Kuljetusvaihtoehdot Suomessa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja B.B.Chevy, 24.1.2006.

  1. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Oma tapaus olis sellanen että pitäis saada siirrettyä loota Kouvolasta Pohjanmaan lakeuksille. Kyseinen loota painaa vakiona tietojen mukaan 60kg ja matkahuollolla ehdoton raja on 55 kg tai ne ei ota ja postilla normaalilähetyksissä 30kg tai se menee rullakkokuljetukseen ja maksais sitten ihan sikana (melkein satasen)
    Nyt pitää punnita ton lootan todellinen paino mut jos se menee yli sen 55 kg niin sittenpä pitäis keksiä joku järkisysteemi millä sen lähettää tai pitää käydä suunnittelemaan reissua sinnepäin tai jotain. Onks kellään ideoita ja kokemusta miten tossa sit toimis vaikkapa kuljetusfirmat? Homma pitäis siis saada siihen tyyliin niinkuin tavara menee postiennakolla tai vastaavalla eli vastaanottaja maksaa tuotteen noutaessaan.
     
  2. Tirri

    Tirri 1st gear

    Transpoint. Maksetaan noudettaessa lähimmästä pisteestä tai voi laittaa myös perille vietynä. Ei oo painorajaa. Noutavat kans...Samoin toimii kiitolinja ym.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kun kerran asut Kouvolan kupeessa,niin helpoiten saat lootan perille kiikuttamalla sen ensin Transpointin Kouvolan terminaaliin,jossa se punnitaan,kirjotetaan rahtikirja ja toimitetaan "lakeuksille".

    Rahtikirjaan merkitään jälkivaatimus ja summa,joka peritään sitten vastaanottajalta perillä ja tilitetään sulle.
    Samoin rahtikirjassa määritellään rahdinmaksaja esim vastaanottaja,sekä toimitetaanko tavara perille asti vai noudetaanko se terminaalista...tässä tapauksessa kun kyse "lakeuksista" se lienee Seinäjoen terminaali ???

    Periaatteessa laatikko on perillä seuraavana päivänä.Tavaran kulkua voi seurata omalta tietokoneelta nykyisen logistiikkakäytännön mukaan näillä isoilla kuljetusliikkeillä.

    Kannattaa sitoa sitten laatikko hyvin kiinni kuormalavaan siten ettei tule YHTÄÄN reunojen yli...mahdollisesti päälle vaikka laudasta tehty kehikko.

    Tärkeintä on selkeä ja kunnolla kiinnitetty osoitelappu !

    Sama onnistuu myös Kiitolinjalla,eikä hinnoissakaan varmasti eroa...
     
  4. Fireball

    Fireball Gearhead

    No mulle tuli Karvalta kouvolasta syssyllä loota tänne yläpohanmaalle Transpointilla kivuttomasti ja edukkaasti, jonku kympin makso ei jääny mieleen
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    ei meilläpäin matkahuolto noin tarkasti painoja katsele,olen lähettänyt kotona punnittua tavaraa 65kg ja matkiksen täti kysy paljon painaa, sanoin et 50kg ja se kirjoitti sen siihen lappuun. en kyllä ollu näkemässä millainen oli bussikuski ruumiinrakenteeltaan mut oli se sen illalla saanu kyytiin :D
    Mene se laatikko kainalossa matkikseen ja sano et pitäis 45kg rautaa laittaa matkalle :)
    Jos täti rupeaa epäilemääm painoa niin sano et koittaa ite pitää 60kg laatikkoa sylissä :D :D
     
  6. julmajari

    julmajari Gearhead

    Transpoint, vei ovelta ovelle, eikä maksanu paljoo enkä ollu edes ite himassa, jätkä oli heivannu laatikon kyytiin ja toimitti perille.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sopii yrittää. Rahti menee painon mukaan ja useamman kuin yhden osapuolen intresseissä on se, että ylimääräiset kilot eivät kulje ilmaiseksi.

