Kuljetusbussi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja garagektc, 13.7.2009.

  1. garagektc

    garagektc Gearhead

    Meillä on linja-autoksi rekisteröity kuljetusauto ja nyt en sitten saakkaan sitä ajaa, kun ei mene vanhaan malliin että C-kortilla ajetaan max 8 kyytiläisen kanssa. Pikku D:tä tuskin innostun ajamaan jo pelkästään hinnankin puolesta.
    Onko muilla vastaavasta ongelmasta kokemuksia? Entä ratkaisuja? Kuorma-autoksihan tuon pystyy muuttamaan kutakuinkin ilman ongelmia, mutta veroja iskeytyy jonkin verran, ei tietty mahdottomia mutta kuitenkin.
    Asuntoautoksi ei voi muuttaa koska tavaratila on liian suuri suhteessa matkustamo osaan :(
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Eikös toi pykälä ole ollut voimassa jo siime syksystä saakka?

    No, meidän dösä on kuorkki.
     
  3. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Itse ajoin C-kortin 7.4.2004 ja silloin oli jo sääntö voimassa. Siis C-kortilla saa ajaa linja-autoa, mutta kyydissä ei saa olla matkustajia.

    Autokoulun Kuorma-autokirja, 12. painos, 8.2003, sivu 12:
    "Lisäksi BC -ajo-oikeuden haltija saa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1 -luokan ajoneuvoa ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoa ilman kuormaa"

    C-kortilla kahdeksan matkustajaa linja-auton kyydissä kuulostaa... :soosoo:
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No toi tilapäinen siirtäminenhän just poistui. Ihan kuten nyt poistuu yhdistelmien (CE) tilapäinen siirtolupa C-kortilla (esim. korjaamolla). Vaikka on se vitsikästä että meidänkin bussi on ihan sama bussi kuin aiemmin, mutta kiinteät penkit heitetty jorpakkoon ja takana autotila. Sillä se muuttuu siis C-kortilla turvallisesti ajettavaksi jota se ei alunperin olisi ollut :p

    Vaikka eipä se D -kortin suorittaminen kovin ihmeellinen rasti luulis olevan. Vähän teoriaa ja inssi päälle. Ammattiajolupaahan tossa hommassa ei tartte, jos vaan omiaan kuskaa. Ajattelin ajella sen itsekin pois kuljeksimasta, kun ei tässä näköjään koskaan voi tietää että minkä vispilän ruoriin sitä vielä joutuu.
     
  5. Fargo

    Fargo Gearhead

    Minä ratkaisin ton ongelman jo 10v sitten sillä että ajoin D-kortin.

    Tartte surra saatana :mad:


    Mut tosiaan siinä säästää ainakin sen dieselveron vuodessa kun linja-autona pitää.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Kuinka suuri se matkustamo sitten on? onko siitä tavaratilan koosta jotain kokomääräyksiä.
    Itse muutoskatsastin bussina olleen kuljetusauton matkailuautoksia ja siinä on puolet(6m) tavaratilaa ja loput asuntoa.
    Verot siihen tietty tulee, mutta vakuutus halpenee, joten ei ole hirveetä eroa kokonaiskustannuksissa. Yks mikä yllätti, vaikka se on (raskaskalustoa) katsastus ajat menee henkilöauton mukaa, eli 4kk katsastus aika. (8 numerolla kun raskaankaluston olis saanut katsastaa 6kk ajalla, olis toukokuun leimalla menny kaksi kesää, mutta nyt sekin jäi lyhyt aikaseksi haaveeksi :(
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    No tavaratilaa jotakuinkin 5,5 metriä kokonaispituus 12. Jos ne tulkitsee koko etuosan matkustamoksi niin sittenhän täs on nou hätä...aattelin vaan ku pykälissä on ohjaamo ja matkustamo erikseen että josko ovat oikein tarkkoja aiheesta vai meniskö "järjenkäytöllä" :eek:
    Täähän voi jumangekka päättyä hyvin..
    Täytyypä kysyä mitä tuo pikku D maksais kylillä, en ajatellu että eihän siinä tarvi varmaan tosiaan ku koetta ja pikkulenkkiä..Siis ei mitään outoa, harvoin aattelen mitään..
    Täytynee vaan hoppuilla koska kohta nousee nuo korttien hinnat aivan sairaasti :wc:
     
  8. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Joskos se asetus muuttui viime syksynä, että D1:llä joka on suoritettu tietyn päivän jälkeen ei saa kyyditä kuin samaan ruokakuntaan kuuluvia henkilöitä? Siinä täytyy vain adoptoida kaikki tiimin karvape*seet, niin saa ottaa kyytiin.
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mullahan on just 12m bussi ja 6m tavaratilaa takana, eli kyllä tuon puolesta menee matkailuautoksi.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Turha hoppuilla. Bussikorteissa se nousu tapahtui jo :D Tosin et sä pelkän kortin ajamiseen tartte mitään sen ihmeempiä lupia, että ei kun kouluun vaan.

    Mopar: Mitäs kaikkea ihmeellistä siinä matkailuautoksi rekisteröinnissä oli? Mä olen ollut siinä uskossa, että semmoista nimikettä ei enää ole olemassakaan, vaan on vaan N1, N2 ja N3 kuorkkeja ja linja-autoja.
     
  11. garagektc

    garagektc Gearhead

    Vitut adoptoi :rotfl:
    Jos tommonen perhesääntö on niin ihan L-positiiviselle ryhmälle suunnattu, eihän tossa ole muuten mitään järkeä...

    Matkailuautossa ainakin piti olla jotain kyökkiä,kaappia ja sänkyjä? Ja sit oli jotain mittasääntöjä käytäville mut ne onneks bussissa täyttyy..
    Menee vaan hiukka ahtaaks ku oli suunnitelmissa pikku saunakin nikkaroida tohon.. 8)
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
    Tossa on selvitystä. Tuo sisäkorkeus homma ei koske yli 6500 tai 7500kg ajoneuvoja, en muista kumpi se oli, mutta bussilla täyttyy kirkkaasti, eivät vain kaikki katsuritkaan sitä tiedä :rotfl:
    Tuollakin on juttua matkailuautoista:
    http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/
    Käsittääkseni matkailuauton rakentelu on hieman vapaampaa, kuin esim kuormurin.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    Saunaa ei sitten saa pirullakaan nykyään otteeseen, mutta ei hätiä mitiä. Katsastusetä merkitsi sen hikoilutilaksi jossa kiuas ja korsteeni. Ja kaikki otteessa. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!