitä.

    Olishan se kiva nähdä näitä enemmän ympärivuoden liikenteessä. :D

    JA niinkuin useilla kumminkin on , niin voihan sitä sitten HELMELLÄ ajaa kauniina kesäpäivänä.


    kinde
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    :eek: Samanlaiset aatokset on täälläkin... :eek:

    Vetovani on ollut hiton hyvä vehjes talvella mut oon miettinyt josko sen vaihtais automaattivaihteiseen Dart/Valiant autoon ja pötköttelis sillä ens talven ja tosiaan Luiskahuulella kesällä, kuhan nyt sais sen ensin ulos tallista...
     
  3. jaketin

    jaketin Gearhead

    meikäläinen on ajanut dartilla ympäri vuoden kohta 15v. auto tosin ollut kohta 20 meikäläisellä. autoa on välillä korjailtu, siksi ajovuosia vähemmän kuin omistus vuosia...

    mukava on ollut ajaa ja tyylillä. auto on ollut jopa lämminkin. hyvin on pärjännyt automaatilla, varsinkin kun on ollut lukkoperä apuna...eipä tuo ole työlästä ajoa ollut, varsinkaan kapunki olosuhteissa..


    mutta valitettavasti tuo käyttö on jättänyt jälkensä ja ruosteen etenemistä ei voi estää.. jossain vaiheessa on tuo autovanhus päästettävä eläkkeelle, mielummin ennenkuin täysin tuhoutuu..
     
  4. chevy355

    chevy355 1st gear

    mitä tuossa ihmettelemään. vallu liikenteeseen vaan. lämmin ja kiva auto.
    en kyllä tajua mitä tarkotetaan "uuden auton mukavuudella"?
    mun vallu liikkuu vielä kun "uudet autot" on jo säilykkeinä.
    jos nyt jotain pitää kritisoida niin eihän siinä ole jarruja ja ohjaus on 200 kierrosta laidasta laitaan. liukkaalla on ohjaamo täynnä käsiä jos perse heittää. :rotfl:
    muuten bueno, lämmin kuin mikä ja aina hurahtaa laakista käyntiin vaikka ois mikä pakkanen, eikä ole lohkolämppäriä.
     
  5. kinde

    kinde Gearhead

    Niinpä , silloin kun oli kunnon pakkaset 1985 (alle -30, 4vko) minulla oli 64 170 valdo ja aina lähti tosiaan laakista käymään. Eikä ollut lohkolämmittimistä tietoo . Muistan kun duunissa käyttelivät autojaan safka tauolla ja eräskin piti kiisseli mesen koko kuukauden käynnissä. :rotfl: :rotfl:
    Männänrenkaat vaihdettiin syksyllä niin ongelmat käynnistyvyydestä hävisi kerta laakista. Mutta ei se kyllä mikään sauna ollut. :rotfl:
     
  6. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Daidai....

    [​IMG]

    Joka kerta käyntiin kun yritti, ihan karsea ajettava talvella.. Onneks ei sentään käyttiksenä tarttenu pitää... 8)
     
  7. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Tuli ajettua joskus Valiantilla ympäri vuoden, mutta en tiedä raaskisinko enää kun tahtovat mennä noin 10 kertaa nopeammin paalauskunton kun työntää tuolla suolaisessa loskassa menemään. Vuosi talvikäyttöä kuluttaa autoa kymmenen kesän edestä...
     
  8. lintta&romu

    lintta&romu Gearhead

    itellä on nyt ´64 valsu ja kyllä se mukava on talvellakin.
     
  9. Mr.Speed

    Mr.Speed Gearhead

    Kyllähän se suola saa ikävää jälkeä aikaan näissä vanhuksissa. Massaa ja kotelosuojaa kannattaa laittaa varmaan ihan runsaasti, jos talvellakin tykkää näillä ajella. Käynnistymisen kanssa ei luulisi olevan ongelmaa pakkasillakaan jos vaan kone ihan kunnossa on. Sisätilatkin tuntuvat kyllä lämpiävän ihan mukavasti eikä persaus jäädy sohvapenkkiin. Aika näyttävässä sladissahan nämä kyllä saa talvella menemään... :rotfl:

    Joku tötterö olis tarkoitus talveksi hommata, kun ei houkuttele uittaa tuota Rotkea suolassa. Kaippa se on eläkepäivänsä ansainnut...
     
  10. Kimmo

    Kimmo Gearhead

    Valiantit, Dartit ym. entisöintiin, kilpakäyttöön jne.
    Talvikäyttikseks voi hommata Neonin tms.
    hienoja vehkeitä ei tule pilata Suomen talvella vaikka hyvin toimisivatkin...
     
  11. chevy355

    chevy355 1st gear

    minähän en uutta vessaa hanki hyvän vanhan tilalle.
    toissa talvena hitsasin vallun kuntoon ja voin sen tehdä toistekkin.
    kun ajat etuvetoisella se tuntuu kuin peruuttaisit :rotfl:
    kukin tyylillään, mun vaan on se oikea...
     