    Matkahuollon setä Sami L
     
  8. Tirri

    Tirri 1st gear

    ja jos kuljettaja epäilee painoa niin se voi punnita sen uudelleen ja pistää maksu korotuksen eli rahdin kohdalleen.
    Kyllä sitä vilonkia aina yritetään,mutta kun paljon nostelee niin käsiin ja selkään kasvaa näkymätön vaaka :eek: :lol:
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo eiku kysyin Matkahuollosta ja sanoivat että isot jutut punnitaan ja jos on yli 55 kiloa niin eivät ota ollenkaan viedäkseen. Ihan ymmärrettäväähän toi on, kyllä sitä itteäkin v*tuttais jos olisin bussikuski ja jollain asemalla oottais tollanen ylläri kuljetettavaks. On nimittäin ihan kivaa puuhaa nostella tollasta TH400-lootaa yksikseen :odroll:
    Vaan toi Transpoittihan kuulostaa hyvälle joten pitäneepä soittaa huomenissa sinne ja kysellä asiaa :wink:
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Itse lähetin jokin aika sitten parisataa kiloa painavan Ford-kuorma-auton vaihdelaatikon jälkivaatimuksella Transpointin kautta Haaparantaan Ruotsiin ja se oli hyvin yksinkertainen toimitus. Surrasin kotona sen rautalangalla kiinni pienennettyyn trukkilavaan ja kärräsin Transpointille Kouvolaan. Rahtikirjaan merkittiin jälkivaatimussumma euroina ja vastaanottaja maksoi sen kruunuina. Rahat tulivat euroina tilille melko pian.
     
  11. ERT2

    ERT2 1st gear

    Kyllä matkahuolto on kuskannut noita GM:n tomaatteja ympäri Suomee ihan mukisematta...ainakin tähän asti :odroll:
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Onhan se voinut kuskata,mut ajatelkaapa itsenne linja-autokuskix ja annettais tuommonen kuskattavaksi ni kyllä siinä puvunhousut jalassa ja kauluspaita päällä olis vähän vääntämistä itse kullekin! nim.itsekin th400 kuskannut! Transpointilla hoituu hienosti,meillekin tuli jokuaika sitten 350+350+irto osia sen kautta ja halvalla tulikin ja ainakin meillä täällä sieltä on kaikkein vaivattomin noutaa tavaraa,kiitos sinne!
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    edullisin tapa toimittaa laatikko on viedä se itse joko transpointin tai kiitolinjan terminaaliin siellä kouvolassa, sillä vältytään noutomaksulta. Siitä runkoautot vievät yön aikana seinäjoelle/vaasaan tai Kokkolaan(kiitolinja). Nouto terminaalista tai sovittaessa jako asiakkaalle.

    Lisälaskulta vältytään kun laatikko on varmasti kuiva öljystä, valuva öljy laatikosta saattaa aiheuttaa mukavan putsauslaskun. Laatikoita näkee usein puulavalle köytettynä, paras tapa olisi em. puulaatikko - tällöin ei kolhiinnut ja sen on helposti lastattavissa autoon. Eikä ole myöskään hassumpi temppu liittää rahtikirjaan vast.ot puhelinnumeroa mahdollisten epäselvyyksien vuoksi. Osoitelappu on todellakin syytä köyttää tai teipata kunnolla kiinni lähetykseen ja laittaa selkeä nimi ja toimitusosoite, kuten Pekka Planeetta, laatikonpolku 400, 60100 SEINÄJOKI.

    Jos pientä tinkausta haluaa niin ei olisi ollenkaan pölhömpää soittaa suoraan myyntiin ja kysäistä mitä tuollainen maksaa. Vertailu transpointin ja kiitolinjan välillä kannattaa varmasti, molemmilla homma onnistuu varmasti.
    ----------------
    tasapuolisuuden nimissä sanottakoon, että olen käyttänyt aina kiitolinjan palveluita ja hyvin on toiminut - tavara tullut ehjänä perille ja sovitussa aikataulussa.
     
  14. Raider

    Raider 1st gear

    Onko sulla ketään tuttua töissä firmassa, joka toimittaa tavaraa rahdinkuljettajan kautta kotimaahan viikottain, tai jopa päivittäin?

    Tällaisilla firmoilla on yleensä sopimushinnat rahdinkuljettajien kanssa - ja ne ovat aika tavalla edullisemmat kuin yksityisten lähettämät kertatoimitukset.

    Ajan tässä takaa sitä, että pyydä tuota firmaa lähettämään tavara puolestasi (omilla rahtisopimushinnoillaan) ja laskuttamaan sitten sinua, lisättynä luonnollisesti jollain provisiolla tuon homman hoitamisesta. Provision jälkeenkin jäät todennäköisesti "voitolle" ja vaivaksi jää tietysti se, että tuon laatikon pitää olla lähtöpaikassa x tiettyyn aikaan noutoa varten. Lähetysmuotona kun on jälkivaatimus, niin vastapuoli pääsee tavaraan käsiksi vasta maksua vastaan. Yli 1000 € mutta alle 5000 € tavaran arvoista puhuttaessa huolitsija vaatii maksun tilille, ennenkuin tavara toimitetaan perille. Yli 5000 € arvoisia lähetyksiä eivät enää toimita jälkivaatimuksella.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, mut ei tossa hirveästi viitsi alkaa kikkailla kun kyseessä on kuitenkin vain yks, muutaman kympin maksava lähetys. Nyt oon saanut selvitettyä että jos loota menis Matkahuollon kautta niin rahti plus ne ennakkojutut (55 kg mukaan) olis vaan noin 30€, jos loota painaa 60 kg niin esim. Transpointin kautta hinta olis vähän alle 50€, postin rullakkokuljetuksena 90€ :eek: eli aikalailla alkaa hinta kuitenkin pompsahdella mut hyvin ja sentään kohtuuhintaanhan toi kuljetus näytäis sit tuolta kuljetusliikkeiden kauttakin hoituvan jos MH ei ota sitä viedäkseen. Eikä toi 50€:kään oo hirmu hinta kun kyseessä on kuitenkin arvotavaraa eikä mikään projektiloota :wink:
    Mut tulihan nääkin vaihtoehdot nyt selvitettyä kun aikaisemmin kaikki tavaralähetykset on onnistunut ihan vaan joko MH:n tai postin kautta tai sit on ite haettu/viety.
     
  16. Karva

    Karva Gearhead

    Do ... diin :lol: :lol:

    Matkahuolto raja on muuten muistaakkeni 55kg ei 60 kg, ja kallis, postista puhumattakaan ...


    No, sitten on nämä Transpoint, Kaukokiito ja Kiitolinja, kaikilla on terminaalit Kouvolassa eli BBC lähtöpisteessä, ja jos lähetät vaikka Raumalle tai Seinäjoelle yms, noin 600 - 700 km päähän se maksaa, terminaalin välillä, noin 30-50 E / lava.

    Eli jos hakevat kotoa tai pajalta ja vievät ensin paikalliselle tai lähimmälle terminaalille on se vaikka Kouvolassa esim, pieni kaupunki ja kaupungin laidalta toiselle eli kuljetus autotallista terminaaliin, noin 20 E / lava ja tietysti halpenee jos on enemmän, joka tapauksessa väli, paja-terminaali maksaa paljon, eli kannattaa melkein aina vaivautua ja viedä lavatavarana itse terminaaliin ja lähettää toiseen josta se noudetaan, silloin läpi suomen kuljetus maksaa joka tapausessa kymppejä, ei enempää.

    Ja sitten käytännön esimerkki, tuli lavalla vaasasta liikkeestä haettu lavallinen tavaraa Transpointin kautta, pajan ovelle asti, maksoi vajaan satasen, eli silläkään rahalla ei tarvi lähteä vielä itte ajaan.

    No sitten tuli Rauman terminaalista Kouvolan terminaaliin, lava jonka kaveri vei sinne Rauman terminaaliin itse, ja minä hain Kouvola terminaalista, koko lysti 46 E, tämä on jo edullista, unohtakaa matkahuolto.


    Rahtikirjaan voi merkitä jotta noudetaan terminaalista ja puheli nro perään muiden tietojen sekaan, sitten soittavat kun on tullut, samoin kaikki jälkivaatimukset yms, toimii, toimituksen voi laittaa matkaan siten jotta vastaanottaja maksaa tai sen voi myös maksaa itte, ihan kuin vaan, ja tavara aina jonkin sortin lavalle jota voidaan pumppu-kärryllä tai trukilla käsitellä, pakkaaminen ja käsikiriste-kalvoa yms, saa etolasta ja kannattaa huolehtia jotta on kunnolla, jos on vähänlään isompi osa ei juuri muu kuin nämä terminaali kuljetukset kannata ...

    Ainut ongelma joka voi tulla on se ettei joka paikkakunnalla ole terminaaleja vaan vastaan ottaja saattaa joutua hakeen vaikka sadan km päästä, mutta silloinkin kannattaa yleensä, ja se ristiin kuljetus onnistuu myös, eli lähtee vaikka Transpointilla kun sen terminaali on täällä ja päätyy hevon-kuusen kylään Kaukokiitoon kun niillä on siellä terminaali.

    Se jottei kuljetukselle ole painorajaa ei oikein pidä paikkaansa se laskennallinen paino jonka kattovat on n, 330 kg/lava joten sinne riittää rajaa ...

    Eli, Näin se tehdään oikein ja edullisesti ???
     

Kerro tästä muillekin!