  12. kinde

    kinde Gearhead

    Niin , jos Valiantti on pysynyt jo 42 vuotta liikenteessä muutamalla paikalla niin eiköhän se pysy vielä puolet siitä pienellä huollolla. Silloin pääsis itsekkin eläkkeelle ja vois alkaa ajamaan Barracudalla. Ei noi perilliset kumminkaan noita arvosta , myyvät pois. Paras ajaa niin kauan kuin bensaa saa. Parhaat yksilöt ovat kumminkin jo museoissa. :D
     
  13. Fireball

    Fireball Gearhead

    Josta tulikin mieleeni että montakos aapodia olette museoituna nähneet? Onko MR kilvissä saatikka vallan museossa? Minen muista yhtään nähneeni, mutta eipä se sitä tarkota etteikö niitä olisi

    Oulussa ainakin yksi '65 joka kuntonsa puolesta kelpais, mutta ompi enempi ajossa ja hyvä niin
     
  14. kinde

    kinde Gearhead

    Espoossa ainakin on 65 barracuda.
     
  15. Käkö

    Käkö Gearhead

    12 kpl... vuonna 2005 ja siitä etteenpäin lisää, joten nyt taitaa olla 23, ei liikaa ollenkaan...
     
  16. MJF

    MJF Double Gearhead

    Täällä päin on kans yks ´65 Barracuda museokilvissä. Se Oulun sininen ´65 Valiantti on Hieno!
     
  17. PJP

    PJP 1st gear

    monia talvia olen Valtterillani (1965) ajanut. Viimeinen talvi oli tosin 1990. Muistikuvat ovat kuitenkin kirkkaat. Moottori lähtee hyvin käyntiin, mutta vaihdelaatikko on täysin jymähtänyt. Notkistuu toki pian ajon ja kitkan lämmitettyä sen. Takajousten paukaukset liikkeelle lähdettäessä viimeistään herättävät aamu-unisen. (Edelliseen liittyen: jos puslat jousissa ovat kuluneet, saattaa perä kolista kylmänä. Näin oli ainakin 1964 Plymouthissani, jolla ajelin talvea vielä 1996.) Ikkunatiivisteet ovat kuluneet, joten ovista puskee kylmää. Lämpimän viltin kanssa piti siis ajoon varustautua. Pitkän päälle Valiant toki lämpenee hyvin lämpimäksi. Jumiin jää helposti pieneenkin mäkeen, koska perä on kevyt. Muutenkin kevyt perä on ongelmallinen talvella. Tiehen kuluneet urat vaikuttivat ajokäytökseen aivan toisella tavalla kuin etuvetoiseen nykyautoon. Niistä oli lähes hankala päästä pois, ja löysempi ohjaus muutenkin hankaloitti rista selvitymistä.

    kaikkea tuota muistelen suurella lämmöllä!

    Mutta pahaa tekisi nyt alkaa ajamaan Valiantilla talvella. Suola ja ruoste lopettaisivat ilon varmaan lyhyeen.
     
  18. sladiaattori

    sladiaattori Guest

    Itelläni vanha valiant ja en mä raaski siltä enempää suolalla
    pehementää. Onhan nuata siihen tarkoitukseen paremmin sopivia
    muita vehkeitä. Talvikauden autoilut oon viimeiset 5vuotta suorittanu
    B asconalla on muuten perkeleen lämmin talviauto :rotfl: :rotfl: :poff:
     
  19. Stance

    Stance Gearhead

    2006 kevättalven ajelin '74 Valiantillani. Hommasin silloin alle uudet hakkapeliitat, eikä kyllä ollut kertaakaan jumiin jäämis ongelmia. Kevyt perä ja kasikone keulalla toki antoi kivoja luisuja, mutta ohjaustehostimen ansiosta ne suoristui yhdellä kädellä. Käynnistymisessä ei ollut ongelmia kun fiksasin alkuaan heikon sytkäpuolen kuntoon ja lämpöä riitti kabiinissa.

    Täällä etelässä vaan loska ja suola on ne tekijät, joiden takia en tuon kevättalven jälkeen Vallua aio ajossa pitää talviaikaan. Viime talvi meni Capricella ja niin menee ensi talvikin.
     
  20. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    '93 vuoteen asti ajoin ympärivuotisesti perheautollamme, edellisenä kesänä se vielä meni hangossa 13.26/171 km/t varttimailin. Päätös talvisesiotuksesta oli puhtaasti taloudellinen, oli vaan paljon halvempaa ajaa käyttökinnerillä niin jäi sitten fyffee tärkeempiin hankintoihin enempi. Oliskohan ollut '99, kun silloinen käyttökinneri laukes, niin joutu kanssa ottaa joulukuun lopussa silloisen '66 GT dartin ajoon. Hakkapeliitat vaan eteen, ja takana vanhat 275 leveet M+S:t, ja talviautoilu sujui ongelmitta. Vähän se kyllä herätti ihmetystä kanssa-autoilijoissa tollanen yheksän sekunnin katukilpuri lumisateessa tuusulan tiellä, mutta ei ajamisessa ja käytössä mitään ongelmia ollut.
     

Kerro tästä muillekin!